از جاذبه هایی که جذابیت خود را از دست دادند چه می دانید

از جاذبه هایی که جذابیت خود را از دست دادند چه می دانید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 دی ، 1397

از جاذبه هایی که جذابیت خود را از دست دادند چه می دانید

همیشه نام جذابه گردشگری را که می شنوید تصور یک بنا و مکان دیدنی را دارید که بسیار زیبا و تماشایی است. اما تا حالا به این قضیه فکر کردید که چگونه یک جاذبه می تواند جذابیت خود را از دست بدهد؟ برای پاسخ سوال خود با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

همیشه نام جذابه گردشگری را که می شنوید تصور یک بنا و مکان دیدنی را دارید که بسیار زیبا و تماشایی است. اما تا حالا به این قضیه فکر کردید که چگونه یک جاذبه می تواند جذابیت خود را از دست بدهد؟ برای پاسخ سوال خود با الفبای سفر همراه باشید. 

پدیده ای به نام گردشگری انقراض

همه ما می دانیم که بر روی کره زمین حیوانات و گیاهانی بودند مانند دایناسورها که در طول سالها منقرض شده اند و این روند بر روی کره زمین همچنان ادامه دارد و چیز عجیبی نیست. اما این قضیه تا حدی وارد دنیای گردشگری شده و  پدیده ایی را به وجود آورده که آن را از دست دادن جذابیت جاذبه های توریستی قلمداد می کنند.

از دید کارشناسان حوزه گردشگری اگر راه حلی برای مشکل گردشگری انقراض پیدا نشود گریبان تعدادی از جاذبه های تاریخی و طبیعی را خواهد گرفت. مانند بنای با ارزشی که اگر به آن توجه نشود از بین خواهد رفت. اما این جاذبه های که در سراسر دنیا پراکنده اند و جذابیت خود را از دست دادند کدامند؟ با ما همراه باشید. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.)

ونیز

شهر ونیز در ایتالیا را همه شهر شناور بر روی آب می دانند که برای گردشگران قایق سواری در این شهر به جای استفاده از خودرو بسیار جذاب است. اما همین شهر جذاب و جالب در معرض خطر نابودی قرار دارد.چراکه در طی سالهای اخیر آب اطراف شهر بسیار بالا آمده و اگر این روند ادامه پیدا کند متاسفانه در این شهر در میان آبها غوطه ور خواهد شد.

به عبارتی دیگر هر سال بین ۴ الی ۶ میلی متر به میزان آب در ونیز افزوده می شود و هر چه قدر این مقدار افزایش پیدا کند به بناها و طبیعت آسیب وارد می کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از دلایل افزایش این عامل گردشگران هستند! با توجه به آمار سال 2007 حدود 21 میلیون توریست به ونیز رفتند و این قضیه به این معنی است ونیز 40 برابر ظرفیت خود، جمعیت در خود جا داده است. گردشگران تور اروپا نوروز 98 می توانند با سفر به ایتالیا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایند.

ونیز،الفبای سفر

دریاچه ی ارومیه

متاسفانه دریاچه ارومیه نه تنها در فهرست جاذبه های است که جذابیت خود را از دست دادند بلکه به عبارتی تقریبا از بین رفته است.دریاچه ارومیه در طی سالهای اخیر تقریبا خشک شده که به یکی از مشکلات اصلی و اساسی اکوتوریسم ایران تبدیل شده است. 

این دریاچه ۱۳۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. متوسط عمق دریاچه ارومیه در گذشته حدود ۶ متر، طول آن ۱۲۰ کیلومتر و پهنایش ۱۵ تا ۵۰ کیلومتر بوده که به عبارتی مساحتش حدود ۵ هزار تا ۶ هزار کیلومتر مربع بوده است.
با این که دریاچه ی ارومیه به عنوان منطقه حفاظت شده زیست کره در یونسکو ثبت شده بوده اما متاسفانه تقریبا به صورت کامل خشک شده است.

یکی از عوامل خشک شدن دریاچه ی ارومیه استفاده بیش از حد مجاز از منابع آبی حوضه ی آبریز دریاچه، گسترش بی رویه بخش کشاورزی در اطراف آن با بهره برداری از آب های این حوضه بوده که تغییرات اقلیمی را تشدید کرده و خشکسالی در این منطقه ایجاد کرده است.

دریاچه ی ارومیه-الفبای سفر

تاج محل

حتما از شنیدن نام تاج محل در این فهرست تعجب کرده اید. بنای تاریخی ارزشمند و مهمی که مانند الماسی در کشور هند می درخشد و معماری تکرار نشدنی دارد.

 اما این اثر پر جلال و شکوه با زیبایی خیره کننده بر اثر آلودگی و کوتاهی و رفتار نادرست تعدادی از گردشگران در برخورد با این اثر، باعث شده است تا سنگ های سفید نمای خارجی روال خرابی را پیش بگیرد و از آنجایی که تمام ابهت و زیبایی تاج محل به نمای سفیدی و مرواریدی آن است اگر جذابیت خود را از دست بدهد دیگر هیچ گردشگری تمایل به بازدید این بنا را نخواهد داشت. در سفر تور هند نوروز 98 می توانید از نزدیک این بنا و روال از بین رفتن آن را مشاهده کنید.

تاج محل-الفبای سفر

جزیره ی ماداگاسکار

ماداگاسکار، چهارمین جزیره ی بزرگ بر روی کره ی زمین است . اما عواملی باعث شده که این جزیره دیدنی در فهرست جاذبه های که جذابیت خود را از دست داده اند قرار بگیرد.ماداگاسکار به علت محبوبت زیاد خود پذیرای گردشگران بسیاری است و همین دلیل در کنار عوامل دیگر باعث شده تا این جزیره تا 35 سال آینده در معرض نابودی قرار بگیرد. 

از نکات قابل توجه ایی که می توان در مورد این جزیره به آن اشاره کرد این است که ۸۰ درصد گونه های جانوری و گیاهی که زیستگاهشان جزیره ی ماداگاسکار است دیگر در کره ی زمین پیدا نخواهند شد.

جزیره ی ماداگاسکار،الفبای سفر

آلپ

رشته کوه های پر فراز و نشیب آلپ نیز در سالهای نه چندان دور در معرض نابودی قرار خواهند گرفت. عواملی که باعث از بین رفتن این جاذبه طبیعی است پدیده ی گرمایش زمین یخچال ها و پیست های اسکی موجود بر روی این رشته کوه ها و افزایش گرمای کره زمین بوده که بر روی آلپ نیز تاثیر گذاشته است.

از دهه ی ۱۸۸۰ میلادی میزان رشد دمای هوا در این ناحیه به نسبت اقلیم جغرافیایی آن، دو برابر شده است که این میزان بیشتر از میانگین دمای جهانی است، 20 درصد یخچال های طبیعی آلپ نیز از دهه ی ۱۹۸۰ میلادی یخ خود را از دست داده اند و با این وضعیت احتمالا تا ۳۰ سال آینده  از یخچال های آلپ به کلی اثری نباشد.

کوه های آلپ-الفبای سفر

بحر المیت

 بحرالمیت شورترین آب دنیا را در خود جای داده و  به همین دلیل همه چیز بر روی آن شناور می شود.بحر المیت به معنی دریای مرده است و انگار که همین معنی خود حیات دریاچه را نیز به خطر انداخته است و آن ر به دریای مرده تبدیل کرده است. این دریاچه با عمری ۴۰ ساله بیشتر از ۳/۲ مساحت خود را از دست داده است و حدود ۵/۲ متر نیز نشست داشته است. سواحل این دریاچه نیز با سرعت زیادی دارد به ساحل های شنی و نمکی تبدیل می شوند.

به همین دلیل، اقامتگاه ها و رستوران ها به مرکز دریاچه مدام نزدیک تر می شوند. رود اردن نیز سرچشمه ی اصلی و تامین کننده آب دریاچه است که کشورهای اطراف هم از آب آن تامین می شوند و با این روند دیگر آبی باقی نخواهند ماند که به بحرالمیت بریزد.  طبق پیش بینی کارشناسان اگر این روند ادامه پیدا کند ، تا ۵۰ سال آینده این دریاچه کاملا خشک خواهد شد.

بحر المیت-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt