تنگه بسفر کجاست

تنگه بسفر کجاست

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 13 مرداد ، 1400

تنگه بسفر استانبول جایی که اروپا و آسیا را به هم متصل میکند + عکس

تنگه بسفر در کدام کشور است؟ پل بسفر بر روی این تنگه چگونه ساخته شد و چندمین پل معلق برتر دنیا است؟ همه چیز + عکس پل بسفر استانبول در این بخش

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

شهر استانبول با داشتن ردپای بیش از هزاران سال تاریخ  که ترکیب شده از ساختمان های مدرن، محله های زیبا ، خیابان های پر جنب و جوش ، مساجد باشکوه ، بازارهای شلوغ و البته رستوران ها و کافه های باورنکردنی است روز به روز دیدنی تر از قبل می شود. اگر استانبول قلب ترکیه است ، تنگه بسفر ضربان قلب استانبول است. و در حالی که بسفر (تنگه اروپا) برای ساکنان و بازدیدکنندگان آشنا است ، زیبایی آن تا ابد نفس گیر است. با این حال در این بخش از گردشگری با آژانس هواپیمایی الفبای سفر، بازدیدی خواهیم داشت از تنگه بسفر (تنگه ای در ترکیه آسیا را از اروپا جدا می کند) و همچنین بزرگترین پل استانبول در این منطقه که آسیا و اروپا را به هم متصل می کند.

نقشه تنگه بسفر

تنگه بسفر روی نقشه

شکل گیری تنگه ترکیه

وقایعی که منجر به شکل گیری تنگه بسفر استانبول شد همچنان موضوع بحث است. با این حال ، برخی منابع استدلال می کنند که سیل دریای سیاه مسئول تشکیل آن است. به گفته محققان دانشگاه کلمبیا ، ممکن است تنگه در حدود 5600 سال قبل از میلاد مسیح ، زمانی که آب های دریای مرمره و مدیترانه بالا آمده و دریای سیاه را پر کرده است ، طغیان کرده باشد.
با این حال اکنون تنگه بسفر جایگاه قابل توجهی در نقشه بین المللی دریایی دارد زیرا این یک آبراه شلوغ است که علاوه بر قایق های محلی صیادی و مسافربری ، روزانه شاهد حضور بسیاری از کشتی ها و تانکرهای نفتی است. اهمیت تنگه بسفر در این واقعیت نهفته است که یک مسیر حمل و نقل مهم است که دریای سیاه را با اقیانوس های جهان پیوند می دهد.

طول تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر ، در کنار دردانل و دریای مرمره ، در داخل خاک ترکیه قرار دارد. این تنگه در شمال غربی ترکیه واقع شده و تراکیه را از آناتولی جدا می کند. این باریک ترین تنگه جهان است که دریای سیاه را با دریای مرمره متصل می کند. دریای مرمره از طریق تنگه دردانل با دریاهای مدیترانه و اژه ارتباط برقرار می کند. دو تنگه ترکیه بخش غربی اوراسیا را اشغال کرده و مرز بین آسیا و اروپا را تشکیل می دهند. 
تنگه بسفر یک تنگه باریک با حداکثر طول 31 کیلومتر و حداکثر عرض 3.7 کیلومتر است که در نزدیکی ورودی شمالی واقع شده است. باریکترین نقطه 700 متر عرض است که در آنادولوهیساری و روملیحیساری واقع شده است. عمق آن از 36.5 متر تا 124 متر زیر سطح دریا است. این شهر از طریق استانبول عبور می کند.

✈ گشت و گذار در استانبول زیبا

✅ میدان تکسیم استانبول

✅ خیابان استقلال استانبول

تونل های تنگه بسفر

تنگه بسفر دارای دو تونل است که از زیر آن عبور می کنند. یکی به نام Marmaray ، بین محله های Uskudar و Yenikapi قرار دارد. این تونل خط ریلی رفت و آمد در اکتبر سال 2013 افتتاح شد و دارای طول 76.6 کیلومتر (47.6 مایل) بین اروپا و آسیا است. تونل دوم به نام تونل اوراسیا نامیده می شود و به ترتیب بین محله های Kazlicesme و Goztepe در آسیا و اروپا جریان دارد. این تونل که در دسامبر سال 2016 افتتاح شد ، اجازه ورود ماشین ها و مینی بوس ها را می دهد.

تنگه بسفروس استانبول دشوار برای کشتی ها - کانال باریک با ترافیک بالا

تنگه بسفر به دلیل عرض کم در بعضی از قسمت های آبراه یکی از سخت ترین آبراه های جهان برای پیمایش است. عرض تنگه در باریکترین نقطه فقط نیم مایل است و مانعی برای تانکرهای نفت و سایر شناورهای استفاده کننده از تنگه است. علاوه بر این ، جریان بسیار سریع در تنگه نیز بر دشواری می افزاید. جریان از شمال به جنوب جریان دارد و خلاف جریان زیر سطح زمین منجر به چرخش و گردابی می شود. به همین ترتیب ، وزش باد از شمال حرکت از انتهای دیگر را بسیار دشوار می کند.

افزایش تعداد شناورهای عبوری از تنگه بسفر یکی از پرترددترین گذرگاه های دریایی جهان است. تخمین زده می شود که این تنگه سالانه جای 48000 کشتی را می گیرد ، که طبق گزارشات به ترتیب سه و چهار برابر ترافیک کانال سوئز و کانال پاناما است.
ترافیک تنگه پس از امضای کنوانسیون مونترو در سال 1936 بسیار زیاد شده است. این تنگه طبق کنوانسیون مونترو ، حق عبور آزاد به کشتی های بازرگان را فراهم می کند در حالی که حمل و نقل کشتی های جنگی با محدودیت هایی روبرو است. داده ها نشان می دهد که میزان ترافیک از 4500 در سال 1934 به 49304 در سال 1998 افزایش یافته است.
اما ، به دلیل محدودیت های جدید اعمال شده در حمل و نقل تانکرهای نفتی در سال 2002 ، ممنوعیت حمل و نقل شبانه برای کشتی های بیش از 200 متر ، تعداد شناورهای عبوری از این تنگه از سال 2002 کاهش یافته است. با این حال ، تخمین زده می شود که این تنگه شاهد عبور 43544 کشتی در سال 2015 بوده است.

نمای دیدنی از تنگه بسفر

عبور کشتی کروز از تنگه بسفر

بهترین روش بازدید از تنگه بسفر ترکیه

بهترین وسیله برای کاوش محدوده زیباترین پل ترکیه و مناطق اطراف آن استفاده از سفر دریایی در بسفر است و چه بسا بسیاری از مسافران تور استانبول کروزسواری در تنگه بسفر را در برنامه خود قرار میدهند. سفرهای دریایی بسیاری وجود دارد که از خلیج شاخ طلایی آغاز می شوند. این یک نقطه مهم گردشگری در کشور است. اگر از سفر دریایی استفاده کنید ، با تعدادی از نقاط زیبا توریستی روبرو خواهید شد که مطمئناً در مجموعه عکس های شما جایگاهی ایجاد می کنند.

پل بسفروس ترکیه کجاست؟

پل بسفر در تنگه بسفر استانبول واقع شده است ، از یک طرف دریای مرمره و از طرف دیگر دریای سیاه را به هم متصل می کند و این پل است که استانبول را به دو طرف اروپایی و آسیایی تقسیم می کند تا دسترسی را در شهر برای شهروندان تسهیل کند. در واقع پل بسفر که با نام بزرگترین پل ترکیه هم معروف است پیوند دهنده دوقاره است و به همین دلیل به استانبول شهر دو قاره ای نیز می گویند.

اطلاعات کلی از پل بسفر استانبول

پل بسفر یا همانطور که در سالهای اخیر شناخته شده است ، پل شهدای 15 ژوئیه ، همراه با پل سلطان محمد ، پل سلطان سلیم یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استانبول است و یکی از سه پل معلق است در تنگه بسفر. طول آن برای اتصال بین قاره های اروپا و آسیا 1560 متر است.
این پل معلق توسط برج های فولادی و پایه های شیب دار پشتیبانی می شود. و کف پل آیرودینامیکی روی کابلهای فولادی معلق است. مساحت زیادی از عرض تنگه را اشغال می کند به طوری که عرض پل 33.40 متر است و فاصله برج های معلق 1.074 متر است و ارتفاع کل این برج ها به 156 متر می رسد. در حالی که ارتفاع پل از سطح زمین تا سطح دریا 64 متر می باشد.

نمایی از بسفر در محله اورتاکوی

بسفر، زیباترین پل ترکیه

مراحل ساخت پل ترکیه (پل بسفر)

پس از حدود 3 سال عملیات ساختمانی و با مشارکت 35 مهندس و 400 کارگر در ساخت این پل ، عملیات ساخت در 30 اکتبر 1973 با پرداخت 200 میلیون دلار به پایان رسید و مراحل ساخت آن به شرح زیر بود:

حفر پایه ها

در مارس 1970 ، كارگران شروع به حفر پايه ها ، نصب ستون هاي اين پل در طرف آسيايي در منطقه بيلربايي و در قسمت اروپايي در منطقه اورتكوي كردند. پس از یک سال کار کامل ، مرحله حفر پایه ها ، در یک ماه آگوست سال 1971 میلادی ، به پایان رسید.

مرحله نصب ستون ها

پس از اتمام مرحله حفر پایه ها ، مرحله نصب ستون ها و قطعات آهنی متصل به آنها آغاز شد ، جایی که کار نصب ستون ها در دو منطقه ، یکی در Ortakoy در سمت اروپایی و دیگری در منطقه بیلربی در سمت آسیا. پس از نزدیک به یک سال کار زمان برد ، ستون ها در ژوئیه 1972 نصب شدند.

اتصال طرفهای آسیایی و اروپایی

پس از مرحله نصب ستون ها در دو انتها ، آماده سازی پایه هایی برای اتصال دو قسمت به طور موازی بود. تکمیل تمام قسمتهای پایه در تاریخ 26 مارس 1973 انجام شد. سپس  60 قطعه پایه به طور محکم به هم جوش داده شدند. بنابراین ، برای اولین بار ، عبور از قاره آسیا به اروپا با پای پیاده انجام شد

رتبه بندی پل بسفر در سطح جهانی

پل بسفر در سطح جهانی از نظر طول در سطح پیشرفته قرار دارد ، زیرا از نظر طول در جهان در رتبه نهم پل های معلق قرار دارد.

پل بسفر در شب

منظره پل بسفر در شب یکی از زیباترین صحنه هایی است که می توانید در زندگی خود با تور ترکیه مشاهده کنید ، جایی که می توانید زیباترین اوقات را با منظره ای پانوراما از بسفر و نورپردازی فوق العاده ای که در آن وجود دارد را سپری کنید.

نمایی از تنگه بسفر در شب

نمای دیدنی از پل بسفر در شب برفی

سوالات متداول

چرا تنگه بسفر اهمیت زیادی دارد؟

تنگه بسفر یکی از مهمترین مسیرهای دریایی جهان برای انتقال نفت از منطقه دریای خزر و روسیه به مناطقی از جمله آسیا ، اروپای غربی و جنوبی است. ... این تنگه همچنین مسیرهای اصلی صادرات نفت برای کشورهای اوراسیا مانند آذربایجان و قزاقستان است.

باریک ترین تنگه جهان کدام است؟

این باریک ترین تنگه جهان است که برای ناوبری بین المللی استفاده می شود. بسفر دریای سیاه را با دریای مرمره و از طریق دریانل ، دریای اژه و مدیترانه و از طریق تنگه کرچ ، دریای آزوف متصل می کند.

کدام تنگه آسیا را از اروپا جدا می کند؟

تنگه بسفر یک تنگه بسیار مهم است که قاره های اروپا و آسیا را از هم جدا می کند. علاوه بر دو قاره کامل ، بسفر همچنین یک کشور واحد را از هم جدا می کند. قسمت اروپایی ترکیه به نام تراکیه و قسمت آسیایی آناتولی را تقسیم می کند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt