موزه اورارتو وان در مکان جدید خود افتتاح شد

موزه اورارتو وان در مکان جدید خود افتتاح شد

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 شهریور ، 1398

موزه اورارتو وان در مکان جدید خود افتتاح شد

بنای جدید موزه اورارتو در جنوب قلعه وان افتتاح شد و پس از دریافت خسارت در هنگام وقوع زلزله که در 23 اکتبر و 9 نوامبر 2011 در وان رخ داد، از محل قبلی خود جا به جا شد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

ساختمان جدید موزه اورارتو در جنوب قلعه وان در استان شرقی وان افتتاح شد و پس از دریافت خسارت در هنگام وقوع زلزله که در 23 اکتبر و 9 نوامبر 2011 شهر باستانی وان را لرزاند، از محل های قبلی خود جا به جا شد.
در محدوده برنامه ای که توسط وزارت توسعه اجرا شده است، ساختمان موزه در زمینی به مساحت 54000 متر مربع ساخته شده است و 13،000 متر مربع آن منطقه بسته می باشد.

مجسمه شیر طلایی در موزه اورارتو وان

هزینه ساخت موزه جدید اورارتو در وان

در مراسم افتتاح موزه اورارتو وان در مکان جدید خود در تاریخ 27 اوت، که در آن 2،524 اثر هنری متعلق به دوره های مختلفی چون سلجوقیان، عثمانی ها و بویژه اورارتو ها به نمایش گذاشته شد، امین بیلمز فرماندار و معاون شهردار وان گفت: ساخت موزه، کار های زیربنایی و محوطه سازی هزینه ای در حدود 21 میلیون لیر ترکیه داشت.
بیلمز با بیان اینکه این یکی از بزرگترین موزه های ترکیه است، گفت: ظرفیت نمایش این موزه 100000 اثر هنری و ظرفیت بازدید کننده سالانه 1.5 میلیون نفر است. ساختمان موزه شامل 23 سالن نمایشگاه می باشد. علاوه بر این، مناطق پارک باستان شناسی برای آموزش فرزندان و کودکان برنامه ریزی شده است. به این ترتیب، کودکان قادر خواهند بود پاسخ سؤالاتی که از بنای تاریخی دارند را پیدا کنند که چگونه مرمت می شود و چگونه در موزه ها به نمایش گذاشته می شود.
نادر آلپاسلان، معاون وزیر فرهنگ و جهانگردی نیز اظهار داشت: وان از اهمیت استراتژیکی برای گردشگران برخوردار است. وی با بیان اینکه آنها سیاست ها و استراتژی های خاصی را برای توسعه جهانگردی تدوین کرده اند، افزود: وان از نظر گردشگری و توسعه اقتصاد کشور با استان های اطراف آن، منطقه مهمی است. این منطقه از ابتدای تاریخ بشریت دارای بسیاری از تمدنهای مهم بوده است. موزه ها برای نمایش آثار باستانی این تمدن ها به علاقه و دانش همه بشریت بسیار مهم هستند.

سنگ نگاره های نگه داری شده در موزه اورارتو وان

آلپاسلان همچنین بیان کرد: همه آثار باستانی در موزه وان بسیار با ارزش هستند و افزود: مجسمه شیر قاچاق شده به اسرائیل با ارزش ترین کار در این موزه می باشد. اما آثار ارزشمند بسیاری هم نیز وجود دارد. متاسفانه بخش مهمی از ثروتهای تاریخی و فرهنگی کشور ما در خارج از کشور قاچاق شده اند و ما مدت هاست که تلاش می کنیم این آثار را به کشور خود برگردانیم. در این زمینه، آثار گرفته شده از این منطقه در یک گوشه به نمایش گذاشته شده و این یک وضعیت مهم از نظر افزایش آگاهی مردم ما است. این موزه آثار باستانی از نخستین دوره های بشریت تا به امروز ، به ویژه اورارتویی ها، رومی ها، سلجوقیان، عثمانی و ایران را به نمایش می گذارد. تا مدتی موزه برای بازدید و گردشگران تور های ترابزون و وان رایگان خواهد بود.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt