فشار برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد

فشار برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 07 آذر ، 1402

فشار برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد

شورای عالی كشور ترکیه ، استدلال های وكلای یك گروه اختصاص داده شده را برای برگرداندن ایا صوفیه به مسجد شنید.اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.اردوغان گفته است که پس از تصمیم دولت در دوم ژوئیه اقدامات لازم انجام خواهد شد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آیا ایاصوفیه دوباره به مسجد تبدیل میشود؟

گروه های ناسیونالیستی و مذهبی مدتهاست که در حال تلاش برای برگرداندن ایا صوفیه به مسجد هستند زیرا  آنها این بنا را میراث مسلمانان  دوره عثمانی می دانند. برخی دیگر بر این باورند، این بنا که جزو میراث جهانی یونسکو است باید به عنوان سمبل همبستگی مسیحیان و مسلمانان، موزه باقی بماند. سر انجام در روز پنج شنبه، تلویزیون دولتی هابرترك گزارش داد كه شورای عالی كشور ترکیه، استدلال های وكلای یك گروه اختصاص داده شده را برای برگرداندن ایا صوفیه به مسجد شنید. این گروه خواستار لغو تصمیم شورای وزیران در سال 1934 هست كه این مسجد تاریخی را به موزه تبدیل میکند. اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده. اردوغان گفته است که پس از تصمیم دولت در دوم ژوئیه اقدامات لازم انجام خواهد شد.

تاثیر تغییر کاربری ایاصوفیه بر دولت ترکیه

تصمیم دولت اردوغان برای تغییر مجدد کاربری ایاصوفیه پس از 85 سال از چند جهت اهمیت دارد:
1.اردوغان از این موضوع به عنوان یک کارت سیاسی و حزبی استفاده کرده و در تلاش است تا دل رأی دهندگان محافظه‌کار و ملی گرای ترکیه را به دست آورده و نشان دهد که تا چه اندازه به مسائل دینی و خواست و اراده تاریخی پادشاهان عثمانی اهمیت می‌دهد.
2.تغییر مجدد کاربری موزه به معنی لغو دستور آتاتورک و قدرت‌نمایی و در عین حال دهن‌کجی به فشار آمریکا و انگلیس برای بازگرداندن هویت مسیحی به ایاصوفیه است.
3.اردوغان با این اقدام در برابر یونان و بخش روم نشین قبرس یا قبرس جنوبی قدرت‌نمایی می‌کند و با توجه به آن که چندین مسجد در قبرس جنوبی و یونان به آتش کشیده شده و اختلافات آنکارا و آتن نیز بالا گرفته رهبر حزب عدالت و توسعه با تغییر کاربری ایاصوفیه پاسخ یونان و قبرس جنوبی را داده و بر ترکی بودن و اسلامی بودن هویت استانبول پافشاری می‌کند.

از سوی دیگر ایاصوفیه یکی از مهم ترین و پر بازدید ترین مقاصد گردشگری در سال 2019 بوده است و ترکیه سالانه گردشگران زیادی را از طریق این موزه به خود جذب میکند. به همین سبب تغییر آن به مسجد مشکلات زیادی را برای صنعت توریستی و گردشگری ترکیه به وجود خواهد اورد. همچنین این تغییر میتواند موجب اشفته شدن روابط ترکیه با سکولاریسم و یونان شود.

 طیب رجب اردوغان                                                                             

واکنش های داخلی و خارجی به تغییر کاربری ایاصوفیه

این حرکت موجب بروز واکنش های داخلی و خارجی شده، اما اردوغان در تلاش است تا این تغییر را خواست و اراده مردم نشان دهد. همچنین او معتقد است که طبق یک نظر سنجی که حزب عدالت و توسعه برگزار کرده، این حرکت مورد حمایت کامل دیگر احزاب میباشد.
از طرفی دیگر منتقدان این تصمیم را یک حرکت سیاسی میدانند و معتقدند که دولت برای برخی منافع سیاسی خود این کار را میکند; از جمله منحرف کردن افکار عمومی از شرایط دشوار اقتصادی و... یونان نیز که اختلافات زیادی با ترکیه دارد به این موضوع واکنش نشان داده است. وزیر امور خارجه یونان میگوید: ما به ترکیه یادآور میشویم که به تعهدات خود پایبند بماند و منافع داخلی خود را بر محافظت از بناهای مهمی مانند ایاصوفیه، ترجیح ندهد.
اما رئیس دولت ترکیه در پاسخ گفت: انکارا دلیلی نمیبیند که از یونان اجازه بگیرد. بسیاری نیز بر این باورند که تصمیم از پیش گرفته شده و این تنها یک بازی است.

موزه ایاصوفیه را بیشتر بشناسید. 

آخرین اخبار از وضعیت ایاصوفیه

 فرمان تغییر ایاصوفیه از موزه به مسجد تصویب شد

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt