گربه های استانبول چهار پایان دوستداشتی شهر

گربه های استانبول چهار پایان دوستداشتی شهر

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 02 بهمن ، 1401

گربه های استانبول چهار پایان دوستداشتی شهر

گربه های استانبول از جذابیت های شهر استانبول هستند. همراه با الفبای سفر در مورد ارتباط بین استانبول و گربه ها که ریشه در فرهنگ و دین مردم آن دارد صحبت میکنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

گربه های استانبول بخشی جدای ناپذیر و قسمتی از روح شهر است. گاهی وقتها احساس میکنید که این چهار پایان نه تنها عضو کوچکی از شهر هستند بلکه از ساکنین محبوب به شمار میروند.همراه با الفبای سفر در مورد دوستی و ارتباط منحصر به فرد بین استانبول و این ساکنین چهار پا که ریشه در فرهنگ و دین مردم آن دارد صحبت میکنیم.

گربه های استانبول محبوب و پرطرفدار

صدها گربه در خیابان های استانبول در حال پرسه زدن هستند و برای استراحت در گوشه و کنار خیابان لم میدهند. این گربه ها بخشی از فرهنگ مردم استانبول هستند وشما اغلب در سفر با تور استانبول لحظه آخری مردمی را می بینید که کیسه های غذا به دست دارند و به این حیوانات اهلی غذا می دهند.

شهرداری نیز خانه های کوچک و پناهگاه برای ماه های سردتر برای این موجودات محبوب ساخته است. اما این همه گربه از کجا آمده؟ داستان آن به امپراتوری عثمانی بر میگردد. در طول این زمان، اعتقاد بر این بود که کشتی های زیادی که در قسطنطنیه بودند دارای گربه هایی بودند که برای کنترل آفات و جمعیت موشها از آنها استفاده می کردند. تصور می شد که این موجودات از کشتی پیاده شدند و در طول سال ها روز به روز جمعیت این گربه افزایش پیدا کرد.

گربه های استانبول،الفبای سفر

برخلاف اروپاییها که گربه را شیطان و اهریمن می دانستند. عثمانیان استانبول برای آنها ارزش قائل شده و اغلب بنیادهای خیریه محلی نیز برای آن ایجاد میکردند. یکی از دلایل احترام ترک ها به گربه ها این است که آنها در اسلام موجودات پاکیزه شناخته شده اند و حضرت محمد نیز از حیوانات حدیث هایی نقل کرده است. یک داستان وجود دارد که حضرت محمد آستین لباس خود را پاره کرد تا از گربه ای که روی آن در حال چرت زدن بود آزرده نشود. این گربه های همچنین برای محافظت از شهر در برابر موش ها به خصوص موش هایی که ناقل بیماری طاعون بودند مورد احترام قرار گرفتند.

سال گذشته، کارگردان ترک به نام سیدا تورون درباره گربه‌های خیابانی مستندی به نام کِدی (گربه، به زبان ترکی) ساخت که این کار منجر شد تا این موجودات پشمالوی استانبول بسیار مورد توجه دنیا قرار بگیرد. این مستند حدود 80 دقیقه است و  هفت داستان مختلف از گربه‌های استانبول را نشان میدهد که نه تنها بر رابطه عمیق بین گربه ها و شهر استانبول را نشان می دهد بلکه دوستی و ارتباط انسان‌ها و این موجودات چهارپا را نمایش میدهد . این مستند جذاب برای نخستین بار در سال 2016 در فستیوال فیلم‌های مستقل اکران شد و پس از آن در سینماهای سرتاسر آمریکا، سوئد، فنلاند، استرالیا و سنگاپور به نمایش در آمد.

گربه های استانبول،الفبای سفر

در فضای مجازی نیز  گربه‌های استانبول دارای صفحاتی به نام گربه‌های استانبول میباشند . یک گونه گربه چشم چپ با اسم محلی گلی Gli نیز بلاگ شخصی دارد و عکسهایی که از آن گرفته می شود که در صفحه او قرار می گیرد.  به غیر از این گربه، گربه ای به نام بس کت (Bascat) که چشم های دورنگ سبز و آبی داشت در جام جهانی بسکتبال حضور داشت تا برای مسابقه خوش شانسی بیاورد.

 در ماه اکتبر نیز شهرداری محله کادیکوی به یاد گربه ای چاقی به نام تومبیلی Tombili این محله مجسمه ای برنز پس از مرگ او ساخت که تبدیل به نمادی از او شد.مجله گود نیز در مقاله ای در سال ۲۰۱۶  منتشر کرد که این زمستان، یکی از امامان جماعت، بخشی از مسجد را به گربه های بی سرپناه اختصاص داده است. تعداد گربه های استانبول حدود ۳۰۰۰۰ عدد تخمین زده شده است. (برای سفر به این شهر و تماشای این موجودات دوست داشتنی، بلیط پرواز استانبول را رزرو کنید.)

تومبیلی گربه مشهور استانبول،الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt