با شرکت هواپیمایی قطر ایرویز آشنا شوید

با شرکت هواپیمایی قطر ایرویز آشنا شوید

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 24 بهمن ، 1397

با شرکت هواپیمایی قطر ایرویز آشنا شوید

شرکت هواپیمایی قطر Qatar Airways در سال 1993 به عنوان شرکت دولتی تاسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در دوحه قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این ایرلاین با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شرکت هواپیمایی قطر Qatar Airways در سال 1993 به عنوان شرکت دولتی تاسیس شد و دفتر مرکزی آن نیز در دوحه قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این ایرلاین با الفبای سفر همراه باشید.

تاریخچه هواپیمایی قطر ایرویز

در حال حاضر ایرلاین قطر به دولت قطر تعلق دارد. این شرکت هواپیمایی یک سال پس از تاسیس یعنی در سال 1994 نخستین پرواز خود را  به اردن انجام داد ولی تعداد مقاصد آن در بدو تاسیس محدود بود و تنها به چند کشور از جمله دبی، بانکوک،شارجه و توکیو پرواز داشت.پس از آن بود که هواپیمایی قطر ناوگان خود را توسعه داد و مسیرهای پروازی خود را نیز افزایش داد. 

این ایرلاین در سال ۲۰۰۴ با عقد قراردادی بزرگ، ۸۰ فروند هواپیما بزرگ ایرباس را به ناوگان خود افزود.در سال ۲۰۱۷ شمار کارکنان شرکت هواپیمایی قطر به بیش از ۲۴٬۰۰۰ نفر رسید. در همان سال سایت businessinsider.com این ایرلاین  را در  بین شرکت‌های هوایی در مقام نخست قرار داد.  ایرلاین قطردر چند سال اخیر در رده‌بندی‌ها جزو ۱۰ شرکت برتر هوایی دنیا بوده‌است، همچنین در سال ۲۰۱۹  طبق برآوردی نشریه «فوربس» در رتبه چهارم قرار دارد.

 هواپیمایی قطر اکنون متشکل از چندین بخش کوچک و بزرگ است از جمله قسمت هایی مانند فرودگاه بین المللی دوحه، پشتیبانی، محتوای رسانه ای، فروشگاه معاف از مالیات و بخشی به نام بخش تعطیلات و چندین بخش دیگر. بخش تعطیلات نیز به سفرهایی مربوط است که در طول تعطیلات سال انجام می شود. ( برای آشنایی با سایر ایرلاینهای دنیا،مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.)

هواپیمایی قطر ایرویز،الفبای سفر

ناوگان هوایی هواپیمایی قطر ایرویز

 اکنون قطر ایرویز در ناوگان هوایی خود، دارای ۱۳۰ فروند هواپیمای جت مسافربری و ۵۵ فروند هواپیمای باری است که با قراردادهای جدید تعداد آنها افزایش خواهد یافت. جزییات ناوگان این ایرلاین به این شرح است:

A319-100LR

۲ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۷۵.۵ تن
طول بال: ۳۵.۸ متر
طول: ۳۳.۸۴ متر
ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر
بیشینه سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 110 نفر

A320-200

39 فروند
حداکثر وزن برخاست: ۷۸ تن
طول بال: ۳۵.۸ متر
طول: ۳۷.۵۷ متر
ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر
بیشینه سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 132 نفر

A321-200

۸ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۹۳.۵ تن
طول بال: ۳۵.۸ متر
طول: ۴۴.۵۱ متر
ارتفاع: ۱۱.۷۶ متر
بیشینه سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 196 نفر


A330-200

13 فروند
حداکثر وزن برخاست: ۲۴۲ تن
طول بال: ۶۰.۳ متر
طول: ۵۸.۸۲ متر
ارتفاع: ۱۷.۳۹ متر
بیشینه سرعت: ۴۹۳ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 200 نفر اکانومی، 24 نفر بیزینس، 8 نفر فرست کلاس

A330-300

۱۳ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۲۴۲ تن
طول بال: ۶۰.۰۳ متر
طول: ۶۳.۶۷ متر
ارتفاع: ۱۶.۸۳ متر
بیشینه سرعت: ۴۹۳ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 223 نفر اکانومی، 24 نفر بیزینس، 12 نفر فرست کلاس

A340-600

۴ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۳۸۰ تن
طول بال: ۶۳.۴۵ متر
طول: ۷۵.۳۶ متر
ارتفاع: ۱۷.۲۲ متر
بیشینه سرعت: ۸۱۴ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 256 نفر اکانومی، 42 نفر بیزینس، 8 نفر فرست کلاس

A350

۱۱ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۲۸۰ تن
طول بال: ۶۴.۷۵ متر
طول: ۶۶.۸ متر
ارتفاع: ۱۷.۵ متر
بیشینه سرعت: ۵۱۳ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 247 نفر اکانومی، 36 نفر بیزینس کلاس

A380-800

۶ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۵۷۵ تن
طول بال: ۷۹.۷۵ متر
طول: ۷۲.۷۲ متر
ارتفاع: ۲۴.۰۹ متر
بیشینه سرعت: ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: عرشه اصلی 450 نفر اکانومی، عرشه فوقانی 56 اکانومی، 48 بیزینس، 8 فرست کلاس

777-200بوئینگ

فروند ۹
حداکثر وزن برخاست: ۳۴۷.۵ تن
طول بال: ۶۴.۸ متر
طول: ۶۳.۷۳ متر
ارتفاع: ۱۸.۰۶ متر
بیشینه سرعت: ۹۴۵ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 217 نفر اکانومی، 24 نفر بیزینس کلاس

777-300بوئینگ

۳۴ فروند
حداکثر وزن برخاست: ۲۹۷.۵ تن
طول بال: ۶۰.۹۳ متر
طول: ۶۳.۷۳ متر
ارتفاع: ۱۸.۵ متر
بیشینه سرعت: ۹۴۵ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 316 نفر اکانومی کلاس، 42 نفر بیزینس کلاس/ 388 نفر اکانومی، 24 نفر بیزینس کلاس

787-8 بوئینگ

30 فروند
حداکثر وزن برخاست: ۲۲۷ تن
طول بال: ۶۰.۱۲ متر
طول: ۵۶.۷۲ متر
ارتفاع: ۱۷.۰۲ متر
بیشینه سرعت: ۹۵۴ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر: 232 نفر اکانومی، 22 نفر بیزینس کلاس

مقاصد پروازی هواپیمایی قطر ایرویز

قطر ایرویز جزو معدود شرکت‌های هوایی است که به صورت مداوم به هر شش قاره دنیا پرواز انجام می دهد. اکنون نیز ایرلاین قطر از مرکز خود در دوحه، به بیش از 150 مقصد در سراسر دنیا، پرواز دارد.

مقاصد داخلی هواپیمایی قطر ایرویز

قطر: دوحه ( فرودگاه بین المللی حمد و فرودگاه بین المللی دوحه) – چندی پیش سرویس دهی این هواپیمایی، در فرودگاه دوحه متوقف شد.

مقاصد بین المللی هواپیمایی قطر ایرویز

پروازهای ایرلاین قطر، از ایران به مقصد دوحه به شکل مستقیم است و برای دیگر مقصدهای پروازی از دوحه به صورت غیرمستقیم است.

پروازهای قاره آفریقا: الجزایر، تونس، مراکش، نیجریه، سودان، اریتره، جیبوتی، اتیوپی، اوگاندا، کنیا، رواندا، تانزانیا، موزامبیک و آفریقای جنوبی
پروازهای آسیا و اقیانوسیه: استرالیا، اندونزی، سنگاپور، مالزی، ویتنام، مالدیو، تایلند، میانمار، بنگلادش، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی، چین، نپال، هندوستان، سرلانکا، پاکستان و آذربایجان
پروازهای قاره اروپا: ترکیه، قبرس، یونان، ایتالیا، گرجستان، اسپانیا، سوئیس، اتریش، کرواسی، مجارستان، بلغارستان، رومانی، لهستان، آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه، بریتانیا، دانمارک، سوئد ونروژ، روسیه
پروازهای خاورمیانه: عراق، کویت، بحرین، عربستان، لبنان ، اردن، یمن، امان، امارات، مصر، دوحه، برزیل، آرژانتین، ایالات متحده آمریکا و کانادا

کیترینگ هواپیمایی قطر ایرویز

هواپیمایی قطر ایرویز از بهترین و باکیفیت ترین غذاها از مسافران خود پذیرایی می کند. در پروازهای اکونومی این ایرلاین برای مسافران دسر و نوشیدنی های گرم و سرد سرو می شود. مسافران فرست کلاس و بیزنس می توانند از خدمات غذایی ویژه استفاده کنند. منوی متنوعیی از غذاهای بین المللی و عربی در اختیار مسافران قرار می گیرد و مسافران میتوانند در زمان دلخواه غذای مد نظر خود را میل کنند.در پروازهای طولانی نیز با غذاهای بین المللی از جمله غذاهای اروپایی، آسیایی، هندی، عربی و خاورمیانه از مسافران پذیرایی می شود.

کیترینگ هواپیمایی-قطر-ایروی-الفبای سفر

غذای ویژه هواپیمایی قطر ایرویز

در صورتی که مسافران نیاز به سفارش غذای خاصی دارند قبل از رزرو بلیط هواپیما به ایرلاین قطر سفارش خود را اطلاع دهند.کلیه غذاهای تهیه شده در هواپیمایی قطر حلال و طبق موازین شرعی اسلامی می باشند.

کیترینگ فرست کلاس هواپیمایی قطر-ایرویز-الفبای سفر

غذای ویژه گیاهخواران هواپیمایی قطر ایرویز

غذای گیاهی آسیایی: منوی این غذاها در بردارنده غذاهای گیاهی است همراه با ادویه های معطر و خوش طعم مانند قاره هند. منوی این غذاها  شامل سبزیجات، میوه و فرآورده های لبنی است.
غذای کاملا گیاهی یا وگان : این غذاها کاملا گیاهی بوده و شامل سبزیجات، حبوبات، غلات و میوه می باشد.
غذای خام-گیاهخواری: اساس این غذاها متشکل از سبزیجات و میوه های خام و تازه است.
غذای گیاهخواری همراه با شیر و تخم مرغ: منوی این غذاها شامل سبزیجات، میوه، پنیر، تخم مرغ، فرآورده های لبنی و سویا می باشد.

غذای کودک

ایرلاین قطر ایرویز برای کودکان غذای آماده و مخصوص سر می کند. این غذاها شامل پنکیک، پاستا، مرغ سوخاری، فیله ماهی سوخاری، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی، میوه و … می باشد.

غذای کودک هواپیمایی قطر ایرویز-الفبای سفر

غذاهای رژیمی درمانی

غذاهای این منو شامل غذاهای دیابتی، غذای بدون گلوتن، غذای کم نمک، غذای بدون لاکتوز، غذای کم کالری و غذای کم کلسترول می باشد.

غذاهای دیابتی: منوی این غذاها عبارت است از غذاهایی مثل گوشت کم چرب، سیب زمینی آبپز، شیر کم چرب، ماست، سبزیجات، میوه تازه، برنج سبوس دار، نان، پاستا، غلات و … 

کلاس های پروازی هواپیمایی قطر ایرویز

اکونومی کلاس هواپیمایی قطر ایرویز : صندلی‌های این کلاس پروازی بسیار راحت و مناسب پروازهای کوتاه هستند. در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ صندلی‌های اکونومی ایرلاین قطر به عنوان بهترین صندلی در این کلاس پروازی شناخته شدند.  با توجه به نوع هواپیما کابین بخش اکونومی می‌تواند امکاناتی مانند مانیتور و شارژر یو اس داشته باشد.

اکونومی کلاس هواپیمایی قطر-ایرویز-الفبای سفر

بیزینس کلاس هواپیمایی قطر ایرویز:  صندلیهای این کلاس پروازی به راحتی به تختخواب تبدیل می شوند و فضای استراحت کافی برای مسافران وجود دارد. در بیزینس کلاس ایرلاین قطر امکان استفاده از پورت یو اس برای شارژ لپ تاپ وجود دارد و همچنین انواع غذای مختلف و نوشیدنی برای مسافران سرو خواهد شد.
 مسافران می توانند از راه سیستمهای نمایشی فیلم تماشا کنند بازیهای کنند و یا موسیقی گوش دهند. همچنین در کلاس تجاری نسبت به سایر هوایپمایی ها، قطر ایرویز داری سطح بالاتری می باشد.

بیزینس کلاس هواپیمایی قطر ایرویز-الفبای سفر

فرست کلاس هواپیمایی قطر ایرویز: کابین‌های فرست کلاس قطر ایرویز دارای دو متر فضا برای هر مسافر بوده و صندلی‌های آن به تخت تاشو تبدیل می شوند.صندلی‌های این کلاس پروازی دارای سیستم ماساژ بود و سیستم مالتی‌مدیای این کابین نیز برای مسافران قابل استفاده می باشد. 
صندلیهای کابین فرست کلاس، همچنین سیستم حرارتی و خنک کننده، تلویزیون، حمام، تختخواب و در بعضی موارد اتاق خصوصی می باشد. انواع غذاهای خوشمزه و متنوع نیز برای مسافران سرو می شود.امکان استفاده از اینترنت وای فای و شارژ نیز از دیگر امکان فرست کلاس ایرلاین قطر است.

فرست-کلاس هواپیمایی قطر ایرویز-الفبای سفر

بار مجاز هواپیمایی قطرایرویز

میزان بار مجاز ایرلاین قطر در کلاسهای پروازی مختلف متفاوت است مانند:

بار مجاز فرست کلاس: ۵۰ کیلوگرم با حداکثر ابعاد ۴۰۶ سانتیمتر
بار مجاز بیزینس کلاس: ۴۰ کیلوگرم با حداکثر ابعاد ۴۰۶ سانتیمتر
بار مجاز اکونومی کلاس: ۳۰ کیلوگرم با حداکثر ابعاد ۴۰۶ سانتیمتر

میزان بار مجار هواپیمایی قطر با توجه به مسیر پرواز و نوع کلاس پروازی متفاوت است.

مسیرپروازی به/از برزیل

مسافران فرست کلاس، بیزنس کلاس و اکونومی این مسیر می توانند دو قطعه چمدان که وزن هریک از آنها کمتر از ۳۲ کیلوگرم و مجموع ابعاد حداکثر ۱۵۸ سانتی متر همراه خود حمل کنند.

پرواز بین برزیل و آرژانتین

مسافرانی این مسیر می توانند ۲ قطعه بار و چمدان با خود حمل کنند که وزن هریک از این چمدان نباید بیشتر از ۳۲ کیلوگرم و ابعاد آن ۱۵۸ سانتی متر نباید  باشد. در پرواز اکونومی نیز وزن هریک از این چمدانها از ۲۳ کیلوگرم نباید بیشتر باشد.

تمام پروازها به/از آرژانتین، کانادا و ایالات متحده

وزن بار مجاز این مسیر برای مسافران فرست کلاس و بیزنس کلاس ۲ چمدان به وزن هرکدام ۳۲ کیلوگرم و ابعاد ۱۵۸ سانتی متر است. در پرواز اکونومی نیز وزن مجاز چمدان ها از ۲۳ کیلوگرم نباید تجاوز کند.

پرواز بین دوحه و کازابلانکا

وزن بار مجاز پروازهای فرست کلاس و بیزنس کلاس حداکثر ۶۰ کیلوگرم می باشد. مجموع ابعاد بار مسافر از ۳۰۰ سانتی متر نباید بیشتر باشد. میزان بار مجاز برای مسافران اکونومی نیز نهایت ۴۵ کیلوگرم است.

پرواز از آفریقا

بار مجاز مسافران فرست کلاس و بیزنس کلاس حداکثر ۶۵ کیلوگرم و حداکثر ابعاد آن ۳۰۰ سانتی متر است. در پرواز اکونومی نیز میزان بار مجاز از ۴۵ کیلوگرم نباید بیشتر باشد.

بار مجاز کیف دستی هواپیمایی قطرایرویز

مسافران قطر ایرویز می توانند داخل کابین هواپیما کیف دستی خود را همراه ببرند. بار میزان بار مجاز هواپیمایی قطر عبارت است از:

•مسافران فرست کلاس و بیزنس کلاس قطر ایرویز می توانند دو قطعه کیف و ساک کوچک با مجموع وزن ۱۵ کیلوگرم می توانند همراه خود به داخل کابین حمل کنند.
•در پرواز اکونومی  نیز میزان بار مجاز یک قطعه با حداکثر وزن ۷ کیلوگرم است.

جوایز و افتخارات هواپیمایی قطرایرویز

هواپیمایی قطر، تاکنون موفق به دریافت جوایز بین المللی متعددی شده است از جمله انتخاب شدن به عنوان بهترین ایرلاین خاورمیانه، ایرلاین برتر سال 2017 و...  همچنین یکی دیگر از افتخارات بزرگ این هواپیمایی داشتن طولانی ترین پرواز مستقیم جهان بین دوحه و آکلند در نیوزیلند بود.  مدت زمان این پرواز بیشتر از ۱۶ ساعت بوده و مسافتی حدود ۱۴۵۳۴ کیلومتری در آن طی شد. ( برای رزرو آنلاین تور کشورهای مختلف با الفبای سفر همراه باشید.)

خدمه هواپیمایی قطر ایرویز-الفبای سفر

 
6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt