ماچوپیچو، شهر تاریخی راز آلود پرو

ماچوپیچو، شهر تاریخی راز آلود پرو

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 07 شهریور ، 1397

ماچوپیچو، شهر تاریخی راز آلود پرو

همراه با الفبای سفر، با یک شهر تاریخی پر رمز و راز به نام ماچو پیچو، شهری پر قدمت و پر از سازهای قدیمی با معماری اسرار آمیز در کشور پرو آشنا خواهید شد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

همراه با الفبای سفر، با یک شهر تاریخی پر رمز و راز به نام ماچو پیچو، شهری پر قدمت و پر از سازهای قدیمی با معماری اسرار آمیز در کشور پرو آشنا خواهید شد.

 تاریخچه ماچو پیچو

ماچوپیچو machu picchu که به معنای قلعه قدیمی است، یک مکان سحر آمیز با تاریخی کهن است که در ارتفاع ۲۴۳۰ متری بالای سطح دریا و در کوه های آند در کشور پرو واقع شده است. قدمت ماچوپیچو, شهر گمشده اینکاها، به قرن 15 میلادی می رسد که صدها سال پیش به دست اسپانیاهیا متروک شده بود.

این شهر تا قرن ها به دست فراموشی سپرده شده بود و جز عده ای از مردم محلی کسی نام این شهر را به خاطر نداشت تا اینکه این شهر باستانی توسط باستان شناسانی به نام هیرام بینگهام  کشف شد. آثار تاریخی زیادی در این شهر تاریخی توسط بینگهام کشف شده که بخش کثیری از آن در موزه ی دانشگاه ییل نگهداری می شوند .

ماچو پیچو؛پرو-الفبای سفر

عجایب و اسرار ماچوپیچو

طبق شواهد باستان‌شناسی، ماچوپیچو خلوتگاهی برای گذراندن اوقات فراغت بزرگان اینکا بوده و یک شهر معمولی نبوده است. این محل متشکل از محوطه باستانی با یک قصر بزرگ باشکوه و چندین معبد شگفت انگیز در اطراف حیاط قصر برای خدایان اینکا بوده است. بر اساس تحیقات، ۷۵۰ نفر قادر بودن به شکل همزمان در این شهر که نزدیک به ۵ کیلومتر مربع وسعت دارد زندگی کنند. اینکاها به علت موقعیت جغرافیایی و زمین استثنایی، ماچو پیچو را برای ساخت انتخاب کردند.

اینکاها معتقد بودند که شبح سلسله جبالی که در پشت ماچوپیچو وجود دارد، سمبل چهره اینکا است که سر به آسمان دارد. بر اساس اعتقاد اینکاها، سنگ‌ها و صخره‌های استوار در زمین از سرجایشان نباید خارج یا تکه تکه شوند و به همین دلیل تمامی بناهای ماچوپیچو، با تکه سنگ‌هایی که به صورت منفرد در کوهستان پیدا می‌کردند ساخته شد.

 در مورد اسرار آمیز بودن ماو پیچو باید گفت که هیچ نوع ملاطی در ساخت استفاده نشده است و  ساخت ساختماهای بزرگ این مکان با محاسبات دقیق صورت گرفته است به طوری که درز میان سنگ‌ها از یک میلی‌متر کمتر است.از دیگر ویژگیهای حیرت انگیز معماری ماچوپیچو، یکپارچه بودن ترکیب عناصر معماری با ویژگی‌های محیطی است.

ماچو پیچو؛پرو-الفبای سفر

بخش های مختلف ماچو پیچو

مجموعه پر رمز و راز ماچوپیچو به سه بخش کشاورزی، مسکونی و مذهبی تقسیم می شود. ورودی اصلی آن در قسمت جنوب غربی و در انتهای جاده‌ای موسوم به «مسیر اینکا» قرار دارد. اما ورودی فعلی ماپو پیچو واقع در جنوب شرقی محوطه، به محوطه‌های کشاورزی منتهی می‌شود. در بخش‌های کشاورزی که متشکل از مزارع پلکانی و کانال‌های آبیاری است، محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی و ذرت کاشته می شد.

بخش مسکونی که از بخش کشاورزی  توسط دیوار جدا شده است، متشکل از خانه‌هایی با بام‌های شیب‌دار پوشالی و درهای ذوزنقه‌ای است.برخی از این خانه‌ها دو طبقه بوده که دسترسی به طبقه دوم آن‌ها به کمک نردبان‌های طنابی صورت می گرفته است.‌بخش مسکونی ماچوپیچو نیز توسط میدان بزرگی از قسمت مذهبی جدا شده است.

بخش مذهبی ماچو پیچو داری معماری خارق العاده و حیرت انگیزی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «معبد بزرگ مرکزی»، «معبد سه پنجره»، «معبد خورشید» و آرامگاه‌های سلطنتی اشاره کرد.شهر ماچوپیچو با تمامی اسرار نهفته خود در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 ماچو پیچو؛پرو-الفبای سفر
6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt