جشنواره سوزاندن عروسک شیطانی در نیومکزیکو

جشنواره سوزاندن عروسک شیطانی در نیومکزیکو

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 08 بهمن ، 1397

جشنواره سوزاندن عروسک شیطانی در نیومکزیکو

در نیومکزیکو هر ساله فستیوال معروفی برگزار می شود که در آن عروسکی که نماد شیطانی دارد سوزانده می شود. همراه با الفبای سفر با این جشنواره آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در نیومکزیکو هر ساله فستیوال معروفی برگزار می شود که در آن عروسکی که نماد شیطانی دارد سوزانده می شود. همراه با الفبای سفر با این جشنواره آشنا شوید.

 آشنایی با جشنواره سوزاندن سوسوبرا

در شهر سانتافه در نیومکزیکو هر سال در ماه سپتامبر و فصل پاییز، جشنواره ایی برگزار می شود که Fiestas de Santa Fe نام دارد. در طول این جشنواره یک عروسک خیمه شب بازی عظیم الجثه که نماد شیطان و اهریمن است و بدست مردم ساخته شده سوزانده می شود.

در واقع این عروسک خیمه شب بازی یا سوسوبرا که بر اساس اسمش به معنی افسرده و ناراحت است و با سوزاندن آن مشکلات و ناراحتی مردم نیز در میان شلعه های آتش، از بین رفته و سوزانده می شود.نخستین بار این جشنواره در سال ۱۷۱۲ برگزار شد. هدف از برگزاریی این مراسم در واقع جشن و شادی برای باز پس‌گیری شهر از قبایل پوئبلو (Pueblo) بود ولی قدمت مراسم سوزاندن سوسوبرا مربوط به سال ۱۹۲۴ می باشد. 
داستان از این قرار بود که در آن زمان هنرمند محلی به نام گوستاو باومن که سازنده عروسک‌های خیمه شب بازی بود ایده جالبی مطرح کرد. ایده او ساخت عروسک خیمه شب بازی بود که نام آن را پیرمرد افسرده نهادند و قرار بود که این عروسک غول الپیکر سوزانده شود.( برای آشنایی با دیگر فستیوال های جذاب مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.)

جشنوار سوزاندن سوسوبرا،نیومکزیکو-الفبای سفر

شاید ایده او تحت تأثیر آثار هنری و مجسمه‌های دست ساز مکزیکی قرار گرفت، به ویژه عروسکهای خیمه شب بازیی که در یکشنبه مقدس یا اولین روز ژانویه در طول مراسم سوزاندن یهودا انجام می شود و به عنوان راهی برای نجات ی جامعه از دست اهریمن معرفی می‌شود.

اما نقش آفرینی شاستر در مورد برگزاری این مراسم به این قضیه بر می گردد که او یک هنرمند بود و مسئولیت ساخت این عروسک را عهده دار شد اما این داستان از تاثیر دو اتفاق در زندگی او نشات گرفته بود.  اول اینکه در حین مسافرت او در مکزیکو، شاستر در جریان یک مراسم مذهبی شاهد سوزانده شدن عروسک یهودا توسط بومیان یاکویی بود و دیگر آنکه او به طور کاملا اتفاقی در جمع دوستان خود در رستوان هتل لافوندا مشاهده کرده که دوستان او مشکلاتشان را بر روی دستمال سفر  نوشته و سپس آن را میسوزانند. ( برای رزرو آنلاین تور با الفبای سفر همراه باشید)

در اینجا بود که این ایده جالب در ذهن شاستر نقش بست که تمامی مردم سانتافه به این شکل مشکلات خود را بسوزانند تا آرامش و شادی به شهر بازگردد. این ایده جذاب در قالب یک فستیوال جالب شکل گرفت. مراسم سوزاندن سوسوبرا در 3 روز برگزار می شود که شامل برگزاری مراسم عشای ربانی در کلیسای جامع سنت فرانسیس با یک رژه مخصوص کودکان با حال و هوای تاریخی است.

جشنوار سوزاندن سوسوبرا،نیومکزیکو-الفبای سفر

اما تاریخچه این مراسم توسط شاستر به صورت دیگری است. این داستان از این قرار است که در واقع سوسوبرا روح خبیث و اهریمنی بود که در کوهستان‌ اطراف شهر سانتافه پنهان شده که هر سال به علت انباشته شدن تمایلات زشت و پلید بشر متولد می‌شود. برای نابودی از شر این شیطان، هر سال شورای شهر او را دعوت به حضور در جشن می کند و او با نیت نابودی شهر وارد مراسم می شود، ولی بعد از ورود خباثت و سیاهی به شهر، کودکان به عنوان سمبل روح پاک و امیدواری به سوسبرا نزدیک می شوند و روح تاریک او را دعوت به مبارزه می کنند که در این نبرد، با آتش کشیدن او و از بین بردن زشتیها، شادی و نیکی به شهر بر می گردد.

در طول مراسم کودکان به دور عروسک جمع میشوند و شروع به رقص می کنند و همزمان با صدای جمعیت عروسک در میان شعله های آتش سوزانده می شود.این مراسم هر سال در پارک فورت مارسی Fort Marcy Park برگراز می شود. رکوردی عروسکی که در سال ۲۰۰۷ ساخته و سوزانده شد در گینس به ثبت رسید. این عروسک با ارتفاع ۱۵/۲۱ متر، بزرگ‌ترین عروسک خیمه شب بازی دنیا بود.  این مراسم در ساعت 7 شب با اجرای موسیقی آغاز می شود و در ساعت  نه و نیم شب با آیین سوزاندن عروسک به اوج خود می رسد.( برای تماشای سایر فستیوالهای دنیا از قیمت بلیط هواپیما آن شهر مطلع شوید.)

جشنوار سوزاندن سوسوبرا،نیومکزیکو-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt