رمز و راز ماسه های سیاه لنکاوی در چیست

رمز و راز ماسه های سیاه لنکاوی در چیست

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 14 اسفند ، 1397

رمز و راز ماسه های سیاه لنکاوی در چیست

ساحل پاسیر هیتام در لنکاوی که در شمال سواحل لنکاوی قرار دارد دارای جذابیت اسرار آمیزی است. افسانه ها و داستانهای متعددی در مورد منشا سیاه بودن ماسه های این ساحل گفته شده اما علت اصلی آن را بیان نکرده است. با الفبای سفر از اسرار سیاه بودن این ماسه مطلع شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

ساحل پاسیر هیتام در لنکاوی که در شمال سواحل لنکاوی قرار دارد دارای جذابیت اسرار آمیزی است. افسانه ها و داستانهای متعددی در مورد  منشا سیاه بودن ماسه های این ساحل گفته شده اما علت اصلی آن را بیان نکرده است. با الفبای سفر از اسرار سیاه بودن این ماسه مطلع شوید.

پانتی پاسیر هیتام Pantai Pasir Hitam

پانتی پاسیر هیتام در زبان مالایی به معنی ساحل ماسه‌های سیاه رنگ است. این ساحل کوچک در 25 کیلومتری پانتای چنانگ در خط ساحلی شمالی و نزدیکی اقامتگاه ساحلی شگفت انگیز تانجونگ رو قرار گرفته است.این منطقه به علت رنگ ماسه‌هایش محل پر طرفداری در بین عکاسان است. ماسه‌ها سیاه این ساحل به طور یکدست نیستند ولی رگه‌های ماسه سیاه در بین آنها جلوه خاصی به این ساحل می بخشد که کنجکاوی گردشگران تور مالزی نوروز 98 را بر می انگیزد.

با توجه به شکل ظاهری غیرطبیعی ساحل و همچنین باورهای خرافاتی مردم محلی ریشه‌های ماسه های سیاه رنگ پانتای پاسیر هیتام در هاله‌ای از ابهام و رمز و راز قرار داده است. دانشمندان معتقداند علت سیاه بودن این شن و ماسه ها از نظر زمین‌شناسی به معنی وجود مواد معدنی تورمالین و لمنیتی است که از راه جریان آب از کوه رایا آورده شده اند.

اما ترکیب این دو ماده معدنی خارج از لنکاوی به ندرت باعث تولید شدن رنگ سیاه می شود و همین مورد، نظریه دانشمندان را با شک و تردید روبه‌رو کرده است. در توجیه دیگری علت رنگ سیاه ماسه‌ها ناشی از رنگدانه‌های اکسید آهن در ماسه یا آلاینده‌های کارخانه سیمان که در مجاورت ساحل قرار است می باشد.

ساحل پاسیر هیتام لنکاوی-الفبای سفر

افسانه‌ها و اساطیر در مورد پانتی پاسیم هیتام

اما خرافتهای محلی که در مورد این ساحل گفته اند جذابیتهای خاص خود را دارد. در یکی از افسانه ها گفته شده است که گارودا ( یک انسان-عقاب) یک شاهزاده چینی را که نامزد یک شاهزاده رومی بود را دزدید. شاهزاده رومی به نبرد با هیولا رفت و این جنگ به لنکاوی کشیده شد و  ماسه های سیاه بقایای به جای مانده از آن نبرد است که قرن ها پیش رخ داده است.

در داستانی دیگری، یک پری دریایی عاشق شاهزاده قلمرو زمین می‌شود و دریا را به مقصد زمین ترک می‌کند. این کار او منجر به خشم مردمان زیر آب می شود و برای بازگرداندن او به دریا به سمت زمین لشگرکشی می‌کنند. ارتش دریا از زمین قوی‌تر بوده و به همین علت یک فرد عاقل تصمیم می‌گیرد با آتش روشن کردن در ساحل آنها را بترساند تا ارتش اهالی زمین را قدرتمندتر جلوه دهد. این ترفند با موفقیت روبه رو شد و منجر شد تا لشکریان زیر آب فرار کنند. بر اساس این افسانه ماسه‌های سیاه ساحل از تلفیق با خاکستر این آتش‌ها ایجاد شدند. ( برای آشنایی با سایر دیدنیهای لنکاوی، مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.)

ساحل پاسیر هیتام لنکاوی-الفبای سفر

چگونه از ساحل ماسه سیاه دیدن کنید

گردشگران سه راه برای بازدید از پانتا پاستیر هیتام در جلال تلووک یو دارند.اولین راه یک سفر یک ساعته در اطراف جزیره از فرودگاه پانتای چنانگ با خودروهای کابلی لنکاوی از جاده 113 به مقصد ساحل ماسه سیاه است. به جای این مسیر که 50 کیلومتر است که با توقف‌های میان راه چند ساعتی همراه است، از جاده 112 می توانید بروید که بین 30 دقیقه تا یک ساعت به ساحل خواهید رسید. این مسیر 20 کیلومتری از Kuah از پارک حیات‌وحش لنکاوی گذشته و به ساحل ماسه‌ سیاه می‌رسد.( برای شروع سفر به لنکاوی، بلیط هواپیما رزرو کنید.)

ساحل پاسیر هیتام لنکاوی-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt