راهنمای سفر به آلانیا

آلانیا کجاست؟ راهنمای سفر به آلانیا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 02 مرداد ، 1403

آلانیا کجاست؟ | راهنمای سفر به آلانیا

راهنمای سفر به آلانیا به صورت کامل همراه با آب و هوا، جاهای دیدنی، تفریحات، مراکز خرید، رستوران و توصیه هایی برای داشتن سفر عالی با تور آلانیا در این بخش

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در دامنه رشته‌کوه‌های توروس و در کرانه‌های دریای مدیترانه، شهری تاریخی قرار دارد که در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد مهم گردشگری ترکیه تبدیل شده است. اگر بپرسید آلانیا کجاست، به شما شهری با جاهای دیدنی متعدد، سواحل درخشان، هتل‌های لوکس و آثار تاریخی منحصربه‌فرد را معرفی می‌کنیم. اگر می‌خواهید درباره این شهر جذاب اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و بدانید چرا باید آلانیا را به عنوان مقصد تابستانه خود انتخاب کنید، با ما همراه باشید تا همه چیز درباره آلانیا را با شما در میان بگذاریم.

آلانیا کجاست؟

در پاسخ به سوال آلانیا در کجاست، ابتدا خوب است با موقعیت جغرافیایی آلانیا در کشور ترکیه آشنا شویم. آلانیا شهری است در استان آنتالیا در جنوب ترکیه. در شمال این شهر، رشته‌کوه‌های توروس و در جنوب آن، دریای مدیترانه با سواحل درخشان و آب‌های نیلگون قرار دارد.

همسایه‌های آلانیا نیز در شرق شهر قاضی‌پاشا و در غرب شهرهای ماناوگات و سیده هستند. آلانیا در طول تاریخ ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در دامنه‌ کوه و در مجاورت دریا، به‌عنوان شهری مهم و استراتژیک تلقی می‌شد و از این رو شاهد بناهای تاریخی مختلفی در آن هستیم. وجود این بناهای تاریخی به همراه سواحل رؤیایی مدیترانه و همچنین طبیعت سرسبز کوه‌های توروس، باعث رونق گردشگری در این شهر شده است.

آلانیا در نقشه ترکیه

مختصری درباره تاریخچه آلانیا

یکی از مواردی که باید در مورد الانیا به آن اشاره کنیم، سرگذشت و تاریخچه غنی این شهر است. آلانیا که در گذشته به نام‌های مختلفی مانند کالونوروس به معنای کوه زیبا و علاییه خوانده می‌شد، از دیرباز محل سکونت انسان‌ها بوده است. شواهد تاریخی حضور انسان‌های در این شهر به دوران پارینه سنگی و ۲۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. شواهدی که از قرن ششم پیش از میلاد وجود دارد نشان می‌دهد این شهر در همان زمان هم به عنوان یک شهر مهم بندری در مسیر تجارت و تبادلات اقتصادی فرهنگی شناخته می‌شد.

شهر الانیا در طول تاریخ خود، حکومت‌های مختلفی از قبیل حکومت یونان در دوران اسکندر، امپراتوری روم شرقی و سپس حکومت سلجوقیان روم و امپراتوری عثمانی را تجربه کرد. در زمان حکومت سلجوقیان بر این شهر، روزگار طلایی آلانیا شکل گرفت. در این دوره، سلطان علاءالدین کیقباد بر آلانیا حکومت می‌کرد و نام قبلی این شهر، یعنی علاییه نیز از اسم سلطان علاءالدین کیقباد ریشه گرفته است. بسیاری از آثار تاریخی آلانیا متعلق به همین دوره است و از این رو به‌عنوان دوران طلایی آلانیا شناخته می‌شود.

در قرن پانزدهم میلادی، امپراتوری عثمانی، آلانیا را تحت سلطه خود درآورد و به تدریج با گشوده شدن مسیرهای تجاری جدید، از اهمیت استراتژیک این شهر کاسته شد. در قرن بیستم و بعد از جنگ جهانی اول، جمهوری ترکیه به رهبری آتاتورک شکل گرفت و آلانیا نیز جزئی از آن شد. نام علاییه نیز به دستور آتاتورک به آلانیا تغییر کرد.

آشنایی با فرهنگ، زبان و دین مردم آلانیا

فرهنگ مردم آلانیا به واسطه تجربه تاریخی متنوع و حکمرانی حکومت‌های مختلف در تاریخ، فرهنگی رنگارنگ و چندوجهی است. مردم آلانیا، افرادی خونگرم، مهربان و پذیرای گردشگران هستند و برای سنت‌های تاریخی خود، اهمیت زیادی قائل می‌شوند. شادی، رقص و پایکوبی در میان آنان حرف اول را می‌زند و همیشه می‌توانید شاهد برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های خیابانی مختلف باشید که با حضور پررنگ مردم برگزار می‌شود.

از لحاظ دینی و مذهبی، مردم آلانیا مانند سایر نقاط ترکیه، عمدتاً مسلمان هستند. اگرچه به لحاظ تاریخی، زمانی مسیحیت در این شهر رواج یافت و آثار تاریخی آن نیز هنوز در این شهر دیده می شود، اما پس از قرن هفتم میلادی و ورود اسلام به ترکیه، مردم این شهر نیز مسلمان شدند و تا به امروز، بزرگترین گروه مذهبی آلانیا را تشکیل می‌دهند.

زبان رسمی مردم آلانیا مانند سراسر ترکیه، زبان ترکی است. اما نگران نباشید، به دلیل حضور همیشگی و پررنگ گردشگران در این شهر، بسیاری از ساکنین به ویژه کسانی که با گردشگران ارتباط مستقیم دارند، به زبان‌های مهم دنیا مانند انگلیسی، آلمانی و روسی تسلط دارند.

جمعیت آلانیا ترکیه چقدر است؟

براساس آمار و اطلاعات سال ۲۰۲۲، آلانیا ۳۶۴۰۰۰ نفر جمعیت دارد. تابستان‌ها جمعیت شهر به دلیل حضور گردشگران افزایش می‌یابد و ممکن است بیش از ۱ میلیون نفر به جمعیت شهر افزوده شود. بخشی از جمعیت آلانیا را شهروندان آلمانی، دانمارکی، فنلاندی، روس، هلندی و... تشکیل می‌دهند.

آب و هوای آلانیا

اگر تاکنون به شهرهای ساحلی در کرانه‌های دریای مدیترانه سفر کرده باشید، با آب و هوای خاص مدیترانه‌ای آشنا هستید. آلانیا نیز یکی از مناطقی است که دقیقاً در اقلیم مدیترانه‌ای قرار دارد و آب و هوای آن یک نمونه بارز از آب و هوای مدیترانه‌ای است؛ به این معنا که تابستان‌های گرم و تا حدودی مرطوب و زمستان‌های معتدلی را تجربه می‌کند.

آلانیا زمستان‌های پربارانی دارد و بیشترین بارش‌ها را در دی ماه تجربه می‌کند. تابستان‌های آلانیا کاملاً گرم، خشک، طولانی و آفتابی است و به همین خاطر آلانیا را «جایی که خورشید لبخند می‌زند» لقب داده‌اند.

فصل‌های بهار و پاییز در آلانیا همه‌چیز در حالت اعتدال قرار دارد و نه از گرمای زیاد و رطوبت خبری هست و نه از سرمای زمستان. در این دو فصل احتمال بارش‌ باران نیز زیاد است و آب و هوایی مطبوع و دلپذیر را رقم می‌زند.

راهنمای سفر به آلانیا

تصاویر شهر آلانیا ترکیه در تابستان

جاهای دیدنی آلانیا کجاست؟

در پاسخ به پرسش آلانیا کجاست، نمی‌توانیم از آلانیا سخن بگوییم، اما از جاهای دیدنی جذاب، تاریخی و متنوع آن حرفی به میان نیاوریم. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آلانیا که می‌تواند به سفر شما رنگ و بوی دیگر ببخشد، عبارتند از:

  • قلعه آلانیا: این قلعه یک دژ قرون وسطایی است که در دوران سلجوقیان روم ساخته شده و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی آلانیا به شمار می‌رود.
  • برج قرمز آلانیا: برجی که در زمان علاءالدین کیقباد ساخته شده است و به عنوان نماد شهر آلانیا شناخته می‌شود.
  • کلیسای آیایورگی: این کلیسا در جنوب شرق قلعه آلانیا واقع شده و از دوران حکومت بیزانس در قرن ۶ میلادی به جا مانده است.
  • موزه باستان شناسی آلانیا: در این موزه می‌توانید با تاریخ، فرهنگ و سرگذشت منطقه آلانیا و آثار باقی‌مانده از دوران‌های تاریخی مختلف آشنا شوید.
  • اسکله آلانیا: اسکله‌ای قدیمی که در زمان‌های گذشته، محل پهلو گرفتن کشتی‌های متعدد تجاری بود و اکنون به علت چشم‌اندازهای زیبا و دیدنی، یکی از مکان‌های موردعلاقه گردشگران است.

  • غار داملاتاش: یکی از جاذبه‌های خاص شهر آلانیا که هم به خاطر زیبایی‌های طبیعی و هم به دلیل خاصیت درمانی هوای آن، بین گردشگران محبوب است.

  • تله کابین آلانیا: تله کابینی با ارتفاع ۳۰۰ متر که شما را از ساحل کلئوپاترا به سمت قلعه آلانیا می‌برد. در این سفر، شما شاهد چشم‌اندازی بی‌نظیر از سواحل، کوه‌های سرسبز توروس و دریای مواج خواهید بود.
  • تنگه ساپادره: این دره به طول ۸۰۰ متر، یکی از جاذبه‌های طبیعی آلانیا محسوب می‌شود که باوجود یک رودخانه خروشان، گذرگاه‌های زیبا و صخره‌های عظیم، محلی ایدئال برای طبیعت‌گردان به شمار می‌رود.

عکسی از برج قرمز آلانیا

بهترین سواحل آلانیا کجاست؟

بدون تردید، سواحل آلانیا یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت آن هستند. سواحلی که هتل‌های لوکس، تفریحات متنوع، آب‌های نیلگون و شن و ماسه‌های درخشان را در خود جای داده‌اند. برخی از بهترین سواحل آلانیا در کرانه دریای مدیترانه عبارتند از:

  • ساحل کلئوپاترا: یکی از محبوب‌ترین سواحل آلانیا که به خاطر شن‌های طلایی و آب شفاف و تمیز شهرت دارد و پرچم آبی را نیز به خود اختصاص داده است.
  • ساحل کیقباد: ساحلی شنی – ماسه‌ای که طولانی‌ترین ساحل آلانیا است و پرچم آبیِ آن، نشان از تمیزی و ایمنی دارد.
  • ساحل داملاتاش: ساحلی با ۲۵۰ متر خط ساحلی که در نزدیکی غار مشهور داملاتاش قرار دارد. این ساحل دارای امکانات و تجهیزات مناسب کودکان و افراد کم‌توان است و یکی از پرطرفدارترین سواحل آلانیا به شمار می‌رود.
  • ساحل اولاش: این ساحل با شن‌های سفیدرنگ، پارکینگ، منطقه مناسب پیک‌نیک و پوشش گیاهی غنی، یکی از بهترین سواحل آلانیا محسوب می‌شود.

بهترین هتل های آلانیا کجاست؟

همین ابتدا به شما می‌گوییم که دلیلی برای نگرانی از لحاظ رزرو هتل آلانیا وجود ندارد. سواحل چشم‌نواز آلانیا مملو از هتل‌های متنوع، لوکس و باکیفیتی است که می‌توانند همه نیازهای رفاهی و تفریحی شما را برآورده کنند. برای اینکه بدانید بهترین هتل آلانیا کجاست، توجه شما را به فهرست زیر جلب می‌کنیم:

  • هتل اورنج کانتی آلانیا: این هتل پنج ستاره را می توان بهترین هتل آلانیا دانست. اورنج کانتی در بلوار آلپ ارسلان آلانیا قرار دارد، با دارا بودن ساحل خصوصی و امکانات ویژه برای کودکان یک گزینه عالی برای اقامت خانوادگی به شمار می‌رود.
  • هتل موکارناس آلانیا: هتل پنج ستاره‌ای در منطقه اوکورکالار که خط ساحلی اختصاصی، ۴ استخر، ۵ رستوران و انواع امکانات رفاهی و تفریحی مختلف را در خود جای داده است.
  • هتل لانگ بیچ ریزورت آلانیا: این هتل پنج ستاره دارای ۷۵۰ اتاق با امکانات رفاهی کامل و خدمات یوآل، یکی از بهترین هتل های آلانیا در سواحل دریای مدیترانه به شمار می‌رود.
  • هتل گرانادا لاکچری آلانیا: این هتل آلانیا نیز در منطقه اوکورکالار قرار گرفته است و امکانات متعددی مانند چندین استخر، خط ساحلی خصوصی، پارک آبی، انواع خدمات رفاهی و تفریحی را به مسافران ارائه می‌دهد.
  • هتل حیدر پاشا آلانیا: یکی دیگر از هتل‌های پنج ستاره آلانیا در منطقه آوسالار آلانیا که با معماری کلاسیک و مشابه قصرهای ترکی، یکی از هتل‌های زیبا و پرامکانات آلانیا محسوب می‌شود.
  • هتل روبی پلاتینوم آلانیا: این هتل نیز در منطقه آوسالار قرار دارد و با داشتن خط ساحلی اخصاصی، استخر، مرکز اسپا و خدمات ورزشی، یکی از بهترین هتل‌های پنج ستاره آلانیا محسوب می‌شود.
  • هتل زافیرا آلانیا: هتل زافیرا دلوکس آلانیا با ارائه خدمات یوآل، اتاق‌های متنوع، استخر شنا، خط ساحلی و خدمات مناسب، یکی از هتل‌های پنج ستاره محبوب بین گردشگران به شمار می‌رود.
  • هتل وایکینگ اینفینیتی آلانیا: این هتل پنج ستاره با ۶۵۰ متر خط ساحلی خصوصی، دو استخر و خدمات مطلوب از خوب‌ترین هتل‌های الانیا است.
  • هتل هدف بیچ آلانیا: هتل هدف بیچ در محله کناکلی آلانیا، نزدیک به ساحل اولاش قرار دارد و با امکانات مناسب برای کودکان، یک هتل خانوادگی عالی به شمار می‌آید.
  • هتل سیده پرنسس: این هتل پنج ستاره دارای استخر، باشگاه بدنسانزی، مرکز اسپا، خط ساحلی خصوصی و ۳۲۳ اتاق بزرگ و دلباز است که اقامتی فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند.
  • هتل میاروسا اینچکام وست: این هتل سه ستاره در منطقه آوسالار قرار داد و با دارا بودن 100 اتاق و امکانات ورزشی و رفاهی متنوع، یک اقامت دلچسب و مقرون به صرفه را برای شما رقم بزند.

بهترین هتل های آلانیا کجاست

عکسی از هتل سیده پرنسس آلانیا

بهترین مراکز خرید آلانیا کجاست؟

خرید کردن در ترکیه، یکی از ارکان اصلی سفر به این کشور محسوب می‌شود. در آلانیا نیز شما می‌توانید مراکز خرید متنوعی را برای خرید و بازارگردی انتخاب کنید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • مرکز خرید آلانیوم: اولین مرکز خرید و مجتمع تجاری - تفریحی مدرن آلانیا که در بیش از ۱۰۰ فروشگاه مختلف به عرضه محصولات متنوع از برندهای ترکی و بین‌المللی می پردازد.
  • مرکز خرید مگامال ای وی ام: این مرکز خرید از مهم‌ترین مراکز خرید آلانیا به شمار می‌رود که اجناس متنوعی مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم آشپزخانه و ... را با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کند.

  • مرکز خرید آکدنیز پارک ای وی ام: یکی از جدیدترین مراکز خرید آلانیا که معتبرترین برندها مانند آدیداس، پولو اسن، کوتون، سامسونت و... محصولات خود را در آن عرضه کرده‌اند.
  • فروشگاه‌های بلوار آتاتورک: بلوار آتاتورک، یکی از مشهورترین خیابان‌های آلانیا محسوب می‌شود که محل گردهمایی مراکز خرید لوکس، پاساژها و فروشگاه‌های متنوع است.
  • بازار بزرگ آلانیا: بازار بزرگ و سنتی شهر آلانیا که محصولات متنوع، به‌ویژه صنایع دستی، هنرهای سنتی، لباس‌ها و پارچه‌های محلی و خوراکی‌های خاص ترکی در آن عرضه می‌شود.

در سفر به آلانیا چه غذایی بخوریم؟

حتی اگر تاکنون به ترکیه و شهرهای معروف آن هم سفر نکرده باشید، قطعاً وصف غذاها، دسرها و شیرینی‌های ترکی را بسیار شنیده‌اید. در سفرتان به آلانیا این فرصت را دارید که طعم بهترین و معروف‌ترین غذاهای ترکی را بچشید. ما غذاهای زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • بورک: غذای بسیار معروف ترکی که از یک خمیر نازک سرخ‌شده که درون آن با مواد مختلفی پر شده است، تهیه می‌شود.

  • لوفر: غذایی لذیذ برای علاقه‌مندان به غذاهایی دریایی. ماهی لوفر نوعی ماهی است که از دریای مدیترانه صید می‌شود و پس از طبخ شدن به سبک ترکی، طعمی فوق‌العاده به خود می‌گیرد.

  • کباب‌های ترکی: کباب یکی از اصیل‌ترین غذا های ترکیه است که در ترکیه به اشکال مختلف طبخ و سرو می‌شود. در آلانیا می‌توانید دونر کباب و اسکندر کباب‌های بی‌نظیری را نوش جان کنید.

  • پیده: اگرچه پیتزا غذایی ایتالیایی است، اما شما می‌توانید پیده یا پیتزای ترکی را نیز امتحان کنید. این غذا درواقع خمیری نازک است که به شکل یک قایق درآمده و در درون آن گوشت، سبزی، پنیر و... وجود دارد.
  • منمن: نوعی املت ترکیه‌ای است که با ترکیب کردن تخم مرغ، پیاز و فلفل، سبزیجات معطر، سوسیس، قارچ و... تهیه می‌شود و یکی از غذاهای خیابانی مشهور آنتالیا است.

در سفر به آلانیا چه غذایی بخوریم

بهترین رستوران های آلانیا کجاست؟  

در این بخش قصد داریم به شما بگوییم بهترین رستوران‌ها در تور الانیا کجاست و در چه رستوران‌هایی می‌توانید بهترین طعم‌ها را بچشید.

  • رستوران اسکله سوفرسی: یکی از بهترین رستوران‌های آلانیا که به صورت خانوادگی از مدت‌ها پیش فعالیت می‌کند و انواع غذاهای دریایی و کباب‌های سنتی ترکی را می‌توان در آن امتحان کرد.

  • رستوران ماه پری: این رستوران از جمله رستوران‌های قدیمی و پرطرفدار آلانیاست که انواع استیک، کباب، غذاهای ترکی و غذاهای دریایی را سرو می‌کند.

  • رستوران وینتیج براسریه: برای چشیدن طعم انواع غذاهای اروپایی، استیک و برگر می‌توانید این رستوران را انتخاب کنید.

  • رستوران پرایم: این رستوران، یک انتخاب عالی برای نوش جان کردن غذاهای کلاسیک اروپایی مانند استیک، غذاهای فرانسوی و پاستا به شمار می‌رود.

آشنایی با تفریحات آلانیا

 سفر به آلانیا یکی از سفرهایی است که هرگز خسته‌کننده و کسالت‌بار نخواهد شد؛ چراکه تفریحات و فعالیت‌های مختلفی را می‌توانید در طول این سفر تجربه کنید. برای مثال:

  • پارک آبی آلانیا: یکی از تفریحات پرطرفدار در آلانیا، پارک‌های آبی این شهر هستند. در پارک‌های آبی آلانیا هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان فعالیت‌های تفریحی هیجان‌انگیزی تدارک دیده شده است که اوقات فوق‌العاده‌ای را برایتان رقم خواهد زد. «پارک آبی آلانیا» یکی از بهترین پارک‌های آبی این شهر به شمار می‌آید که در پنج کیلومتری ساحل کلئوپاترا و در بلوار آتاتورک قرار دارد. در این پارک آبی، ۲۲ سرسره مختلف، استخرهای متعدد و خدمات رفاهی دیگر مانند بار، رستوران، کافی شاپ و... به چشم می‌خورد.
  • کشتی‌های تفریحی: همه روزه در آلانیا، تورهای مختلفی برگزار می‌شود که شما می‌توانید سوار بر کشتی‌های تفریحی که از اسکله آلانیا حرکت می‌کنند، در دریای مدیترانه گشتی بزنید و برنامه‌های متنوعی را تجربه کنید.
  • کواد سافاری: در تورهای کواد سافاری، شما بر موتور سیکلت‌های قدرتمندی سوار می‌شوید و مسیرهای پرفراز و نشیب در دل کوه‌های توروس را می‌پیمایید.
  • جت اسکی: یکی از تفریحات محبوب آبی در آلانیا جت اسکی است. شما با اجاره جت اسکی می‌توانید روی موج‌های دریا با سرعت و هیجان به پیش بروید.
  • غواصی: غواصی در آب‌های مدیترانه یکی از تفریحات خاص آلانیاست که با کمک مربیان حرفه‌ای انجام می‌شود و شما می‌توانید به تماشای دنیای زیر آب بروید.
  • پاراگلایدرسواری: در آلانیا می‌توانید پاراگلایدر سواری در دامنه‌ کوه توروس، بر فراز دریای مدیترانه را در ارتفاع ۸۰۰ متری تجربه کنید.

سوغات آلانیا چیست؟

سوغاتی‌هایی که از آلانیا می‌توانید برای عزیزانتان تهیه کنید بسیار متنوع هستند؛ چراکه آلانیا نیز مانند بسیاری از شهرهای ترکیه، از پیشینه فرهنگی و هنری غنی برخوردار است. برخی از بهترین سوغاتی‌های آلانیا عبارتند از:

  • قهوه ترک: یکی از نوشیدنی‌های معروف کشور ترکیه، قطعاً قهوه ترک است. شما می‌توانید در فروشگاه‌های مختلف آلانیا، بهترین انواع قهوه ترک و همچنین ظروف مرتبط با آماده‌سازی و سرو قهوه را خریداری کنید.
  • شیرینی‌های ترکی: کشور ترکیه به تنوع و خوشمزه بودن دسرها، شیرینی‌ها و نان‌های سنتی خود معروف است. بنابراین می‌توانید در آلانیا، انواع باقلوای ترکی، باسلوق، نان سیمیت، قرابیه، لوکما و.. را به عنوان سوغات تهیه کنید.

  • ادویه‌جات ترکی: در بازار بزرگ آلانیا یا در بازارهای محلی و سنتی، شاهد حضور پررنگ عطاری‌ها و ادویه‌فروش‌ها خواهید بود. اگر می‌خواهید غذای خودتان هم مانند غذاهای ترکی خوشمزه و خاص باشد، از خرید انواع ادویه ترکی غافل نشوید.

  • ظروف سرامیکی: یکی از سوغاتی‌هایی که همیشه می‌تواند خاطرات شما از آلانیا را زنده کند، ظروف سرامیکی جذاب و دست‌ساز ترکی است که ساخت و طراحی آنها به دست هنرمندان ترک انجام می‌شود.
  • لوازم آرایشی و بهداشتی: اگر به مراکز خرید بزرگ و مدرن آلانیا سر بزنید، فروشگاه‌هایی را خواهید دید که لوازم آرایشی از بهترین برندها را به فروش می‌رسانند. بنابراین اگر می‌خواهید لوازم آرایشی را کیفیت را باقیمتی مناسب خریداری کنید، آلانیا جای خوبی محسوب می‌شود.

سوغات آلانیا چیست

عکسی از قهوه ترک

بهترین زمان سفر به آلانیا

سفر به شهر آلانیا در کشور ترکیه در هر زمان و موقعیتی، لذت‌بخش است؛ اما اگر می‌خواهید در بهترین زمان در این شهر حضور داشته باشید، باید به عوامل مختلفی مانند هدف از سفر، بودجه‌ای که برای سفر در نظر گرفته‌اید و سلیقه‌ آب و هوایی‌تان توجه کنید.

اگر می‌خواهید در زمان اوج تفریحات و خوشگذرانی‌های آلانیا در این شهر باشید، پس باید تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید. در تابستان‌ها بازار تفریحات آبی و ساحلی آلانیا داغ داغ است و شما می‌توانید از آفتاب گرم مدیترانه و سواحل درخشان نهایت لذت را ببرید. از سوی دیگر، تابستان‌ زمانی است که تعداد گردشگران در آلانیا به بیشترین مقدار می‌رسد و از این رو ممکن است شلوغی و ازدحام آزاردهنده‌ای را تجربه کنید.

نکته دیگری که باید درباره سفر در فصل تابستان بدانید، افزایش هزینه‌های سفر است. در تابستان به دلیل افزایش حجم مسافران و افزایش تقاضا، هزینه بلیط هواپیما به سمت آلانیا، قیمت هتل و حتی برخی تفریحات افزایش می‌یابد. بنابراین باید هزینه بیشتری را برای سفر در تابستان در نظر بگیرید.

ارزان‌ترین زمان سفر به آلانیا، فصل زمستان است؛ چراکه به دلیل بارندگی‌ها و همچنین کاهش چشمگیر ورزش‌های آبی و تفریحات ساحلی، تعداد گردشگران نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، آلانیا در زمستان‌ خلوت می‌شود و خدماتی مثل هتل، بلیط هواپیما و... نیز راحت‌تر و ارزان‌تر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. با این حال، از تفریحات هیجان‌انگیز در زمستان خبری نیست.

فصل بهار به دلیل وجود تعطیلات عید نوروز برای ما ایرانیان و آب و هوای مناسب و معتدل پس از فصل تابستان، پرطرفدارترین زمان سفر به آلانیا محسوب می‌شود. در این زمان، هم شرایط هوایی مساعدتر است و هم قیمت‌ها. بنابراین در فصل بهار می‌توانید یک سفر مناسب و خوش‌قیمت را تجربه کنید.

حمل و نقل عمومی در آلانیا

برای رفت و آمد راحت و سریع در شهر آلانیا بد نیست درباره حمل و نقل عمومی در این شهر نیز کمی توضیح بدهیم. در شهر آلانیا مثل بسیاری از شهرهای ترکیه، ون‌ها یا مینی‌بوس‌هایی که بین ترک‌ها به «دلموش» معروف هستند، یکی از رایج‌ترین و در دسترس‌ترین وسایل نقلیه عمومی محسوب می‌شوند. دلموش‌ها در آلانیا به وفور در خیابان‌ها دیده می‌شوند و با هزینه‌ای معقول و نه‌چندان زیاد شما را به مقصد می‌رسانند. زمان فعالیت دلموش‌ها، ساعت ۷ صبح آغاز می‌شود و ساعت ۱۲ شب به پایان می‌رسد.

یکی دیگر از وسایل نقلیه همگانی که در آلانیا به کارتان می‌آید تاکسی‌ها هستند. البته بد نیست بدانید که مانند دیگر شهرهای ترکیه، در آلانیا نیز تاکسی‌ها از جمله وسایل نقلیه گران‌قیمت به شمار می‌آيند. به‌علاوه ممکن است در ساعات شلوغ یا ساعات پایانی شب نیز به قیمت آنها افزوده شود.

هزینه سفر به آلانیا

اگر می‌خواهید هزینه‌ های سفر به آلانیا را برآورد کنید، موارد مختلفی را باید در نظر بگیرید، مثل هزینه بلیط هواپیما، نوع و درجه هتل، تفریحات و سرگرمی‌هایی که انتخاب می‌کنید، زمان سفر و... .
برای اینکه بتوانید تخمینی از هزینه‌های سفر داشته باشید، براساس تجربه‌های مسافران قبلی می‌توانیم بگوییم که سفر اقتصادی روزانه حدود ۶۵ دلار، سفر متوسط و معمولی روزانه، ۱۴۰ دلار و سفر لاکچری روزانه، حدود ۳۰۵ دلار هزینه خواهد داشت.

شهرهای نزدیک آلانیا ترکیه

اکنون که می‌دانیم آلانیا کجاست و در کدام استان ترکیه قرار دارد، بد نیست درباره شهرهای نزدیک به آلانیا و فاصله آلانیا تا سایر شهرهای توریستی ترکیه نیز بیشتر بدانیم. از آنجایی که آلانیا در استان آنتالیا قرار دارد، یکی از شهرهای مهم نزدیک به آن، شهر آنتالیا است. فاصله آلانیا تا آنتالیا از راه زمینی حدود ۱۳۳ کیلومتر است که تقریباً در عرض ۲ ساعت طی می‌شود.

شهر سیده، یکی‌دیگر از نقاط توریستی استان آنتالیا محسوب می‌شود که ۶۵ کیلومتر با آلانیا فاصله دارد. منطقه توریستی بلک و کمر نیز که از مشهورترین مناطق ساحلی آنتالیا هستند نیز فاصله زیادی با آلانیا ندارند؛ از آلانیا تا بلک ۱۰۴ کیلومتر (تقریباً ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه) و از آلانیا تا کمر ۱۷۸ کیلومتر (۲ ساعت و ۴۵ دقیقه) است. فاصله آلانیا تا استانبول به عنوان پایتخت فرهنگی و گردشگری ترکیه، ۸۰۰ کیلومتر است و پیمودن این فاصله حدود ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

آلانیا در کجاست

عکسی از منطقه توریستی بلک در نزدیکی آلانیا

چگونه به آلانیا سفر کنیم؟

اگر تصمیمتان برای سفر به آلانیا جدی است باید بگوییم شما می‌توانید به صورت هوایی یا زمینی راهی آلانیا شوید. در ادامه هر یک از این گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم.

سفر هوایی به آلانیا

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا آلانیا فرودگاه دارد؟ باید بگوییم که پاسخ مثبت است. فرودگاه قازی پاشا، تقریباً ۳ سال است که به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی در منطقه آلانیا فعالیت می‌کند و تا مرکز شهر آلانیا ۳۰ دقیقه فاصله دارد. از همه مهم‌تر اینکه پرواز تهران آلانیا به صورت مستقیم انجام می‌شود و شما می‌توانید بلیط مستقیم تهران آلانیا را از ایرلاین‌هایی مانند تابان، کورندون، فری برد و... تهیه کنید. پروازهای دیگری نیز از تهران به آلانیا انجام می‌شود که معمولاً در فرودگاه‌های استانبول توقف می‌کنند و سفری طولانی را برای شما رقم می‌زنند.

سفر زمینی به آلانیا

باتوجه به نزدیکی ایران و ترکیه و وجود مرز مشترک زمینی، شما می‌توانید به صورت زمینی نیز عازم آلانیا بشوید. به این منظور می‌توانید به مرز بازرگان یا رازی در استان آذربایجان شرقی بروید، از آنجا به شهر وان بروید و سپس راهی آلانیا شوید. فاصله وان تا آلانیا نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر است و شما حدود ۱۶ ساعت در مسیر خواهید بود.

سفر به آلانیا با ماشین شخصی

سفر به آلانیا با ماشین شخصی نیز امکان‌پذیر است. مسیری که برای این سفر باید طی کنید شبیه به همان مسیری است که در قسمت پیش به آن اشاره کردیم و با خروج از مرز رازی یا بازرگان، ابتدا به شهر وان و سپس به آلانیا خواهید رفت. نکاتی که باید در سفر با ماشین شخصی به آن توجه کنید، داشتن گواهینامه بین‌المللی، تعویض پلاک و دریافت پلاک بین‌المللی (کاپوتاژ کردن خودرو)، بیمه بودن خودرو و مواردی از این دست است. فراموش نکنید که علاوه بر هزینه‌هایی که باید برای اخذ موارد ذکر شده کنار بگذارید، هزینه بنزین، توقف در مسیر، خورد و خوراک و.. را نیز باید محاسبه کنید.

مدارک موردنیاز برای سفر به آلانیا

کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که برای سفر به آن نیاز به ویزا ندارید؛ بنابراین سایر مدارکی که در سفر به آلانیا به آنها نیاز دارید عبارتند از:

  • پاسپورت (با حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور
  • شناسنامه و کارت ملی
  • در صورت سفر با ماشین شخصی (مدارک خودرو، گواهینامه بین‌المللی، بیمه‌نامه و...)

تلفن های ضروری آلانیا

به خاطر داشتن شماره‌ تلفن‌های اضطراری آلانیا می‌تواند در صورت بروز موقعیت‌های خاص، شما را از خطر نجات دهد. بنابراین موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • پلیس: ۱۱۵
  • پلیس راهنمایی و رانندگی: ۱۵۴
  • اورژانس: ۱۱۲
  • تماس با پزشک: ۱۱۳
  • آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • حوادث گاز: ۱۸۷
  • حوادث برث: ۱۸۶
  • اطلاعات گردشگری: ۱۷۰

آلانیا؛ جایی که خورشید لبخند می زند!

آنتالیا سرزمین آفتاب است و آلانیا شهری که آفتاب در آن می‌خندد! آلانیا در سواحل دریای مدیترانه و دامنه‌ کوه‌های سبزپوش توروس به یکی از قطب‌های گردشگری ترکیه تبدیل شده است. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید که آلانیا کجاست و چرا باید به آن سفر کرد، در این راهنمای جامع، سعی کردیم از همه جهات این شهر جذاب ساحلی را بررسی کنیم و به سوالات شما پاسخ دهیم. اگر با خواندن این راهنما عزمتان برای سفر به آلانیا جزم شد، تردید نکنید و با تور آلانیا همراه شوید.

سوالات متداول:

1. آلانیا کجای ترکیه است؟
آلانیا در استان آنتالیا در جنوب ترکیه قرار دارد.

2. آلانیا بهتره یا آنتالیا؟
آلانیا و آنتالیا هر دو در استان آنتالیا در سواحل دریای مدیترانه قرار دارند. سفر به آنتالیا، سفری لوکس‌تر و مفرح‌تر خواهد بود و از سوی دیگر، سفر به آلانیا کم‌هزینه‌تر است و جاذبه‌های طبیعی بیشتری (مانند کوه توروس، غارها و رودخانه‌های مختلف) در آلانیا وجود دارد.

3. آلانیا فرودگاه دارد؟
بله، فرودگاه قازی پاشا در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای از مرکز شهر آلانیا قرار دارد.

4. آنالیا یا آلانیا؟ کدام نام درست است؟
نام درست این شهر، آلانیا (Alanya) است.

5. در سفر به آلانیا چه سوغاتی بخریم؟
از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید در سفر به آنتالیا بخرید، می‌توان به لباس‌ها و پارچه‌های ترک، قهوه ترک و ظروف تهیه آن، شیرینی‌های سنتی ترکی، لوازم آرایشی- بهداشتی و ظروف سرامیکی اشاره کرد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt