با کدهای فرودگاهی(ایکائو، یاتا) بیشتر آشنا شوید

با کدهای فرودگاهی(ایکائو، یاتا) بیشتر آشنا شوید

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

با کدهای فرودگاهای(ایکائو، یاتا) بیشتر آشنا شوید

در طول سفر خود حتما در مورد کدهای فرودگاهای مطالبی شنیده اید.برای شناسایی فرودگاهها در سراسر دنیا به غیر از کد ایکائو (ICAO) کد یاتا (IATA) نیز استفاده می شود.اما این دو کد چیست و چرا مورد استفاده قرار میگیرد؟ برای تفاوت و علت استفاده از آنها با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

 در طول سفر خود حتما در مورد کدهای فرودگاهای مطالبی شنیده اید. برای شناسایی فرودگاهها در سراسر دنیا به غیر از کد ایکائو  (ICAO) کد یاتا (IATA)  نیز استفاده می شود. اما این دو کد چیست و چرا مورد استفاده قرار میگیرد؟ برای تفاوت و علت استفاده از آنها با الفبای سفر همراه باشید.

کد ایکائو چیست و چه کاربردی دارد؟

کد فرودگاهی ایکائو یا مکان‌یاب ایکائو، یک کد 4 رقمی است که برای شناسایی فرودگاهها مورد استفاده قرار می گیرد.سازمان ایکائو این کدها را برای هر فرودگاه تعریف کرده است که  در سند ایکائو۷۹۱۰ مکان یاب ثبت شده اند. برای مقاصد عمومی مانند جدول‌های شرکت‌های هوایی، رزرو کردن‌ها یا جابه‌جایی از کد یاتا استفاده می شود که با کد ایکائو تفاوت دارد. کد ایکائو برای شناسایی ایستگاه‌های هواشناسی، ایستگاه سرویس پروازهای بین‌المللی یا مراکز کنترل محیطی ، برنامه‌ریزی پرواز و کنترل ترافیک هوایی و اینکه آیا این سیستم‌ها در فرودگاه وجود دارند یا خیر مورد استفاده قرار می گیرند.

حروف اختصارایکائو برگرفته از چیست؟

کدهای 4 حرفی ایکائو دارای ساختار منطقه ای در جهان هستند. حرف اول این کد نشان دهنده اختصار قاره، حرف دوم کشور آن ناحیه و حروف سوم و چهار نشان اختصار فرودگاه مربوطه است. به طول کلی این کد موقعیت جغرافیایی را نشان می دهد. برای کشورهای بزرگ استفاده از این کد کمی تفاوت دارد به این صورت که حرف اول نشان ‌دهندهٔ کشور و حرف‌های ۲-۴ نشان دهنده فرودگاه هستند.

کد یاتا چیست و چه کاربردی دارد؟

کد یاتا IATA) ) متشکل از 3 حرف بوده که برای شناسایی فرودگاهها استفاده می شود. در هنگام خرید بلیط هواپیما چاتر خود، بروی بلیط در قسمت نام فرودگاه مبدا و مقصد به این کد 3 حرفی توجه کنید. کد یاتا یا کد فرودگاهی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (International Air Transport Association airport cod) یک کد سه حرفی است که برای مشخص کردن و شناسایی فرودگاه ها در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. سازمان یاتا کار کد گذاری فرودگاه ها را بر عهده دارد که دفتر مرکزی آن در شهر مونترال کانادا قرار دارد.

تفاوت کد ایکائو و کد یاتا

کد یاتا بر روی بلیط هواپیما، برچسب های بار و چمدان و زمان بندی پروازهای شرکت های هواپیمایی و رزرو بلیط درج می شود. به طور مثال کد یاتا برای فرودگاه هیترو لندن LHR  و کد ایکائو آن EGLL است. کد یاتا بروی بلیط مسافران نیز درج می شود، در صورتی  که کد ایکائو، بیشتر در بررسی های تخصصی پروازها و فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کد یاتا برای شناسایی ایستگاه های راه آهن و قطار نیز استفاده می شود، در حالی که کد ایکائو فقط منحصر به فرودگاه و صنعت هواپیمایی است.


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt