اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا در حال ورود به بازار

اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا در حال ورود به بازار

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 26 فروردین ، 1399

اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا در حال ورود به بازار

دانشگاه های کارنگی ملون و کمبریج در حال طراحی اپلیکیشنی هستند که از صدای کاربر و صدای سرفه اش، ابتلای او را به ویروس کرونا تشخیص می دهد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

طراحی اپلیکیشن های تشخیص کرونا از روی صدا

دانشگاه های کارنگی ملون و کمبریج در حال طراحی اپلیکیشنی هستند که از صدای کاربر و صدای سرفه اش، ابتلای او را به ویروس کرونا تشخیص می دهد و‌ هر یک از آن ها رویکرد متفاوتی به رعایت حریم خصوصی دارند. به این صورت که دانشگاه کمبریج افرادی که تست می دهند را ناشناس نگه می دارد. کسانی که در دانشگاه کارنگی ملون برای طراحی این اپلیکیشن تلاش می کنند، می‌گویند ثبت نام کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است اما این تیم فعلا ناچار شده برنامه خود را موقتا متوقف کند. هرکدام از این پروژه ها کاملا مستقل از یکدیگرند اما هر دو طبق نوعی هوش مصنوعی که در آن کامپیوتر با تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، الگوهایی را جستجو می کند. در هر دو پروژه اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا، هدف متمایز کردن ویروس کرونا از بقیه ویروس ها مانند آنفلوآنزا می باشد.

پروژه اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا در دانشگاه کارنگی ملون

پایه اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا دردانشگاه کارنگی ملون که با نام صدایاب کرونا طراحی شده است، تحقیقات قبلی دانشگاه پیترزبورگ در جمع آوری و ثبت صدا می باشد. حتی این برنامه در ۳۰ مارس ۲۰۲۰ برای مدت خیلی کمی برای عموم عرضه شد. در برنامه صدایاب کرونا از کاربران خواسته ‌شد سرفه کرده، حروف صدادار تلفظ کنند و الفبا را بخوانند و بعضی مشخصات خود را ثبت کنند. در آخر نیز، مثبت یا منفی بودن ابتلای آنها به ویروس کرونا حدس زده می شود.
دکتر ریتا سینگ بین کرد با وجود سلب مسئولیت های متعدد و توضیح اینکه نتیجه کار ارزش پزشکی ندارد، بازهم مردم آن را خیلی جدی می گیرند. اگر برنامه بدرستی نشان ندهد فرد مبتلا به کرونا است، ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود و اگر به فرد سالم به اشتباه بگوید به این ویروس آلوده است، این افراد به بیمارستان رفته و بی دلیل از امکانات حیاتی و محدود استفاده خواهند کرد، به همین خاطر است که در هر دو صورت باید خطای زیادی نداشته باشیم و در حال جلوگیری از این خطاها هستیم. هدف ما داشتن توانایی این است که پس از افزایش دقت برنامه، بتوانیم برای کاربران بازخورد اصلاح شده را ارسال کنیم. همچنین ایشان بیان کردند که نکته مهم دیگر برای ما، حق فراموش کردن اطلاعات است. بطوریکه برنامه صدایاب کرونا باید امکان این را داشته باشد که حتی سالها بعد اگر کاربر خواست بتواند همه نمونه های صدایش را حذف کند.

گوشی موبایل و برنامه تشخیص کرونا از روی صدا

اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا در دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج پروژه اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا را با نام "صدای کرونا" در هفت روز گذشته راه اندازی کرده است که در آن افراد در برابر میکروفن کامپیوتر نفس کشیده و سرفه می کنند و اطلاعات شخصی خود را مثل سن، جنسیت و موقعیت مکانی در آن وارد می کنند و در صورت انجام آزمایش کرونا، جواب آن را نیز ثبت می کنند. در پایان نیز جمله "امیدوارم اطلاعاتم بتواند به کنترل همه گیری ویروس کرونا کمک کند." را سه بار بخوانند. پرفسور سیسیلیا ماسکولو گفت، هدف ما جمع آوری انبوهی داده است تا بفهمیم آیا می‌توانیم با استفاده از این صداها، افراد مبتلا به کرونا را شناسایی و حتی شاید مرحله بیماری آنها را تعیین کنیم. با این کار شاید بتوان در اولویت بندی بیماران به اورژانس و مراجع درمانی کمک کرد.
در روزهای ابتدایی طراحی این برنامه ۱۲۰۰ نفر آن را تست کرده و ۲۲ نفر گفتند نتیجه تست ویروس کرونایشان مثبت بوده است. گروه تحقیقاتی دانشگاه کمبریج امیدوار است تا دو ماه آینده محصول نهایی را تکمیل کند.
پرفسور ماسکولو می‌گوید: "تجزیه وتحلیل داده طول نخواهد کشید ولی همه چیز بستگی به کیفیت داده های جمع آوری شده دارد."  پرفسور پیترو سیکوتا، عضو دیگر گروه تحقیقاتی دانشگاه کمبریج نیز بیان کرد: اپلیکشین این برنامه از وبسایت بهتر عمل کرده و می‌تواند از داوطلبان قبلی بخواهد چند روز بعد مجددا صدای خود را ضبط کنند و در استفاده از وبسایت ناشناس ماندن کاربر عملی نیست. فعلا این برنامه محدود به نمونه گیری صدا از وب سایت است و هنوز با اپلیکیشین گوشی هوشمند انجام نمی شود.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt