گواهینامه بین المللی

چگونه گواهینامه بین المللی بگیریم؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 28 فروردین ، 1403

گواهینامه بین المللی ۱۴۰۳ + هزینه و مدارک

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً گواهینامه بین‌المللی بگیرید. رانندگی کردن در کشورهای خارجی مزۀ دیگری دارد، اما برای این کار به گواهینامه بین‌المللی نیاز دارید. در این مقاله صفر تا صد گرفتن گواهینامه بین المللی در سال ۱۴۰۳ و روش‌های اخذ آن، هزینه‌ها و مدارک لازم برای صدور گواهینامه‌های بین‌المللی را بررسی می‌کنیم. در صورتی که قصد دارید به کشورهای خارجی سفر کنید و به دنبال اطلاعاتی برای اخذ گواهینامه رانندگی بین‌المللی هستید، خواندن این مقاله به شما کمک شایانی می‌کند.

گواهینامه بین المللی رانندگی چیست؟

فرقی نمی‌کند با تور خارجی به کشورهای خلوت سفر کنید یا شلوغ؛ لذت رانندگی کردن در کشورهای خارجی یکی از آرزوهای کسانی است که گواهینامه دارند. احتمالاً کمتر راننده‌ای است که هیجان و ذوق رانندگی در کشورهای خارجی را نداشته باشد، اما فقط گواهینامه ایرانی برای رانندگی در کشورهای خارجی کافی نیست.

گواهی نامه بین المللی مدرکی است که از طریق آن می‌توانید به طور موقت و به مدت یک سال و سه سال در کشورهای پذیرنده اجازۀ رانندگی داشته باشید. برای صدور گواهی نامه بین المللی پلیس+10 پاسخگوی شما نیست و باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در سراسر کشور مراجعه کنید.

مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی

اخذ گواهینامه بین‌المللی

گواهینامه های بین المللی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد سفر توریستی به کشورهای خارجی را دارید یا به دنبال یک مدرک بین‌المللی غیر پاسپورت هستید، برای اخذ گواهینامه بین المللی اقدام کنید. در بیشتر شهرهای توریستی، آژانس‌ها و دفاتر کرایۀ اتومبیل یافت می‌شوند و به گردشگران ماشین کرایه‌ای می‌دهند. هزینۀ اجارۀ این ماشین‌ها با توجه به نوع اتومبیل و شهر مقصد متفاوت است، اما در همۀ کشورها حتماً باید گواهینامه برای کشورهای خارجی داشته باشید.

مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی سال ۱۴۰۳ چیست؟

اگر کنجکاو شده‌اید برای گواهینامه بین‌الملل اقدام کنید، به مدارکی نیاز دارید. خوشبختانه مدارک لازم برای گواهینامه بین المللی پایه یک با پایه دو و پایه سه فرقی ندارد. در ادامۀ این مقاله مدارک لازم برای درخواست گواهینامه بین المللی را لیست کرده‌ایم.

  • اصل گواهینامه معتبر: گواهینامه شما باید حداقل یک ماه و سه روز اعتبار داشته باشد. برای اخذ گواهینامه بین‌الملل سه ساله باید گواهینامۀ ملی شما سه سال اعتبار داشته باشد.
  • اصل پاسپورت: نیاز به کارت ملی و شناسنامه نیست.
  • یک قطعه عکس 3 در 4: عکس پرسنلی شما باید با پشت‌زمینه سفید داشته باشد. در نظر داشته باشید عکس بانوان باید با حجاب اسلامی باشد.
  • تکمیل فرم مشخصات فردی: این فرم در مراکز کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی به شما داده می‌شود.

نکتۀ قابل‌توجه این است که از مدارک هویتی فقط گذرنامه نیاز دارید. اگر مهلت گذرنامه شما تمام شده است، با در دست داشتن مدارک لازم برای پاسپورت به مراکز پلیس + 10 مراجعه کنید.

عکس گواهینامه بین المللی

عکس گواهینامه بین المللی

برای گواهینامه بین المللی کجا باید رفت؟

برای طی کردن مراحل اخذ گواهینامه بین المللی باید به دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق سایت جهانگردی و اتومبیل رانی درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. فقط نیاز است که در این سایت ثبت‌نام و مدارک لازم را آپلود کنید.

در صورتی که تمایل دارید گواهینامه مورد نظر را به صورت آنی بگیرید، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز  به دفاتر جهانگردی و اتومبیل‌رانی در سراسر کشور مراجعه کنید. در صورت درخواست غیرحضوری و ثبت نام اینترنتی گواهینامه بین المللی، گواهینامه شما بین ۷ تا ۱۰ روز کاری پس از درخواست از طریق پست ارسال ارسال می‌شود.

توجه داشته باشید در صورت ثبت‌نام به صورت غیرحضوری به‌هیچ‌وجه امکان تحویل گواهینامه به صورت حضوری وجود ندارد. اگر به دنبال شرایط اخذ گواهینامه بین المللی هستید یا به پشتیبانی نیاز دارید، با شماره ۰۲۱۸۸۵۲۳۰۴۵ یا ایمیل sals@tacti در ارتباط باشید.

همچنین شهروندان تهرانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بین المللی خود را بدون مراجعه حضوری و از طریق درخواست در سامانه VIP سایت کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ثبت کنند. در این صورت حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست، گواهینامه را با پیک دریافت می‌کنند. در محاسبه هزینه سرویس VIP علاوه‌بر هزینۀ گواهینامه، برای این درخواست باید مبلغ 450 هزار تومان بپردازید. در صورت وجود هرگونه ابهام با شماره ۳۳۰۷۲۷۰۰ یا ۰۹۱۹۵۳۷۸۰۰۷ تماس بگیرید.

هزینه گواهینامه بین المللی ۱۴۰۳ چقدر می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر شخصی برای بین‌المللی کردن گواهینامه، هزینه‌های آن است. در ادامه و برای اطلاع بیشتر شما، هزینه‌های گواهینامه به صورت بین‌المللی را برای شما لیست می‌کنیمو

  • گواهینامه یک ساله بین‌المللی برای موتور یا خودرو: 430 هزار تومان
  • گواهینامه یک ساله بین‌المللی برای خودرو و موتور: 460 هزار تومان
  • گواهینامه سه ساله بین‌المللی برای ماشین یا موتور: 1 میلیون 213 هزار تومان
  • گواهینامه سه ساله بین‌المللی برای خودرو و موتور: 1 میلیون و 320 هزار تومان

در نظر داشته باشید این هزینه‌ها مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۳ تا آبان‌ماه ۱۴۰۳ است و احتمال دارد قیمت‌ها هر ماه افزایش پیدا کند. در صورتی که تمایل دارید لیست قیمت‌های جدید را ببینید، به صفحه لیست تعرفه های کانون جهانگردی مراجعه کنید.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی نامه بین‌المللالزام داشتن گواهینامه بین‌الملل برای رانندگی کردن در کشورهای خارجی

مراکز اخذ گواهینامه بین المللی در تهران و سایر شهرستان ها

احتمالاً این سؤال برای شما پیش آمده است که برای ثبت‌نام و اخذ گواهینامه بین الملل در سراسر کشور باید به کجا مراجعه کنیم. خوشبختانه کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در سراسر کشور شعبه دارد و شما می‌توانید به این مراکز مراجعه کنید و درخواسیت گواهینامه رانندگی بین المللی بدهید. با مراجعه به مراکز اخذ گواهینامه بین‌المللی در سراسر ایران و ارائۀ مدارک خود می‌توانید همان‌جا به صورت آنی گواهینامه را دریافت کنید.

در چه کشورهایی می‌توان از گواهینامه بین‌المللی استفاده کرد؟

خوشبختانه با گواهینامه بین المللی رانندگی می‌توان به 186 کشور دنیا سفر کرد؛ بنابراین نگرانی از این بابت نیست که کشور مورد نظر شما گواهینامه را نپذیرد. در پایین، لیست کشورهایی را که می‌توانید در آن با ترجمه گواهینامه خود رانندگی کنید قرار داده‌ایم.

کشورهای پذیرنده گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی چند سال اعتبار دارد؟

معمولاً گواهینامه رانندگی بین‌المللی یک سال و 3 سال اعتبار دارد که این میزان با توجه به اعتبار گواهینامه اصلی شما و کشور مقصد تعیین می‌شود. این میزان بر اساس معاهده‌های بین‌المللی که کشورهای پذیرنده در آن عضو هستند تعیین می‌شود.

گواهینامه های بین المللی به چه زبان هایی ترجمه شده است؟

گواهینامه‌های بین‌المللی رانندگی به 7 زبان خارجی ترجمه شده‌اند. این زبان‌ها عبارت‌اند از: زبان عربی، زبان انگلیسی، زبان روسی، زبان آلمانی، زبان فرانسوی، زبان چینی و زبان اسپانیایی.

گواهینامه رانندگی بین المللی برای چه وسایل نقلیه‌ای استفاده می‌شود؟

افرادی که گواهینامه موتور سیکلت، پایه یک، پایه دوم و پایه سوم دارند می‌توانند برای گواهینامه رانندگی بین‌المللی اقدام کنند. در ادامه، بیشتر توضیح می‌دهیم گواهینامه بین‌الملل برای چه وسایلی کاربرد دارد.

  1. موتورسیکلت یدک‌دار و بدون یدک، ماشین‌های موتوری معلولان و وسیله نقلیه موتوری سه‌چرخ که وزن خالی آن‌ها از ۴۰۰ کیلوگرم بیشتر نشود.
  2. اتومبیل‌های مخصوص حمل مسافر که علاوه‌بر جای راننده حداکثر جای هشت نفر سرنشین را داشته باشد. با این اتومبیل‌ها یک یدک سبک و یک ید غیرسبک نیز می‌توان کشید.
  3. خودروهای مخصوص حمل کالا که حداکثر وزن مجاز آن‌ها از ۳۵۰۰ کیلوگرم بیشتر نباشد. با این خودروها یک یدک سبک و یک ید غیرسبک نیز می‌توان کشید.

منظور از حداکثر وزن مجاز یک وسیله نقلیه، وزن وسیله نقلیه به اضافه حداکثر بار آن در موقع حرکت است. حداکثر وزن بار مجاز از طرف مقامات صلاحیت‌دار کشوری که وسیله نقلیه در آن ثبت شده است اعلام می‌شود. یدک سبک یدک‌هایی هستند که حداکثر وزن آن‌ها بیش از ۷۵۰ کیلوگرم نشود.

نکاتی دربارۀ گواهینامه بین الملل که باید بدانید

یک‌سری نکات مهم در ارتباط با اخذ گواهینامه بین المللی در تهران و سایر شهرستان‌ها وجود دارد که حتماً باید این موارد را بدانید. در ادامه و برای اطلاع شما این نکات را لیست کرده‌ایم.

1. در لحظه ثبت درخواست باید حداقل یک ماه و ده روز از اعتبار گواهینامه رانندگی متقاضی برای اخذ گواهینامه یک‌ساله بین‌المللی و حداقل سه سال برای گرفتن گواهینامه سه‌ساله بین‌المللی باقی‌مانده باشد.

2. زمان تحویل گواهینامه بین‌المللی در روشغیرحضوری و اینترنتی حدوداً ۷ روز تا ۱۰ روز کاری است.

3. گواهینامه‌ رانندگی بین‌المللی قابل‌تمدید نیست؛ بنابراین پس از انقضای آن‌ها باید دوباره نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام کنید.

4. کشورهایی از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و امارات متحده عربی سخت‌گیرانه‌‌تر عمل می‌کنند و برای رانندگی در این کشورها همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی ملی (ایرانی) همراه با گواهینامه رانندگی بین المللی الزامی است.

5. این مجوز در کلیه کشورهای طرف قرارداد به‌غیر از محل صدور برای رانندگی با خودروهایی که انواع آن در این مقاله بررسی کردیم به مدت یک سال و سه سال از تاریخ صدور معتبر است.

6. مطابق قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل‌و‌نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مصوب 17/06/1388 مجلس شورای اسلامی و همچنین کنوانسیون‌های بین‌المللی 1968 وین و 1949 ژنو، وظیفۀ ارائه گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو صرفاً برعهدۀ کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران است و صدور هرگونه گواهینامه رانندگی بین‌المللی از سوی سایر اشخاص حقیقی و حقوقی با اعتبار 5 ساله، 10 ساله، 20 ساله و غیره فاقد وجاهت قانونی است.

7. از کلیه متقاضیان درخواست می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات تردد در کشورهای مقصد، صرفاً از طریق کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی یا نمایندگی‌های مجاز این کانون نسبت به اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی با شرایط استاندارد جهانی اقدام کنند. بدیهی است با صادرکنندگان غیرمجاز گواهینامه رانندگی بین المللی از طریق مراجع قضایی برخورد می‌شود.

تصویری از مجوز رانندگی در کشورهای خارجی

تصویری از مجوز رانندگی در کشورهای خارجی

گواهی نامه بین المللی برای رانندگی در کشورهای خارجی الزامی است

در این مقاله صفر تا صد دریافت گواهینامه بین المللی در سال ۱۴۰۳ را توضیح دادیم و هزینه، مدارک و مراکز اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی را بررسی کردیم. برای گرفتن گواهینامه رانندگی درکشورهای خارجی باید به مراکز کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی در سراسر کشور مراجعه کنید و با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، همانجا آنی گواهینامه بین‌الملل خود را بگیرید.

همچنین امکان درخواست اینترنتی برای گواهینامه‌های بین‌المللی وجود دارد اما بین 7 تا 10 روز با پست به دست شمامی‌رسد. امیدواریم اطلاعات این مقاله برای شما کافی بوده باشد.

سؤالات متداول:

1. گواهینامه رانندگی بین المللی چیست؟

گواهی نامه بین المللی مدرکی است که از طریق آن می‌توانید به طور موقت و به مدت یک سال و سه سال در کشورهای پذیرنده اجازۀ رانندگی داشته باشید.

2. گواهینامه های بین المللی ۱۴۰۳ چند سال اعتبار دارند؟

گواهینامه بین‌الملل به صورت یک‌ساله یا سه‌ساله صادر می‌شود.

3. آیا گواهینامه موتورسیکلت و ماشین یکی است؟

ساختار مجوز برای صدور گواهینامه‌های بین‌الملل برای موتورسیکلت، پایه یک، پایه دوم و پاسه سوم یکسان است.

4. آیا می‌توان گواهینامه موتور و ماشین را با یکدیگر گرفت؟

افرادی که گواهینامه موتور و ماشین را به صورت مجزا دارند، می‌توانند گواهینامه یک‌ساله موتور و ماشین را با قیمت 460 هزار تومان و سه‌ساله را با هزینه 1 میلیون و 320 هزار تومان بگیرند.

5. چه مدارکی برای گرفتن گواهینامه های بین المللی نیاز است؟

یک قطعه عکس 3*4 با پشت‌زمینه سفید، اصل گواهینامه ملی و اصل پاسپورت برای گرفتن گواهینامه بین الملل نیاز است..

6. آیا برای دریافت گواهی رانندگی بین المللی باید آزمون بدهیم؟

خیر، برای دریافت گواهی نامه بین المللی نیازی به آزمون نیست.


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt