فرودگاه دبی

صفر تا صد فرودگاه دبی

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 28 بهمن ، 1402

فرودگاه دبی | با صفر تا صد فرودگاه شهر دبی آشنا شوید

فرودگاه دبی یکی از مدرن‌ترین فرودگاه های جهان است. در این مقاله با صفر تا صد فرودگاه دبی آشنا شوید و در این فرودگاه مثل یک حرفه‌ای رفتار کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

فرودگاه دبی در سال ۱۹۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد، فرودگاهی که تنها یک باند داشت و می‌توانست از یک هواپیما با ۳۰ نفر مسافر پشتیبانی کند. اکنون و پس از گذشت بیش از ۶۰ سال، این فرودگاه به یکی از مهم‌ترین و پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شده است. فرودگاه بین‌المللی دبی اکنون بزرگترین پایانه فرودگاهی در جهان را در خود جای داده و یکی از مجهزترین و پرامکانات‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌رود. اگر قصد سفر به دبی و تفریح و خرید و گردش در این شهر مدرن را دارید یا اگر عازم مقصد دیگری هستید و باید ساعاتی را در این فرودگاه توقف کنید، با این مقاله همراه شوید تا درباره فرودگاه شهر دبی، ترمینال‌ها، پروازهای ورودی و خروجی و امکانات آن بیشتر بدانید.

معرفی فرودگاه دبی

فرودگاه شهر دبی با کد یاتای DXB در سال ۱۹۶۰ به دستور حاکم دبی افتتاح شد و تا سال ۱۹۷۰، فرودگاه کوچکی بود که بیشتر برای سوخت‌گیری هواپیماهای عبوری مورداستفاده قرار می‌گرفت.

در سال ۱۹۷۰ این فرودگاه به طور کامل بازسازی شد. در حال حاضر این فرودگاه مساحتی نزدیک به ۳۰۰۰ هکتار دارد و توسط شرکت فرودگاه‌های دبی اداره می‌شود.

این فرودگاه در چند دهه گذشته به یکی از شاهراه‌های اصلی رفت‌وآمد گردشگران از سراسر دنیا تبدیل شده و به دلیل نزدیکی به ایران، مسافران زیادی از ایران هر ساله به این فرودگاه می‌روند.

فرودگاه شهر دبی تاکنون چندین بار به‌عنوان بهترین فرودگاه بین‌المللی خاورمیانه برگزیده شده است. این فرودگاه به‌عنوان فرودگاه اصلی شهر دبی و امارات شناخته می‌شود و سالانه گنجایش جابه‌جایی ۷۵ میلیون مسافر را دارد.

شاید بد نباشد بدانید که فرودگاه دبی پررفت‌وآمدترین فرودگاه جهان براساس جابجایی مسافران بین‌المللی و پنجمین فرودگاه پررفت‌وآمد جهان براساس تعداد مسافر است.

هر هفته بیش از ۸ هزار پرواز از این فرودگاه به بیش از ۲۷۰ مقصد در نقاط مختلف جهان و در تمامی قاره‌ها انجام می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی مختلفی که تعدادشان به ۱۴۰ ایرلاین می‌رسد پروازهای خود را از فرودگاه شهر دبی انجام می‌دهند.

فرودگاه شهر دبی قطب اصلی مهم‌ترین شرکت‌های هواپیمایی کشور امارات، یعنی هواپیمایی امارات (بزرگترین ایرلاین خاورمیانه) و فلای دبی نیز به شمار می‌آید.

فرودگاه دبی

تصویری از فرودگاه دبی

فرودگاه دبی کجاست

فرودگاه شهر دبی در شهرکی به نام القرهود در شرق دبی واقع شده است. شهرک القرهود یک منطقه تجاری و مسکونی به شمار می‌آید که محل سکونت بسیاری از خلبانان و کادر پرواز ایرلاین امارات نیز محسوب می‌شود.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه دبی روی نقشه گوگل

فاصله فرودگاه دبی تا مرکز شهر

فرودگاه شهر دبی در شهرک القرهود حدوداً ۵ کیلومتر با مرکز شهر دبی فاصله دارد و با استفاده از حمل‌ونقل عمومی دسترسی به این فرودگاه بسیار راحت است.

راه های دسترسی به فرودگاه دبی

دسترسی به فرودگاه دبی باتوجه به کیفیت بالا و پوشش بسیار مناسب حمل‌ونقل عمومی در دبی، بسیار راحت است. شما می‌توانید از طریق مترو، تاکسی، اتوبوس شهری و خودروی شخصی، خود را به فرودگاه برسانید.

  • خودروی شخصی

اگر بخواهید با ماشین شخصی یا خودروی اجاره‌ای به فرودگاه شهر دبی بروید باید از بزرگراه D89 عبور کنید. این بزرگراه یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های شهری دبی است که منطقه فرودگاهی را به مسیر شهری متصل می‌کند.

  • مترو

فرودگاه بین‌المللی دبی از طریق دو خط نزدیک به فرودگاه به شبکه قطار شهری دبی متصل می‌شود؛ به این ترتیب که خط قرمز متروی دبی ایستگاهی در نزدیکی پایانه‌های ۱و ۳ دارد و قطارها نیز از ساعت ۶ صبح تا ۲۳ در طول هفته به جز روزهای جمعه مسافران را به مقصد فرودگاه و برعکس جابه‌جا می‌کنند.

خط سبز مترو نیز در نزدیکی منطقه آزاد فرودگاه، ایستگاه دارد و مسافران پایانه شماره ۲ برای رفتن به فرودگاه می‌توانند از این خط استفاده کنند.

  • اتوبوس

اتوبوس‌های فرودگاه در ایستگاه‌هایی که در برابر در ورود و خروج پایانه‌ها تعبیه شده‌اند، حضور دارند تا مسافران را به سمت مقاصدشان ببرند.

اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی دبی نیز برای جابه‌جایی مسافران به مقصد پایانه‌های فرودگاه و برعکس در نقاط مختلف شهر دردسترس هستند. مسافران می‌توانند از اتوبوس‌های محلی خطوط ۴، ۱۱، ۳۳، ۴۴، ۱۵ برای رفتن به پایانه‌های ۱ و ۳ و از خط ۲ اتوبوسرانی برای رسیدن به ترمینال ۲ بهره بگیرند.

  • تاکسی

تاکسی‌های فرودگاه، تحت نظارت سازمان تاکسیرانی دبی هستنند و به صورت 24 ساعته خدمات حمل‌و‌نقل را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. البته توجه داشته باشید که هزینه خدمات تاکسیرانی در دبی نسبت به سایر گزینه‌ها گران‌تر است. برای اینکه بتوانید بهتر با وسایل نقلیه عمومی دبی آشنا شوید، راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی به شما خواهد کرد.

راه های دسترسی به فرودگاه دبی

عکسی از تاکسی‌های فرودگاه دبی

برنامه پروازهای فرودگاه دبی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حدود ۱۴۰ ایرلاین در فرودگاه شهر دبی فعال هستند و پروازهای ورودی و خروجی مختلفی در این فرودگاه انجام می‌شود. شاید حتی بتوان گفت که فرودگاه شهر دبی به تنهایی یکی از جاهای دیدنی دبی محسوب می‌شود. برای به دست آوردن اطلاعات پروازهای ورودی فرودگاه شهر دبی و پروازهای خروجی آن می‌توانید شماره پرواز خود را در سایت فرودگاه شهر دبی جستجو کنید یا اینکه ایرلاین صادرکننده بلیط خود را در سایت پیدا کنید و از ترمینال مربوطه مطلع شوید. در این قسمت، ما به ترمینال مربوط به ایرلاین‌های داخلی و ایرلاین‌های مهم اشاره می‌کنیم.

ترمینال ۱: ماهان ایر، ایران ایر و ایران ایرویز

ترمینال ۲: آسمان ایرلاینز، کیش ایر، قشم ایر، تابان ایرلاینز، کاسپین ایرلاینز و فلای دبی

ترمینال ۳: امارات و فلای دبی

ترمینال های فرودگاه دبی

فرودگاه دبی ۳ ترمینال دارد که در ادامه به طور مفصل به هر یک اشاره می‌کنیم: 

  • ترمینال شماره ۱

ترمینال شماره ۱ اصلی‌ترین ترمینال فرودگاه شهر دبی است و بیش از صد ایرلاین‌ معتبر از این ترمینال استفاده می‌کنند. این ترمینال با مساحتی حدود ۵۲۰۰۰۰ متر مربعی ظرفیت جابجایی سالانه ۱۵ میلیون مسافر را دارد. ترمینال شماره ۱ دارای یک کنکورس یا سالن به نام سالن D و ۲۲۱ کانتر cekck in است. 

این ترمینال در سه طبقه ساخته شده است. طبقه اول شامل کانترهای cekck in و کانترهای تحویل بار و چمدان بوده و به پروازهای خروجی اختصاص دارد. از خدمات این ترمینال می‌توان به سالن ویژه برای کودکانی که به تنهایی سفر می‌کنند، کیوسک‌های سلف سرویس، کانترهای فروش بلیط هواپیما، رستوران‌ها و کافه‌ها، صرافی و اینترنت وای فای اشاره کرد.

طبقه دوم ترمینال شماره ۱ مخصوص پروازهای ورودی است و خدمات و امکانات آن شامل گیت‌های هوشمند، بخش مهاجرت، چرخ دستی حمل بار و سالن‌های تشریفات و استراحت است.

در طبقه سوم این ترمینال هم خدمات و امکاناتی مانند رستوران‌ها و کافه‌های متعدد، دفتر صرافی، دستگاه‌های ATM و بانک، شرکت‌های اجاره‌دهنده اتومبیل، مرکز تجاری، محوطه بازی کودکان، اتاق‌های مادر و کودک، انبار بار و چمدان، نمازخانه، سالن ویژه برای سیگار کشیدن و وای فای در اختیار مسافران قرار گرفته است.

  • ترمینال شماره ۲

ترمینال شماره ۲ کمی از ترمینال‌های ۱ و ۳ دور است و گنجایش ۵ میلیون مسافر را در سال دارد. این ترمینال مخصوص پروازهای منطقه‌ای، چارتر و پروازهای مخصوص مناسبت‌های ویژه است و معمولاً پروازهای جنوب آسیا و خلیج‌فارس در آن انجام می‌شوند.

پروازهای ارزان قیمت فلای دبی هم از این ترمینال استفاده می‌کنند و در حال حاضر تقریباً ۵۰ ایرلاین معتبر در این ترمینال فعال هستند.

ترمینال شماره ۲ چهار طبقه دارد. طبقه اول این ترمینال مخصوص پروازهای ورودی است. طبقه دوم شامل سالن‌های انتظار، باجه‌های ترانسفر، سالن تشریفات بیزینس کلاس، فودکورت و رستوران‌ها و کافه‌های مختلف می‌شود.

طبقه سوم ترمینال شماره ۲ به پروازهای خروجی اختصاص یافته است و در این طبقه خدماتی مانند کانترهای check in، کانتر کارکنان و خدمه فرودگاه، سالن خدمات ویژه، سالن تشریفات VIP، سالن فروش بلیط هواپیما و باجه‌های مهاجرت در دسترس مسافران قرار گرفته است.

طبقه چهارم یا طبقه آخر این ترمینال هم مخصوص پروازهای ورودی است و خدمات مختلفی مانند صرافی، خودپرداز و بانک، پارکینگ، رستوران و کافه، شرکت‌های اجاره اتومبیل، مرکز تجاری، محوطه بازی کودکان، اتاق‌های مادر و کودک، نمازخانه، محوطه سیگار کشیدن، دسترسی به اینترنت وای فای، مراکز درمانی و خدمات بهداشتی و سالن استراحت در آن در دسترس هستند.

  • ترمینال شماره ۳

این ترمینال با مساحت تقریباً ۱۶۰ هزار مترمربع، بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی جهان است. ترمینال شماره ۳ فرودگاه شهر دبی در ۴ طبقه ساخته شده است و به عنوان مرکز اصلی هواپیمایی امارات شناخته می‌شود.

طبقه اول مخصوص پروازهای ورودی است و در آن امکاناتی مانند چرخ دستی‌های حمل چمدان، check in، بخش درمانی، رزرو هتل و باجه‌های اجاره اتومبیل در اختیار مسافران قرار گرفته است.

طبقه دوم این ترمینال مخصوص سوار شدن به هواپیما است و مسافران بعد از انجام مراحل لازم، سوار هواپیما می‌شوند.

طبقه سوم به پروازهای خروجی اختصاص یافته است و در آن علاوه‌بر امکانات رفاهی متعدد، ۱۲۶ باجه check in، باجه دریافت اضافه بار، سالن ویژه کودکانی که تنها سفر می‌کنند، باجه‌های فروش بلیط هواپیما و باجه‌های مهاجرت موجود هستند.

طبقه چهارم یا طبقه آخر این ترمینال هم مخصوص پروازهای ورودی است و از امکانات ویژه‌‌ آن می‌توان به صرافی و تبدیل ارز، پارکینگ، دستگاه ATM و بانک، رستوران و کافه، شرکت‌های اجاره اتومبیل، مرکز تجاری، اتاق‌های مادر و کودک، محوطه بازی کودکان، محوطه سیگار کشیدن، نمازخانه، وای فای، مرکز درمانی فرودگاه شهر دبی و سالن‌های استراحت اشاره کرد.

ترمینال های فرودگاه دبی

عکسی از فرودگاه دبی ترمینال 3

حمل و نقل در فرودگاه دبی

برای رفت و آمد بین ترمینال‌های مختلف فرودگاه شهر دبی، شاتل فرودگاهی موجود است. ترمینال‌های ۱ و ۳ دارای محوطه‌ای مشترک هستند و مسافران از این طریق می‌توانند بین این دو ترمینال جابجا شوند. برای جابجایی بین ترمینال‌های ۱ و ۳ به جز سرویس شاتل و اتوبوس‌ها، مترو هم قابل استفاده است.

به علت دور بودن ترمینال شماره ۲، از ترمینال‌های ۱ و ۳ مسافران باید از سرویس شاتل فرودگاه استفاده کنند. مدت زمان جابجایی از ترمینال ۲ به ۱ با استفاده از اتوبوس‌، ۲۰ دقیقه و مدت زمان جابجایی از ترمینال ۲ به ترمینال ۳ هم با استفاده از اتوبوس ۳۰ دقیقه است. 

امکانات فرودگاه دبی

فرودگاه شهر دبی یکی از مجهزترین و مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان محسوب می‌شود و هر امکاناتی موردنیاز مسافران باشد، در این فرودگاه پیش‌بینی و تدارک دیده شده است. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینترنت رایگان
  • رستوران‌ها و کافه‌های متعدد در هر سه ترمینال
  • فروشگاه‌های مختلف ۲۴ ساعته
  • دفاتر اشیاء گمشده
  • بانک‌ و دستگاه‌های خودپرداز
  • خدمات پزشکی
  • نمازخانه
  • باشگاه ورزشی
  • سرویس بهداشتی و حمام
  • سالن‌های ماساژ
  • اتاق مادر و کودک
  • اتاق سیگار
  • دفاتر صرافی
  • دفاتر اجاره خودرو
  • پارکینگ
  • امکانات برگزاری جلسه و کنفرانس
  • محوطه بازی کودکان

امکانات فرودگاه دبی

تصویری از سالن ماساژ در فرودگاه دبی

    اینترنت فرودگاه دبی

    باتوجه به توسعه بسیار عالی امکانات و زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری در فرودگاه شهر دبی، این فرودگاه دارای اینترنت WiFi رایگان و نامحدود است که در بخش‌های مختلف فرودگاه می‌توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این اینترنت باید به شبکه DXB Free WiFi یا DWC Free WiFi وصل شوید.

    هتل فرودگاه دبی

    برخی از پروازهایی که در فرودگاه دبی به زمین می‌نشینند، مقصد اصلیشان شهر و کشور دیگری است و برای چند ساعت در دبی توقف می‌کنند. اگر می‌خواهید این چند ساعت را در کمال آرامش و آسایش سپری کنید، لازم نیست دنبال هتل‌های دوردست بروید، هتل ۵ ستاره فرودگاه شهر دبی تنها چند قدم با شما فاصله دارد.

    هتل بین‌المللی دبی یا هتل DXB، در ترمینال شماره ۳ فرودگاه شهر دبی قرار دارد و شبیه به هیچ هتل فرودگاهی دیگری نیست. این هتل ۵ ستاره با امکانات رفاهی عالی در اختیار شماست و اگر از قبل اتاق خود را رزرو کرده باشید، سرویس خوشامدگویی و راهنمایی این هتل، از همان لحظه پیاده شدن از هواپیما، شما را همراهی خواهد کرد.

    در این هتل علاوه‌بر اتاق‌های کاملاً مجهز و مبله، ابزارهای لازم برای برگزاری کنفرانس، جلسات و کارهای اداری فراهم است.

    رستوران و کافه های فرودگاه دبی

    قطعاً در فرودگاه شهر دبی جایی برای نگرانی بابت خورد و خوراک و نوشیدنی وجود ندارد. براساس اطلاعات ثبت‌شده از رستوران‌های فرودگاه در سایت فرودگاه شهر دبی، ۳۷ رستوران و کافه در این فرودگاه وجود دارد که انواع غذاها مطابق با هر سلیقه و ذائقه‌‌ای را مهیا می‌کنند.

    در هر یک از ترمینال‌های این فرودگاه می‌توانید شعبه‌ای از بهترین و مشهورترین رستوران‌ها را پیدا کنید. برای مثال در هر سه ترمینال، شما می‌توانید شعبه‌های استارباکس، مک‌دونالد و کاستا را ببینید.

    فروشگاه های فرودگاه دبی

    فرودگاه شهر دبی به قدری مجهز است که حتی برای سر زدن به فروشگاه‌ها یا سوغاتی خریدن نیاز نیست به مرکز شهر بروید. اگر فکر می‌کنید در این فرودگاه فقط فروشگاه‌های معمولی خواهید دید، سخت در اشتباهید. شما حتی اگر بخواهید از برندهای لوکسی همچون شنل، هرمس، تیفانی، آدیداس، ویکتوریا سکرت، H&M و… هم خرید بکنید، شعبه‌های این برندها را در فرودگاه شهر دبی پیدا خواهید کرد.

    به‌علاوه این فروشگاه‌ها محدود به فروشگاه‌های پوشاک و کیف و کفش نمی‌شود، شما می‌توانید کتاب‌فروشی، فروشگاه‌های ابزارهای ورزشی و کوهنوردی، لوازم الکترونیکی و ابزارهای دیجیتال، قنادی و شکلات‌فروشی و بسیاری از فروشگاه‌های مختلف را در این فرودگاه کشف کنید.

    فرودگاه دبی در یک نگاه کوتاه

    بدون شک فرودگاه شهر دبی یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان با امکانات رفاهی کم‌نظیر است که تمامی نیازهای مسافران تور دبی و د یگر را برآورده می‌کند. این فرودگاه با دارا بودن ۳ ترمینال، مبدأ و مقصد پروازهای حدود ۱۴۰ ایرلاین است و بیش از ۸۰۰۰ هزار پرواز هفتگی را به ثمر می‌رساند. در این فرودگاه فروشگاه‌های معتبرترین برندهای دنیا، شعبه‌های رستوران‌های مشهور، اینترنت رایگان و نامحدود و حتی یک هتل پنج ستاره برای رفاه و آسایش مسافران فراهم شده است.

    سؤالات متداول:

    1. فرودگاه شهر دبی در چه سالی ساخته شد؟

    این فرودگاه در سال 1960 به دستور حاکم دبی افتتاح شد. در آن زمان، فرودگاهی بسیار کوچک بود. در سال 1970 این فرودگاه بازسازی شد و درحال‌حاضر، مساحتی حدود 3000 هکتار دارد.

    2. آیا در نزدیکی فرودگاه شهر دبی، هتلی وجود دارد؟

    نیازی نیست به دنبال هتلی در نزدیکی فرودگاه بگردید. فرودگاه شهر دبی یک هتل 5 ستاره دارد که در ترمینال 3 می‌توانید آن را پیدا کنید و از امکانات رفاهی بسیار پیشرفته‌اش استفاده کنید.

    6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt