جاهای دیدنی برن سوئیس

جاهای دیدنی برن سوئیس را بشناسید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 28 فروردین ، 1403

جاهای دیدنی برن سوئیس | 12 جاذبه گردشگری

در این مقاله به معرفی کامل ۱۲ دیدنی‌ شهر برن، مثل خانه‌ انیشتین، کاخ فدرال، گودال خرس‌ها و کوه گورتن پرداخته‌ایم تا در سفر به سوئیس، از آنها دیدن کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اگر بگوییم سوئیس کشور عجایب است، بیراه نگفته‌ایم. کشوری که پایتخت ندارد، ولی پایتخت غیررسمی و سیاسی آن را شهر برن می‌دانند. شهری که درباره دیدنی‌هایش سخن‌ها می‌توان گفت. بازدید از جاهای دیدنی برن یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های گردشگران و توریست‌ها برای سفر به سوئیس است. اگر شما هم برنامه سفر به سوئیس را دارید، پس حتماً باید برای گشت‌وگذار در جاذبه‌های برن وقت بگذارید. برای اینکه کمی کارتان راحت‌تر شود، در این مقاله به معرفی ۱۲ دیدنی‌ شهر برن پرداخته‌ایم تا در سفرتان به سوئیس، از آنها دیدن کنید.

خانه آلبرت انیشتین در برن سوئیس

شاید با قاطعیت بتوان گفت که کمتر کسی در سراسر جهان، آلبرت انیشتین (فیزیکدان مشهور آلمانی و صاحب نظریه نسبیت) را نمی‌شناسد.

او دو سال (۱۹۰۳ تا ۱۹۰۵) در شهر برن زندگی کرد و اکنون خانه‌اش به خانه‌موزه‌ای تبدیل شده است که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

انیشتین در دو سالی که در برن اقامت داشت، با همسر و پسر نوزادش در این خانه زندگی می‌کرد و در سال ۱۹۰۵ که سال جادویی زندگی انیشتین خوانده می‌شود، مقاله‌های مربوط به نظریه نسبیت را در همین خانه منتشر کرد.

این خانه اکنون با همان وسایل قدیمی و به سبک زمانه انیشتین، چیده شده و در بخش‌های مختلف آن، تصاویر و آثاری از انیشتین به نمایش گذاشته شده است. گردشگران می‌توانند با بازدید از این خانه‌موزه، با فراز و نشیب‌های زندگی انیشتین در برهه دو ساله زندگی در برن آشنا شوند.

خانه آلبرت انیشتین از جاهای دیدنی برن سوئیس

تصویری از خانه آلبرت انیشتین در برن

باغ گل رز؛ بهشت گل ها در قلب برن سوئیس 

باغ گل رز را می‌توان یکی از زیباترین پارک‌های برن دانست. جایی در دل شهر، اما به دور از هیاهو و شلوغی که در آن می‌توانید از زیباترین گل‌ها و گیاهان لذت ببرید.

این پارک در مرکز شهر برن قرار گرفته است و بیش از ۴۰۰ نوع گل رز را در خود جای داده است. به‌علاوه، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از شهر قدیمی برن، رودخانه آر (یکی از رودخانه‌های مشهور سوئیس که از شهر برن می‌گذرد) و کوه‌های آلپ را در برابر چشمان شما به نمایش می‌گذارد.

باغ گل رز به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی برن سوئیس، پیش از آنکه تبدیل به این پارک جذاب شود، در سال‌های ۱۷۶۵ تا ۱۸۷۷، یکی از گورستان‌های بخش قدیمی شهر برن بود. این باغ در سال ۱۹۱۳ تغییر کاربری داد و درنهایت به‌عنوان یک پارک عمومی در دسترس شهروندان و گردشگران قرار گرفت.

موزه تاریخی برن؛ مروری بر گذشته جهان 

موزه تاریخی برن با به نمایش گذاشتن اشیاء به دست‌آمده از حفاری‌های مربوط به دوران پارینه‌سنگی، ابزارهای مربوط به مصر باستان، دست‌سازه‌های هندیان باستان و اشیایی با قدمت ۲۴۰۰ سال از کشورهای آسیای شرقی، یکی از موزه‌های تاریخی - فرهنگی پیشرو و مهم در سوئیس محسوب می‌شود.

ساختمان موزه تاریخی برن ، ۱۳۰ سال قدمت دارد و یکی از بخش‌های مهم این موزه، موزه انیشتین است که به مرور زندگی او در برن و دستاوردهای وی می‌پردازد.

موزه تاریخی از مکانهای دیدنی برن

تصویری موزه تاریخی برن 

برج ساعت؛ از معروفترین جاهای دیدنی برن

سوئیس به کشور ساعت‌ها معروف است. از این رو عجیب نیست اگر شهر برن با برج ساعتش معروف شده باشد.

برج ساعت شهر برن معروف به زیتگلوگ (Zytglogge)، قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و در قرون وسطی ساخته شده است. این برج، ۲۳ متر ارتفاع دارد و در انتهایش ساعت نجومی معروف قرار گرفته است. 

گردشگران می‌توانند از طریق ۱۳۰ پله که در برج تعبیه شده، از برج بالا بروند و چشم‌اندازی فوق‌العاده از شهر برن را ببینند. به‌علاوه برای بازدید از این ساعت، تورهای گوناگونی به همراه راهنما برگزار می‌شود و راهنمایان توضیحات مختلفی را درباره نحوه کارکرد ساعت و تاریخچه آن در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

کوه گورتن؛ از محبوب‌ترین جاهای دیدنی برن

گورتن (Gurten) را شاید بتوان یکی از جالب‌ترین نقاط دیدنی برن دانست. گورتن کوهی به ارتفاع ۸۶۴ متر است که با ایستادن بر بلندای آن می‌توان نمایی ۳۶۰ درجه از شهر برن را دید.

در زیر پای شما، شهر باشکوه برن با برج‌ها، ساختمان‌های قرون وسطایی‌ و نمایی از کوه‌های یورا (Jura mountains) و آلپ به چشم می‌خورد.

مسیرهای متعددی در اطراف این کوه برای کوهنوردی‌های سبک در نظر گرفته شده است که از میان علفزارهای پرگل و جنگل‌های انبوه می‌گذرند. به‌علاوه، یک قطار کوهستانی نیز در گورتن وجود دارد که هر ۱۵ دقیقه، مسافران را به بالای کوه می‌رساند.

در زمستان‌های گورتن، بازار ورزش‌های زمستانی مانند اسکی، داغ است. به‌علاوه هر ساله جشنواره موسیقی گورتن هم در اواسط ماه جولای برگزار می‌شود. دسترسی به این کوه، به‌راحتی با قطار، اتوبوس و تراموا امکان‌پذیر است. حالا که در مسیر آشنایی با سوئیس هستید، مقاله کوه ریگی سوئیس نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.

کوه گورتن از مناطق دیدنی برن

عکسی از کوه گورتن

گودال خرس ها در برن؛ پارک خرس های قهوه ای

شهر برن را شهر خرس‌ها می‌دانند؛ چراکه جایی در این شهر نیست که نمادی از خرس در آن دیده نشود. گودال خرس‌های شهر برن که اکنون پارک خرس‌ها نامیده می‌شود و از اماکن دیدنی برن به حساب می‌آید، درواقع به علت علاقه زیاد مردم برن به خرس ساخته شد.

مردم برن سال‌ها پیش (در قرن شانزدهم!) موفق به شکار یک خرس زیبا شدند و آن را با نهایت احترام در یک گودال عمیق نگهداری کردند. باتوجه به علاقه مردم برن به خرس‌های قهوه‌ای، به تدریج بر خرس‌های این گودال افزوده شد.

درنهایت با زیاد شدن تعداد خرس‌ها، یک پارک مخصوص خرس‌ها ساخته شد و خرس‌ها آزادانه در این پارک زندگی‌ می‌کنند و در حفاظت کامل هستند.

گودال‌های قدیمی نیز به جهت اهمیت تاریخیشان حفظ شدند و این مکان به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر برن تبدیل شد. در کنار گودال خرس های برن، دریاچه زوریخ سوئیس هم می‌تواند یکی از جاذبه های موردعلاقه‌تان باشد.

شهر قدیم برن؛ قدم بر سنگفرش های قرون وسطایی

پراهمیت‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه شهر برن، شهر قدیمی آن یا محله قرون وسطایی است. این شهر قدیمی در قرن ۱۲ بر فراز تپه‌ای که دورتادور آن را رودخانه آر فراگرفته بود، ساخته شد.

بناهای این شهر در قرن پانزدهم در یک آتش‌سوزی مهیب از بین رفتند و شهر دوباره ساخته شد. از آن زمان به بعد، این منطقه دست‌نخورده باقی ماند و در سال ۱۹۸۳ به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

بسیاری از جاهای دیدنی برن در این قسمت از شهر واقع شده‌اند و این منطقه همیشه بسیار حفاظت شده است تا بافت سنتی خود را حفظ کند.

شهر قدیم از معروفترین جاهای دیدنی برن

عکسی از شهر قدیم برن

مرکز پل کله؛ قلب هنری برن سوئیس

مرکز فرهنگی هنری پل کله (Paul Klee)، موزه و گالری هنری است که نام هنرمند و نقاش معروف شهر برن را بر آن نهاده‌اند. این مرکز فرهنگی نه‌تنها به واسطه نمایش ۴ هزار اثر از آثار نقاشی پل کله، بلکه به دلیل معماری جالب‌توجه و معنادار خود، یکی از مکانهای دیدنی برن محسوب می‌شود.

کاخ فدرال؛ قلب سیاسی برن

کاخ فدرال شهر برن جایی است که جلسات مجلس فدرال سوئیس و شورای فدرال در آن برگزار می‌شود. ساختمان این کاخ در قرن نوزدهم ساخته شد. این ساختمان دو بخش شرقی و غربی دارد و ادارات دولتی و کتابخانه کاخ فدرال در آن واقع شده است.

این بنا از لحاظ سیاسی اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه مقر یکی از اولین دموکراسی‌های جهان است و از لحاظ معماری، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. معماری ساختمان کاخ فدرال، یکی از نمونه‌های بی‌نظیر معماری رنسانس آلمانی است و در اروپا کمتر بنایی نظیر آن می‌توان یافت.

کاخ فدرال از مکانهای دیدنی برن

تصویری از کاخ فدرال

کلیسای بزرگ برن؛ نماد معماری گوتیک

یکی از جاهای دیدنی برن که در محله قرون وسطایی این شهر واقع شده، کلیسای بزرگ صومعه برن است. بنای این کلیسا بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد و یکی از مهم‌ترین سازه‌های قرون وسطای اروپا محسوب می‌شود.

این بنا یکی از شاخص‌ترین کلیساهای ساخته‌شده در سبک معماری گوتیک است و دیوارنگاره‌ها و طاق‌ها و پنجره‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده است. شاید بد نباشد بدانید که ناقوس این کلیسا 5/10 تن وزن دارد و بزرگترین ناقوس در سوئیس است.

موزه هنر برن؛ قدیمی ترین موزه سوئیس 

موزه هنرهای زیبای برن، یکی دیگر از مکان های دیدنی این شهر است که در سال ۱۸۷۹ تأسیس شد. این موزه، قدیمی‌ترین موزه سوئيس محسوب می‌شود و به‌صورت دائمی، آثاری از هنرمندان مشهوری مانند پیکاسو، پل کله و فردیناند هودلر در آن به نمایش در می‌آید.

بیش از ۵۱ هزار نقاشی، مجسمه، طراحی، عکس و فیلم در این موزه نگهداری می‌شود و برای اینکه بازدیدکنندگان بتوانند بیشترین استفاده را از موزه ببرند، تورهای عمومی و خصوصی به همراه راهنما در این موزه برگزار می‌شود.

موزه هنر از مناظق دیدنی در برن

عکسی از موزه هنر برن

شهر فواره ها؛ برن و همه آبنماهایش

شهر برن سوئیس، به ویژه شهر قدیمی آن، به شهر فواره‌ها مشهور است؛ چراکه فواره‌های بسیار قدیمی و زیبایی در شهر قدیمی برن یافت می‌شود. این فواره‌ها معمولاً در قسمت‌های بالایی خود دارای مجسمه‌های مختلفی هستند که به مضامین مذهبی برگرفته از انجیل اشاره دارند. در کل، حدود ۱۰۰ فواره در شهر وجود دارد که ۱۱ تا از آنها مجسمه‌های اولیه خود را حفظ کرده‌اند.

برن؛ شهری که در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است

فهرست کردن جاهای دیدنی برن اصلاً کار ساده‌ای نیست؛ چراکه برن در فهرست میراث یونسکو قرار گرفته و نقاط دیدنی فراوانی دارد. شهر برن با بناهای بسیار قدیمی و حفاظت‌شده که در محله قرون وسطایی قرار دارند و با موزه‌ها و گالری‌های مدرن خود، یکی از مهم‌ترین شهرهای سوئیس است که حتماً باید دیدن جاذبه‌های آن را در برنامه سفر خود در تور سوئیس قرار دهید.

سؤالات متداول:

1. بهترین جاهای تاریخی شهر برن سوئیس چه هستند؟

خانه آلبرت انیشتین، موزه هنر برن، برج ساعت، کلیسای بزرگ و کاخ فدرال از مهم‌ترین جاهای تاریخی برن هستند.

2. بهترین جاهای طبیعی برن چه هستند؟

کوه گورتن، باغ گل رز و گودال خرس‌ها از زیباترین جاهای دیدنی برن هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt