جهانی شدن دو شهر و یک روستای صنایع‌ دستی ایران

جهانی شدن دو شهر و یک روستای صنایع‌ دستی ایران

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 06 آذر ، 1397

جهانی شدن دو شهر و یک روستای صنایع‌ دستی ایران

تهران- ایرنا- رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: دو شهر آباده و میبد و روستای خراشاد در شورای جهانی صنایع‌ دستی ثبت جهانی شدند. همراه با الفبای سفر ادامه خبر را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تهران- ایرنا- رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد: دو شهر آباده و میبد و روستای خراشاد در شورای جهانی صنایع‌ دستی ثبت جهانی شدند. همراه با الفبای سفر ادامه خبر را دنبال کنید.

ایران رتبه اول دنیا در ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی

طبق ‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: طبق اعلام شورای جهانی صنایع دستی پس از بررسی های  صورت گرفته، شهر آباده در استان فارس به عنوان شهر جهانی مُنبت، شهر میبد در استان یزد به عنوان شهر جهانی زیلو و روستای خراشاد از خراسان جنوبی به عنوان روستای توبافی (حوله بافی) به ثبت جهانی رسیدند.

او ادامه داد: از سال 2014 از طریق شورای جهانی صنایع دستی، ثبت شهرهای جهانی در دنیا صورت می گیرد. به این شکل که هر ساله داوران بین المللی در دنیا از طریق مناطق پنجگانه صنایع دستی ارزیابیهای لازم را انجام می دهند.

مونسان گفت: ایران در منطقه آسیا - اقیانوسیه این شورا قرار گرفته و از سال 1394 ، تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دست بافت به ثبت جهانی رسیده علاوه بر این، اصفهان نیز به عنوان شهر جهانی در حوزه صنایع دستی به ثبت جهانی رسید. ( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این که در دنیا نام 28 شهر به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی قرار دارد در ادامه گفت: امسال نیز ارزیابان بین المللی  شورای جهانی صنایع دستی از کشورهای هند، کویت و عمان و یک ارزیاب از ایران با سفر به سه استان فارس، یزد و خراسان جنوبی، بازدیدهایی از منطقه های گوناگون بر اساس شاخص های بین المللی به عمل آوردند.

او ادامه داد: ارزیابان بین المللی طبق شاخص هایی همچون تعداد کارگاه ها، میزان فروش و صادرات، مراکز عرضه و فروش و دیگر شاخص های کیفی و کمی از استان فارس و شهر آباده سفر خود را در دوم آبان امسال آغاز کردند، بعد از آن از میبد و سپس از روستای خراشاد در خراسان جنوبی بازدید کردند.

معاون رئیس جمهورافزود: این پرونده‌ها از طریق استانها پس از ثبت ملی در کشورمان آماده می شود و سپس در دفتر منطقه غرب آسیا، پرونده های این مناطق ویرایش، ترجمه و اصلاح نهایی می شود و به شورای جهانی صنایع دستی ارسال می شود تا با این اطلاعات، ارزیابان بین المللی برای سفر به ایران و ارزیابی این شهرها حضور به عمل برسانند.

مونسان افزود: پس از اینکه ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ایران حضور یافتند و از آباده، میبد و روستای خراشاد و جاذبه های صنایع دستی در دو شهر و یک روستای ایران بازدید کردند، آباده به عنوان شهر جهانی منبت، میبد به عنوان شهر جهانی زیلو و روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی)،  به ثبت جهانی رسیده و لوح ثبت جهانی آنها به ایران ارسال شده است.

رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از تبریک به مردم ایران به ویژه مردم و هنرمندان استانهای فارس، یزد و خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ایران با هشت شهر و 2 روستای جهانی، از نظر ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی در مقام اول جهان قرار دارد. ( برای رزرو تورهای مسافرتی با آژانس الفبای سفر در ارتباط باشید.)

صنایع دستی ایران-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt