از بلیط سیستمی و چارتری چه میدانید

از بلیط سیستمی و چارتری چه میدانید

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 09 بهمن ، 1401

از بلیط سیستمی و چارتری هواپیما چه میدانید

تفاوت بلیط هواپیما سیستمی و چارتری هواپیما و همه چیز درباره پرواز چارتر و سیستمی برای رزرو خرید بلیط هواپیما خارجی و داخلی را در این مطلب از الفبای سفر بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تفاوت بلیط هواپیما سیستمی و چارتری و همه چیز درباره پرواز چارتر و سیستمی برای رزرو خرید بلیط هواپیما خارجی و داخلی در این بخش از وبسایت الفبای سفر

شاید برای شما پیش آمده باشد که موقع رزرو بلیط هواپیما نام پرواز سیستمی و چارتری را شنیده باشید. اما این پرواز سیستمی و چارتری چیست؟ الفبای سفر پاسخ سوال شما را میدهد.

پرواز سیستمی چیست؟

پرواز های سیستمی که به آن پروازهای برنامه ایی هم گفته میشود برای دوره های طولانی توسط خطوط هواپیمایی برنامه ریزی می شود. پرواز های برنامه ای تنوع مسیرهای پروازی زیادی دارند. این پروازهای سیستمی بسیار منظم بوده و دارای  برنامه و ساعت مشخصی هستند که  شامل بیشتر پرواز خطوط مهم ایران هستند.

گردشگران می توانند از 2 روش بلیط این پروازها را خریداری کنند: برای خرید پرواز سیستمی هواپیما راه اول این است که این بلیط پرواز های سیستمی از آژانس های مسافرتی تهیه کنند و روش دیگر تهیه بلیط توسط خطوط هواپیمایی است. قیمت بلیط پرواز های سیستمی برای خردسالان سنین ۲ تا ۱۲ سال به صورت نیم بها محاسبه میشود.

در بعضی از ایرلاینها نیز از جمله ایران ایر برای ایثار گران برای خرید پرواز سیستمی، هزینه بلیط دارای تخفیف میباشد. برای اطلاع از سایر اطلاعات پروازی، مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید.

ویژگیهای بلیط سیستمی هواپیما

رزرو طولانی مدت: یکی از ویژگیهای بلیط سیستمی این است که میتوان از مدت زمان قبل بلیط را تهیه کنید، به طور نمونه مسافری که قصد دارد در شهریور ماه سفر کند از چند ماه زودتر میتواند نسبت به تهیه بلیط اقدام کند.
تغییر تاریخ: تغییر تاریخ بلیط به این شکل است که هر کلاس پروازی قوانین خاص خود را داد و با توجه به کلاس پروازی انتخاب کرده مسافر باید جریمه بپردازد و تاریخ سفر را تغییر دهد.

تفاوت بلیط هواپیما چارتر و سیستمی

تفاوت پروازهای چارتری و سیستمی

امکان تغییر در برنامه پرواز های سیستمی

در پرواز های سیستمی تهیه بلیط هواپیما سیستمی ارزان برای مسافران در فواصل زمانی طولانی مدت امکان پذیر است.در طول این نوع پروازها در طول زمان، این احتمال وجود دارد که در فصل های مختلف و همچنین با توجه شرایط بازار این برنامه ها دچار تغییرات شوند.

امکان کنسل کردن بلیط پرواز سیستمی

بلیط پرواز های برنامه ای از شرکت هواپیمایی یا آژانس های مسافرتی که مجوز بند الف را دارند قابل تهیه هستند.در پرواز های برنامه ای با توجه به زمان در خواست کنسلی و همچنین کلاس پروازی، مسافر میتواند بلیط پرواز را کنسل کند.جریمه کنسلی بلیط های پرواز سیستمی بین پنج درصد تا صد درصد قیمت بلیط هواپیما در نظر گرفته شده است .

در پرواز های برنامه ایی ریسک خالی ماندن صندلی های هواپیما برعهده ایرلاینهای هواپیمایی بوده است.در پرواز های سیستمی هزینه ها بر اساس کلاس پروازی دارای ثبات قیمت است و نرخ فروش بلیط تغییر نمیکند .

مزایای بلیط هواپیمای سیستمی

امکان کنسل کردن بلیط هواپیما در نوع سیستمی

مسافر جا مانده در پروازهای سیستمی

اگر مسافری از پروازهای سیستمی جا بماند در این شرایط محاسبه طبق کلاس پروازی انجام میشود و نرخ بلیط بین ۴۰% تا ۵۰% مبلغ بلیت مسترد می شود .در صورتی که به دلیل شرایط آب و هوایی در پروازهای، برنامه ای پرواز آن کنسل شود، امکان استرداد وجه برای مسافران وجود دارد.

روند کاری نیز به این شکل است که بعد از یک روز کاری و در صورت درخواست کنسلی، مبلغ وجه بازگردانده میشود.بر اساس قوانین هواپیمایی کشور، همیشه کانترهای پرواز نیم ساعت قبل از پرواز بسته میشوند و اگر پس از آن زمان مسافر مراجعه کند، کانتر مورد نظر برای پذیرش مسافر هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد و مسافر جا مانده از پرواز محسوب میشود.


معایب بلیط هواپیمای سیستمی

امکان واریزی مجدد مبلغ بعد لغو پرواز سیستمی

مزایای خرید بلیط سیتمی هواپیما

-ثبات در هزینه بلیط بدون افزایش قیمت در ایام خاص 
- امکان استرداد بلیط و حتی باز پرداخت بخشی از مبلغ بلیط
-تهیه بلیط برای اطفال زیر 2 سال با تخفیف 10 درصدی 
-امکان رزرو بلیط سیستمی هواپیما در بازه زمانی طولانی مدت
-تنوع زیاد در مسیرهای پروازی
-پرواز هایی منظم با ساعت و برنامه ریزی مشخصی

معایب پروازهای سیستمی

مهمترین چیزی که باعث میشود تا گردشگران بلیط هواپیمای سیستمی را تهیه نکند هزینه آن است. در پروازهای سیستمی قیمت بلیط هواپیما طبق مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری مشخص میگرد و با هزینه بلیط هواپیما در پروازهای چارتر دارای اختلاف قیمت زیادی است.

برای برطرف شدن تفاوت قیمتها در سال های اخیر، دولت طرح های شناور کردن قیمت ها را اجرا کرده تا خطوط هواپیمایی در نرخ گذاری امکان مانور زیادی داشته باشند و بتوانند با آژانس های گردشگری و سایر شرکت های هواپیمایی رقابت کنند. اما با این حال این طرح ها همچنان در کم و زیاد کردن هزینه ها توسط خطوط پروازی محدودیت دارد.

 

خرید بلیط هواپیما چارتری


قیمت بالای بلیط سیستمی نسبت به چارتری

بلیط چارتر هواپیما چیست؟

چارتر در لغت به معنی اجاره کردن هتل ، قطار، هواپیما و … به صورت دربست است اما کاربرد این کلمه در ایران برای بلیط هواپیما استفاده میشود. بیشتر اوقات، آژانس های مسافرتی بلیط های هواپیما در مسیرهای پر رفت و آمد را به شکل عمده خریداری می کنند تا نسبت به خرید تک بلیط، هزینه کمتری پرداخت کنند. برای خرید بلیط چارتر ارزان باید به آژانس ها و شرکت های چارتر کننده مراجعه کنید.

همه و یا بخشی از مسیرهای هوایی پر تردد و پرمقصد توسط شرکت های چارتر کننده و آژانس ها اجاره میشود و شرکتهای چارتر کننده و نه ایرلاین بلیط ها را قیمت گذاری می کنند. به این علت است که نرخ این بلیط ها متغیر بوده و ممکن است همزمان در یک پرواز مسافری در داخل هواپیما همان بلیط شما را با نصف قیمت تهیه کرده باشد. 

زمانی این اتفاق می افتد که روز پرواز نزدیک بوده ولی تعدادی از بلیط های شرکت چارتر کننده به فروش نرسیده باشد. در این موقع برای جلوگیری از ضرر، بلیط ها چارتری ارزان تر به فروش می رسند تا جلوی ضرر گرفته شود. در هنگام تعطیلات که تعداد مسافران زیاد است نه تنها بلیط چارتر ارزان را نمی توان خریداری کرد بلکه در این مواقع به دلیل افزایش متقاضی، نرخ این بلیط ها گران تر نیز می شود. به عبارتی به دو بخش تقسیم میشوند:

فول چارتر: حالتی است که همه صندلی‌های یک پرواز چارتر می‌شوند.
سیت چارتر: به زمانی گفته مشود که تعدادی از صندلی‌های یک پرواز چارتر شوند.

انواع پروازهای چارتر بر اساس زمان

بر اساس زمان سه نوع چارتر وجود دارد که عبارت است از:

پرواز چارتر شناور

در این حالت چارترکننده به طور نمونه برای سه ماه تابستان همه یا تعدادی از صندلی‌های یک پرواز را چارتر می‌کند و در طول همین ماه بلیط رفت و برگشت آن را به فروش میرساند. در این حالت بلیط برگشت دارای محدودیت زمانی نیست. 

پرواز چارتر back to back

بلیط چارتر بک تو بک (back to back) به این شکل است که چارترکننده، بلیط‌های چارتر را با یک فاصله‌ی زمانی مشخص بین زمان رفت و برگشت به فروش میرساند. به طور نمونه شما بلیط لحظه آخری چارتر را در تور استانبول تهیه کردید و به شما گفته میشود که تاریخ بلیط برگشت باید نهایتا تا دوهفته بعد از پرواز رفت شما باشد.

پرواز چارتر بلاک

بلیط هواپیما بلاک برای زمانی است که چارترکننده باید یک تاریخ مشخص هم برای بلیط‌های رفت و هم بلیط برگشت را تعیین کند و بفروشد. به این معنی که اگر در تاریخ 14 آبان قصد دارید بلیط پرواز تهیه کنید به شما گفته میشود که تنها در تاریخ 14 آبان بلیط رفت و در تاریخ 20 آبان بلیط برگشت پرواز چارتر شما وجود دارد و در تاریخهای دیگر نمیتوانید بلیط هواپیما چارتری ارزان را تهیه کنید.

رزرو بلیط هواپیما چارتری

فروش بلیط های چارتری به صورت لحظه آخری

قبل از پرواز مطالب مرتبط را بخوانید

میزان بار مجاز پروازهای خارجی چقدر است؟

نکات لازم نگهداری از وسایل و مدارک در پرواز

قبل از سفر با هواپیما بهتر است برخی نکات را بدانید

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی

چهار تفاوت مهم بین بلیط چارتر و سیستمی وجود دارد که این تفاوتها عبارتند از:

فروشنده بلیط هواپیما

مهم‌ترین تفاوت بلیط پرازهای سیستمی و چارتری این است که بلیط سیستمی توسط شرکت‌های هواپیمایی یا نمایندگی‌های معتبر به فروش میرسد.

زمان فروش بلیط

تفاوت دیگر بلیط چارتر و سیستمی این است که برنامه‌  پروازهای سیستمی و رزرو بلیط سیستمی هواپیما در طول سال از سوی ایرلاین مشخص میشود و اینکه در چه روزهایی از هفته و به کدام مقصد هواپیما شما پرواز دارد و هزینه آن پرواز نیز در کل طول سال مشخص است.

کنسل کردن پرواز

در پرواز چارتر ارزان قیمت این امکان که بتوانید تاریخ یا ساعت پرواز خود را تغییر بدهید وجود ندارد و هزینه‌ پرداخت شده هم تقریبا بدون بازگشت است، ولی در پروازهای سیستمی می‌توانید تاریخ یا حتی ساعت پرواز خود را تغییر بدهید، یا حتی بلیط خود را کنسل کرده و پس از کسر شدن جریمه‌ی کنسلی، مبلغ بلیط را دریافت کنید. برای سفر با پرواز چارتری و اطلاع از قیمت تور لحظه آخری ما را دنبال کنید.

قیمت بلیط پروازهای سیستمی و چارتری 

در پرواز سیستمی قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین‌های مختلف، قیمت بلیط برای کودکان بین ۵۰ تا ۷۵ درصد بلیط بزرگسالان است و برای نوزادان نیز بین نرخ آن ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت بلیط بزرگسالان میباشد.ولی در پرواز چارتر، قیمت بلیط پرواز برای همه افراد بالای ۲سال یکسان است.

مزایا و معایب بلیط هواپیما چارتری

تفاوت قیمت بلیط های سیستمی و جارتری 

سوالات متداول

آیا امکان تغییر مشخصات بعد از رزرو بلیط هواپیما وجود دارد؟

اگر بلیط شما از نوع سیستمی باشد خیر اما در بلیط چارتر این درخواست بنابر قوانین چارتر کننده قابل پیگیری است اما باز هم به ندرت این اتفاق می افتد.

ترمینال های فرودگاه مهرآباد مخصوص چه پروازهایی هستند؟

  • ترمینال 1:کیش ایر و زاگرس
  • ترمینال 2 : ایران ایر - ایر تور - آتا - قشم ایر - معراج  نفت
  • ترمینال 4 : ماهان - کاسپین - آسمان - اترک - تابان - سپاهان - ساها - سپهران

در صورتی که به پرواز نرسم می توانم هزینه پرداخت شده را پس بگیرم؟

در صورتی که بلیط از نوع سیستمی باشد میتوان نسبت به کد پروازی مبلغی دریافت کنید ولی در بلیط های چارتری کاملا باطل و هیچ مبلغی چارتر کننده به مسافر بر نمیگرداند.

قیمت بلیط هواپیما برای نوزاد و کودک چگونه است؟

بلیط های چارتری دو نرخ دارد. قیمت بلیط برای نوزاد (زیر 2 سال) که احتیاج به صندلی ندارد متفاوت است و بالاتر از 2 سال بزرگسال محسوب می شود. بلیط های سیستمی نیز 3 نرخ دارند. قیمت بلیط برای نوزاد (زیر 2 سال)، کودک (2 تا 12 سال) و بزرگسال (بالای 12 سال) متفاوت است. توجه داشته باشید که برای نوزاد صندلی جداگانه اختصاص نمی یابد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt