هزینه های سفر به ارمنستان

هزینه سفر به ارمنستان چقدر است؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 01 مرداد ، 1403

هزینه سفر به ارمنستان چقدر است؟

اگر دوست دارید به ارمنستان سفر کنید اما نمی‌دانید بهترین زمان سفر به ارمنستان چه فصلی است، این مقاله را برای شما نوشته‌ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در سال‌های اخیر، ارمنستان به یکی از مقاصد محبوب گردشگران در سراسر جهان و به ویژه ایرانیان تبدیل شده است. گردشگران ایرانی به دلیل نزدیکی ایران و ارمنستان و همچنین معقول بودن هزینه سفر به ارمنستان، این کشور را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد توریستی خود انتخاب می‌کنند. سرگذشت تاریخی پرفراز و نشیب، پیشینه فرهنگی و هنری غنی و طبیعت بکر و کوهستانی، رضایت گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند را فراهم آورده است. بنابراین اگر شما هم قصد دارید سفری پرخاطره و جذاب به این کشور همسایه داشته باشید، برای اطلاع از هزینه سفر به ارمنستان با ما همراه باشید.

واحد پول ارمنستان چیست؟‌

پیش از آنکه به صورت دقیق به هزینه سفر به ارمنستان بپردازیم، بد نیست درباره واحد پول این کشور بیشتر بدانیم. واحد پول ارمنستان، «درام» است که با کد AMD به آن اشاره می‌شود. هر درام به ۱۰۰ قسمت تقسیم می‌شود که هر قسمت را «لوما» می‌نامند. در زمان نگارش این مقاله (تیر ماه ۱۴۰۳) هر یک دلار آمریکا با ۳۸۶ درام ارمنستان است. همچنین هر ۱ درام ارمنستان برابر با ۱۱۰ تومان است.

هزینه سفر به ارمنستان

تصویری از پول ارمنستان

هزینه مدارک لازم برای سفر به ارمنستان

برای سفر به ارمنستان مانند اکثر کشورهای خارجی لازم است مدارک خاصی را از پیش آماده کرده و همراه خود داشته باشید. مدارکی که به آنها نیاز خواهید داشت و هزینه مربوط به هرکدام را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • هزینه پاسپورت: برای سفر به ارمنستان نیاز به پاسپورتی دارید که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. اگر مدت اعتبار پاسپورتتان کمتر از این مقدار است باید آن را تمدید کنید. اگر تا کنون پاسپورت نداشته‌اید هم باید با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برای گرفتن آن اقدام کنید. مجموع هزینه‌هایی که در سافل 1403 باید برای دریافت پاسپورت پرداخت کنید حدود 480 هزار تومان خواهد بود.
  • هزینه ویزای ارمنستان: برای سفر به بسیاری از کشورهای خارجی باید برای دریافت ویزا نیز اقدام کنید که فرایندی زمان‌بر و هزینه‌بر است. خوشبختانه ارمنستان از جمله کشورهایی است که اتباع ایرانی برای سفر به آن نیازی به ویزا ندارند و می‌توانید تا ۹۰ روز بدون ویزا در این کشور بمانید. بنابراین در تخمین هزینه سفر به ارمنستان می‌توانید از این مورد چشم‌پوشی کنید.
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور: یکی از مدارکی که برای خروج از مرز حتماً باید به همراه داشته باشید، رسید پرداخت عوارض خروج کشور است که در ادامه به مبلغ آن اشاره می‌کنیم.

عوارض خروج از کشور برای سفر به ارمنستان

یکی از هزینه‌هایی که باید در برآورد هزینه سفر به ارمنستان، به آن توجه کنید، عوارض خروج از کشور است. عوارض خروج از کشور در اصل مالیاتی است که همه افرادی که قصد خروج از کشور را دارند باید قبل از سفر خود نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. مبلغ پرداختی برای عوارض خروج از کشور، سالانه تغییر می‌کند و در سفر اول، دوم و سوم به بعد نیز مقدار آن افزایش می‌یابد. هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  • هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر اول: ۵۲۰ هزار تومان
  • هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر دوم: ۷۸۰ هزار تومان
  • هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر سوم و پس از آن: ۱.۰۴۰.۰۰۰ تومان (یک میلیون و چهل هزار تومان)

هزینه تور هوایی ارمنستان

همراه شدن با تور هوایی ارمنستان، یکی از راحت‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین راه‌های سفر به این کشور است. در تعیین هزینه سفر به ارمنستان با تور باید به عوامل مختلفی مانند تعداد روزهای تور، گشت‌های شهری و بازدیدهای در نظر گرفته شده، نوع، درجه و خدمات هتل، هزینه هواپیما، زمان سفر و موارد مشابه توجه داشت.

یکی از نکات مهم درباره هزینه تور ارمنستان این است که سفر با تور درنهایت می‌تواند هزینه‌های سفر به ارمنستان را کاهش دهد؛ چرا که در این حالت تنها یک بار هزینه می‌کنید و نیازی به پرداخت هزینه‌های متعدد جداگانه نیست و همه هزینه‌ها با یک بار پرداخت پوشش داده می‌شود.

اگرچه راه‌های مختلفی برای رسیدن به ارمنستان وجود دارد؛ اما بدون شک راحت‌ترین و سریع‌ترین راه، سفر هوایی به این کشور است. پرواز از مبدأ تهران به ارمنستان معمولاً در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی شهر ایروان، پایتخت ارمنستان، به زمین می‌نشنید. هزینه بلیط ارمنستان در سفر هوایی به موارد گوناگونی بستگی دارد که در ادامه به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • زمان سفر: یکی از عواملی که در قیمت بلیط هواپیما به ارمنستان تأثیر دارد، زمانی است که برای سفر انتخاب می‌کنید. سفر در زمان‌هایی که تعداد در گردشگران در ارمنستان افزایش می‌یابد، باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش هزینه بلیط هواپیما می‌شود.
  • نوع صندلی: کلاس صندلی انتخابی شما از جمله عوامل مؤثر در قیمت است، همانطور که می‌دانید، هزینه صندلی اکونومی در مقایسه با فرست کلاس کمتر خواهد بود.
  • ایرلاین مجری پرواز: ایرلاین‌های مختلفی مجری پرواز به ارمنستان هستند و شما می‌توانید بلیط پرواز مستقیم از تهران به ایروان را از ایرلاین‌های داخلی مانند قشم‌ایر، ایران آسمان ایرلاینز، سپهران یا ایران ایر تور خریداری کنید. ایرلاین‌های خارجی مانند قطر ایرویز، ایرعربیا، ارمنیا ایرویز، فلای وان، فلای دبی، امارات و... نیز مجری پرواز تهران به ارمنستان هستند که البته هزینه تهیه بلیط این ایرلاین‌ها نسبت به ایرلاین‌های داخلی بیشتر است.

هزینه تور هوایی ارمنستان

سفر هوایی به ارمنستان

هزینه تور زمینی ارمنستان

از آنجایی که ارمنستان از همسایه‌های شمالی کشورمان محسوب می‌شود و با کشور ما مرز زمینی مشترک دارد، شما می‌توانید به صورت زمینی راهی این کشور شوید. تورهای زمینی، مسیر رفت و برگشت را با اتوبوس طی می‌کنند. هزینه تور ارمنستان زمینی به طول قابل‌توجهی از هزینه تور هوایی کمتر است؛ اما خستگی بیشتری را برای مسافران به‌وجود می‌آورد و مدت زیادی از سفر را در راه خواهید بود.

هزینه سفر به ارمنستان بدون تور

سفر به ارمنستان به صورت شخصی و بدون تور هم ممکن است. اگر بخواهید خودتان برای سفر به این کشور اقدام کنید، باید خریداری بلیط هواپیما، رزرو هتل و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. سفر شخصی اگرچه آزادی عمل زیادی به شما می‌دهد و می‌توانید برنامه سفر را به دلخواه خودتان تنظیم کنید اما ممکن است در ریزه‌کاری‌های خرید بلیط و رزرو هتل و... به مشکل بخورید. همچنین احتمال دارد هزینه سفر به ارمنستان با خودرو شخصی بیشتر شود. اگر در سفر شخصی قصد دارید با ماشین شخصی خود سفر کنید باید به هزینه‌هایی مانند دریافت گواهینامه بین‌المللی، هزینه تعویض پلاک و هزینه بنزین در ارمنستان نیز فکر کنید.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان

بدون شک یکی از مسائلی که برای عموم گردشگران اهمیت زیادی دارد، بازدید از جاهای دیدنی و هزینه‌ای است که باید بابت آن بپردازند. در ادامه به مبلغی که باید برای بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان بپردازید اشاره می‌کنیم:

  • معبد گارنی در ایروان: ۱۰۰۰ درام (۲.۵ دلار)
  • موزه هنرهای مدرن: ۱۰۰۰ درام (۲.۵ دلار)
  • موزه ماتناداران (نسخ خطی): ۱۵۰۰ درام (۴ دلار)
  • مجموعه باستانی اربونی: ۱۵۰۰ درام (۴ دلار)
  • گالری ملی ارمنستان: ۲۰۰۰ درام (۵ دلار)
  • دریاچه سوان: رایگان

هزینه سفر به ارمنستان با تور

عکسی از دریاچه سوان در ارمنستان

هزینه تفریحات ارمنستان

اگر می‌خواهید هزینه سفر به ارمنستان را برآورد کنید، از هزینه تفریح در ارمنستان غافل نشوید؛ چرا که تفریحات بی‌نظیری در این کشور در انتظار شماست. برخی از فعالیت‌های تفریحی ارمنستان و هزینه‌‌ای که باید برای آنها بپردازید عبارتند از:

  • پاراگلایدرسواری: از ۵۶ هزار درام (۱۴۵ دلار)
  • بالون‌سواری: از ۹۹ هزار درام (۲۵۵ دلار)
  • آفرودسواری: از ۲۱ هزار درام (۵۵ دلار)

هزینه هتل در ارمنستان

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های هر سفر را می‌توان هزینه مربوط به هتل و محل اقامت دانست. بنابراین در هزینه سفر به ارمنستان نیز باید این هزینه مهم را مد نظر داشته باشید. در ارمنستان براساس بودجه‌ و خدمات موردانتظارتان طیف وسیعی از هتل‌ها را می‌توانید انتخاب کنید. به طور کلی هزینه هتل های ارمنستان به تفکیک نوع هتل به شرح زیر است:

  • متوسط هزینه به ازای یک شب اقامت: ۶۱ دلار
  • متوسط هزینه به ازای یک شب اقامت در هتل اقتصادی: ۳۳ دلار
  • متوسط هزینه به ازای یک شب اقامت در هتل میان‌رده: ۶۶ دلار
  • متوسط هزینه به ازای یک شب اقامت در هتل لاکچری: ۱۱۸ دلار

هزینه خورد و خوراک در ارمنستان

غیرممکن است که به ارمنستان بروید و بتوانید از غذاهای لذیذ و خوش‌طعم ارمنی‌ها چشم‌پوشی کنید. برای اینکه یک شکم‌گردی خوب را در ارمنستان تجربه کنید بد نیست بدانید که براساس تجربه مسافران قبلی، هزینه غذا در ارمنستان به‌طور متوسط برای یک روز، ۱۳ دلار (۵ هزار درام) است و هر وعده غذایی به‌طور متوسط ۵ دلار (۲ هزار درام) هزینه دارد.

هزینه غذا در ارمنستان

عکسی از غذاهای معروف در ارمنستان

هزینه خرید سوغات ارمنستان

اگر شما از جمله افرادی هستید که نمی‌توانند دستِ خالی از سفر برگردند، پس فراموش نکنید که سری به بازارهای سنتی و مراکز خرید ارمنستان بزنید و از تنوع چشمگیر کالاها شگفت‌زده شوید. برای اینکه برآوردی از هزینه خرید سوغات ارمنستان داشته باشید، دانستن موارد زیر به دردتان می‌خورد:

  • چلیپاسنگ یا خاچکار: از ۵۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار
  • جواهرات دست ساز سنتی: ۵ تا ۲۰ دلار
  • دودوک، ساز سنتی ارمنستان: از ۳۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار
  • مربای گردوی ارمنستان: از ۵ دلار تا ۳۰ دلار
  • پوشاک سنتی ارمنستان: از ۱۰ دلار تا ۵۰ دلار

هزینه حمل و نقل عمومی در ارمنستان

در فهرست هزینه سفر به ارمنستان، از هزینه‌های حمل و نقل غافل نشوید. در ایروان، پایتخت ارمنستان، می‌توانید از تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس‌ها یا ون‌های موسوم به مارشروتکا و مترو برای حمل و نقل استفاده کنید. هزینه تقریبی که می‌توانید برای هر یک کنار بگذارید به شرح زیر است:

  • تاکسی: مانند بسیاری از کشورهای دیگر، هزینه استفاده از تاکسی در ارمنستان نسبت به سایر وسایل نقلیه بیشتر است. نرخ پایه تاکسی از ۱ تا ۲ دلار (۵۰۰ تا ۱۰۰۰ درام) آغاز شده و به ازای هر کیلومتر ۰.۲ تا ۰.۴ دلار (۹۷ درام تا ۱۹۵ درام) به آن افزوده می‌شود.
  • اتوبوس: ۰.۲۰ تا ۰.۲۵ دلار (۹۷ تا 120 درام) به ازای یک بار سوار شدن
  • مارشروتکا: ۰.۲۵ تا ۰.۳۰ دلار (120 درام تا 146 درام)
  • متروی ایروان: 0.2 دلار (100 درام) برای یک بار سوار شدن

به صورت کلی و بر اساس تجربه مسافران می‌توان گفت هر گردشگر در هر روز حدود ۳.۵ دلار معادل ۱۳۵۰ درام برای استفاده از حمل و نقل عمومی هزینه می‌کند.

هزینه مکالمه و خدمات موبایل در ارمنستان

یکی‌دیگر از هزینه‌های مهمی که در فهرست هزینه سفر به ارمنستان باید آن را لحاظ کنید، هزینه‌ای است که باید برای خرید سیم‌کارت و بسته‌های اینترنت بپردازید. اصلی‌ترین اپراتورهای ارمنستان، ویواسل، یو کام و بی لاین هستند و می‌توانید سیم‌کارت این اپراتورها را با قیمت ۱ تا ۳ دلار (۳۸۵ درام تا ۱۱۵۰ درام) خریداری کنید. بسته‌های اینترنت نیز بر اساس حجم و مدت اعتبار، قیمت‌های مختلفی دارند؛ اما به صورت کلی یک بسته اینترنت ۵ گیگابایتی یک ماهه به همراه ۳۰۰ دقیقه مکالمه ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ درام هزینه دارد.

خرج و مخارج سفر به ارمنستان

از آنجایی که ارمنستان یکی از همسایگان کشور ما محسوب می‌شود، می‌توان این کشور را از جمله مقاصد در دسترس و تقریباً ارزان‌قیمت برای مسافران ایرانی دانست. سفر به ارمنستان نیازی به ویزا ندارد و به صورت زمینی هم ممکن است. به همین دلیل، سفر به این کشور نسبت به بسیاری از مقاصد دیگر، ارزان‌تر خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم هزینه‌هایی را که در سفر به ارمنستان باید در نظر داشته باشید بررسی کنیم تا بهتر بتوانید خرج و مخارج سفر را مدیریت کنید. فراموش نکنید که همراه شدن با تور ارمنستان علاوه‌بر اینکه می‌تواند در مدیریت و کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد، بلکه سفری بی‌دغدغه و سرشار از لذت را برای شما رقم خواهد زد.

سوالات متداول:

1. برای سفر به ارمنستان چقدر پول ببریم؟

میانگین هزینه‌ای که باید برای سفر به ارمنستان در نظر بگیرید، به موارد بسیاری همچون بلیط هواپیما، هزینه هتل، هزینه مواد غذایی، حمل و نقل و تفریحات موردنظر شما بستگی دارد. براساس قیمت‌هایی که به طور میانگین در این مقاله به آنها اشاره کردیم می‌توانید هزینه حدودی سفر به ارمنستان را تخمین بزنید.

2. برای سفر به ارمنستان دلار ببریم یا درام؟

باتوجه به اینکه ارزش دلار هم در برابر ریال ایران و هم در برابر درام ارمنستان بیشتر است و از سوی دیگر، دلار یک ارز کاملاً رایج و بین‌المللی است، توصیه می‌شود پول خود را در ایران به دلار تبدیل کرده و آن را در ارمنستان به درام تبدیل کنید.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt