قوانین بار مسافر

قوانین بار مسافر

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 شهریور ، 1400

قوانین بار مسافر

برای سفر با هواپیما، حمل بار و چمدان مشمول قوانینی هستند که با قوانین بار مسافر شناخته می شوند. در این مطلب مقررات و قوانین حمل بار توسط مسافر را گردآوری کرده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

میزان بار رایگان:

در قوانین بار مسافر، حمل 20 کیلوگرم بار و توشه برای مسافران پروازهای داخلی و 30 کیلوگرم برای مسافران پرواز های خارجی رایگان میباشد. اگر بار و توشه شما بیش از این مقدار می باشد برابر لیست ذیل به ازای هر کیلو اضافه بار دریافت می گردد.

اضافه بار:

اگر وزن بار مسافر بیش از میزان بار رایگان باشد، مسافر باید متناسب با مسیر خود اضافه بار پرداخت نماید.
در صورت وجود اضافه بار ضروری است بسته بندی بارها حداکثر در بسته های 25 کیلویی صورت پذیرد، در صورت بسته بندی بیشتر از 25 کیلو امکان پذیرش وجود ندارد.

بار دستی همراه مسافر:

ابعاد ساك دستی مجاز و رایگان همراه باید به گونه ای باشد كه به راحتی در زیر صندلی و یا محفظه مخصوص در بالای سر مسافر قرار گیرد، این ابعاد نبایستی از 56 سانتی متر(طول)، 45 سانتی متر(عرض)، 25 سانتی متر(ارتفاع) و همچنین مجموع ابعاد نباید از 115 سانتی متر تجاوز كند. حداكثر میزان وزن مجاز برای مسافرین 6 كیلوگرم می باشد. هرمسافر تنها مجاز به حمل یک بسته به داخل كابین هواپیما می باشد. و بقیه ملزومات همراه مسافر در حد قید شده در بلیط هواپیما مسافر است.

وسایل مجاز و قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما:

کیف دستی، بارانی یا پالتو، پتوی کوچک مسافرتی، چتر یا عصا، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری، کتاب و روزنامه، لب تاب، کالسکه و غذای بچه

کالای خطرناک قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما:

داروهای غیر رادیو اکتیو، کبریت بی خطر، لوازم آرایشی

مایعات قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما:

مایعات در ظروف جداگانه که حجم هر یک بیش از 100 میلی لیتر نباشد و تمامی این ظروف باید در یک پلاستیک شفاف یک لیتری براحتی جا شوند و درب آن بسته شود. ابعاد پلاستیک 20 در 15 سانتی مترو درب آن قابلیط باز و بسته شدن مجدد را داشته باشد. ( شامل مایعاتی که به منظور درمان یا رژیم خاص مورد نیاز مسافر در طول پرواز می باشد و غذای کودک)
حمل هرگونه ژل، خمیر، لوسیون، مخلوط مایع و جامد، محتویات ظروف تحت فشار مثل خمیر دندان، ژل مو، نوشیدنیها، سوپ، شربت، عطر، کف اصلاح، اسپری ها و هر ماده دیگری با غلظت و مشخصات مشابه ممنوع می باشد.

چمدان گمشده:

مسافران باید در صورت گم شدن بارخود، بلافاصله  مورد را با مدارک ذیل به کارکنان مربوطه گزارش و به صورت کتبی شکایت نمایند.
کوپن یا بلیط پرواز
تگ بار
کارت شناسایی (پاسپورت، گواهینامه رانندگی)
تمام این اسناد و اطلاعات برای ایجاد PIR (گزارش بی نظمی در مایملک) به منظور جستجوی بار گمشده در سیستم ردیابی ضروری است. دفاتر ایستگاه، مسئول 5 روز اول پیگیری می باشند.

در صورتی که  بار گمشده  ظرف مدت 5 روز مشخص نگردد، ایستگاه باید به دپارتمان ردیابی بار مرکزی با مدارک ذیل اطلاع رسانی نمایند:

PIR (گزارش بی نظمی در مایملک)
تگ بار
کوپن یا بلیط پرواز
کارت شناسایی(پاسپورت، گواهینامه رانندگی)
فرم اظهارنامه (لیست محتویات بارو توشه گمشده بهمراه قیمتهای آن)
دپارتمان ردیابی بار یک پرونده ایجاد کرده و سپس بررسی عمیق یک ماهه در مورد آن انجام می دهد. اگر موقعیت بار مشخص نگردید، آن را به دپارتمان خدمات فرودگاهی برای جبران خسارت ارسال می کنند. براساس مقررات بین المللی، کلیه پرداخت ها از نظر وزن کیلوگرم (یک کیلوگرم= 20 دلار) محاسبه می شود.

صدمه، گم شدن اقلام داخل چمدان:

مسافران باید در صورت وارد آمدن صدمه قابل توجه مثل شکسته شدن چرخ یا دسته، پاره شده و گم شدن اقلام همراه چمدان خود، بلافاصله  مورد را با مدارک ذیل به کارکنان ما گزارش و به صورت کتبی شکایت نمایند.
کوپن پرواز
تگ بار
کارت شناسایی (پاسپورت، گواهینامه رانندگی)
براساس مقررات بین المللی، درصورت صدمه دیدن یا گم شدن اقلام داخل چمدان، مسافران مورد را باید ظرف 7 روز بعد از تاریخ مسافرت گزارش نمایند.

تاخیردرتحویل بار:

براساس مقررات بین المللی، درصورت تاخیر در تحویل  بار، مسافران مورد را باید ظرف 21 روز بعد از تاریخ  تحویل بار گزارش نمایند.
توجه: برخی شرکت های هواپیمایی، مانند هواپیمایی کاسپین، مسئول اقلام شکننده یا ازبین رفتنی، اقلامی مثل جواهر، پول، فلزات گرانبها، کامپیوتر، وسایل شخصی الکترونیک، اوراق بازرگانی و امنیتی یا اسناد ارزشمندی همچون اسناد تجارتی، پاسپورت، نمونه کالا و سایر اسناد شناسایی که ارزش خاص دارند، نمی باشند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt