کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل؛ یکی از عجایب هفتگانه روسیه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 17 مرداد ، 1402

معرفی کلیسای سنت باسیل + عکس و اطلاعات تکمیلی

در این مقاله قرار است به معرفی کامل کلیسای سن باسیل مسکو که یکی از مشهورترین دیدنی‌های مسکو است به طور کامل بپردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کلیسای جامع سنت باسیل یکی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی مهم در شهر مسکو، پایتخت روسیه است. این کلیسا در میدان قرم‌کوادرات مسکو قرار دارد و با معماری بی‌نظیر و فرم غیرمعمول خود، یکی از برجسته‌ترین آثار هنری در روسیه و جهان است. کلیسای جامع سن‌باسیل به‌عنوان نماد فرهنگی و تاریخی در شهر مسکو شناخته می‌شود و هرساله میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و معماری است. در این مقاله از مجله گردشگری الفبای سفر قرار است درباره تاریخچه و معماری کلیسای سنت باسیل مسکو با شما صحبت کنیم. خواندن این مقاله زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

تاریخچه کلیسای سن باسیل در مسکو

احتمالاً سؤال بسیاری از شما این است که «کلیسای سنت باسیل در کدام کشور است؟» کلیسای سن باسیل در کشور روسیه و شهر مسکو قرار دارد و یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی روسیه به شمار می‌رود. نام رسمی کلیسای سن باسیل «کلیسای تعمید خداوند مقدس سنت باسیل» است، اما به آن کلیسای سنت باسیل مسکو می‌گویند. این کلیسا در سال 1555 میلادی به دستور تسارترویچ، شاهزاده مشهور روسیه، به افتخار سنت باسیل (مرد مقدس روسی) ساخته شد.

طراحی این کلیسا را دو معمار مشهور روس به نام‌های بارما و پوستنیک انجام دادند. کلیسای سن باسیل مسکو به ‌عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و دولت روسیه در سال 2007 این کلیسا را یکی از عجایب هفتگانه روسیه نامید. 

طراحی و معماری کلیسای سنت باسیل

کلیسای سنت باسیل در مسکو با طراحی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر خود توانسته است توجه مسافران و بازدیدکنندگان بی‌شماری را به خود جلب کند. این کلیسا متشکل از یک مجموعه بنا به‌صورت گنبدهای رنگارنگ و دوست‌داشتنی است. گنبد کوچک طلایی‌رنگ،  کلیسای سن باسیل با تزئینات و آثار هنری خیره‌کننده‌ای از جمله مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری طراحی شده است. هریک از گنبدها به‌صورتی منحصربه‌فرد تزئین شده‌اند و هرکدام داستانی خاص را روایت می‌کنند. یکی از گنبدها طلایی‌رنگ است و گنبد دیگر به رنگ‌های سبز تیره، آبی، سفید، قرمز و سبز روشن قابل رؤیت هستند. بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل با تور روسیه فرصتی است برای فراگیری هنر، فرهنگ و تاریخ روسیه که هیچ گردشگری نباید آن را از دست بدهد.

کلیسای سن باسیل مسکو

عکسی از معماری کلیسای سن باسیل از نمای نزدیک

بخش های مختلف و داخل کلیسای سنت باسیل در مسکو

کلیسای سنت باسیل روسیه با طراحی خاص و زیبایی که دارد، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و هرکدام جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. البته این قسمت‌ها فقط بخشی از تجربه بازدید از کلیسای سن‌باسیل است و بازدیدکنندگان می‌توانند از هنر و معماری زیبا، آثار هنری و تاریخ غنی کلیسا لذت ببرند. در ادامه، به بخش‌های اصلی کلیسای زیای سن باسیل در شهر زیبای مسکو اشاره می‌کنیم.

  • کلیسای تعمید خداوند مقدس: این قسمت، بخش اصلی کلیسای سن‌باسیل است و شامل معبد اصلی است که روی میدان سرخ قرار دارد. دیوارهای داخلی این کلیسا با نقاشی‌های جذابی تزئین شده‌اند.
  • گورستان کلیسای سن‌باسیل: در پایین کلیسای سن باسیل یک گورستان وجود دارد که شامل مجموعه‌ای از مزارها و قبرستان‌ها است. در این گورستان برخی افراد مهم و شخصیت‌های تاریخی به خاک سپرده‌ شده‌اند.
  • موزه تاریخی: در بخشی از کلیسا یک موزه تاریخی وجود دارد که شامل مجموعه‌ای از اسناد، آثار هنری و اشیای تاریخی مرتبط با تاریخ و فرهنگ روسیه است. این موزه به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا درباره‌ی تاریخ و فرهنگ روسیه بیشتر بیاموزند.
  • مقبره سنت باسیل: برای بازدید از مقبره باید به نمازخانه نهم کلیسا بروید. مقبره کلیسای جامع سنت باسیل در ضلع شرقی آن قرار دارد و گنبد سبزرنگی دارد.

کلیسای تماشایی سنت باسیل بارها مرمت و بازسازی شد. یک‌بار در سال 1738 آتش‌سوزی عظیمی در کلیسا رخ داد که باعث شد ماه‌ها این کلیسا تعطیل شود و پروژه‌ مرمت آن در دستورکار قرار گرفت. توپخانه ارتش فرانسه در جنگ جهانی اول نیز کلیسا را تخریب کرد و به دستور ناپلئون بناپارت کل کلیسا غارت شد. علاوه‌بر موارد بالا، تابه‌حال 3 بار دیگر کلیسای چشم‌نواز سنت باسیل مرمت شده است.

موزه کلیسای سن باسیل مسکو

عکسی از موزه تاریخی کلیسای سن باسیل

مغازه ها و فروشگاه های اطراف کلیسای جامع سنت باسیل

در اطراف کلیسای جذاب سن باسیل، مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی وجود دارند که محصولات محلی، آثار هنری و سوغات روسیه را عرضه می‌کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند از این فروشگاه‌ها دیدن کنند و برای خود، خانواده یا دوستان سوغاتی بخرند.

آیا رفتن به کلیسا سن باسیل در مسکو رایگان است؟

هزینه ورودی برای نوجوانان زیر 16 سال رایگان است و افراد بالای 16 سال برای ورود به کلیسای مشهور سنت باسیل باید بلیط ورودی تهیه کنند. هزینه ورود به کلیسا گران است و حدود 700 روبل روسیه می‌شود.

قوانین بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل مانند هر جای دیدنی دیگری قوانینی دارد. به عنوان یک راهنمای سفر به روسیه به شما می‌گوییم که فیلمبرداری و عکس‌برداری از همه قسمت‌های کلیسا مجاز است؛ اما بدون فلاش دوربین. به‌هیچ‌عنوان هنگام تماشای کلیسا به پنجره‌ها، دکوراسیون، مجسمه‌ها و اشیای تزئینی آن دست نزنید. برای وارد سدن به کلیسا باید از پله‌هایی آن بالا بروید؛ بنابراین اگر ویلچر یا کالسکه نوزاد دارید ورود شما به این کلیسا ممنوع است. معمولاً بردن کوله‌پشتی و کیف در داخل کلیسا ممنوع است و باید آن‌ها را به صندوق امانات کلیسا بسپارید.

مسیر دسترسی به کلیسای جامع سن باسیل کشور روسیه

کلیسای تماشایی سنت باسیل در قلب شهر مسکو در کشور روسیه قرار دارد و به‌دلیل موقعیت مرکزی خود، به‌راحتی قابل‌دسترسی است. در ادامه، انواع راه‌های ارتباطی به کلیسای سن‌باسیل را برای شما توضیح داده‌ایم.

  • مترو: در ایستگاه مترو پل کرملین در خط سوکولنیچسکایا پیاده شوید و مسیر کوتاهی را تا کلیسا طی کنید.
  • اتوبوس: شما می‌توانید از خطوط اتوبوس شهری استفاده کنید تا به میدان سرخ برسید.
  • پیاده‌روی: اگر در نزدیکی مرکز شهر مسکو هستید، می‌توانید پیاده به میدان سرخ بروید. کلیسای جامع سنت باسیل در میدان سرخ قرار دارد و به‌راحتی قابل‌دسترسی است.
  • تاکسی: شما می‌توانید از خدمات تاکسی محلی استفاده کنید و آدرس کلیسای دیدنی سن باسیل مسکو را به راننده بدهید.

همچنین در طول بازدید از کلیسای سن باسیل می‌توانید از سایر مناطق گردشگری در اطراف میدان سرخ مانند کاخ کرملین، موزه‌ها و باغ‌های اطراف آن استفاده کنید.

موقعیت جغرافیایی کلیسای تاریخی سن باسیل مسکو روی نقشه گوگل

زمان بازدید از کلیسای تاریخی سنت باسیل مسکو

کلیسای جامع و منحصربه‌فرد سنت باسیل عموماً در روزهای کاری و آخر هفته باز است. در نظر داشته باشید چهارشنبه اول هر ماه کلیسای جامع سن باسیل برای تمیزکاری بسته است. در ادامه، ساعت بازدید از کلیسای جامع و زیبای سن باسیل را برای شما آورده‌ایم.

  • در فصل بهار و تابستان (از آوریل تا سپتامبر): کلیسا معمولاً از ساعت 10 صبح تا 7 عصر برای بازدید عمومی باز است.
  • در فصل پاییز و زمستان (از اکتبر تا مارس): ساعات بازدید معمولاً از ساعت 11 صبح تا 5 عصر است.

بهتر است قبل از بازدید از این کلیسا، اطلاعات دقیق‌تر درباره‌ی ساعت بازدید را از وب‌سایت رسمی کلیسا ببینید. همچنین درنظر داشته باشید که در برخی روزها و ساعات خاص ممکن است به‌دلیل مراسم مذهبی یا رویدادهای خاص، دسترسی عمومی به کلیسا محدود شود.

کلیسای تاریخی سن باسیل روسیه در تابستان

تصویری از کلیسای سن باسیل در تابستان

بهترین فصل برای بازدید از کلیسای سن باسیل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به روسیه و بازدید از کلیسای جامع سنت باسیل مسکو فصل تابستان (سپتامبر تا اکتبر) و بهار (مارس تا آوریل) است. فصل بهار طبیعت زیبای روسیه جان دوباره‌ای می‌گیرد و پیاده‌روی در خیابان‌های روسیه برای هر گردشگری خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی می‌شود. دمای هوا در تابستان روسیه متعادل و خنک است و بهترین فصل برای رفتن به روسیه به شمار می‌آید. با خرید تور روسیه تابستان، به گشت‌وگذار در مناطق دیدنی مسکو و دیدن آثار تاریخی و هنری آن بپردازید و تابستان دلچسبی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

هزینه ورودی کلیسای سن باسیل مسکو

برای ورود به کلیسای جامع سن باسیل در مسکو باید هزینه پرداخت کنید. همچنین، هزینه‌ی ورودی بازدید از کلیسای سن باسیل برای گروه‌ها و تورهای گردشگری متفاوت است. بهتر است قبل از بازدید از این کلیسای به‌یادماندنی، از تورلیدر خود اطلاعات دقیق درباره‌ی هزینه‌ها و شرایط بازدید را بپرسید.

کلیسای سن‌باسیل مسکو؛ یکی از جاذبه‌های کشور روسیه

کلیسای سن باسیل مسکو با طراحی خاص و زیبایی خیره کننده‌اش، از جمله شاهکارهای معماری روسیه است. این کلیسا با تاریخچه، طراحی و آثار هنری‌اش، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم و معروف در مسکو شناخته می‌شود. بازدید از کلیسای منحربه‌فرد سن باسیل مسکو فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و هنر روسیه و لذت بردن از زیبایی‌های بی‌نظیر آن است. الفبای سفر یکی از بهترین مجریان تور خارجی‌ است و با خرید تور روسیه از ما، می‌توانید برای بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی، به روسیه سفر کنید.

سؤالات متداول:

1. کلیسای سنت باسیل کجاست؟

کلیسای جامع سن باسیل در کشور روسیه و شهر مسکو قرار دارد و یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری مسکو محسوب می‌شود. این کلیسا در سال 1555 میلادی به افتخار سنت باسیل (مرد مقدس روسی) ساخته شد.

2. کلیسای جامع سن باسیل چه بخش هایی دارد؟

کلیسای جامع سنت باسیل روسیه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام جذابیت‌های خاص خودشان را دارند. کلیسای تعمید خداوند مقدس، گورستان کلیسا، موزه تاریخی و مقبره سنت باسیل از بخش‌های مهم این کلیسا به شمار می‌آیند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt