حمل و نقل عمومی در قطر

حمل و نقل عمومی در قطر

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 مهر ، 1401

حمل و نقل عمومی در قطر

سیستم حمل و نقل عمومی در قطر یکی از بهترین گزینه ها برای رفت و آمد در این کشور است. در این مطلب به بررسی حمل و نقل عمومی قطر پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

قطر به عنوان یکی از بزرگترین دروازه های ترانزیت برای مسافران خارجی در جهان شهرت دارد، در این کشور می توانید همه چیزی را که به دنبالش هستید پیدا کنید.
قطر گردی، تفریحات دوحه قطر، سواحل قطر، ورزش‌ های آبی و هیجان انگیز، فعالیت‌ های ماجراجویانه و همچنین بازدید از مکان های تاریخی قطر شما را روزها سرگرم می کند.
شما می توانید با عجایب کشور قطر، هنر، فرهنگ و مجموعه‌ ای از جاذبه‌ های دیدنی آن آشنا شوید. این کشوری است که هیچ مرزی نمی شناسد و بهترین خدمات را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.
اگر قصد دارید به کشور قطر سفر کنید و از جاهای دیدنی قطر لذت ببرید، می توانید برای رفت و آمد خود از سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور استفاده کنید.
قطر یک کشور گرمسیری است، که هوای آن برای پیاده روی های طولانی مدت آزار دهنده می باشد، بنابراین استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی می تواند علاوه بر کاهش هزینه ها گزینه ی خوبی برای رفت و آمد باشند. حمل ‌ونقل عمومی در قطر تا سال 2030 کاملاً برقی خواهد شد. این تغییر شامل اتوبوس های عمومی، اتوبوس ‌های خواهد بود. در ادامه به بررسی کامل حمل و نقل عمومی قطر پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

حمل و نقل تاکسی در کشور قطر

حمل و نقل تاکسی در کشور قطر

وسایل حمل و نقل عمومی در کشور قطر

برای اینکه بتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی در کشور قطر استفاده کنید، باید با آن ها آشنا شوید و بدانید که برای سوار شدن آن ها نیاز به چه چیزی است.

تاکسی در قطر

تاکسی در قطر یکی از راحت ترین روش های رفت و آمد در این کشور است. همه تاکسی‌ ها دارای تاکسی متر هستند و حداقل کرایه آن ها از فرودگاه از 25 ریال قطر شروع می ‌شود و پرداخت‌ های نقدی فقط به ریال قطر انجام می‌ شود، زمان انتقال به مرکز شهر به طور متوسط 30 دقیقه است.
شما همچنین می توانید تاکسی ها را به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن های Avis، Budget، Europcar و Hertz. Uber و Careem دریافت کنید.

لیموزین در قطر

اگر به دنبال یک گزینه ی لوکس برای رفت و آمد هستید، لیموزین ‌های مجلل انحصاری از دیگر گزینه ‌هایی هستند که می ‌توانید برای راحتی رفت و آمد خود از آن ها استفاده کنید. 

اتوبوس در قطر

اگر می خواهید هنگام رفت و آمد در سطح شهر قطر به خیابان های اطراف آن نگاه کنید، بهترین گزینه سوار شدن اتوبوس ها در قطر است.
اتوبوس ‌های کشور زیر نظر اداره مواصلات مدیریت می ‌شوند، اتوبوس‌ های آبی رنگی که در سطح شهر تردد می ‌کنند با اسم کاروا (Karwa) شناخته می‌ شوند.
این نوع اتوبوس ها دارای امکانات خوبی همچون تهویه هوا، سیستم سرمایشی و گرمایشی، ویلچر مخصوص معلولان هستند. هزینه کرایه این نوع اتوبوس ‌ها بسته به مسافتی که طی می‌ کنند از ۲.۵ تا ۹ ریال قطر است.
فعالیت این اتوبوس ها از ساعت 4 صبح تا 11 شب می باشد، اتوبوس های کاروا 50 مسیر را در حال حاضر پوشش می دهند، و مسیر های آن ها بیش تر از الخور، الریان، الشمال، دخان و ام صلال می گذرد.
برای اینکه بتوانید از اتوبوس های قطر برای رفت و آمد خود در سطح شهر استفاده کنید، می بایست کارت هوشمندی به نام کاروا را تهیه کنید و با شارژ کردن آن ها می توانید آن را روی دستگاه کارت خوان اتوبوس قرار داده و کرایه ی خود را پرداخت کنید.

انواع کارت های اتوبوس کاروا در قطر

به طور کلی سه نوع کارت اتوبوس در قطر وجود دارد، که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

کارت های محدود : کارت های محدود به کارت هایی گفته می شود، که در هر 24 ساعت روز تنها 2 بار می توانید از آن استفاده کنید و هزینه ی این کارت ها ده ریال قطر است.
کارت های  نامحدود : کارت های نامحدود بر خلاف کارت های محدود در 24 ساعته روز بدون محدودیت قابل استفاده هستند و هزینه ی آن ها ۲۰ ریال قطر است. 
کارت های کلاسیک : کارت های کلاسیک به کارت هایی گفته می شود، که برای طولانی مدت قابل شارژ هستند و هزینه ی آن ها ۳۰ ریال قطر است.
برای تهیه کارت های هوشمند کاروا می توانید از ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر، فرودگاه بین ‌المللی حمد و مراکز خرید بزرگ قطر و یا از طریق دستگاه‌ های فروش بلیط آن ها را خریداری و شارژ کنید.

مترو در قطر

متروی قطر یکی از گزینه های پر طرفدار در این کشور است، که هم به صورت زیرزمینی و هم به صورت روی زمین فعالیت دارد. قطر با سیستم های مدرن و سریع خود بخش های مختلف کشور قطر را با قطارهای سریع ‌السیر بدون راننده به هم متصل می‌ کند. 
از ویژگی های خوب مترو در قطر، نزدیک بودن آن به جاذبه های معروف کشور قطر مانند موزه ها، کتابخانه ملی ، دهکده فرهنگی کاتارا و بازار واقف است، که  شما می توانید به راحتی و با کمترین هزینه از آن ها دیدن کنید.
متروی قطر همچنین توانسته است با حمل و نقلی آسان، در برخی از ایستگاه های خود محلی را برای عبور ویلچرهای معلولان در نظر بگیرد. این امر باعث شده است، که تمامی اقشار جامعه بتوانند به راحتی از این سیستم حمل و نقل سریع و ارزان قیمت استفاده کنند. برای اینکه بتوانید از سیستم حمل و نقل متروی قطر استفاده کنید، می بایست کارت هوشمند آن را تهیه کنید، کارت های متروی قطر دو نوع می باشند.

کارت مسافرتی استاندارد : این نوع کارت ها برای استفاده های معمولی از مترو می باشند، که هزینه ی خرید آن ها  باید از این ۱۰ ریال قطر است.
کارت مسافرتی گلد کلاب : این نوع کارت های مترو برای مسافرانی است، که به صورت مداوم از مترو استفاده می کنند و می ‌خواهند صندلی ‌های درجه یک با خدمات بهتری را داشته باشند. هزینه ی خرید و شارژ این نوع کارت ها  حدود ۱۰۰ ریال قطر است.

لازم به ذکر است، که کارت های مترو قطر برای پنج سال قابل استفاده هستند. و برای شارژ آن ها می توانید از دستگاه های شارژ بلیط مترو یا با استفاده از اپلیکیشن Qatar Rail آن ها را شارژ کنید.
سیستم حمل و نقل سریع مترو دوحه با داشتن برخی از سریع ‌ترین قطارهای بدون راننده در جهان، دارای سه خط قرمز، سبز و طلایی است، این مترو دارای 37 ایستگاه در طول 76 کیلومتر که در ایستگاه مشایرب واقع در مرکز، نزدیک به جاذبه‌ های فرهنگی اصلی دوحه قرار دارند.

خط قرمز (ساحلی) : فرودگاه بین المللی حمد را به خلیج غربی، دهکده فرهنگی کاتارا، دانشگاه قطر و لوسیل متصل می کند.
خط سبز (آموزشی) :  بیمارستان حمد، پارک البیدا، شهر آموزش بنیاد قطر و مرکز خرید قطر را به هم متصل می کند.
خط طلا (تاریخی) :  این خط از استادیوم خلیفه، مرکز خرید ویلاجو، تا سوق واقف و موزه ملی قطر می‌ گذرد.

تراموا در قطر

حمل ‌ونقل عمومی تراموا در قطر زیر نظر شرکت دولتی به نام قطر ریل اداره می ‌شود. این شرکت بیان کرده است، که  تا چهار سال آینده خط چهارم به این سیستم اضافه می ‌شود.
این سیستم به صورت برقی کار می کند، در سال های گذشته نیز سیستم تراموا در شهر لوسیل در شمال دوحه با ۲۵ ایستگاه راه ‌اندازی شد.
بعدها ایستگاه لوسیل و لقطیفیه به ایستگاه تراموا قطر می‌ پیوندد. در حال حاضر از بین این ۲۵ ایستگاه تراموا قطر فقط ۶ ایستگاه در خط نارنجی فعالیت می‌ کنند.
خط تراموا دیگری در شهر مشریب، مرکز شهر دوحه با داشتن ۹ ایستگاه دایر شده است، که در هفت روز هفته تا ساعت ۹ شب به صورت رایگان فعالیت دارد.

مترو در کشور قطر

مترو در کشور قطر

اپلیکشین ‌های حمل و نقل عمومی در قطر

برای اینکه بتوانید از سیستم حمل و نقل عمومی در قطر راحت تر استفاده کنید، می بایست با اپلیکیشن های آن بیش تر آشنا شوید.

صله 

یکی از اپلیکیشن های معروف و خوب سیستم حمل و نقل عمومی قطر، اپلیکیشن «صله» است. این اپلیکیشن در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد.
این اپلیکیشن باعث شد حمل و نقل عمومی قطر بسیار آسان ‌تر از گذشته شود. در این اپلیکیشن راحتی طرفداران فوتبال جام جهانی قطر 2022 نیز در نظر گرفته شده است. 
این اپلیکیشن به کاربراین خود اجازه می دهد، تا بتوانند به روز ترین ساعت های حمل و نقل، محل رفت و آمد وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی را به شما نشان دهد.

مواصلات 

اپلیکیشن موصلات در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد، در این اپلیکیشن دارای برنامه ای می باشد، که در آن زمان حرکت، فروش بلیط و ردیابی کارت هوشمند کاروا (Karwa) ارائه داده می ‌شود. 
این اپلیکیشن پر کاربرد علاوه بر گزارش های اتوبوس و تاکسی‌ های فیروزه‌ ای کاروا، خدمات لیموزین دوحه را نیز ارائه می دهد. اپلیکیشن موصلات برای سیستم های عامل اندروید و IOS در دسترس است.
با استفاده از این اپلیکیشن در نزدیکی مترو و تاکسی، گردشگران و شهروندان این کشور می توانند به راحتی با اتوبوس‌ هایی راحت و تمیز جابه ‌جا شوند. 

سخن آخر

قطر یکی از کشورهای در حال توسعه می باشد، که به تازگی میزبان جام جهانی فوتبال 2022 خواهد بود. گردشگران و هوادارانی که برای دیدن جاذبه ها و دیدن بازی های جام جهانی به این کشور سفر می کنند، می توانند برای کاهش هزینه های سفر خود از سیستم های حمل و نقل عمومی قطر استفاده کنند.
قطر دارای سیستم حمل و نقل عمومی بسیار راحت و پیشرفته ای از جمله، تاکسی، اتوبوس، مترو و تراموا است، شما می توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت فیزیکی از این سیستم حمل و نقل به راحتی استفاده کنید.
برای استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوس های شما نیاز به تهیه کارت های هوشمند هستید، که هر کدام ویژگی های خاصی دارند، و ما در این مقاله به بررسی آن ها پرداخته ایم.

سوالات متداول درباره حمل‌ و نقل عمومی در قطر

سیستم های حمل و نقل عمومی قطر کدامند؟

کشور قطر دارای وسایل حمل و نقل عمومی مانند، اتوبوس، مترو و تراموا هستند، که می توانید به راحتی از آن های استفاده کنید.

انواع کارت های هوشمند حمل و نقل عمومی قطر کدامند؟

کارت های محدود، کارت های  نامحدود، کارت های کلاسیک از جمله کارت های هوشمند حمل و نقل عمومی در کشور قطر هستند.


درباره قطر بیشتر بخوانید:

شرایط اجاره خوردو در قطر

راهنمای سفر به قطر در جام جهانی

بهترین رستوران های قطر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt