با فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دهلی آشنا شوید

با فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دهلی آشنا شوید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 03 دی ، 1401

با فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دهلی آشنا شوید

فرودگاه بین المللی دهلی یا به عبارتی فرودگاه ایندیرا گاندی با کد یاتا DEL و کد ایکائو VIDP در فاصله 15 کیلومتری از مرکز شهر دهلی قرار دارد. در ادامه برای آشنایی با این فرودگاه با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تاریخچه فرودگاه بین الملی دهلی

فرودگاه ایندیرا گاندی Indira Gandhi International Airport تنها فرودگاه شهر دهلی پایتخت هند است که در ابتدا به علت اینکه در منطقه پالام قرار داشت به فرودگاه پالام شناخته میشد ولی در سالهای بعد به علت گرامیداشت یاد گاندی نام آن به فرودگاه گاندی تغییر یافت. این فرودگاه در ارتفاع ۲۳۷ متری از سطح دریا قرار دارد و 15 کیلومتر تا جنوب غربی ایستگاه قطار دهلی نو فاصله دارد.

فرودگاه دهلی در حال حاضر از نظر ترافیک مسافری بزرگترین فرودگاه کشور هندوستان به شمار میرود. این فرودگاه بارها در طول سالیان مختلف توسعه یافته و روز به روز تعداد آمار مسافران آن افزایش پیدا میکند به طوری که در سال 2015 به عنوان فرودگاه پرتردد آسیا در جایگاه دوازدهم قرار گرفت و با جا به جایی ۸ میلیون‌ نفر، عنوان پنجمین فرودگاه جهان را مختص خود کرد.

خطوط هوایی مانند ایر ایندیا (Air India)، ایر ایندیا رجیونال (Air India Regional)، ایندی‌گو (IndiGo)، جت ایرویز (Jet Airways)، اسپایس جت (SpiceJet)، گو ایر (GoAir) و ویستارا (Vistara)  هواپیماهای خود را بر روی زمین این فرودگاه می نشانند.

پروازهای داخلی و بین المللی زیادی در این فرودگاه انجام میشود.  از شهرهای بزرگ هند مانند بمبئی، چنای و حیدرآباد در فرودگاه دهلی پروازهایی انجام میشود. از جمله ایرلاینهای مهم داخلی این فرودگاه میتوان به اسپایس جت (SpiceJet)، ایندی گو (IndiGo) و جت ایرویز (Jet Airways) را بر شمارد.

فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی به مقاصد کشورهایی همچون دبی، لندن، ابوظبی، سنگاپور و ایران پرواز دارد. پروازهای مستقیم به این فرودگاه نیز توسط شرکت های هواپیمایی مشهور مانند لاتحاد، بریتیش ایرویز (British Airways)، لوفت هانزا (Lufthansa Airlines) و ایر فرانس انجام می شود. برای رزرو بلیط هواپیما دهلی با ما در ارتباط باشید.

فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی سه باند پرواز موازی با مشخصات زیر دارد:

•باند پرواز شماره‌ی ۲۹/۱۱ با طول ۴۴۳۰ متر و عرض ۶۰ متر
•باند پرواز شماره‌ی ۲۸/۱۰ با طول ۳۸۱۰ متر و عرض ۴۶ متر
•باند پرواز شماره‌ی ۲۷/۰۹ با طول ۲۸۱۳ متر و عرض ۴۵ متر

فرودگاه بین الملی دهلی،الفبای سفر

راههای دسترسی فرودگاه دهلی

با توجه به تردد زیاد مسافران و پروازهای زیادی که در این فرودگاه  انجام میشود کشور هند برای دسترسی به این فرودگاه امکانات زیادی را فراهم کرده است. یکی از این سیستم های حمل و نقل مترو است که در ساعات مختلف روز از فرودگاه دهلی به سمت دهلی از ایستگاه ایستگاه دوارکا Dwarka Sector 21 station  مسافران را جا به جا میکند.

مسافران تور دهلی آگرا جیپور می توانند از راه اتوبوس بین شهری به راحتی به فرودگاه هلی برسند. ار دیگر روشهای دسترسی به فرودگاه ایندیرا گاندی استفاده از تاکسی و یا اجاره خودرو است.

ترمینالهای فرودگاه ایندیرا گاندی

پروازهای ایرلاین‌های لو کاست۴ هندی IndiGo, SpiceJet در ترمینال شماره‌ ۱ فرودگاه بین‌المللی دهلی انجام میشود. تا پایان سال ۲۰۲۲  قرار است که ظرفیت مسافران در این ترمینال از ۱۸ میلیون به ۳۰ میلیون برسد.

ترمینال ۱C

این ترمینال تنها مختص پروازهای ورودی داخلی است و اخیرا بیشتر قسمت‌های آن ارتقا یافته است.

ترمینال ۱D

پروازهای خروجی  در ترمینال ۱D که به تازگی ساخته شده مورد استفاده قرار میگیرد. این ترمینال گنجایش ۱۵ میلیون نفر مسافر را دارد. 

ترمینال شماره‌ ۲

ترمینال شماره‌ ۳ برای پروازهای حج  در طول سه ماه از سال مورد استفاده قرار میگیرد.یکی از ایرلاین‌های داخلی به نام گو ایر GoAir در سال ۲۰۱۷ به این ترمینال انتقال یافت و در حال حاضر نیز پروازهای روزانه‌ی سه ایرلاین هندی در این ترمینال انجام میشود.

ترمینال شماره‌ ۳

طبقه‌ پایین ترمینال شماره 3 مختص پروازهای ورودی و پروازهای خروجی  درطبقه‌ی بالایی انجام میشود. ترمینال شماره‌ ۳ ۱۶۷ کانتر دریافت کارت پرواز، ۹۵ کانتر مهاجرت، ۱۵ اسکنر ایکس ری (X-ray)، فروشگاه‌های دیوتی فری، هتل و امکانات دیگر دارد.

فرودگاه بین-الملی دهلی،الفبای سفر

امکانات رفاهی فرودگاه دهلی

فرودگاه دهلی برای رفاه حال مسافران خود امکاناتی فراهم کرده است از جمله:

اینترنت وای فای رایگان: امکان دسترسی به اینترنت وای فای رایگان پر سرعت در سرتاسر محوطه فرودگاه دهلی برای مسافران وجود دارد.
سالن استراحت: در تمام ترمینال های فرودگاه سالن های استراحت  قابل دسترسی است. همچنین برای کودکان نیز اتاقهای مخصوص پوشک و اسباب بازی وجود دارد.
خدمات پزشکی: در ترمینال های فرودگاه خدمات پزشکی مستقر هستند و به مسافران خدمات اورژانسی و پزشکی ارائه میدهند.
دستگاه های خودپرداز: در نقاط مختلف ترمینال های این فرودگاه دستگاه های خودپرداز قرار دارد.
رستوران و کافه: رستوران و کافه های مختلف در تمامی ترمینال های فرودگاه با انواع غذا و نوشیدنی از مسافران خود پذیرایی میکنند.

فرودگاه بین الملی دهلی،الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt