پل بسفروس استانبول

پل بسفر استانبول و داستان های عاشقانه اش

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 18 تیر ، 1403

پل بسفر | آشنایی کامل با پل بغاز استانبول

پل بسفر بر روی تنگه بسفر در استانبول واقع شده است و دریای مارمارا را در یک طرف و دریای سیاه از طرف دیگر متصل می کند و از دیدنی های استانبول ترکیه محسوب می شود

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بدون شک، استانبول را می‌توان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای آسیا و اروپا دانست که با جاذبه‌های تاریخی، کاخ‌های مجلل، مساجد باشکوه و خیابان‌های پرجنب‌وجوش خود، محبوبیتی چشمگیر بین گردشگران دارد. یکی از دیدنی‌ترین نقاط این شهر اروپایی- آسیایی، جایی است که مرزی طبیعی بین دو قسمت اروپایی و آسیایی کشیده شده است: تنگه بسفر و پل‌هایش.

پل بسفر استانبول مشهورترین پلی است که بر روی تنگه بسفر ساخته شده و با خلق مناظر چشم‌نواز و دیدنی، گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. اگر می‌خواهید درباره این پل بیشتر بدانید و با تاریخچه و راز و رمزهای آن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پل بسفر استانبول کجاست؟

اگر به استانبول سفر کرده باشید، حتماً شاهد زیبایی‌ها و مناظر دیدنی‌ تنگه بسفر بوده‌اید. تنگه بسفر درواقع مرز طبیعی آبی بین قاره اروپا و آسیاست که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌سازد. این باریک‌راه آبی، شهر استانبول را نیز به دو نیمه اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کند و از این رو برای برقراری ارتباط بین دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول، پل‌های مختلفی بر روی این تنگه کشیده شده‌اند. یکی از معروف‌ترین پل های استانبول بر روی تنگه بسفر، پل بسفر است. این پل، یک پل معلق محسوب می‌شود که با کابل‌های فولادی بر فراز تنگه بسفر نگه داشته می‌شود.

پل بغاز ۱۱۵۰ متر طول، ۱۰۵ متر ارتفاع و ۳۹ متر عرض دارد. پل بغاز استانبول ترکیه قدیمی‌ترین و جنوبی‌ترین پل از بین سه پلی است که بر روی تنگه بسفر ساخته شده‌اند. این پل بین اورتاکوی در بخش اروپایی شهر استانبول و بیلیربی در بخش آسیایی شهر امتداد پیدا کرده است و به‌عنوان بزرگترین پل استانبول، ارتباط بین دو بخش شهر را برقرار می‌کند.

موقعیت جغرافیایی پل بسفروس استانبول

سازنده پل بسفر یا پل بغاز استانبول کیست؟

برای طراحی و مهندسی ساختار پل بغاز استانبول، قراردادی بین دولت ترکیه و شرکت انگلیسی Freeman Fox and Partners منعقد شد. سه مهندس انگلیسی به نام‌های گیلبرت رابرتز، ویلیام براون و میشل پارسونز که ساخت پل‌های مشهور دیگری مانند پل هامبر و پل سورن در انگلستان و پل فورث رود در اسکاتلند را در کارنامه داشتند، طراحی پل را برعهده گرفتند. پس از طراحی پل به دست مهندسان انگلیسی، ساخت پل توسط شرکت ترکیه‌ای (Enka Construction & Industry Co.) به همراه شرکت‌ (Cleveland Bridge & Engineering Company) از انگلستان و شرکت (Hochtief AG) از آلمان انجام شد.

تاریخچه پل بسفر استانبول

شکل‌گیری ایده ساخت پل بر روی تنگه بسفر به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد و از دیرباز مرتبط ساختن مناطق دو سوی این تنگه اهمیت زیادی داشته است. هرودوت، مورخ مشهور یونانی، می‌نویسد که در سال ۵۱۳ قبل از میلاد به دستور داریوش کبیر، امپراتور بزرگ هخامنشی، یکی از مهندسان مشهور یونانی مسئول ساخت پلی بر روی تنگه بسفر شد. او پل شناوری را طراحی کرد که با متصل ساختن آسیا به اروپا باعث می‌شد سپاهیان داریوش کبیر خود را به اروپا برسانند و به سپاه مقدونیه حمله ببرند.

با توجه به فقدان یک پل دائمی بر روی تنگه بسفر و احساس نیاز به وجود آن، در دوران امپراتوری عثمانی نیز اقداماتی برای برای ساخت پل یا راه آهن بر روی تنگه انجام شد. با این حال در سال ۱۹۵۷ بود که در دوران نخست وزیری عدنان مندرس ایده ساخت پل به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و فرایند طراحی پل آغاز شد. در سال ۱۹۷۰، عملیات اجرایی ساخت پل بغاز استانبول آغاز شد و سه سال بعد در سال ۱۹۷۳، در پنجاه و سومین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه، توسط رییس جمهور فخری کوروترک افتتاح شد. پل بسفر به اولین پلی تبدیل شد که اروپا را به آسیا متصل می‌کرد و برای ساخت آن، ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا هزینه شد.

ساخت پل بغاز استانبول

تصویری از پل بغاز استانبول

علت نامگذاری پل بسفر استانبول ترکیه

پل بغاز استانبول را به نام‌های مختلف و متعددی می‌شناسند: پل بسفروس، پل بسفر، پل بغاز، پل اول و پل شهدای ۱۵ جولای همه نام‌های این پل هستند.

درواقع نام پل بسفر استانبول به صورت رسمی، پل شهدای ۱۵ جولای است و علت انتخاب این نام نیز به وقایع کودتای ۲۰۱۶ ترکیه برمی‌گردد. در ۱۵ جولای این سال، پس از کودتای ارتش ترکیه، نیروهای ارتش، تجهیزات نظامی خود را بر روی این پل مستقر کردند و به روی مردم آتش گشودند. در این واقعه تعداد زیادی از مردم کشته شدند و این پل به یاد آنها، پل شهدای ۱۵ جولای نامیده شد.

کلمه بغاز در نام این پل، به همان بسفر اشاره دارد؛ چراکه در زبان ترکی، تنگه بسفر را تنگه بوغاز نیز می‌نامند. نام «پل اول» نیز به دلیل اینکه این پل، اولین پل احداث‌شده بر روی تنگه بسفر بوده است، به این پل اطلاق می‌شود.

داستان پل بغاز استانبول و دلیل ممنوعیت پیاده روی بر روی آن

شاید شما هم درباره ممنوعیت های پل بسفر استانبول شنیده باشید؛ اما واقعا داستان پل بغاز ترکیه و ماجرای پشت پرده این ممنوعیت‌ها چیست؟ این پل شاهد چه داستان‌ها و ماجراهایی بوده است؟

چرا پیاده روی بر روی پل بسفر استانبول ممنوع است؟

بیایید ابتدا درباره یکی از رایج‌ترین باورهایی که درباره استانبول و پل بغاز وجود دارد، صحبت کنیم؛ اینکه پیاده‌روی بر روی پل بسفر ممنوع است. علت این ممنوعیت را باید در آمار بالای خودکشی‌هایی که بر روی این پل صورت می‌گرفت جستجو کرد. به نظر می‌رسید این پل به مکان محبوب مردم ترکیه برای خودکشی تبدیل شده است و افراد می‌خواهند با پریدن از روی پل بسفر، جان خود را بگیرند. آمار این خودکشی‌ها در یک بازه زمانی نه ساله به ۶۵ نفر رسید که به جز دو نفر همگی آنها جان خود را از دست دادند. ارتفاع زیاد پل، در دسترس بودن آن و همچنین مناظر خاص و نمادین بودن موقعیت پل، باعث شد این پل به مکانی ایدئال برای خودکشی تبدیل شود.

اگرچه افراد مختلفی پل بسفر استانبول را برای خودکشی برگزیدند، اما دو مورد خودکشی بر روی این پل از بقیه دردناک‌تر و غم‌انگیزتر بود؛ یک مورد خودکشی مردی بود که پس از طرد شدن از سوی محبوب و معشوقش دست به خودکشی زد و مورد دیگر، خودکشی یک خواننده مشهور ترک بود که پس از دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی و روحی متعدد، تصمیم گرفت با پریدن از روی پل به زندگی خود خاتمه دهد. حتی روایتی بین مردم ترکیه وجود دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه، در حال عبور از پل بغاز بود که متوجه شد جوانی قصد پرت کردن خود از روی پل را دارد و توانست با صحبت کردن با جوان، او را از تصمیمش منصرف کند.

با در نظر گرفتن همه این تفاصیل و داستان‌ها به نظر می‌رسد ممنوع کردن پیاده‌روی بر روی این پل با هدف کاهش آمار خودکشی، تصمیم غیرمعقولی نباشد.

درباره آهنگ پل بغاز استانبول چه می دانید؟

رد پای پل بسفر در آثار فرهنگی استانبول نیز بسیار پررنگ است. حتی برخی قطعات موسیقی درباره این پل سخن می‌گویند یا به نحوی با آن ارتباط دارند. برای مثال، قطعه موسیقی معروفی با نام «امشب خواهم مرد» زمانی که خودکشی در پل بغاز، رایج بود منتشر شد. با انتشار این قطعه، داستان خودکشی‌ها بر روی این پل شدت گرفت. این قطعه موسیقی با محتوایی بسیار دردناک و ناامیدکننده، تأثیر احساسی عمیقی بر شنوندگان می‌گذاشت و کسانی که افکار خودکشی داشتند را بیش از پیش در تصمیم خود مصمم می‌ساخت. نام این قطعه موسیقی در فرهنگ ترکیه با پل بسفر گره خورده است و آن را می‌توان موسیقی پس‌زمینه صحنه دردناک مرگ خودخواسته بر روی این پل دانست.

قطعه موسیقی دیگری که به عنوان آهنگ پل بغاز در استانبول شناخته می‌شود و آهنگ پل بسفر نام دارد، از سوی یک گروه رپ بسیار مشهور ترکیه‌ای منتشر شده است. این آهنگ درباره زندگی روزمره در استانبول و اهمیت پل بسفر، نقش محوری پل در اتصال آسیا و اروپا و زندگی پرجنب‌وجوش استانبول سخن می‌گوید.

پل بسفروس استانبول

عکسی از پل بسفروس استانبول

مسیر دسترسی و آدرس پل بسفر در استانبول

همانطور که که پیش‌تر گفته شد این پل، محله اورتاکوی ‌(در بخش اروپایی) را به محله بیلربی (در بخش آسیایی) متصل می‌کند. بنابراین اگر به دنبال ادرس پل بغاز استانبول می‌گردید، باید بگوییم به هر یک از این محله‌ها که بروید می‌توانید به خود را به پل بسفر برسانید.

باتوجه به اهمیت این پل، ایستگاه‌های متعددی مربوط به انواع وسایل نقلیه مانند مترو و تراموا در اطراف آن وجود دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه به پل بسفر در بخش آسیایی، ایستگاه پل شهدای ۱۵ جولای است که در خط اتوبوس‌های تندرو قرار دارد. اگر می‌خواهید از سمت اروپایی به این پل برسید، می‌توانید در ایستگاه مترو بشیکتاش پیاده شوید و به سمت محله اورتاکوی بروید. فاصله میدان تکسیم تا پل بسفر هم چندان زیاد نیست و به‌راحتی می‌توانید خودتان را از طریق تاکسی، اتوبوس یا مترو، از تکسیم به آنجا برسانید.

بهترین زمان بازدید از پل بسفر

پل بغاز یکی از جاذبه‌های استانبول است که در هر زمانی دیدنی است؛ چه در روز که تلألو تابش خورشید بر روی آب‌های نیلگون دریا، صحنه‌های چشم‌نواز را رقم می‌زند و چه در شب؛ اما بسیاری معتقدند دیدن پل بسفر در شب لطف و صفای دیگری دارد؛ زمانی که این پول با هزاران لامپی که بر روی آن کار گذاشته شده است، همچون نواری نورانی بر روی دریای خروشان می‌درخشد. فراموش نکنید که هنگام غروب یا طلوع آفتاب، زمانی که خورشید با خط دریا مماس می‌شود نیز می‌توانید شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای بر روی پل بسفر استانبول باشید.

جاهای دیدنی نزدیک پل بسفر استانبول

لوکیشن پل بغاز استانبول به گونه‌ای است که بسیاری از مناطق مشهور و توریستی استانبول را به یکدیگر متصل می‌کند و شما می‌توانید بعد از بازدید از این پل، جاهای دیدنی استانبول را نیز ببینید. برخی از جاهای دیدنی نزدیک پل بغاز استانبول عبارتند از:

  • مسجد اورتاکوی: این مسجد که به نام مسجد بزرگ مجیدیه نیز شناخته می‌شود، در کنار اسکله اورتاکوی قرار دارد و در زمان امپراتوری عثمانی ساخته شده است.

  • اسکله اورتاکوی: این اسکله در مجاورت پل بسفر و در کنار آب‌های خروشان دریا، یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری استانبول است که چشم‌اندازهای زیبایی از دریا، کشتی‌ها و مرغان دریایی را به نمایش می‌گذارد.

  • روملی حصار: قلعه‌ای که در ساحل روملی در تنگه بسفر قرار دارد و قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی برمی‌گردد.

  • محله ببک و پارک ببک: محله ببک یکی از محله‌های مشهور و لاکچری استانبول است که یک پارک بزرگ و دیدنی را در برمی‌گیرد. پارک ببک با پوشش گیاهی بی‌نظیر و متنوع و چشم‌انداز تنگه بسفر بسیار دیدنی است.

مسجد اورتاکوی از جاهای دیدنی نزدیک پل بسفر استانبول

عکسی از مسجد اورتاکوی

نکات مهم در بازدید از پل بسفر استانبول

برای اینکه در بازدید از پل بسفر پل استانبول نهایت لذت را تجربه کنید، نکات زیر را فراموش نکنید:

  • رعایت نکات ایمنی را فراموش نکنید و هم مراقب خودروهایی باشید که از روی پل می‌گذرند و هم مراقب خطر سقوط از پل.
  • برای بازدید از پل، ساعات خلوت‌تر وکم‌ترافیک‌تر را انتخاب کنید تا تجربه بهتری در بازدید از پل داشته باشید.
  • از جاهای دیدنی، رستوران‌ها و کافه‌های جذاب و مناظر خاص اطراف پل غافل نشوید.

از آسیا تا اروپا بر روی پل بسفر استانبول

تنگه بسفر یکی از خاص‌ترین نقاطی است که در تور استانبول می‌توانید ببینید، باریکه راه آبی که مرز بین اروپا و آسیا شده است و استانبول را نیز به دو نیمه تقسیم کرده است. اگرچه بر روی این تنگه دو پل دیگر نیز وجود دارد؛ اما پل بغاز به عنوان اولین پل احداث‌شده بر روی این تنگه، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

این پل زیبا و دیدنی با چشم‌انداز بی‌نظیر به آب‌های مواج دریا و خلق صحنه‌های رؤیایی، یکی از نقاطی است که نباید دیدنش را از دست بدهید. برای دیدن پل بغاز استانبول و صدها اثر تاریخی و مهم دیگر در این شهر، با تور ترکیه همراه شوید تا سفری فراموش‌نشدنی به قلب بزرگترین کلان شهر اروپا را تجربه کنید.

سوالات متداول

1. آدرس پل بسفروس استانبول کجاست؟

پل بغاز استانبول در محله اورتاکوی (در بخش اروپایی) و در محله بیلربی (در بخش آسیایی) قرار دارد.

2. طول پل بسفر در ترکیه چقدر است؟

این پل ۱۵۰۰ متر طول دارد.

3. نام های دیگر پل بغاز استانبول چیست؟

پل بغاز را با نام‌های پل شهدای ۱۵ جولای، پل اولی و پل بسفر نیز می‌شناسند.

4. چگونه از تکسیم به پل بسفر برویم؟

این دو مکان از جاهای بسیار معروف و پرتردد ترکیه هستند و به‌راحتی می‌توانید از طریق تاکسی، مترو و اتوبوس‌ خودتان را به پل بسفر برسانید. اما مترو راه خیلی راحت‌تری است؛ چون می‌توانید به‌سادگی و با هزینه کمتر از ایستگاه میدان تکسیم به ایستگاه پل شهدای 15 جولای یا همان بسفر بروید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt