پاسپورت واکسن کرونا

پاسپورت واکسن کرونا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 23 تیر ، 1400

پاسپورت واکسن کرونا چیست؟ | اطلاعات جامع گذرنامه واکسن

پاسپورت واکسن کرونا چیست؟ آیا در ایران نیز میتوان از گذرنامه واکسیناسیون کووید 19 هم استفاده کرد؟ مزایا و معایب آن چیست. برای رسیدن به جواب سوالات با ما باشید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین تعدادی از کشورهای قاره آسیا باتوجه به این که تابستان فصل توریستی و گردشگری در دنیا است قصد دارند با ایجاد راهکارهایی مجددا اقتصاد خود را روبه توسعه قرار دهند. بر این اساس آن‌ها به دنبال تهیه پاسپورت واکسن کرونا برای کمک به آغاز سفرهای بین‌المللی هستند.
این نهادها در حال پیگیری و کارکردن بر روی سیستم‌هایی هستند که این امکان را به مسافران میدهد تا از اپلیکیشن‌های موبایل برای اثبات واکسیناسیون خود استفاده کنند و در این صورت نیاز به قرنطینه در مقصد یا حتی تست‌های کرونا نخواهد بود. اما مشکلی که وجود دارد و کمی میتواند شرایط را پیچیده تر کند این است که این پروژه‌ با چالش‌های فنی بسیاری مواجه است. برای آشنایی با این پروژه در ادامه با آژانس الفبای سفر همراه باشید.

اپلیکیشن دیجیتالی سفر

اپلیکیشن برای سفر

ویژگی گذرنامه واکسن کرونا

پاسپورت های واکسیناسیون به بسیاری از برنامه‌های موجود درمورد کنترل و ردیابی ویروس کرونا در بسیاری از کشورها اضافه می‌کند. این درحالیست که استفاده از این گواهی‌نامه‌ها برای رفع محدودیت‌ها در داخل خود کشور مورد بحث قرار گرفته است ئ حتی بسیاری مخالف ارائه آن در کنسرت ها و ورزشگاه ها هساتد.
با این حال تصمیم اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا مبنی بر باز شدن مرزها بر روی افراد واکسینه شده و یا کشورهایی مانند ایسلند که مرزهای خود را تنها روی مسافرین واکسینه شده باز می‌کنند و دیگر کشورها مانند عربستان سعودی اجازه می‌دهند شهروندان واکسینه شده به خارج از کشور سفر کنند موجب شده است انگیزه های فراوانی به نهادها در این مورد داده شود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه دو کشور آسیایی چین و ژاپن در حال کار کردن بر روی این پروژه و در نتیجه شروع سفرهای برون مرزی هستند. در همین حال انگلستان با به روز رسانی بخش برنامه سلامت خود به افراد واکسینه شده‌ اجازه میدهد تا وضعیت خود را حین سفر نشان دهند.

آزمایش‌ها برای صدور گواهینامه دیجیتال اتحادیه اروپا در حال انجام است که همزمان نتایج تست کرونا یا بهبود از بیماری را علاوه بر واکسیناسیون تایید می‌کند. با این گوهی به ساکنین کشورهای اروپایی اجازه داده می شود تا به 30 کشور سفر توریستی داشته باشند. نحوه کار اینگونه است که مسافران (QR_code) خود را بر روی تلفن‌های داشته باشند تا بتوانند آن را در فرودگاه، ایستگاه قطار و … با استفاده از یک برنامه تایید رسمی اسکن کنند. لازم به ذکر است سازمان جهانی بهداشت اثبات واکسیناسیون را به‌عنوان الزام در سفرهای بین‌المللی به دلیل توزیع نابرابر واکسن توصیه نمی‌کند.

خبرهای بیشتر از واکسیناسیون در سفر

واکسن کرونا برای سفر به ارمنستان

واکسن کرونا برای سفر به امارات

اپلیکیشن های سفر 

مسافران همچنین برای هرگونه گواهینامه رسمی واکسیناسیون به یک اپلیکیشن تلفن هوشمند نیاز دارند.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی برنامه و اپلیکیشن خود با نام تراول‌پاس (Travel Pass) را دارد که ایرلاین هایی چون کانتاس، ژاپن ایرلاین، امارات، بریتیش ایرویز، ویرجین آتلانتیک در آن ثبت‌نام کرده‌اند. یک برنامه دیگری هم با نام کامان پاس (CommonPass) نیز توانسته است توجه ایرلاین هایی چون کاتای پاسیفیک، جت‌بلو، یونایتد و لوفت‌هانزا را جذب کند. بنابراین از این اپلیکیشن‌ها برای تایید نتایج تست کووید-۱۹ در مقصد، مسافران می توانند استفاده کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود هر دو اپلیکیشن‌ با گواهینامه‌های اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند. کامن‌پاس می‌گوید که کاربران می‌توانند مدارک واکسیناسیون خود را تا اواسط ژوئن وارد این برنامه کنند.

گذرنامه واکسن در هنگام سفر

اپلیکیشن مشخص کننده افراد واکسینه شده

امنیت نسخه های دیجیتالی پاسپورت واکسیناسیون

باتوجه به اینکه جواب ها و تست های جعلی مربوط به ویروس کرونا از سوی افراد سودجو منتشر میشد اما خبر خوب این است که نسخه‌های دیجیتال پاسپورت واکسن امنیت بالایی دارد بدین شکل که با آزمایشگاه‌های ثبت شده طرف هستند و به این طریق اپلیکیشن می‌تواند افرادی را که تست داده‌اند یا واکسینه شده‌اند را با صورت مسافر که در دوربین اسکن میشود مطابقت دهد. و بررسی‌هایی برای جلوگیری از استفاده شخص دیگر از هویت او انجام می‌شود. همچنین از دیگر مزایای پاسپورت واکسن می‌توان کمک به کاهش نابرابری‌های نژادی و اجتماعی و کنترل همه‌گیری اشاره کرد زیرا با افزایش واکسیناسیون و رونق کارها میزان فشار اقتصادی کاهش میابد.

آغاز صدور گذرنامه واکسن کرونا در 7 کشور

 

با اعلام کمیسیون اروپا که نقش قوه مجریه را در صدور گذرنامه کووید 19 دارد 7 کشور بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، آلمان، یونان، کرواسی و لهستان از اول ژوئن با اتصال به سازوکار دیجیتال سراسری اروپا، صدور نخستین گذرنامه‌های کووید را آغاز کردند. پس از این که این هفت کشور در این زمینه موفق شدند، دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز قصد دارند با تکمیل سازوکار دیجیتال گذرنامه کرونا از ماه جولای بکار گرفته شود.
این گذرنامه‌دارای اطلاعات مربوط به واکسن کرونا، جواب منفی تست PCR است که رایگان صادر می‌شود، و تنها دسترسی به آن از طریق کد ویژه مربوط به گذرنامه (QR code) در هریک از کشورهای اروپایی امکان‌پذیر خواهد بود. 

در بین این 7 کشور دانمارک را میتوان اولین کشوری گفت که پاسپورت واکسن کرونا را به حالت اجرا درآورد.

سوالات متداول

پاسپورت واکسن COVID-19 چیست؟

پاسپورت واکسن کرونا یک فرم کاغذی یا دیجیتالی است که گواهی می دهد شخصی علیه بیماری خاصی واکسینه شده است. استفاده از گواهینامه های واکسن برای سفرهای بین المللی سابقه طولانی دارد ، به عنوان مثال ، در بسیاری از کشورها در حال حاضر از مسافران خواسته می شود اثبات واکسیناسیون تب زرد را ارائه دهند. گواهی واکسن COVID-19 برای سفرهای بین المللی می تواند توسط دولتها به طرق مختلفی مورد استفاده قرار گیرد ، مانند اجازه دادن به فرد برای آزادتر رفتن از مرزها با دور زدن محدودیتهای سفر مانند آزمایش یا الزامات قرنطینه در بدو ورود. علاوه بر این ، گذرنامه های واکسن ممکن است برای اهداف داخلی مورد استفاده قرار گیرد ، مانند اجازه دادن به افراد برای دسترسی به مشاغل ، مکان ها یا فعالیت های خاص در داخل کشورها.

نام گذرنامه من با نام گواهی واکسن من متفاوت است. آیا آن یک مشکل خواهد بود؟

آره. نام روی گذرنامه شما باید با نام شما در گواهی واکسن مطابقت داشته باشد.

گذرنامه واکسن دقیقاً چگونه کار می کند؟ تفاوت آن با نشان دادن سابقه واکسیناسیون چیست؟

گذرنامه واکسن روند تأیید اینکه شخصی واکسینه شده یا آزمایش منفی اخیر گرفته است را ساده می کند. این کار معمولاً از طریق یک برنامه یا کد چاپ شده انجام می شود. محل برگزاری ، شرکت هواپیمایی یا طرف دیگر این کد را اسکن می کند ، که نشان می دهد آیا فرد سابقه واکسیناسیون دیجیتال یا نتیجه آزمایش منفی را در پرونده با برخی از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ، شرکت های خصوصی یا حتی ایالت یا دولت محلی دارد.

علم پشت ایده گذرنامه واکسن چیست؟

ایده گذرنامه از نظر تئوری مبنی بر این است که کسانی که ایمن شده اند یا ویروس گرفته و بهبود یافته اند ، احتمال کمتری به COVID-19 مبتلا می شوند و دیگران را آلوده می کنند. با این وجود ، علمی که از این پیش فرض ها پشتیبانی می کند ، هنوز حل نشده است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt