اجاره خودرو در استانبول

اجاره خودرو در استانبول و شرایط آن

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 اسفند ، 1402

اجاره خودرو در استانبول + قیمت و شرایط

اجاره خودرو در استانبول شرایطی دارد که باید قبل از سفر با آنها آشنا شوید. در این مقاله، مدارک موردنیاز اجاره خودرو و قوانین این کار را می‌شناسید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اگرچه حمل و نقل عمومی در کشور ترکیه و شهرهای محبوب آن مانند استانبول بسیار پیشرفته و در دسترس است؛ اما اگر بابت هزینه‌های سفر نگران نیستید، اجاره خودرو در استانبول یکی از راحت‌ترین و بهترین راه‌ها برای گردش و تفریح آسان در این شهر تاریخی و پربازدید ترکیه است. برای اینکه با چگونگی اجاره خودرو در استانبول، شرایط و هزینه‌های آن بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چگونه در استانبول ماشین اجاره کنیم؟

اولین مطلبی که باید درباره اجاره خودرو در استانبول به آن اشاره کنیم این است که چه راه‌هایی برای اجاره خودرو وجود دارد. به صورت کلی برای اجاره خودرو در استانبول دو گزینه پیش روی شماست:

  • اجاره خودرو از شرکت‌های رسمی اجاره خودرو در استانبول
  • استفاده از خدمات شرکت‌های ایرانی

اجاره خودرو از طریق شرکت‌های ایرانی، آسان‌تر و در دسترس‌تر است؛ اما برخی از این شرکت‌ها فاقد مجوزهای رسمی و بین‌المللی هستند و از این رو ممکن است در ترکیه در صورت بررسی مدارک شما از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، مشکلاتی برایتان به وجود بیاورد.

بنابراین توصیه ما به شما این است که برای اجاره خودرو در استانبول، از شرکت‌های رسمی ترکیه کمک بگیرید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

از جمله شرکت‌های معتبری که در ترکیه می‌توانید جهت اجاره خودرو در استانبول روی خدمات آنها حساب کنید، شرکت‌های Avis، Hertz، Zeplin Car، Turkeycar و… هستند.

البته فراموش نکنید که برای اجاره خودرو از شرکت‌های معتبر، باید Credit Card داشته باشید. در صورت نداشتن کردیت کارت یا کارت اعتبارى شما نمى‌توانید از این شرکت‌ها خودرو اجاره کنید. البته برای خرید کارت‌های اعتباری می‌توانید به سادگی از سایت‌های معتبر ایرانی استفاده و کارت‌های اعتباری مانند ویزا کارت یا مسترکارت را خریداری کنید.

چگونه در استانبول ماشین اجاره کنیم

اجاره ماشین در استانبول

مدارک لازم برای اجاره خودرو در استانبول

برای اجاره خودرو در استانبول داشتن مدارک زیر الزامی است:

  • پاسپورت
  • گواهینامه بین‌المللی
  • کارت اعتباری

چگونه گواهینامه بین المللی بگیریم؟

گواهینامه بین‌المللی رانندگی (IDP = International Driving Permit) سندی است که اعتبار یک یا سه ساله دارد و توسط مراجع ذی‌صلاح کشورهای مختلف صادر می‌شود. با داشتن این مدرک، شخص دارنده می‌تواند رانندگی وسایل نقلیه مختلف در بیش از ۱۹۶ کشور جهان را برعهده بگیرد.

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی، شما باید به سامانه آنلاین صدور گواهینامه بین‌المللی در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه و با داشتن مدارک موردنیاز اقدام به دریافت گواهینامه کنید.

مدارک موردنیاز جهت دریافت گواهینامه بین‌المللی عبارتند از:

  • گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله
  • گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله
  • یک قطعه عکس تمام رخ (۳*۴) با حجاب اسلامی برای بانوان
  • گواهینامه رانندگی بین‌المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)
  • اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست به زبان فارسی و انگلیسی

شرایط اجاره خودرو در استانبول

شرایط و قوانین اجاره خودرو در ترکیه از شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است. باوجود این، اغلب این شرکت‌ها قوانین مشابهی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. در این بخش، شما را با مهم‌ترین قوانین مؤسسات اجاره خودرو در استانبول آشنا می‌کنیم.

  • ودیعه ضمانت یا دپوزیت: تقریباً همه شرکت‌های اجاره خودرو، مبلغ مشخصی را به‌عنوان ضمانتی مبنی بر باز پس‌گیری و سلامت خودرو دریافت می‌کنند. برای افرادی که دارای حساب اعتباری در یک بانک خارجی با میزان اعتبار مناسب هستند؛ این وثیقه از طریق همین اعتبار انجام می‌شود. اگر چنین حسابی نیز نداشته باشید، مبلغی به صورت نقدی از شما دریافت می‌شود که تقریباً حدود ۴۰۰۰ لیر است و درواقع ضمانت‌کننده بازگرداندن خودرو به مؤسسه و جبران خسارت در صورت لزوم محسوب می‌شود.

  • زمان و مکان تحویل: اغلب شرکت‌های اجاره خودرو در استانبول، خودرو را در فرودگاه به شما تحویل می‌دهند. شما نیز موظف هستید که پس از پایان مدت اجاره، خودرو را در فرودگاه به آنها تحویل دهید. در مورد باز پس دادن خودرو بهتر است زمان آن را حداقل ۴ ساعت پیش از پرواز در نظر بگیرید. فراموش نکنید که از جمله قوانین اجاره خودرو در ترکیه، پرداخت جریمه برای حتی یک ساعت تأخیر در تحویل خودرو است.

  • وضعیت خودرو: یکی دیگر از قوانین اجاره خودرو در ترکیه، شرایط تحویل خودرو است. اغلب خودرو با وضعیت مقدار بنزین مشخص (معمولاً با باک پر) و تمیز به شما تحویل داده می‌شود. شما نیز باید خودرو را به همان صورت تحویل دهید. در غیر این صورت باید به میزان خالی بودن ظرفیت باک و همچنین در صورت کثیف بودن خودرو، جرایمی را پرداخت کنید که معمولاً از ۵۰ لیر شروع می‌شود.

  • میزان مصرف منصفانه: اگرچه شما خودرو را به صورت نامحدود اجاره می‌کنید؛ اما باید مصرف منصفانه را نیز در نظر داشته باشید. در واقع شما خودرو را برای استفاده شخصی خریداری کرده‌اید. بنابراین اگر بیشتر از مقدار مشخصی از آن استفاده کنید؛ به نوعی نشانگر استفاده غیر شخصی است. این عدد در اغلب اوقات حدود ۴ هزار کیلومتر در ماه در نظر گرفته می‌شود. عددی که برای مصارف شخصی کاملاً کافی است.

  • مشخص کردن رانندگان: بر اساس قوانین اجاره خودرو در استانبول، تنها شخص یا اشخاص اجاره‌کننده خودرو اجازه رانندگی با آن خودرو را دارند. بنابراین نباید خودرو را به فرد دیگری امانت دهید. همچنین اگر بیش از یک راننده ممکن است با آن رانندگی کند؛ باید نام سایر رانندگان را نیز هنگام ثبت قرارداد اعلام کنید. البته اغلب شرکت‌های اجاره ماشین، اجازه ثبت بیش از دو راننده را نمی‌دهند.

  • شرایط کنسلی: یکی دیگر از نکات مهمی که هنگام اجاره خودرو در استانبول باید به آن دقت کنید؛ شرایط کنسل کردن اجاره خودرو است. گاهی شرکت‌های ارزان‌تر، شرایط کنسلی سختی را در نظر می‌گیرند که موجب صرف هزینه بیشتر برای شما می‌شود. البته در اغلب موارد، شرایط کنسلی شامل اعلام آن در ۲۴ ساعت قبل از تحویل خودرو و همچنین پرداخت مبلغ مختصری جریمه است.

اجاره خودرو در استانبول بدون راننده

اجاره خودرو بدون راننده در استانبول به این صورت است که شما خودروی موردنیازتان را انتخاب می‌کنید و پس از ارائه مدرک و تأیید شدن مدارک، پرداخت ودیعه و هزینه اجاره، خودرو در اختیار شما خواهد بود.

اجاره خودرو با راننده در استانبول

اجاره خودرو با راننده در استانبول یکی از گزینه‌های پرطرفدار گردشگران تور استانبول است. از آنجایی که دیدنی‌های استانبول، بسیار متعدد و متنوع هستند، اجاره خودرو به همراه راننده می‌تواند شبیه به یک تور خصوصی باشد و راننده خودرو، شما را به هر مکان دیدنی و گردشگری و… که بخواهید می‌برد.

هزینه اجاره خودرو با راننده در استانبول به صورت کیلومتری حساب می‌شود و شرایط اجاره ماشین با راننده ترکیه بسیار آسان است. برای اجاره خودرو با راننده نیازی به ارائه مدارکی همچون گواهینامه بین‌المللی نیست و تمام مسئولیت‌های خودرو بر عهده راننده‌ شرکت اجاره‌دهنده خودرو خواهد بود.

اجاره خودرو با راننده در استانبول

اجاره خودرو با راننده در استانبول

قیمت اجاره خودرو در استانبول

اگر برای شما هم این سؤال وجود دارد که اجاره ماشین در استانبول به صرفه است یا خیر، باید توجه داشته باشید که هزینه نهایی اجاره خودرو به موارد مختلفی بستگی دارد.

هزینه اجاره خودرو در استانبول به شرکت اجاره‌دهنده خودرو، مدت زمان اجاره خودرو، نوع خودروی انتخابی (خودروهای لوکس یا اقتصادی) و خدمات و پشتیبانی شرکت بستگی دارد. به‌صورت کلی می‌توان گفت که خدمات اجاره خودرو در استانبول از روزانه حدود ۸۰۰ لیر برای خودروهای اقتصادی تا روزانه ۵۰۰۰ لیر برای خودروهای سوپرلوکس متغیر است.

اجاره ون در استانبول 

بسیاری از شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو، خدمات اجاره ون در استانبول را نیز ارائه می‌دهند. این ون‌ها با ظرفیت‌های مختلف‌ (معمولاً ۹ نفر) و با راننده یا بدون راننده اجاره داده می‌شود و شما می‌توانید برای برگزاری تورهای خصوصی نیز از این ون‌ها بهره ببرید.

از چه سنی می توان در استانبول ماشین اجاره کرد؟

یکی از شرایط مهم اجاره خودرو در استانبول، رعایت شرط سنی برای اجاره ماشین است. باتوجه به شرایط بیمه، فردی که اقدام به اجاره خودرومی‌کند باید حداقل ۱۸ سال داشته باشد و برای اجاره ماشین‌های لاکچری نیز باید حداقل ۲۸ ساله باشد.

اجاره خودرو در فرودگاه استانبول

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد شما می‌توانید برای اجاره خودرو در فرودگاه، هنگام تقاضای خودرو از شرکت اجاره‌دهنده، محل تحویل گرفتن خودرو را فرودگاه استانبول انتخاب کنید.

به‌علاوه شما می‌توانید برای اجاره خودرو در استانبول از طریق شرکت‌ها و دفاتری که در فرودگاه قرار دارند، اقدام کنید و به صورت فوری خودروی موردنظر خود را اجاره کرده و در فرودگاه تحویل بگیرید.

اجاره خودرو به صورت ماهانه در استانبول

اگر مدت اقامت شما در استانبول طولانی است، شاید بخواهید به مدت طولانی‌تری خودرو در اختیارتان باشد. از این بابت هم نگرانی وجود ندارد و اغلب شرکت‌های اجاره‌دهنده، خودروهای خود را از یک روز (برخی شرکت‌ها سه روز) تا سی روز اجاره می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید از خدمات اجاره خودروی ماهانه نیز بهره‌مند شوید.

هزینه پارکینگ عمومی در استانبول

کشور ترکیه از جمله کشورهایی است که اجازه پارک کردن خودروها در مسیرهای شلوغ را نمی‌دهد؛ بنابراین باید خودرو را در یک پارکینگ‌ اختصاصی یا عمومی پارک کنید. در شهرهای بزرگی مانند استانبول، همیشه بهترین کار این است که یک پارکینگ عمومی امن مانند OtoPark را انتخاب کنید که برای دو ساعت حدود ۱-۲ دلار دریافت می‌کند. به طور معمول، ماشین‌ها را متصدیان پارکینگ جابجا می‌کنند و از این رو هنگام ورود به پارکینگ باید سوئیچ ماشین را تحویل آن‌ها دهید.

پارک خودرو در پارکینگ‌های عمومی، یکی از امن‌ترین اقداماتی است که مسافران می‌توانند انجام دهند؛ چراکه معمولاً این پارکینگ‌ها، دارای سیستم نظارتی ورود و خروج هستند که خطر سرقت خودرو را کاهش می‌دهند.

قوانین راهنمایی و رانندگی در استانبول

اگر قصد اجاره خودرو در استانبول کردید، بنابراین لازم است که با مهم‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی در این کشور آشنا شوید.

  • همیشه حق تقدم با عابر پیاده است
  • رعایت فاصله قانونی با خودروی جلویی باید همواره رعایت شود
  • به چراغ های راهنما و علایم راهنمایی و رانندگی باید توجه شود
  • بستن کمربند برای تمام سرنشینان الزامی است
  • رعایت سرعت مجاز در همه خیابان و جاده‌ها لازم است (در شهر ۵۰ کیلومتر در ساعت و در بزرگراه‌ها ۹۰ کیلومتر در ساعت)
  • لاین سبقت (چپ) را به هیچ وجه اشغال نکنید
  • رانندگی در حالت مستی ممنوع است و جریمه سنگینی دارد
  • استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی ممنوعیت دارد
  • در صورتی که وسایل نقلیه‌ای به مانند آمبولانس، ماشین آتش نشانی با زدن آژیر پشت سرهم باشند، وسیله نقلیه خود را به نقطه مناسب انتقال دهید تا راه برای عبور آن‌ها باز شود

قوانین راهنمایی رانندگی در استانبول

قوانین راهنمایی و رانندگی در استانبول

در صورت تصادف در استانبول چکار باید کرد؟

زمانی که دچار سانحه یا تصادف شدید، اولین کاری که باید انجام دهید، تماس با افسر پلیس راهنمایی و رانندگی و اطلاع به نماینده شرکت اجاره‌دهنده است. به هیچ‌وجه صحنه تصادف را تغییر ندهید و اگر دیدید که طرف مقابل سعی در انجام این کار دارد، بلافاصله از صحنه عکسبرداری کنید. این کار به پلیس جهت یافتن مقصر اصلی کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که مصرف الکل هنگام رانندگی، جرم سنگینی در ترکیه دارد. لذا پلیس در هر تصادف از دو طرف تست الکل می‌گیرد. در صورتی که تست الکل یکی از طرفین مثبت باشد، فرقی نمی‌کند که او مقصر است یا خیر، پلیس او را بازداشت کرده و تمامی خسارت‌ها بر عهده او خواهد بود.

در صورتی که شدت تصادف زیاد باشد و امکان حرکت خودروی اجاره‌ای وجود نداشته باشد، باید با یدک‌کش تماس بگیرید. البته، افسر راهنمایی رانندگی تمامی این کارها را انجام خواهد داد و با مسئولان مربوطه هماهنگی‌‌های لازم را انجام می‌دهد. یدک‌کش نیز خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه منتقل خواهد کرد. اگر دچار تصادف شدید اصلاً نترسید و خونسردی خود را حفظ کنید. شرکت‌های اجاره خودرو در استانبول از قبل چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی می‌کنند و برای آن تمهیداتی را می‌اندیشند. تمامی این خودروها دارای بیمه بدنه، آتش‌سوزی و شخص ثالث هستند.

مروری بر صفر تا صد اجاره خودرو در استانبول 

اجاره خودرو در استانبول، یکی از راه‌های گردش و تفریح در جاهای دیدنی این شهر مثل مسجد سلیمانیه استانبول یا برج گالاتا استانبول با خیالی آسوده است که حتی گاهی می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند. باتوجه به گران بودن کرایه تاکسی‌ها در ترکیه، در برخی موارد، اجاره ماشین در استانبول می‌تواند به‌صرفه‌تر باشد.

در استانبول شما می‌توانید با داشتن پاسپورت، گواهینامه بین‌المللی و حداقل سن ۱۸ سال، خودروهای مختلف (از اقتصادی تا لوکس) را به صورت با راننده یا بدون راننده، به صورت روزانه تا سی روزه اجاره کنید.

سؤالات متداول:

1. چطور در استانبول ماشین اجاره کنیم؟

برای اجاره خودرو در ترکیه دو راه دارید: اجاره خودرو از شرکت‌های رسمی اجاره خودرو در استانبول یا استفاده از خدمات شرکت‌های ایرانی

2. مدارک موردنیاز برای اجاره خودرو در استانبول چیست؟

- گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی یک ساله

- گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران با اعتبار حداقل سه سال، برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه ساله

- یک قطعه عکس تمام رخ (۳*۴) با حجاب اسلامی برای بانوان

- گواهینامه رانندگی بین‌المللی قبلی (در صورت معتبر بودن)

- اصل یا تصویر صفحه اول گذرنامه

- تکمیل فرم درخواست به زبان فارسی و انگلیسی

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt