اقلام ممنوعه در هواپیما

اقلام ممنوعه در هواپیما

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 شهریور ، 1400

اقلام ممنوعه در هواپیما

اقلام ممنوعه در هواپیما و ممنوعیت های پروازهای خارجی و داخلی را در این بخش بخوانید که حداکثر بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی مخصوصا فرودگاه امام چقدر است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما

بسته بندی چمدان از مهمترین مسائل آماده سازی قبل از پرواز است. شما باید بدانید که چه چیزهایی برای قرار دادن در چمدان مهم است و چه چیزهایی را در طول پرواز خود نیاز دارید. اما در طول پرواز، متأسفانه شما باید حجم وسایل خود را به اندازه یک کوله پشتی مدرسه محدود کنید. بعضی از موارد حمل شده ممکن است جزو اقلام ممنوعه و وسایل ممنوع در هواپیما باشد. به عنوان مثال حمل سیگار و لوازم آرایش در شرایط خاصی مجاز است.
علاوه بر داخل هواپیما، باید بدانید چه چیزهایی را نمی‌توانید با هواپیما در چمدان خود حمل کنید. زیرا ممکن است جزو وسایل ممنوع در بار هواپیما باشند و ممکن است ایمنی مسافران را به خطر بیاندازند یا اگر در پرواز حمل شوند، امنیت پرواز را تهدید می‌کند. البته ممکن است برخی از موارد در ایرلاین‌های مختلف، تفاوت داشته باشد. پس همراه ما باشید با لیست کامل اشیا ممنوعه در پرواز.

اقلام ممنوعه در هواپیما

مواردی که در هواپیما ممنوع است

اقلامی که در هواپیما ممنوع است

ما می‌دانیم که چقدر ممکن است ناخوشایند باشد که خود را در فرودگاه ببینید و در آنجا متوجه شوید که نمی‌توانید بخشی از وسایلتان را با خود ببرید. بنابراین، برای کمک به شما در کاهش استرس ناشی از پرواز، این راهنما را برای شما فراهم کردیم که می‌تواند وسایلی را که می‌توانید در چمدان خود قرار دهید و آن‌هایی را که نمی‌توانید با هواپیما حمل کنید، مرور کند.

آیا می‌توانید در هواپیما فندک بیاورید؟

تقریباً همه نوع فندک‌های سیگار معمولی در چمدان دستی یا در هنگام پرواز بسته به ایرلاین مورد نظر مجاز است. این شامل فندک‌های BIC و سایر فندک‌های یک بار مصرف و همچنین فندک‌هایی مانند زیپو است.

با این حال، در اکثر کشورها، ورود فندک‌های الکترونیکی، قوسی و پلاسما ممنوع است. اگر فندک گران قیمتی دارید آن را با خود همراه نیاورید یا قبل از سفر، قوانین ایرلاین را بخوانید.

اما بعضی ایرلاین های داخلی مانند ماهان، بردن هرگونه کبریت و فندک گازی را چه در بار دستی و چه در بار تحویلی ممنوع کرده اند.

آیا می‌توانید کبریت را در هواپیما بیاورید؟

بله، اکثر شرکت‌های هواپیمایی به شما امکان می‌دهند یک بسته کبریت بی‌خطر را با خود حمل کنید. اما در بعضی ایرلاین های داخلی مانند ماهان مجاز نیست.

بار مجاز داخل کابین هواپیما

✅ میزان بار مجاز پروازهای خارجی چقدر است؟

آیا می‌توانید لپ تاپ را در هواپیما بیاورید؟

مطمئنا مشکلی نیست. در حقیقت، حتی اگر قصد انجام هیچ کاری یا تماشای فیلم روی هواپیما را ندارید، باز هم توصیه می‌کنیم لپ تاپ خود را با خود ببرید. در هنگام بازرسی آن همراه با بقیه چمدان‌ها ممکن است منجر به آسیب به لپ تاپ شود و در بعضی موارد حتی ممکن است گم شود.
به یاد داشته باشید در ایست بازرسی امنیتی از شما خواسته می‌شود لپ تاپ خود را از بار داخل کابین خود خارج کنید. لپ تاپ شما (و سایر موارد الکترونیکی) باید جداگانه از طریق اسکنرهای اشعه ایکس عبور کند.
نکته: اگر MacBook دارید، نام خود را جایی روی آن قرار دهید. این روزها لپ تاپ‌های مک بسیار رایج است و ممکن است با سیستم افراد دیگر جابه‌جا شود.

آیا می‌توانید یک پاوربانک در هواپیما بیاورید؟

بسیاری از مسافران از پاوربانک‌ها به عنوان باتری یدکی دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. اگر از خود می‌پرسید که آیا می‌توانید این وسیله قابل حمل را برای شارژ موبایل یا لپ تاپ خود در حین پرواز یا مدت طولانی به همراه داشته باشید، پاسخ بله است. توجه داشته باشید که فقط پاوربانک‌ها برای استفاده شخصی مجاز هستند و باید آن‌ها را در ساک دستی خود قرار دهید یا با خود حمل کنید.
پاوربانک‌ها مانند باتری‌های لیتیوم مجاز به حمل در چمدان نیستند، زیرا قابل احتراق و انفجار هستند.
همچنین محدودیت‌هایی مربوط به ظرفیت پاوربانک‌ها وجود دارد. همه پاوربانک‌های دارای کمتر از 100 وات در ساک دستی شما مجاز هستند. اگر پاوربانک شما 100 تا 160 وات است، قبل از اینکه بتوانید آن را در چمدان خود حمل کنید، باید از ایرلاین تأیید بگیرید. پاوربانک هایی با توان ناشناخته یا توان بالاتر از 160 وات امکان ورود به هواپیما را ندارند.

ساک مجاز در کابین هواپیما

ساک یا کیف برای موارد مجاز داخل کابین هواپیما

آیا می‌توانید خمیر دندان را با خود حمل کنید؟

می‌توانید خمیر دندان را در چمدان خود بگذارید. اما باید بدانید هر خمیردندانی که بیاورید جزو محدویت حمل مایع و ژل شما محسوب خواهد شد. شما مقدار مایع و ژل محدودی می‌توانید با خود حمل کنید. علاوه بر این، خمیر دندان شما باید زیر 100 میلی لیتر (3.4 اونس) باشد.

آیا می‌توانم در هواپیما آرایش کنم؟

شما مجاز به آوردن رژ لب، بالم لب و پودر هستید. با این حال، اگر می‌خواهید هر نوع آرایش را به صورت مایع (مثلا ریمل مایع یا ژل لب) بیاورید، باید مطمئن شوید که از محدودیت‌های موجود برای مایعات و ژل‌ها تبعیت می‌کند. به زبان ساده، ظروف آن‌ها نباید از 100 میلی لیتر باشد و باید بتوانید همه آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی، بزرگتر از 1 لیتر قرار دهید.

آیا می‌توانم در هواپیما دئودورانت بیاورم؟

اگر دئودورانت شما مایع است، یعنی اسپری، ژل، رول یا کرم است، محدودیت 100 میلی لیتر (3.4 اونس) دارد. همین قانون در مورد عطرها، که جزو مایعات هستند، اعمال می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید سبک سفر کنید (فقط چمدان‌های دستی)، مطمئن شوید که عطر شما با 100 میلی لیتر مورد نیاز مطابقت دارد. از طرف دیگر دئودورانت‌های جامد هم در کیف دستی و هم در چمدان مجاز هستند.

آیا می‌توانم موچین، تیغ و قیچی را به کابین هواپیما بیاورم؟

به طور کلی موچین، تیغ و قیچی در هواپیما مجاز است.
دسته تیغ اصلاح تنها موردی است که نمی‌توانید در چمدان دستی خود بیاورید، زیرا به طور بالقوه می‌تواند به عنوان سلاح استفاده شود. علاوه بر این، لبه‌های قیچی شما باید کمتر از 12 سانتی متر طول داشته باشد.

آیا می‌توانید در هواپیما میل بافتنی را در چمدان دستی خود بیاورید؟

اکثر شرکت‌های هواپیمایی اجازه میل بافتنی در چمدان دستی شما را می‌دهند و پرسنل امنیتی فرودگاه از این موضوع مطلع هستند. با این حال، افسران امنیتی حق دارند از اختیار استفاده کنند و اگر تصمیم به توقیف آن‌ها به عنوان "اشیای تیز" داشته باشند، می‌توانند.
به همین دلیل توصیه می‌کنیم که میل‌های مورد علاقه خود را قبل از بسته بندی وسایل خود در خانه بگذارید.

آیا می‌توانید در هواپیما آلات موسیقی بیاورید؟

 طبق مقررات FAA، شركت‌های مستقر در ایالات متحده اجازه می‌دهند كه سازهای موسیقی در هواپیما باشند، به شرطی که این وسایل به اندازه كافی كوچك باشند و در قسمت چمدان یا زیر صندلی جلوی شما قرار بگیرند.
اگر در اروپا پرواز می‌کنید، توصیه ما این است که از قبل با شرکت هواپیمایی خود مشورت کنید. در برخی موارد، سازهای کوچکتر (به عنوان مثال ویولن) مجاز است و مانند ساک دستی در نظر گرفته می‌شود. یک فلوت نیز می‌تواند به راحتی در چمدان شما جا شود، اما اگر در حال سفر با گیتار یا ویولنسل هستید، قبل از حرکت به فرودگاه آن را با شرکت هواپیمایی چک کنید.

چمدان بزرگ برای تحویل به بار هواپیما

چمدان بزرگ برای تحویل در قسمت بار هواپیما

وسایلی که در کابین هواپیما مجاز نیستند اما می‌توانید این موارد را در چمدان بگذارید.

وسایل ورزشی

چوب هاکی و لاکراس، چوب‌های گلف، چوب‌های بیس بال و کریکت، تجهیزات ورزش‌های رزمی

اشیاء تیز

جعبه برش، قیچی بزرگ، خوشه چادر، چاقو در صورت بسته بندی ایمن در چمدان مجاز است. اطمینان حاصل کنید که قطعات تیز چادر کمپینگ (مانند گیره چادر) را کنار بگذارید زیرا در چمدان دستی شما مجاز نیست.

مواردی که در کابین و قسمت بارمجاز نیستند:

اینها را در خانه بگذارید

موارد قابل اشتعال

رنگ، سوخت، بنزین، مایعات سبک تر، بسیار قابل اشتعال است و در هواپیما مجاز نیستند.

مواد شیمیایی

کلر، سفید کننده، کود، اسپری رنگ و سایر رنگ‌های قابل اشتعال، سوخت، بنزین و قوطی‌های آئروسل قابل حمل نیستند.

مواد منفجره و الکل

حمل یا بردن مواد مورد استفاده در آتش بازی مانند ترقه و مواد انفجاری مجاز نیست.
همچنین حمل الکل (بیش از 70٪) چه در قسمت بار و چه در قسمت کابین مجاز نیست.

مقدار دقیق محدودیت ها

اکنون که موارد متداول را مرور کردیم، بیایید نگاهی دقیق به برخی از محدودیت‌ها بیندازیم.
چه مقدار مایعات را می‌توانید در هواپیما بیاورید؟ (از جمله ژل و آیروسل)
شما مجاز به آوردن مایعات و ژل‌ها هستید، اما آن‌ها باید محدودیت‌های کمی را برآورده کنند. تمام مایعات شما باید در ظروف، کوچکتر از 100 میلی لیتر (3.4 اونس) باشد و همه آن‌ها باید در داخل کیسه ای قرار بگیرند، بزرگتر از 1 لیتر (34 اونس).

خوشبختانه، برخی از شرکت‌ها لوازم بهداشتی در اندازه سفر را ارائه می‌دهند. لوازمی مانند: ژل دوش، شامپو، خمیر دندان و موارد دیگر

اگر کالای مورد علاقه شما در ظروف کوچکتر عرضه نمی‌شود، همیشه می‌توانید مقداری از آن را در بطری کوچکتر از 100 میلی لیتر منتقل کنید. اندازه دئودورانت‌های اسپری یا ژل نیز باید زیر 100 میلی لیتر باشد.

الکل بدون گمرکی که از فرودگاه خریداری می‌کنید در لیست محصولات مجاز در هواپیما است. به یاد داشته باشید که رسید را باید در داخل کیف امنیتی با حاشیه قرمز ارائه شده هنگام خرید بگذارید.

اگر کارمندان امنیتی می‌خواهند محتوا را غربال کنند و شما در فرودگاه دیگری پرواز متصل دارید، باید کیف جدیدی بخواهید.

اما درمجموع، میزان مایعاتی که در چمدان دستی هواپیما می‌گیرید، به میزان دلخواه شما و همچنین توانایی بسته بندی آن در کیسه پلاستیکی 1 لیتری لوازم آرایشی بستگی دارد.

فندک و کبریت در ساک دستی

طبق قوانین شرکت هواپیمایی، مسافران مجاز هستند یک فندک یا یک بسته کبریت را با خود حمل کنند. در حقیقت، این موارد در چمدان شما مجاز نیستند.
حمل مایعات قابل اشتعال ممنوع است. بنابراین افراد دارای فندک Zippo مجبور به خرید مایعات اضافی در مقصد خود هستند. با این وجود لازم نیست از قبل سوخت زیپو یا فندک معمولی خود را تخلیه کنید. این وسایل در ایرلاین های داخلی مانند ماهان مجاز نیستند.

✅ آیا بردن سیگار در هواپیما جرم است؟ قوانین حمل سیگار در هواپیما اینگونه است که شما می توانید همراه با خود سیگار داشته باشید اما باید بدانید، کشیدن سیگار در همه پروازها

ممنوع است.

تجهیزات ورزشی

بسیاری از وسایل ورزشی از جمله چوب‌های بیس بال، چوب‌های کریکت، چوب‌های گلف، تجهیزات تیراندازی با کمان، وسایل ورزش‌های رزمی و سایر موارد می‌توانند به اندازه سلاح‌های دیگری که در بالا ذکر کردیم خطرناک باشند. به همین دلیل است که آن‌ها در لیست کالاهای ممنوعه چمدان دستی نیز در اکثر شرکت‌های هواپیمایی قرار دارند.
اگر می‌خواهید وسایل ورزشی را به همراه داشته باشید، لطفاً قبل از عزیمت آن را بررسی کنید. متناوباً، شما می‌توانید بعد از ورود هر وسیله ای را که نیاز دارید اجاره کنید.
آیا می‌توانید در ساک دستی باتری به هواپیما حمل بیاورید؟
اکثر باتری‌ها فقط  در چمدان دستی شما مجاز هستند . می‌توانید هر باتری متداول (به عنوان مثال باتری‌های AAA، AA، C، D) را با خود ببرید. همچنین شما مجاز به آوردن هرگونه باتری اضافی برای دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل خود هستید، از جمله باتری‌های لیتیومی (که در تلفن‌های همراه، لپ تاپ‌ها و کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود).

در واقع، شما نمی‌ توانید هیچ باتری لیتیومی را در چمدان نگه دارید. بعلاوه، باتری اتومبیل، استارت شروع کننده و پاوربانک قابل بررسی نیست و در چمدان دستی شما ممنوع است. این هواپیماها می‌توانند بسیار خطرناک باشند و بنابراین توسط اکثر شرکت‌های هواپیمایی تجاری محدود می‌شوند.

نکات عجیب و جالب در هنگام سفر با هواپیما را می‌توانید با کلیک روی آن مطالعه کنید.

غذاهای ممنوع در هواپیما

در پروازهای بین المللی، محدودیت‌های مربوط به غذاها بسیار شدیدتر است.
بیشتر کشورها به شما اجازه نمی‌دهند که هیچ نوع محصول غذایی یا کشاورزی وارد کنید. در برخی موارد نادر، وسایل چوبی نیز در چمدان شما مجاز نیستند.
خوشبختانه این محدودیت‌ها در مورد غذای کودک از جمله شیر کودک اعمال نمی‌شود.
چه غذاهایی را می‌توانم به کابین هواپیما ببرم؟
در بیشتر پروازهای داخلی، احتمالاً می‌توانید میان وعده مورد علاقه خود را به هواپیما ببرید - بعد از همه خوردن غذای سالم هنگام مسافرت بسیار مهم است. میان وعده‌های بسته بندی شده و همچنین میوه و سبزیجات نیز در چمدان دستی شما مجاز خواهد بود.

اگر غذایی که می‌خواهید بیاورید به صورت مایع یا ژله ای (ماست یا ژله) باشد، محدودیت مایعات و ژل‌هایی که در بالا ذکر کردیم اعمال می‌شود.

علاوه بر این، اگر از رستوران‌ها و کافه‌های اطراف گیت (یعنی آن بعد از ایست بازرسی در فرودگاه) نوشیدنی خریداری کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را در پرواز با خود بیاورید.

دارو در ساک دستی کابین شما

در حالت ایده آل، بیشتر داروهای شما در چمدان‌های چک شده شما قرار می‌گیرد. با این حال، همیشه خطر گم شدن کیف شما وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید که هر داروی ضروری را با خود حمل می‌کنید.
با توجه به محدودیت‌های موجود در مایعات که قبلاً ذکر کردیم، مصرف بیش از 100 میلی لیتر داروی مایع در هواپیما ممنوع است.
اگر با خود دارو حمل می‌کنید، توصیه می‌کنیم قبل از پرواز با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید. آن‌ها ممکن است دستورالعمل‌های خاصی برای حمل و نقل و جابجایی دارو داشته باشند.
در مورد موضوع داروها - آیا می‌دانید اجازه دارید سرنگ با خود ببرید؟ اگر یک وسیله استفاده نشده را حمل می‌کنید، باید داروی آن داخل آن باشد و باید به طور جداگانه در یک ظرف سخت سطح ذخیره شود.

قوانین دارو شاید در فرودگاههای مختلف متفاوت باشد ، شاید شما بتوانید یک قرص مسکن با خودتان به داخل هواپیما ببرید تا از سردرد رها شوید اما نمی توانید تعداد زیادی دارو و قرص با خودتان ببرید مگر اینکه پیش از آن ، فرودگاه را از حمل آن مطلع کنید و یا نسخه پزشک همراه داشته باشید که در پرواز نیاز به داشتن چنین داروهایی دارید. در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید.

لیست دارو های ممنوعه در پروازها

استامینوفن کدئین
تی دول ١٠٠
کلداکس
رای دول ١٠٠
سوداکلد
کلونازپام
دیفن اکسیلات
سودافد
افرین
کلرودیازپوکساید
بنسکال
کلداستاپ
بنادریل
ترامادول
ویکس
ریتالین
آدرال
همچنین مرفین، متادون، دیفنوکسیلات، متیل فندیت، اپیوم، کدئین فسفات، هیدروکسی‌زین، فنوباربیتال، دکسترومتورفان، دکسترومتورفان‌پی، مرفین، متادون، الفتانیل، تالامونال، پنتازوسین، پتیدین، نالوکسال، دی‌هیدروبلزپریدول از دیگر دارو ها هستند. در نظر داشته باشید هنگام حمل آمپول‌ها ترجیحاً آن‌ها را در داخل پلاستیک‌های حباب‌ دار بگذارید. اگر دارویی مانند انسولین را لازم است در طول پرواز به خود تزریق کنید حتماً قبل از پرواز این مورد را به خدمه‌ی هواپیما اطلاع دهید و با نشان دادن نسخه و مدارک پزشکی آن‌ها را از این مورد آگاه سازید.

بازرسی اقلام ممنوع و مجاز در فرودگاه

بازرسی چمدان در فرودگاه

در ایست بازرسی امنیتی چه کار کنیم؟

تمام وسایلی را که باید احتمالا به مامور امنیتی نشان داده شوند در بالای چمدان قرار دهید تا به راحتی در محفظه قرار گیرد:

1-مایعات موجود در کیسه شفاف قابل مشاهده 20*20*20 سانتی متر.
2-تبلت، دوربین یا هر دستگاهی از این قبیل
3-غذای کودک و داروی مایع بیش از 100 میلی لیتر، دومی همراه با اسناد پزشکی است. شاید لازم باشد اصالت مایع را اثبات کنید.
4-فندک خود را نشان دهید و سپس آن را در جیب خود قرار دهید.
5-برای غربالگری جداگانه، ژاکت و یا کت خود را دربیاورید.
6-تمام اشیا فلزی مانند کلید، سکه، ساعت، کمربند، جواهرات و تلفن‌های همراه را برای نمایش جداگانه در یک محفظه قرار دهید.
7-لپ تاپ خود را از چمدان بردارید و آن را در یک سینی برای غربالگری جداگانه قرار دهید.
8-هنگام دستورالعمل، از نقطه کنترل امنیتی عبور کنید.

به چه وسایلی در فرودگاه گیر میدهند؟

هنگام آماده شدن برای سفر هوایی ، توجه به این نکته ضروری است که به دلایل ایمنی و امنیتی محدودیت هایی برای حمل وسایل هواپیما وجود دارد. برخی از اقلام ممکن است به عنوان چمدان کابین حمل نشوند ، اما می توانند به عنوان چمدان چک شده حمل شوند ، از طرف دیگر مواردی وجود دارد که حمل و نقل آنها در هواپیما کاملاً ممنوع است. اطلاعات زیر مطابق با دستورالعمل فنی سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی ICAO ، مقررات یاتا و مقررات هوانوردی غیرنظامی به عنوان راهنمای اقلام ممنوع یا محدود در کلیه پروازهای داخلی و خارجی ارائه شده است.
به مسافران توصیه می شود برای اطلاع دقیق از اقلام مجاز یا ممنوع برای حمل و نقل در هواپیما و محدودیت های خاص کشور ، با شرکت هواپیمایی یا فرودگاه خود تماس بگیرند. کشورهای مختلف ممکن است محدودیت های بیشتری را در مورد موارد ذکر شده در این دستورالعمل اعمال کنند. علاوه بر این ، فرودگاه این حق را برای خود محفوظ می دارد که در صورت وجود نگرانی های امنیتی یا مطابق مقررات فرودگاهی ، موارد مجاز را تحت فرایندهای اضافی غربالگری امنیتی قرار دهد یا چنین مواردی را از طریق ایست بازرسی ممنوع کند.
اگر در مورد اینکه آیا می توان یک کالا را با خود حمل کرد یا نه ، شک دارید ، قبل از رسیدن به فرودگاه با شرکت هواپیمایی خود مشورت کنید. در برخی موارد ، ممکن است بتوانید اقلام را در چمدان چک شده خود قرار دهید.

✔ حمل خاویار حداکثر 125 گرم در صورتی که مجوز شیلات گرفته نشود امکان پذیر است

✔ طبق قانون ورود سگ و گربه ممنوع می‌باشد و حیوانات و پرندگان اهلی و غیر آن‌ها منوط به ارائه گواهی بهداشت از کشور مبدا و تاییدیه سازمان دامپزشکی با در نظر گرفتن مقررات قانونی کشور می‌باشد 

✔ خروج فرش‌های دست‌بافت و گلیم بیشتر از۲۰ متر مربع ممنوع است 

✔ خروج هرگونه سکه طلا از کشور ممنوع است.

✔ همراه داشتن مشروبات الکی

✔ حمل زعفران بیش از ۱۰۰ گرم غیرمجاز است

✔ خروج اشیای عتیقه و کالاهایی که جنبه میراث فرهنگی دارند غیرمجاز است.

✔ ورود سیگار برای هر نفر معادل ۲۰۰ نخ یا ۵۰ عدد سیگار و میزان مجاز تنباکو برای هر مسافر نیز ۲۵۰ گرم است.

✔ حمل زیورآلات شخصی از نوع تقره، طلا و پلاتین تا حداکثر ۱۵۰ گرم قانونی است.

ممنوعیت های پرواز خارجی

همانطور که می‌دانید برخی از قوانین هستند که در تمامی فرودگاه‌ها یکسان می‌باشند به عنوان مثال:

همراه داشتن مایعات بیش از ۲۰۰ میلی لیتر به فرودگاه ممنوع است
بعد از عبور از دستگاه مادون قرمز ساعت، جواهرات و کمربند خود را جدا کنید.
هنگام خروج از کشور چنانچه بیمار هستید و داروی خاصی را مصرف می‌کنید، نسخه‌ی پزشک را حتما به همراه داشته باشید.

سایر نکات مهم قبل از سفر با هواپیما را می توانید از لینک مورد نظر مطالعه کنید.

 ✅ از بلیط هواپیمای سیستمی و چارتری چه میدانید؟

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt