مترو مسکو زیباترین مترو جهان

مترو مسکو زیباترین مترو جهان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 29 فروردین ، 1403

مترو مسکو روسیه، کاخ هایی در دل ایستگاه ها【تصاویر و تاریخچه】

مترو مسکو روسیه با داشتن ایستگاه هایی که مانند موزه ها و کاخ ها هستند به عنوان زیباترین مترو جهان تبدیل شده است. حقایقی از مترو مسکو را در اینجا بخوانید

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آشنایی با یکی از زیباترین متروهای روسیه

مترو مسکو یکی از شلوغ ترین سیستم های راه آهن زیرزمینی جهان و همچنین یکی از گسترده ترین آنها است. در مسکو ایستگاه ها به شکلی زیبا طراحی شده اند و میزبان مجموعه ای گسترده از هنرهای رئالیستی سوسیالیستی هستند. در حالی که برای میلیون ها نفر از افراد محلی، گذر از این مکان فقط یک برنامه روزمره در راه کار یا تحصیل است، برای گردشگرانی که از مترو مسکو بازدید می کنند، آنجا یک دنیای فوق العاده و یکی از نکات جالب توجه در پایتخت جذاب روسیه است.

مترو مسکو

ایستگاه های مترو مسکو به عنوان زیباترین ایستگاه های مترو در جهان شناخته می شوند و بعضی از آنها خیره کننده هستند. آنها مانند موزه ها ، کاخ ها یا تالارهای اشرافی به نظر می رسند، از نظر تزئینات بسیار غنی هستند.
زیباترین ایستگاه ها تا دهه 1960 ساخته شده اند و آنها با سنگ مرمر، تندیس، موزاییک، شیشه‌های رنگی، لوسترها، نقش برجسته‌ها و بسیاری از جزئیات دیگر نمونه کاملی از هنر شوروی هستند. از حدود 270 ایستگاه مترو مسکو حدود 44تای آن‌ها در فهرست میراث فرهنگی روسیه قرار دارند. این را بگوییم که نمیتوان تور روسیه را خریداری مرد و عازم مسکو شد ولی از متروی زیبای مسکو روسیه که از قدیمی ترین متروهای جهان است دیدن نکرد.

تاریخچه مترو مسکو

اولین پیشنهاد ایجاد سیستم مترو در مسکو در سال 1872 توسط مهندس واسیلی تیتوف ارائه شد. برنامه های دیگر طی نیم قرن آینده به اجرا درآمد، اما به دلیل محدودیت های مالی، به هم ریختن جنگ و انقلاب و حتی مخالفت کلیسای ارتدکس، هیچ یک از آنها به نتیجه نرسید.

مترو مسکو در قدیم

مترو مسکو در قدیم

قرار بود با گسترش سریع مسکو، پایتخت جدید اتحاد جماهیر شوروی، اوضاع تغییر کند. همانطور که لنین اعلام کرد، "کمونیسم قدرت شوروی به علاوه برق رسانی برای کل کشور است" - و چه راهی بهتر از ساخت یک سیستم مترو کاملا جدید برای نشان دادن این ذهنیت آینده نگر؟

ساخت و سازها در اواخر سال 1931 با کمک قابل توجه متخصصان مترو لندن آغاز شد. متأسفانه، این رابطه کاری خیلی زود به علت پارانویای NKVD ، که نگران دانش زیاد خارجیان از مسکو بود، از بین رفت. اوج این امر بازجویی ها، دادگاه‌های نمایشی و یک بحران بین المللی بود.

اولین خط مترو مسکو در ماه مه 1935 با 13 ایستگاه بین سوکولنیکی و پارک کالتور افتتاح شد و به آن رنگ قرمز داده شد. کمی بعد دو خط دیگر سبز و آبی اضافه شدند.

شکوه و عظمت ایستگاه های ساخته شده بین سال های 1935 و 1955 نشان می دهد که مترو اهمیت بیشتری نسبت به یک سیستم حمل و نقل صرف دارد ، و به آن توصیف مناسب "قصر مردم" می دهند. هر ایستگاه به عنوان یک پروژه فردی با موضوع و معمار خاص خود به بهره برداری رسید.

از شانس ساکنان مسکو، مترو در طول جنگ جهانی دوم سرپناه زیادی فراهم کرد. مانند لندن، هزاران نفر برای پنهان شدن در بمباران آلمان در ایستگاه ها جمع شدند. ساخت و سازها بدون در نظر گرفتن جنگ ادامه یافت و در واقع 7 ایستگاه جدید در زمان جنگ افتتاح شد.

بعد از مرگ استالین، نگرش نسبت به معماری تغییر کرد و دکوراسیون کاخ ایستگاه ها با سبک کاربردی تری جایگزین شد. این تغییر نگرش امکان ایجاد مترو را با سرعتی خارق العاده فراهم کرد و در اواخر دهه 1970 مترو مسکو شلوغ ترین مترو در جهان بود. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، 9 خط افتتاح شده بود.

زیباترین خط (Koltsevaya خط دایره 5 ، قهوه ای روی نقشه) است که در سالهای 1950-1954 ساخته شده است. طبق یک افسانه، هنگامیکه استالین فنجان قهوه خود را روی نقشه مترو مسکو قرار داده است این دایره ایجاد شده است و از آنجا که هیچکس جرئت مخالفت با او را نداشته است این خط نیز ساخته شده است.

مترو مسکو عکس

تصاویر مترو مسکو 

امروز مترو مسکو نزدیک به 400 کیلومتر طول دارد که دارای 15 خط در 269 ایستگاه است. این شامل یک مونوریل و دو خط دایره ای است که ایستگاه های برون شهری را در فواصل مختلف از مرکز متصل می کند. گسترش با چنان سرعتی در جریان است که رکوردهای مختلف ساخت و ساز شوروی همگی جا به جا شده است. در 10 سال گذشته ، طول مترو تقریباً دو برابر شده و 81 ایستگاه جدید به آن اضافه شده است. در آینده برنامه هایی برای تمدید 7 خط ، ساخت 3 خط جدید و ادغام خدمات زمینی در نظر گرفته شده است. بعد از این ، مترو مسکو 1000 کیلومتر مسافت را پوشش می دهد!

ایستگاه های معروف مترو مسکو

در ادامه زیباترین ایستگاه های متروی مسکو را به شما معرفی می کنیم. این ایستگاه ها تحت محافظت دولت روسیه می باشند و اهمیتی تاریخی فرهنگی دارند.

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا

کومسومولسکایا یکی از قدیمی ترین ایستگاه های مسکو، نمونه ای باشکوه از معماری امپراتوری استالین است. این ایستگاه به عنوان دروازه ای به پایتخت متصور شد و بازدیدکنندگانی را که از ایستگاه های بین شهری نزدیک به مسکو وارد می شدند را پذیرفت. در کنار ستونها و لوسترهای مرمر موزاییک هایی وجود دارد که از تأثیرگذارترین شخصیت های تاریخ روسیه از جمله الکساندر نوسکی ، مینین و پوزارسکی ، میخائیل کوتوزوف و لنین تجلیل می کنند.

ایستگاه نووسلوبودسکایا

در این ایستگاه که به عنوان "گل سنگی" سیستم مترو مسکو شناخته می شود صفحات شیشه ای رنگی منحصر به فردی از ریگا قرار دارد. این صفحات از داخل روشن می شوند و در قوس های صافی قرار می گیرند که روی سکو قرار گرفته اند. آنها طرح های طبیعی هندسی را با نقوش رئالیست سوسیالیستی مانند زندگی روستایی بت پرست و مشاغل نجیب ادغام می کنند. کف از صفحات گرانیت به سبک صفحه شطرنج ساخته شده است و در انتهای سکو یک موزاییک بزرگ وجود دارد که "صلح جهانی" را به تصویر می کشد.

ایستگاه کیوسکایا

ایستگاه کیوسکایا

ایستگاه کیوسکایا

این ایستگاه نیز متعلق به دو خط سیرکل و آبی تیره می باشد. سکوی خط آبی تیره یکی دیگر از بخش های بسیار زیبای موجود در مترو مسکو بوده که شامل آثار هنری بسیاری مانند نقاشی می باشد. جالب است بدانید که نقاشی های موجود در این ایستگاه نشان دهنده ی جنگ های داخلی روسیه، سربازان و زندگی اکراینی ها می باشد، لازم به ذکر است که نام این ایستگاه نیز از شهری در کشور اکراین گرفته شده است. طراحی این ایستگاه بسیار خاص بوده و نشان دهنده معماری سنتی این کشور می باشد. به طور کلی ایستگاه کیوسکایا نشان دهنده روابط دوستانه دو کشور روسیه و اکراین است.

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا

این ایستگاه در سال 1938 افتتاح شد ، به سبک امپراتوری استالینی با برخی از عناصر برجسته Art Deco ساخته شده است. قوس های روکش دار فولاد ضد زنگ روی سکو قرار گرفته اند و کف با طرح هندسی از انواع مختلف سنگ مرمر ساخته شده است. 34 طاقچه سقفی حاوی موزاییک هایی با عنوان "یک روز در زندگی اتحاد جماهیر شوروی" است، این نقاشی از روی یک بیت شعر بر روس سقف این ایستگاه کشیده شده است و علت شهرت این ایستگاه شده است. نام ایستگاه مایاکوفسکایا از روی شاعر این بیت ولادیمیر مایاکفسکی گرفته شده است. این ایستگاه در نمایشگاه جهانی 1939 جایزه بزرگ دریافت کرد.

برای آشنایی با جاهای دیدنی روسیه، مقاله ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا

این ایستگاه که به نام یک نیروگاه برق در نزدیکی خود نامگذاری شده است، در تالار بلیت فروشی خود که با مدال های مایکل فارادی ، میخائیل لومونوسف ، الکساندر پوپوف و دیگران تزئین شده است، دانشمندان پیشگام در مهندسی برق را گرامی می دارد. همچنین در این ایستگاه 318 چراغ دایره ای شکل که تقریباً به صورت یک توهم نوری دیده می شوند، قرار گرفته اند. جالب اینجاست که فسیل ها در گرانیت قرمز گرجی دیوارهای سکو دیده می شوند.

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

ایستگاه اسلاویانسکی بلوار

حس و حال مترو پاریس به شکل Slavyansky Bulvar وارد مسکو شده است. درون یک دهلیز شیشه ای منحنی یک سکو با عناصر هنری نوو تزئین شده است - لامپ های منحنی ظریف ، برگهایی که نام ایستگاه را قاب بندی می کنند ، و لاله های کشیده شده در سراسر سقف طاقدار.

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسکایا

این ایستگاه که در اوج جنگ جهانی دوم ساخته شده است ، از شجاعت و قدرت شوروی در زمان جنگ تجلیل می کند. این سبک از یک معبد رومی با نیمکت های مرمر تراشیده و کف مرمر رنگارنگ است. هفت موزائیک سقفی هشت ضلعی با نقوش برجسته تصویری از سربازان ارتش سرخ و قهرمان روسی را به تصویر می‌کشند. ولادیمیر فرولوف ، خالق موزاییک ، آنها را از طریق "جاده زندگی" بر فراز دریاچه یخ زده لادوگا به مسکو فرستاد. وی خود در محاصره لنینگراد درگذشت.

عمق مترو روسیه چقدر است؟

جالب است که بدانید برخی از عمیق ترین ایستگاه های مترو در جهان توسط اتحادیه جماهیر شوروی سابق ایجاد شده است. در این بین ایستگاه پارک پوبدای "Park Pobedy" که  مسکو واقع شده با عمق بیش از 84 متر به سومین ایستگاه متروی جهان و اولین مترو روسیه تبدیل شده است لازم به ذکر است عمق حداکثری آن به 97 متر می رسد.

یک مورد دیگر که جا دارد به آن اشاره داشته باشیم این است که در بین عمیق ترین متروی جهان چهارمین رتبه دقیقا بعد از مسکو به ایستگاه Admiralteyskaya در سن پترزبورگ میرسد و شما می توانید با تور مسکو سنت پترزبورگ روسیه در سفرتان به این کشور از این ایستگاه نیز دیدن کنید.

نقشه مترو مسکو روسیه

در تصویر زیر می توانید نقشه مترو مسکو روسیه را مشاهده نمایید:

نقشه مترو مسکو

راهنمای نقشه و خطوط مترو مسکو

قیمت بلیط مترو مسکو

برخلاف تصور عموم بهای بلیت مترو در تور مسکو بسیار ارزان هست و شما می‌توانید با پرداخت کمترین هزینه که تقریبا کمتر از 1 یورو می‌باشد به این موزه متروی زیبا وارد شوید و یک سفر درون شهری با تور مسکو داشته باشید. هزینه استفاده از مترو مسکو با توجه به کارتی که از آن برای پرداخت استفاده می نمایید، متفاوت بوده و در حدود 27 تا 50 روبل روسیه می باشد.

ساعت کار مترو مسکو

مترو مسکو از ساعت 5 و 30 دقیقه صبح تا ساعت 1 بامداد آماده خدمت رسانی به مسافرین است.

قوانین و نکات استفاده از مترو مسکو

  • افراد با یک بار پرداخت هزینه می توانند هرچند بار که بخواهند، خط عوض کنند.
  • هزینه استفاده از مترو برای کودکان زیر 7 سال رایگان است.
  • زمان های پیک استفاده از مترو مسکو از ساعت 8 صبح تا 10 صبح و از ساعت 6 بعد از ظهر تا 8 شب می باشد.
  • در ساعات پایانی کار مترو، بهتر است واگن نزدیک به راننده را انتخاب کنید.
  • مدت زمان تقریبی انتظار برای رسیدن قطار در حدود 1 تا 2 دقیقه می باشد.
  • بهترین روش مسیر یابی در مترو مسکو استفاده از نقشه و نرم افزار آن می باشد.
  • درون مترو مراقب لوازم ارزشمندتان باشید.

تماشای مسکو، بزرگترین شهر روسیه و هر آنچه که باید از این شهر بدانید

هزینه سفر به روسیه

چگونه از مسکو به سن پترزبورگ برویم؟

راهنمای بازدید از آرامگاه لنین مسکو

سوالات متداول

چرا مترو مسکو از جاذبه های دیدنی روسیه است؟

ایستگاه های مترو مسکو میزبان مجموعه ای گسترده از هنرهای رئالیستی سوسیالیستی می‌باشند. بعضی از این ایستگاه ها به قدری زیبا هستند که مانند موزه ها یا تالارهای اشرافی به نظر می رسند. از حدود 270 ایستگاه مترو مسکو 44تای آنها در شمار میراث فرهنگی روسیه ثبت شده است.

زیباترین مترو جهان متعلق به کدام شهر است؟

زیباترین مترو جهان متعلق به شهر مسکو می باشد.

شلوغ‌ترین مترو دنیا در کدام شهر قرار دارد؟

مترو پکن با جابه‌جایی نزدیک به 10.5 میلیون مسافر در روز و 3.8 میلیارد مسافر در سال، رکوددار بوده و عنوان شلوغ ترین مترو جهان را به دست آورده‌است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt