استادیوم الجنوب قطر

استادیوم الجنوب قطر

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 04 دی ، 1401

استادیوم الجنوب قطر + عکس

استادیوم الجنوب قطر در سال 2019 افتتاح شده است و در سال 2022 به عنوان یکی از ورزشگاه ها و استادیوم های میزبان جام جهانی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استادیوم الجنوب در شهر جنوبی الوکره، یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی قطر قرار دارد. الوکره، یک شهر ساحلی در 23 کیلومتری جنوب دوحه واقع شده است که از طریق خط قرمز سیستم جدید متروی دوحه به پایتخت متصل است.

شهر الوکره جزو قدیمی ترین مناطق قطر که هنوز مسکونی می باشد و یکی از شهرهای میزبان جام جهانی قطر است. این شهر در طول تاریخ به عنوان مرکزی برای ماهیگیری و جستجوی مروارید شناخته می شد، جایی که مردم آن در قایقرانی در کشتی مهارت داشتند.

طراحی استادیوم الجنوب الهام گرفته از طراحی بادبان های قایق های سنتی گرفته شده است. استادیوم الجنوب قطر در بین هشت استادیوم جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر قرار دارد. طراحی این استادیوم بین المللی توسط معمار عراقی - بریتانیایی زاها حدید به همراه شرکت AECOM طراحی شده است.

ظرفیت این ورزشگاه 40 هزار نفر است که پیش بینی می شود پس از جام جهانی این ظرفیت به نصف کاهش یابد و به 20 هزار نفر برسد، زیرا قرار است که صندلی های این استادیوم به ورزشگاه های دیگر کشورها در سراسر جهان اهدا شود.

ورزشگاه الجنوب در 16 می 2019 با میزبانی فینال امیر کاپ لیگ ملی فوتبال ستارگان قطر افتتاح شد. این مسابقه که به مناسبت افتتاح این ورزشگاه در محوطه ورزشگاه برگزار شد، با جشنی تماشایی برگزار شد که میراث شهر الوکره و یاد معمار فقید زاها حدید را زنده کرد.

معمار زاها حدید  به همراه Aecom طراحی استادیوم را در مارس 2013 آغاز کردند. به عنوان یکی از هشت مکان برگزاری جام جهانی قطر، ورزشگاه الجنوب میزبان مسابقات گروهی و یک چهارم نهایی مسابقات خواهد بود. 

عکس استادیوم الجنوب قطر

عکس استادیوم الجنوب قطر

تاریخچه ساخت استادیوم الجنوب قطر

استادیوم الجنوب قطر که با نام استادیوم الوکره نیز شناخته می شود، این ورزشگاه به تازگی بازسازی شده است و به عنوان یکی از مکان های بازی جام جهانی 2022 قطر ساخته شده است.
اولین مقدمات برای آماده سازی ساخت و ساز استادیوم الجنوب در سال 2014 آغاز شد، اما تا سال 2016 طول کشید تا عملیات ساخت و ساز مناسب آن آغاز شود.
این ورزشگاه قرار بود در سه ماهه آخر سال 2018 تکمیل شود، اما با برخی تاخیر ها تا سال 2019 ادامه پیدا کرد. ورزشگاه الجنوب به طور رسمی در 16 مه 2019 با بازی بین الدحیل و السد افتتاح شد.
ورزشگاه الجنوب قطر توسط معماران زاها حدید طراحی شده است. طراحی آن از بدنه قایق های ماهیگیری مروارید سنتی قطر الهام گرفته شده است که بیشتر با استفاده از چوب و مواد سنتی منعکس شده است. سقف متقارن متشکل از سه پوسته ویژگی برجسته آن است. 

طراحی ورزشگاه الجنوب

طراحی استادیوم الجنوب قطر توسط معمار مشهور زاها حدید و تیم حرفه ای که دارد، انجام شده است. منحنی ها و خطوط در طراحی بیرونی الهام گرفته از قایق های سنتی دوو قطر است.
داخل استادیوم شامل تیرهای کمانی است که سقف را بالا نگه می دارد و شبیه بدنه کشتی است. این طراحی اجازه می دهد تا نور طبیعی زیادی وارد استادیوم شود، استادیوم الجنوب به دلیل گرما با یک سیستم خنک کننده ابتکاری متشکل از سقف آیرودینامیکی که سایه بهینه را فراهم می کند، کامل شده است.
این ورزشگاه واجد شرایط میزبانی مسابقات جام جهانی تا مرحله یک چهارم نهایی است. ظرفیت ورزشگاه الجنوب پس از بازی های جام جهانی به 20 هزار نفر کاهش می یابد و نیمی دیگر از صندلی ها به پروژه های توسعه فوتبال در خارج از کشور اهدا می شود.
این صندلی‌ های موقت به گونه ‌ای طراحی شده‌ اند که قابل جداسازی و انتقال به کشوری دیگر هستند، که برای استفاده در دیگر استادیوم های ورزشی فرستاده می شوند.
این استادیوم دارای یک سقف قابل اجرا است که توسط معماران این پروژه طراحی شده و یک سیستم خنک ‌کننده دارد، که با پنل های خورشیدی کار می‌ کند که تضمین می ‌کند ورزشگاه در طول ماه‌ های گرم سال خنک می ماند.
سقف قابل اجرا مطابق با روکش با استفاده از پارچه و کابل های چین دار طراحی شده است. هنگامی که سقف مستقر می شود، مانند یک بادبان عمل می کند تا بتواند بالای زمین بازی را بپوشاند و محیطی امن و خنک برای فوتبال در طول تابستان ایجاد کند. 
اصول طراحی خنک کننده ها همراه با مدل ‌سازی کامپیوتری و آزمایش ‌های تونل باد برای به حداکثر رساندن اثربخشی محوطه استادیوم برای اطمینان از راحتی بازیکنان و تماشاگرانی است، که با تهیه تور قطر برای تماشای مسابقات به این استادیوم می روند.
با توجه به بافت استادیوم که در شهر ساحلی الوکره قرار دارد. طراحی این استادیوم منعکس کننده میراث دریایی آن می باشد. قسمت های سقف و دیوار مات استادیوم به صورت چین دار است. این ویژگی که ریشه در نقوش و خط عربی دارد، به پوسته بیرونی بافت می‌ افزاید و بر هندسه منحصر به فرد استادیوم نیز تأکید می‌ کند. 
مواد روکش خارجی عمدا از یک پالت محدود از مواد و رنگ انتخاب شده است. یعنی سفید برای پوشش سقف و دیوار، و رنگ‌ های تیره‌ تر برای نواحی زیر لبه‌ ها، از جمله دیوارهای لعاب ‌دار سطح پایین‌ تر با چاپ روی صفحه مشبک تزئینی آن که سایه را ایجاد می ‌کند.
روکش سقف و سطوح مات بالای لبه به رنگ سفید یا مایل به سفید با سطح براق است که یادآور پوسته های دریایی است و بر چین خوردگی هایی تأکید می کند که به پوشش ساختمان بافت زیبایی می بخشد. 
لبه های برجسته و چاپ مشبک نماهای سطح پایین لعاب دار به رنگ برنز متالیک هستند که حس غنا و عمق را به طرح می بخشد. انتخاب روکش فلزی برنزی این سطوح کار شده، ادای احترام به سنت ها و هنر صنایع دستی اسلامی است.
استادیوم روی یک سکوی محوطه‌سازی ‌شده بزرگ قرار دارد. این سکو ورزشگاه را به چشم انداز مجاور متصل می کند و مقیاس آن را کاهش می دهد. 

 صندلی های استادیوم الجنوب قطر

 صندلی های استادیوم الجنوب قطر

امکانات استادیوم الجنوب قطر

امکانات ورزشگاه خلیفه قطر علاوه بر میزبانی فوتبال جام جهانی 2022، شامل دیگر امکانات ورزشی می باشد. امکانات ورزشی این استادیوم شامل پیست های دوچرخه سواری و دویدن، یک سالن چند منظوره سرپوشیده، فضاهای بیرونی مناسب برای عابران پیاده و یک مدرسه جدید در آینده می باشد. علاوه بر این، یک مسجد، تالار عروسی و مراکز خرید برای جذب گردشگران نیز در این استادیوم وجود دارد.

چگونه به ورزشگاه الجنوب برویم ؟

ورزشگاه الجنوب درست در شرق شهر الوکره واقع شده است. این استادیوم در حدود 5 کیلومتری شرق از سوق مرکزی و ساحل در الوکره قرار دارد.
الوکره در10 کیلومتری جنوب دوحه در ساحل خلیج فارس قرار دارد. فاصله ی آن تا مرکز دوحه کمی بیش از 20 کیلومتر است. شما می توانید برای رفتن به این استادیوم از خط مترو استفاده کنید، این استادیوم خط قرمز مترو دوحه را به الوکره متصل می کند.

چکیده مطلب

ورزشگاه 40 هزار نفری الجنوب  قطر که در شهر جنوبی الوکره واقع شده است، در 16 می 2019 با فینال امیر کاپ افتتاح شد. الوکره یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی قطر و مرکز غواصی و ماهیگیری مروارید بوده است.
قایق های سنتی دوو الهام بخش طراحی استادیوم الجنوب بوده است. این استادیوم یکی از استادیوم های میزبان بازی های فوتبال جام جهانی 2022 در قطر می باشد.
صندلی های این استادیوم پس از اتمام بازی های جام جهانی از 40 هزار نفر به 20 هزار نفر کاهش می یابد و به طراحی که دارد قابل جابجایی می باشد، به همین خاطر آن ها را به دیگر کشورها اهدا می کنند.
ورزشگاه الجنوب همچنان توجه هواداران فوتبال خود را به خود جلب می کند و آنها را با ظاهر زیبا و زمین فوق العاده ی خود تحت تأثیر قرار می دهد. 
استادیوم علاوه بر ورزشگاه فوتبال از امکانات دیگری همچون مدرسه، سالن عروسی، دوچرخه سواری و مسیرهای دویدن نیز بهره می برند. 
اسب ‌سواری، رستوران ‌ها، فروشگاه‌ ها، باشگاه ‌های بدنسازی و پارک ‌نیز در آینده به امکانات این استادیوم افزوده می شود. 
برای اطلاع از قیمت های تور جام جهانی قطر به آژانس هواپیمایی الفبای سفر مراجعه کنید و ارزان ترین تورها را بدون واسطه و به صورت آنلاین و یا حضوری تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی استادیوم الجنوب قطر

طراح استادیوم الجنوب قطر توسط چه کسی انجام شده است ؟

طراحی استادیوم بین المللی الجنوب قطر توسط معمار عراقی - بریتانیایی زاها حدید به همراه شرکت AECOM طراحی شده است.

طراحی استادیوم الجنوب قطر از چه الهام گرفته شده است ؟

طراحی بیرونی استادیم الجنوب قطر از بادبان های قایق های سنتی قطر به نام دوو الهام گرفته است.


در ادامه بیشتر درباره استادیوم های قطر بخوانید:

ورزشگاه احمد بن علی

استادیوم الثمامه قطر

استادیوم الخلیفه قطر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt