واحد پول آفریقای جنوبی

واحد پول آفریقای جنوبی را بشناسید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 23 اردیبهشت ، 1403

واحد پول آفریقای جنوبی | برای سفر به آفریقای جنوبی چه ارزی ببریم؟

واحد پول آفریقای جنوبی چیست؟ برای سفر چقدر باید هزینه کنید و چه ارزی باید به همراه خود داشته باشید. برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آفریقای جنوبی کشوری است عجیب و غریب که در جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا قرار گرفته است. کشوری که احتمالاً به واسطه رهبر آزادی‌خواه مشهورش نلسون ماندلا، تنوع فرهنگی غنی یا طبیعت بکر و کم‌نظیرش، نام این کشور را بسیار شنیده‌اید و دلتان خواسته یک بار هم شده این کشور را ببینید.
اگر شما هم هوس سفر به این کشور به سرتان زده است پس باید بدانید واحد پول آفریقای جنوبی چیست، برای سفر چقدر باید هزینه کنید و چه ارزی باید به همراه خود داشته باشید. برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

واحد پول آفریقای جنوبی چیست؟

اگر تاکنون به آفریقای جنوبی سفر نکرده‌اید، احتمالاً هیچ ایده‌ای درباره واحد پول این کشور ندارید؛ چراکه واحد پول آفریقای جنوبی چیزی نیست که هر روز همه درباره بالا و پایین شدن قیمتش صحبت کنند.

رَند (Rand) واحد پول آفریقای جنوبی است که براساس استاندارد بین‌المللی ایزو ۴۲۱۷ با علامت ZAR نشان داده می‌شود.

نماد رند در آفریقای جنوبی R است و هر رند آفریقای جنوبی به ۱۰۰ زیرواحد کوچک‌تر به نام سنت (cent) تقسیم می‌شود. اسکناس‌هایی که براساس این واحد پولی چاپ می‌شوند، اسکناس‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ رندی هستند. سکه‌های رند آفریقای جنوبی نیز از سال ۱۹۶۱ پا به عرصه گذاشتند و هم‌اکنون سکه‌های ۵ سنتی، ۱۰ سنتی، ۲۰ سنتی، ۵۰ سنتی، ۱ رندی، ۲ رندی و ۵ رندی مورداستفاده مردم این کشور قرار می‌گیرند.

واحد پول آفریقای جنوبی چیست

واحد پول آفریقای جنوبی

تاریخچه رند آفریقای جنوبی

از سال ۱۹۱۰، یعنی زمانی که آفریقای جنوبی تحت استعمار انگلستان قرار گرفت، واحد پول این کشور پوند بود. در سال ۱۹۵۶، اقتصاددانان در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتند به یک واحد پولی به غیر از پوند و شیلینگ و پنی روی بیاورند. 

رند آفریقای جنوبی برای اولین بار ۵ سال بعد، یعنی در فوریه سال ۱۹۶۱، درست سه ماه قبل از تأسیس جمهوری آفریقای جنوبی شکل گرفت.

یکای (نام پول رایج یک کشور) جدید رند، جایگزین پوندِ آفریقای جنوبی شد؛ به گونه‌ای که هر یک رند معادل نیم پوند یا ۱۰ شیلینگ بود. به عبارتی، هر ۲ رند ارزش یک پوند را داشت.

شاید بد نباشد بدانید که واژه Rand از کلمه Witwatersand گرفته شده است که به یک صخره دیوارمانند به طول ۵۶ کیلومتر در کشور آفریقای جنوبی اشاره دارد. این دیواره سنگی در زبان مردم محلی، به اختصار Rand خوانده می‌شود و دارای بزرگترین ذخایر طلای شناخته‌شده در جهان است.

ارزش پول آفریقای جنوبی نسبت به دلار

رند، کار خود را پرقدرت آغاز کرد و در ده سال اولیه حیات این واحد پولی، نرخ مبادله آن در برابر دلار آمریکا، ۴/۱ دلار بود؛ یعنی یک رند معادل ۴/۱ دلار آمریکا ارزش داشت.

طی ده سال بعدی، ارزش رند در برابر ارزهای دیگر کاهش پیدا کرد. علت اصلی این اتفاق، تورم و البته مخالفت‌ها و فشارهای خارجی با سیستم حکومت آپارتایدی و تبعیض‌آمیز این کشور بود. همان آپارتایدی که مردم موفق شدند به رهبری نلسون ماندلا، از سلطه آن نجات پیدا کنند.

در سال ۱۹۸۵ هر ۱ دلار آمریکا، قیمتی معادل ۲ رند پیدا کرد و دولت آفریقای جنوبی کوشید با ممنوع کردن موقتی معاملات خارجی که با رند انجام می‌شد، کمی قیمت ارز را کنترل کند.

با بالا گرفتن منازعات سیاسی و حرکت به سوی برانداختن رژیم آپارتایدی، به تدریج، حقوق سیاهپوستان این کشور به رسمیت شناخته شد.

از سوی دیگر، این تحولات باعث شد سرمایه‌گذاران خارجی، آفریقای جنوبی را محلی نامناسب و ناامن برای سرمایه‌گذاری بدانند و این کشور را ترک کنند. این مسئله باعث خروج پول از این کشور و کاهش ارزش رند آفریقای جنوبی در برابر دلار شد.

این وضعیت به تدریج بدتر شد و سقوط ارزش رند ادامه‌ داشت؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۱ هر یک دلار، ارزشی معادل ۱۴ رند پیدا کرد. البته از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، اوضاع رو به بهبود رفت و ۶ رند معادل یک دلار شد. اما این روزهای خوش دیری نپایید و در سال ۲۰۱۴، قیمت یک دلار به ۱۵ رند رسید.

بدترین روزهای رند در سال ۲۰۱۶ بود که هر دلار، ۱۸ رند قیمت داشت. هم‌اکنون و در انتهای سال ۲۰۲۳، ارزش واحد پول آفریقای جنوبی به دلار از سال ۲۰۱۶ هم پایین‌تر آمده است. به گونه‌ای که هر دلار تقریباً معادل ۲۰ رند است.

بسیاری از کارشناسان، فقر، جرم و جنایت، بی‌ثباتی‌های سیاسی و بیکاری را باعث ایجاد فشار و کاهش ارزش واحد پول آفریقای جنوبی می‌دانند.

واحد پول آفریقای جنوبی

ارزش پول آفریقای جنوبی

برای سفر به آفریقای جنوبی چه ارزی با خود ببریم؟

اگر قصد سفر به جاهای دیدنی آفریقای جنوبی را دارید بهتر است حتماً رند به همراه داشته باشید و برای خرید یا استفاده از خدمات مختلف در این کشور، از واحد پول آفریقای جنوبی استفاده کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم که از معامله و خرید و فروش با دلار در این کشور بپرهیزید؛ زیرا هزینه بیشتری را در قبال کالا و خدمات مختلف از شما دریافت خواهند کرد.

بهترین کار این است که قبل از سفر به آفریقای جنوبی و در ایران، پول خود را به دلار تبدیل کنید و زمانی که به خاک آفریقای جنوبی وارد شدید، دلار را به رند تبدیل کنید. قبل از بازگشت از سفر نیز تمام رندی که دارید را مجدداً به دلار تبدیل کنید تا استفاده و تبدیل مجدد آن راحت‌تر شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که در هتل‌ها و فرودگاه‌ها، با صرافی‌های زیادی برای تبدیل پول روبرو خواهید شد؛ اما بهتر است از صرافی‌های معتبر داخل شهر استفاده کنید؛ چراکه این صرافی‌ها احتمالاً منصف‌تر هستند و هزینه‌های اضافی برای تبدیل پول دریافت نمی‌‌کنند. 

درنهایت اگر برای تبدیل دلار به رند یا برعکس به مشکل خورده‌اید، می‌توانید در گوگل، عبارت ZAR to USD را سرچ کنید. نتیجه این جستجو به شما نشان می‌دهد که هر رند معادل چند دلار است. اکنون (دی ماه ۱۴۰۲)، هر یک رند معادل ۰۵۴/۰ دلار قیمت دارد. یعنی یک دلار تقریباً معادل ۲۰ رند است. واحد پول آفریقای جنوبی به ریال نیز 27,300 است.

هزینه های سفر به آفریقای جنوبی

سفر به جاذبه‌ها، به‌خصوص پارک های ملی آفریقای جنوبی اگرچه بسیار جذاب است و احتمالاً از آن سفرهایی خواهد بود که تا آخر عمر از ذهنتان پاک نمی‌شود، اما نسبت به سفرهایی که به کشورهای نزدیک و همسایه داشته‌اید، بسیار گران‌تر خواهد بود؛ بنابراین اگر از هزینه‌ سفر به آفریقای جنوبی اطلاع داشته باشید، بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. در ادامه به‌صورت خلاصه و فهرست‌وار به مواردی که باید برای آنها هزینه کنید اشاره می‌کنیم:

  • هزینه دریافت پاسپورت؛ که البته هزینه‌ای اندک محسوب می‌شود (به ویژه در برابر بقیه هزینه‌های این سفر!)
  • هزینه دریافت ویزای توریستی؛ این هزینه معمولاً بین ۳۰ تا ۳۰۰ دلار آمریکا متغیر است. به بیان دقیق‌تر و براساس واحد پول آفریقای جنوبی، ویزای توریستی تقریباً ۴۵۰ رند و هزینه خدمات دریافت ویزا ۱۳۵۰ رند خواهد بود.
  • خرید تور؛ مهم‌‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در میزان هزینه‌ها، نوع توری است که شما انتخاب می‌کنید. معمولاً قیمت تورها در زمان‌های مختلف متفاوت است و قیمت‌ تورها در هر سال، تغییرات بسیاری دارد؛ اما به خاطر داشته باشید که اساساً تور آفریقای جنوبی گران‌قیمت است.

برای هزینه تور معمولاً باید حدود ۲۷۰۰ دلار را در نظر بگیرید که البته می‌تواند بسته به خدمات تور و هتل‌های محل اقامت بیشتر شود.

  • بلیط هواپیما به مقصد آفریقای جنوبی؛ بلیط سفر مستقیم به آفریقای جنوبی در حال حاضر (سال ۱۴۰۲)، از ۴۹ میلیون تومان به بالاست.
  • هزینه حمل‌ونقل؛ برای سفرهای داخل‌شهری اگر از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید، مبالغی حدود ۲۵ تا ۱۰۰ رند را باید بپردازید.
  • خورد و خوراک؛ خوشبختانه غذا و نوشیدنی در آفریقای جنوبی چندان گران‌قیمت نیست و شما می‌توانید با پرداخت ۲۲۵ رند، یک وعده غذایی کامل در رستوران‌های باکیفیت میل کنید.
  • هزینه تفریحات؛ امکانات تفریحی آفریقای جنوبی واقعاً زیاد و زیباست و برای لذت بردن از این زیبایی‌ها باید هزینه کنید. معمولاً باید برای بازدید از پارک‌های محلی و طبیعی این کشور باید ۴۰۰ رند بپردازید.

سفر به آفریقای جنوبی ارزش هزینه کردن را دارد

سفر به آفریقای جنوبی یک سفر دل‌چسب و به‌یادماندنی است. اگر می‌خواهید نگرانی‌های مالی را در این سفر به حداقل برسانید، باید بدانید که واحد پول آفریقای جنوبی رند است و اکنون هر ۲۰ دلار معادل یک رند ارزش دارد. بهتر است در سفر به این کشور، رند و دلار آمریکا به همراه داشته باشید. نکاتی که ممکن است برای سفر شما و تخمین هزینه‌ها مفید باشد، در این مقاله گنجانده شدند.

سؤالات متداول:

1. واحد پول آفریقای جنوبی چیست؟

واحد پول این کشور رند (Rand) است و اسکناس‌هایی که بر اساس این واحد پولی چاپ می‌شوند، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ رند هستند.

2. هزینه سفر به آفریقای جنوبی چقدر است؟

این سفر جزء سفرهای لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شود. درحال‌حاضر و در سال ۱۴۰۲، برای شروع، ۲۷۰۰ دلار نیاز دارید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt