جاهای دیدنی فتحیه ترکیه

جاهای دیدنی فتحیه ترکیه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 مهر ، 1401

جاهای دیدنی فتحیه ترکیه

فتحیه در سمت غربی ترکیه در حاشیه دریای اژه و بر روی ویرانه های باستانی شهر تلمسوس ساخته شده است. در این مطلب جاهای دیدنی فتحیه ترکیه را بررسی می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شهر فتحیه در کجاست ؟ فتحیه در سمت غربی ترکیه در حاشیه دریای اژه واقع شده است، و کمی بیش از 300 مایل با شهر استانبول فاصله دارد.
فتحیه در طول سال ها چندین بار نام خود را تغییر داده است. نام اصلی آن تلمسوس از نام پسر آپولو (خدای خورشید) بود، پس از تغییر نام مکرر در سال‌ های بعد، اکنون به خاطر اولین خلبان ترک، فتحی بی، «فتحیه» نامیده می ‌شود.
فتحیه بر روی ویرانه های باستانی شهر تلمسوس ساخته شده است و این شهر توسط دو زلزله ویرانگر ضربه خورده است. یکی در سال 1856 و دیگری در  سال 1957 اتفاق افتاده است.
زندگی در فتحیه ترکیه از 5 هزار سال قبل وجود داشته است، فتحیه زمانی تحت سلطنت تلمسوس، بخشی از لیکیای باستان مستقل بود. این شهر به دلیل مراسم های تدفین منحصربه‌ فردشان معروف بودند و تابوت‌ های 2500 ساله را در خیابان‌ های فتحیه و مقبره‌ های صخره ‌ای بیرون شهر خود به جای گذاشته ‌اند. فتحیه امروز یک استراحتگاه خوب برای تعطیلات است. در این مطلب مکان های دیدنی فتحیه را بررسی می کنیم.

ساحل اولودنیز فتحیه

ساحل اولودنیز فتحیه

ساحل اولودنیز

در اطراف فتحیه، تنها ده کیلومتری جنوب شهر قدیمی فتحیه منظره ای زیبا و نادر است.آب فیروزه ‌ای آرام این ساحل با ماسه‌ های سفیدش که توسط جنگل‌ های انبوه کاج احاطه شده، بسیار جذاب است.
یکی از این منظره‌ های کوهستانی در حاشیه آن قله باباداغ است، کوهی با ارتفاع 2000 متر، تنها پنج کیلومتر از ساحل فاصله دارد و در مقابل کاراته ‌په 1400 متری قرار می ‌گیرد.
کلوپ‌ های ساحلی دراطراف این ساحل وجود دارد، با صندلی‌ های آفتاب ‌گیر که می ‌توانید در آن ‌ها به آب گرم و کم عمق بروید یا یک قایق پدالی برای سفری کوچک کرایه کنید. شهر فتحیه به مارماریس نزدیک است. بنابراین می توانید با تور مارماریس از آن بازدید کنید.

مقبره آمینتاس

لیکیاها از 200 سال قبل از میلاد بر این بخش از سواحل فتحیه ترکیه حکومت می کردند. بناهای یادبودی در سرتاسر شهر پراکنده هستند، اما مشهورترین آنها مقبره سنگی تراشیده شده آمینتاس در صخره ای مشرف به شهر است.
در صخره‌ های آهکی مرتفعی که مرز جنوبی فتحیه را تشکیل می ‌دهند، می‌ توانید آثار فریبنده تلمسوس باستانی را ببینید. در آنجا می توانید مسیری شیب دار را در امتداد پایه بلوف ها دنبال کنید تا به مقبره های لیسیایی برسید.
این مقبره آمینتاس است که در حدود 350 سال قبل از میلاد حکاکی شده است که در این مجموعه دارای مقیاسی بی ‌نظیر است.

سارکوفاگی لیسیایی

یکی از ویژگی‌های فرهنگ لیکیایی این است که بر خلاف یونان باستان، مرده‌ ها به جای اینکه در گورستان دفع شوند در داخل شعر دفع می شدند.
سارکوفاگی لیسیایی یکی از این مقبره ها می باشد، که در داخل شهر قرار دارد. این بناهای تاریخی که از سنگ آهک محلی ساخته شده ‌اند، با رشد شهر مدرن در اطراف آن ‌ها باقی مانده ‌اند.
بنابراین وقتی در خیابان های فرعی در فتحیه قدم می زنید با مقبره ‌ای که قدمت آن به 1300 سال پیش می ‌رسد، روبه ‌رو خواهید شد.

موزه فتحیه

موزه فتحیه ممکن است کوچک باشد، اما مکانی عالی برای دستیابی به تاریخ لیکیا است، به خصوص اگر قصد دارید به جاذبه‌ هایی مانند Xanthos، Tlos و Letoön بروید.
در این موزه تاریخ، فرهنگ و اهمیت لیکیه باستان به تصویر کشیده شده است و نمایشگاه ‌ها از سرامیک و جواهرات گرفته تا سنگ‌ های سنگی و مجسمه ‌ها، به زیبایی نمایش داده می ‌شوند.
شما می توانید گنجینه های عظیمی از آثار باستانی، از عصر برنز تا دوره های باستانی، هلنیستی، رومی و بیزانسی را ببینید. سکه هایی که در طول صدها سال ضرب شده و همچنین قطعات جواهرات، آمفورا، مجسمه های نیم تنه، سنگ قبرها، طلسم ها، سفال ها، محراب ها و قطعات معماری مانند سرستون ها و ازاره ها در این وجود دارد.

دره ی ساکلیکنت

در حدود 40 کیلومتری شرق، در اعماق مناطق صخره ‌ای فتحیه می ‌توانید به دره ی ساکلیکنت که در سال 1996 ساخته شده بروید. طول این پارک 18 کیلومتر، تا 300 کیلومتر است. 
این دره تقریباً هیچ نور خورشیدی دریافت نمی کند و از چشمه های سرد و آبی که از کوه ها سرازیرمی شود تغذیه می شود، بنابراین این مکان بهترین نقطه برای فرار از گرمای تابستان است.

خرابه های تلس

خرابه های تلس بر روی یک فلات سنگی قرار گرفته است. تلس برای اولین بار در 400 هزار سال پیش شکل گرفت و سکونتگاه های برای لیکیایی بود، و پس از آن تا قرن نوزدهم رومی ها، بیزانسی ها و سپس ترک های عثمانی در آن سکونت داشتند.
بخشی از سرگرمی ها و ماجراجویی در خرابه های تلس این است، که بفهمید کدام ویرانه ها مربوط به کدام دوران هستند. به عنوان مثال، قلعه ای که در بالای تپه های آن قرار دارد در زمان عثمانی است، اما با دیوارهایی که دارای سنگ کاری لیکیایی و رومی است.
مقبره‌ های صخره‌ ای لیسیایی زیادی در این مکان وجود دارد، که بزرگ ‌ترین آنها مقبره ‌ی بلروفون است، با نقش برجسته ‌ای در ایوان که قهرمان همنام را سوار بر پگاسوس نشان می‌ دهد، و حکاکی از شیر یا پلنگ در داخل آن وجود دارد. همچنین یک تئاتر مربوط به دوره رومی با جزئیات گلدسته حکاکی شده، به ‌علاوه یک استادیوم وجود دارد.

بازار فتحیه ترکیه

بازار فتحیه ترکیه

بازار فتحیه

سه‌ شنبه‌ ها بازار بزرگی درست در شرق شهر قدیمی فتحیه در مقابل ایستگاه مینی ‌بوس، جایی که آتاتورک کادسی با بلوار اینونو ادغام می ‌شود، برپا می ‌شود.
نکته جالب در مورد بازار فتحیه این است، که مورد علاقه مردمی است که در فتحیه زندگی می کنند و همچنین مکان های اطراف آن مانند اولودنیز و چالیس است.
بنابراین این یک فرصت عالی برای گرفتن نبض زندگی روزمره و انتخاب برخی از غذاهای محلی و مواد معمولی مانند آجیل، ترشی و زیتون دودی، میوه های خشک، انواع غلات، عدس، انواع ادویه ها و پنیرها است.
در بازار فتحیه از لباس و لوازم جانبی گرفته تا کیف، کمربند، کفش، پیراهن،ساعت و عینک آفتابی، جواهرات و ... را می توانید پیدا کنید.

شهر قدیمی فتحیه

درست در شرق مارینا، شهر قدیمی فتحیه یا پاسپاتور قرار دارد. در این شهر می‌ توانید در کوچه‌ های تنگ آن پیاده روی کنید و در اطراف مغازه‌ هایی که سوغاتی، فرش‌ های ترکی، ست چای و موارد مشابه می ‌فروشند، خرید کنید.
رایحه ادویه ها در هوا پراکنده است، و حتی زمانی که خورشید بالا می آید، پاسپاتور زیر شنل برگ های درخت انگور که عرض کوچه ها را می پوشاند، تاریک می شود. در این محیط کم نور و خنک، کافه ها و رستوران های فراوان با تراس وجود دارد.

ساحل چالیس

در شمال بندر طبیعی فتحیه، ساحلی رو به خلیج قرار دارد، این ساحل چالیس است که کیلومترها ادامه دارد و دارای مخلوطی از شن و سنگریزه است که با امواج دریا از کم تا متوسط پوشیده شده است.
استراحتگاه در تفرجگاهی پشت سر خود ادامه می‌دهد، و شما هرگز مجبور نخواهید بود برای یک لقمه غذا یا لوازم برای یک بعدازظهر شاد در زیر نور آفتاب، دور سفر کنید.
طول ساحل به این معنی است که فضایی برای استراحت همه وجود دارد، که برای افراد مسن ‌تر و آرام ‌تری که به اینجا می ‌آیند مناسب است.

کایاکوی

در هشت کیلومتری جنوب فتحیه روستای ارواح کایاکوی قرار دارد که قبلاً اکثریت جمعیت مسیحی ارتدوکس یونانی در آن زندگی می ‌کردند، اما در دهه‌ های اول قرن بیستم رها شد.
یونانیان عثمانی صدها سال در داخل امپراتوری در صلح زندگی کرده بودند، اما پس از جنگ جهانی اول، با جنگ یونان و ترکیه در سال‌ های 1919-1922 و به دنبال آن تبادل جمعیت تغییر کرد.
کایاکوی در زمان متروکه شدن 6 هزار نفر جمعیت داشت و تاریخچه آن حداقل به قرن هفتم می رسد، زمانی که اسقف مسیحی در آنجا بود.
در این روستا مقبره هایی به سبک لیسیایی وجود دارد، اما بیشتر خانه ها، ساختمان های مدارس و کلیساها مربوط به قرن 18 و 19 است. برخی از این معماری ها بازسازی شده است، اما بیشتر به عنوان یک موزه باز باقی مانده است.

بندر فتحیه

بندر فتحیه دارای مناظر خاصی است، از خلیج فتحیه تاغرب به شبه جزیره کوچک پوشیده از چوب که از بندر محافظت می کند قرار دارد.
سایه ای از نخل ها و درختان کاج، تعداد زیادی رستوران و کافه و یک مسیر مشخص برای دوچرخه سواران وجود دارد.

دره پروانه ها

در جنوب اولودنیز، ساحلی وجود دارد که عملاً از طریق خشکی قابل دسترسی نیست، زیرا در انتهای دره ‌ای با دیواره‌ های صخره‌ ای قرار دارد که ارتفاع آن به 350 متر می ‌رسد.
دره پروانه‌ ها، که به دلیل وجود گونه‌ های زیادی از پروانه ها که در این زیستگاه زندگی می‌ کنند، به این نام خوانده می‌ شود، یک تور فتحیه ترکیه محبوب با قایق از اولودنیز است.
یک کافه کوچک در ساحل این دره وجود دارد، توجه داشته باشید که پروانه ها به طور طبیعی فصلی هستند و تعداد آنها بین ژوئن تا سپتامبر به اوج می رسد، اما یک آبشار نیز در تمام طول سال جاری است.

کادیاندا

اگر به تاریخ باستانی لیکیا علاقه دارید، می ‌توانید به ویرانه ‌های کادیاندا، نزدیک شهر Üzümlü در 25 کیلومتری فتحیه بروید.
کادیاندا که بر روی یک تپه خمیده قرار دارد، که از حدود 5 هزار سال پیش تا قرن هفتم پس از میلاد ساکن بوده است. همانطور که وسعت خرابه ‌ها نشان می ‌دهد این شهر برجسته است.
در این مکان تاریخی یک آگورا، یک استادیوم، تئاتر، حمام، مقبره‌ های چشمگیر، یک دیوار دفاعی و بقایای چندین معبد دیگر نیز وجود دارد.

ساحل پاتارا

پاتارا در 70 کیلومتری جنوب فتحیه طولانی ‌ترین ساحل ترکیه را در خود جای داده است، بنابراین مکان مناسبی برای استراحت در آفتاب و شن است.
این ساحل همچنین زمانی شهر مهمی در لیگ لیکیا بود و ویرانه ‌های سرگردان پاتارا باستانی درست در پشت ماسه ‌های آن قرار دارد. 
ویرانه ‌های پاتارا باستانی از طریق دروازه ‌ای سه ‌طاقی متعلق به دوران رومی در نزدیکی یک بلوتر بازسازی ‌شده، مجموعه ای از یک تئاتر و حمام، و همچنین مقبره ‌های فراوان است.

مقبره های پینارا در فتحیه ترکیه

مقبره های پینارا در فتحیه ترکیه

مقبره های پینارا

در تپه‌ های جنوب فتحیه، ویرانه ‌های شهر لیکیا پینارا به دلیل صخره ‌های لانه زنبوری با بیش از 900 مقبره صخره ‌ای و مقبره‌ های یکپارچه جالب توجه هستند. 
مناظر کوهستانی که ویرانه ‌ها را احاطه کرده ‌اند، به ‌ویژه در اطراف محوطه تئاتر، مشرف به قله‌ های پوشیده از برف و احاطه ‌شده توسط جنگل‌ های سرسبز، بسیار خیره ‌کننده است. پینارا یکی از ساکت‌ ترین مکان‌ های لیسیایی در این منطقه است و به ندرت گردشگران در آن وجود دارند.

چگونه می توان به فتحیه رفت ؟

فرودگاه دالامان نزدیکترین فرودگاه فتحیه ترکیه است. هنگامی که در فرودگاه پیاده شدید، می توانید به سادگی در خارج از فرودگاه سوار اتوبوس های فتحیه شوید.
مسیر فرودگاه دالامان تا فتحیه 45 کیلومتر است. همچنین می توانید از فرودگاه آنتالیا یا بدروم به فتحیه بروید. هر دو در حدود 200 کیلومتری فتحیه قرار دارند. 
سیستم اتوبوس ترکیه فوق شما را از هر شهری که در ترکیه هستید به فتحیه می برد. اتوبوس از استانبول به فتحیه 14 ساعت زمان می برد.
اتوبوس از آنتالیا تا فتحیه 3.5 ساعت و از ازمیر به فتحیه 5.5 ساعت و همچنین از بدروم به فتحیه 4.5 ساعت زمان می برد.

چکیده مطلب

فتحیه یک شهر بندری در سواحل جنوب غربی ترکیه است. گردشگران برای سواحل و دریای فیروزه ای و همچنین آثار به جای مانده از سال های گذشته به این شهر می روند.
یکی از معروف ترین مقبره های صخره ای لیکیا، مقبره صخره ای آمینتاس است که در بالای صخره بالای شهر فتحیه حک شده است. این مقبره به قدری نمادین به عنوان یکی از چشمگیرترین مقبره های صخره ای در منطقه است که اکنون نماد فتحیه است.
مردم که در گذشته در فتحیه زندگی می کردند از یونانی آناتولی، لیسیایی ها بودند. این شهر دارای آثار باستانی متعدد و جاذبه های گردشگری زیبایی است، که در این مقاله ما به آن ها اشاره کرده ایم.
برای اطلاع و خرید تور ارزان ترکیه به مقصد تمامی شهرها با قیمت ارزان به سایت آژانس مسافرتی الفبای سفر مراجعه کنید و انواع تورها را به صورت آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی جاهای دیدنی فتحیه ترکیه

چند روز برای بازدید از فتحیه نیاز است؟

برای بازدید از فتحیه می توانید 3 تا 4 روز تا یک هفته را در آن سپری کنید.

بازار فتحیه چه روزی باز است؟

بازار فتحیه هر جمعه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر در بازار فتحیه برگزار می شود.


درباره سواحل بیشتر بخوانید:

بهترین سواحل رویایی در ترکیه

ساحل درخشان جزیره وادهو مالدیو

ساحل درخشان جزیره وادهو مالدیو

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt