فستیوال جاز استانبول تجربه هیجان موسیقی در مکان های تاریخی

فستیوال جاز استانبول تجربه هیجان موسیقی در مکان های تاریخی

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 خرداد ، 1400

فستیوال جاز استانبول تجربه شنیدن بداهه نوازی هنرمندان بزرگ جهانی

یکی از جذاب‌ترین رویدادهای شهر استانبول جشنواره جاز استانبول می‌باشد که هر ساله در اوایل تیرماه در این شهر برگزار می‌شود. شما هم فرصت را از دست ندهید و با استفاده از تور استانبول در فستیوال بین المللی جاز استانبول شرکت کنید با ما همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

یکی از جذاب‌ترین رویدادهای شهر استانبول جشنواره جاز استانبول می‌باشد که هر ساله در اوایل تیرماه در این شهر برگزار می‌شود. جاز که سرشار از بداهه‌نوازی ست، شور و هیجانی وصف‌ناپذیر در شما پدید می‌آورد. شما هم فرصت را از دست ندهید و با استفاده از تور استانبول در فستیوال بین المللی جاز استانبول شرکت کنید و لحظاتی فوق‌العاده را با جاز و سبک‌های دیگر موسیقی در کنار بقیه گردشگران دنیا تجربه کنید. با ما همراه باشید.

معرفی فستیوال بین المللی جاز استانبول

فستیوال بین المللی جاز در استانبول که قبلا با عنوان فستیوال استانبول شناخته می شد، یک رویداد فرهنگی است و توسط موسسه فرهنگ و هنر استانبول برگزار می‌شود. این فستیوال، علی‌رغم نامش، فقط مختص به موسیقی‌های جاز نیست، بلکه شامل جاز کلاسیک و مدرن، جاز لاتین و اسکاندیناوی، آثار ترکیبی از موسیقی الکترونیک و جاز و سایر دسته های موسیقی، مانند موسیقی راک، پاپ، رگی، فانک و موسیقی جهانی است. جشنواره جاز استانبول به لطف این تنوع، فرصت های جدیدی برای کشف در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در عین حال، این فستیوال با رویکرد جسورانه خود در انتخاب مکان برگزاری، فراتر از سالن های کنسرت سنتی عمل کرده و به مکان‌های تاریخی استانبول، خیابان‌ها، تراموا و کشتی می‌رسد تا مخاطبان را از بیشترین تنوع برخوردار کند.

فستیوال بین المللی جاز استانبول

فستیوال بین المللی جاز استانبول

جاز که سبکی از موسیقی سرشار از بداهه‌نوازی و نوآوری ست به خوبی با قلب مردم ارتباط برقرار می‌کند و شور و هیجانی وصف‌ناپذیر به تماشاگران و شنوندگان القا می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم فرصت را از دست ندهید و با استفاده از تور استانبول در فستیوال بین المللی جاز استانبول که در ماه جولای (اوایل تیر) برگزار می‌شود، شرکت کنید و لحظاتی فوق‌العاده را با جاز و سبک‌های دیگر موسیقی در کنار بقیه گردشگران دنیا تجربه کنید.

تاریخ برگزاری فستیوال جاز ترکیه در سال 2021

بیست و هشتمین دوره فستیوال بین‌المللی جاز استانبول در سال 2021 برگزار خواهد شد. این جشنواره که فستیوالی سه هفته‌ای ست در حدودا از اوایل تیرماه آغاز می‌شود. تاریخ دقیق برگزاری این فستیوال از سوی موسسه هنر و فرهنگ استانبول اعلام نشده است.

جشنواره و فستیوال های ترکیه

جشنواره بالن کاپادوکیا

فستیوال موسیقی کلاسیک استانبول

تاریخچه برگزاری فستیوال

در ابتدا سبک‌های مختلف موسیقی و هنر همگی در فستیوال استانبول قرار داشته و مجزا نبودند اما پس از اجرای کنسرت Chick Corea و Steve Kujala  به عنوان بخشی از فستیوال موسیقی استانبول و استقبال بسیار زیاد مردم از این سبک موسیقی، رویدادهای بیشتری از موسیقی جاز را برگزار نمود. فستیوال موسیقی جاز اولین بار در سال 1994 به عنوان جشنواره‌ای مستقل برگزار شد که فقط میزبان موسیقی جاز نبود بلکه موسیقی راک، پاپ، بلوز و رگی نیز همراه با سایر کنسرت‌های جدید برگزار شد. 

تاریخچه برگزاری جشنواره جاز استانبول

تاریخچه برگزاری جشنواره جاز استانبول

هر ساله این جشنواره هزاران نفر را به بیش از 30 کنسرت که در مکانهای مختلف تاریخی استانبول برگزار می‌شود، مانند موزه ایاگای ایرن ، موزه های باستان شناسی استانبول، عمارت اسما سلطان و همچنین مناطق بیرون شهر و حومه با فضای بسیار دیدنی جذب می‌کند. جشنواره جاز استانبول که به عنوان یک جشنواره جاز برجسته در اروپا شناخته می شود، یکی از اولین اعضای سازمان‌ جشنواره‌های بین المللی جاز (IJFO) است که شش جشنواره معتبر جاز در جهان مانند مونترو، آمبریا، مونترال و لندن در آن قرار دارند. این جشنواره که در سال های 1998-2002 ریاست IJFO را بر عهده داشت، پیشگام انتخاب استانبول به عنوان شهر میزبان برای جشن روز جهانی جاز یونسکو در سال 2013 بود. در این جشن بزرگ تقریباً پنجاه ستاره بین المللی موسیقی جاز در موزه ایاگی ایرنه در استانبول شرکت کرده و تقدیر شدند.

نوازندگان مشهور شرکت‌کننده در فستیوال جاز استانبول

این فستیوال منتخبی از اجراهای موسیقی جاز همراه با حضور هنرمندان معروف این موسیقی از سراسر جهان را ارائه می کند تا کنون افرادی چون اریک کلپتون، لو رید، استیو کاستلو، آلدی میورا، کیت جرت، دیانا کرال، جون بائز، میلس دیویس، استان گتز، مسیو اتک، بیورک، نورا جونز، آلیشیا کیز و ... در این جشنواره شرکت کرده و برخی از آنان نیز کنسرت‌هایی را اجرا نمودند.

اریک کلاپتون گیتاریست مشهور انگلیسی

اریک کلاپتون گیتاریست مشهور انگلیسی

شرکت کردن اریک کلابتون، که خیلی‌ها آن را بزرگ‌ترین گیتاریست جهان می‌دانند و معتقدند توانسته تغییراتی در موسیقی راک به وجود آورد، در فستیوال جاز استانبول را می‌توان دلیلی بر اهمیت و کیفیت این فستیوال قلمداد کرد.

فستیوال جاز، بستری برای کشف استعدادهای جوان

جشنواره موسیقی جاز استانبول در بستری که از سال 2003 فراهم شده است، این امکان را برای موسیقی‌دانان آماتور جاز با مجموعه کنسرت‌هایYoung Jazz  خود فراهم می‌کند تا فرصتی برای اجرا در فستیوال بین‌المللی جاز داشته باشند. تا کنون از طریق این مجموعه کنسرت‌ها و برنامه‌ها، حدود 30 استعداد جوان برتر جاز کشف و معرفی شدند. این برنامه‌ها همچنین کیفیت و سطح دیگر نوازندگان را نیز ارتقا می‌دهد و به پیشرفت موسیقی جاز کمک زیادی می‌کند.

فستیوال جاز استانبول و شرایط همه‌گیری جهانی

در سال 2021 فستیوال بین‌المللی جاز استانبول به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و سپس در ماه سپتامبر در فضای آزاد به صورت محدود برگزار شد. نمایش آنلاین این اجراها نیز به فاصله دو روز در فضای مجازی استریم شد. در مورد نحوه برگزلری فستیوال در سال 2021 تصمیمی قطعی گرفته نشده است اما با توجه به بهبود تدریجی شرایط انتظار می‌رود  امسال فستیوال جاز استانبول در فضای آزاد برگزار شود.

سولات متداول

فستیوال بین المللی جاز استانبول در سال 2021 در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

بیست و هشتمین دوره فستیوال بین‌المللی جاز استانبول در سال 2021 برگزار خواهد شد. این جشنواره که فستیوالی سه هفته‌ای ست در حدودا از اوایل تیرماه آغاز می‌شود. تاریخ دقیق برگزاری این فستیوال از سوی موسسه هنر و فرهنگ استانبول اعلام نشده است.

بزرگترین فستیوال جاز دنیا در کدام کشور برگزار می‌شود؟

جشنواره بین المللی جاز دو مونترال (به انگلیسی: Montreal International Jazz Festival) جشنواره سالانه جاز است که در مونترال، کبک، در کانادا برگزار می شود. جشنواره جاز مونترال رکورد جهانی گینس را در سال 2004 به عنوان بزرگترین جشنواره جاز جهان شکست.

در جشنواره بین المللی جاز استانبول چه سبک هایی از موسیقی اجرا می شوند؟

جنواره جاز استانبول فقط مختص به موسیقی‌های جاز نیست، بلکه شامل جاز کلاسیک و مدرن، جاز لاتین و اسکاندیناوی، آثار ترکیبی از موسیقی الکترونیک و جاز و سایر دسته های موسیقی، مانند موسیقی راک، پاپ، رگی، فانک و موسیقی جهانی است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt