با فرودگاه بین المللی مشهد آشنا شوید

با فرودگاه بین المللی مشهد آشنا شوید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 تیر ، 1398

با فرودگاه بین المللی مشهد آشنا شوید

فرودگاه بین الملی مشهد در فاصله 8 کیلومتری مشهد قرار گرفته و با کد یاتا: MHD و کد ایکائو: OIMM در سال 1330 تاسیس شد. همراه با الفبای سفر با این فرودگاه بیشتر آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

فرودگاه بین الملی مشهد در فاصله 8 کیلومتری مشهد قرار گرفته و با کد یاتا: MHD و کد ایکائو: OIMM در سال 1330 تاسیس شد. همراه با الفبای سفر با این فرودگاه بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه مشهد در سال 1330 بنا شده و در جنوب شرقی مشهد واقع شد و در زمینی به وسعت ۵۴۰ هکتار قرار گرفته که دارای دو باند موازی و ارتفاع آن از سطح دریا 995 متر است. قبل از اینکه فرودگاه تاسیس شود باندی خاکی در میدان پانزده خرداد قرار داشت که محل فرود هواپیماهای کوچک نظامی بود.

 اولین باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد در هنگام  توسعه ی فرودگاه، از فرودگاه قدیم به ابتدای باند ۱ و باند نیروی هوای به شکل الحاقی امتداد داده شد. همچنین در سال 1346 و در ادامه توسعه این فرودگاه، برای پدافند های نیروی هوایی باند جدیدی ساخته شد که در آن پرواز های آموزشی و پروازهای نظامی و یک پرواز تهران- مشهد انجام میشد.

با افزایش متعدد پروازها در این فرودگاه و در سال 1357 هواپیماهای جدید و پهن پیکر وارد شدند سایر نقاط این فرودگاه مانند برج مراقبت بهره برداری شدند. بعد از انقلاب اسلامی، فرودگاه مشهد فعالیت خود را در مرحله جدید آغاز کرد و به نام فرودگاه شهید هاشمی نژاد تغییر نام داد.

در حال حاضر فرودگاه هاشمی نژاد بعد از فرودگاه بین المللی مهر آباد دومین فرودگاه پر رفت و آمد ایران میباشد و از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه فرودگاه بین المللی مشهد جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.در این فرودگاه بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی پرواز دارند و این فرودگاه سالانه حدود ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی را جا به جا میکند و هر ساله پذیرای بیش از ۲۷ هزار زائر حج تمتع و ۲۰۸ هزار زائر حج عمره میباشد. برای رزرو تور مشهد با الفبای سفر همراه باشید.

فرودگاه بین-المللی مشهد،الفبای سفر

ایرلاین های فعال در فرودگاه مشهد

تعدادی از ایرلاینهایی که در فرودگاه مشهد پرواز دارد شامل:

ایران ایر، ایرتور، آتا، آسمان، تابان، زاگرس، قشم، کاسپین، کیش، ماهان، معراج، نفت، امارات، ترکیه، جرمنیا، جزیره، شاهین، صافی، عراق، العربیه، فلای بغداد، فلای دبی، قطر، كام ایر، کویت، اترک،

مسیر های پروازی فرودگاه مشهد

در این فرودگاه مسیر های زیادی وجود دارد از جمله:

اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، زاهدان، شیراز، کرمانشاه، قشم، همدان، یزد، استانبول، بغداد، بیروت، جده، دبی، دوحه، دوشنبه، شارجه، قندها، کابل، نجف، هرات و…

ترمینال های فرودگاه بین المللی مشهد

ترمینال شماره ی ۱: این ترمینال مختص پروازهای داخلی است و دارای مساحتی به وسعت ۳۸ هزار متر مربع میباشد. دریافت کارت پرواز، سوار شدن به هواپیما و پذیرش بار در ضلع غربی این فرودگاه انجام می شود. پروازهای ورودی نیز در ضلع شرقی پذیرش می شوند.
ترمینال شماره ی ۲: در این ترمینال که مساحتی حدود ۲۱۶۰۰ متر مربع دارد هم پروازهای خارجی و بین المللی انجام میگیرد. برای تهیه بلیط هواپیما تهران به مشهد الفبای سفر را دنبال کنید.

فرودگاه بین المللی مشهد،الفبای سفر

حمل و نقل فرودگاه بین المللی مشهد

با استفاده از اتوبوس، تاکسی و مترو و یا خودروی شخصی میتوان به فرودگاه مشهد دسترسی پیدا کرد. 

مترو: برای استفاده از مترو و رسیدن به فرودگاه مشهد میتوانید سوار خط یک مترو شوید و از ایستگاه متروی وکیل آباد به ایستگاه غدیر بروید.
اتوبوس: برای رفتن به فرودگاه با اتوبوس نیز میتوانید سوار اتوبوسهای خط ۷۷ شرکت اتوبوس رانی مشهد مسیر فرودگاه تا حرم شوید که این مسیر حدود 20 دقیقه طول میکشد.
تاکسی: بیش از ۳۰۰ تاکسی در بیرون از ترمینال های فرودگاه مستقر شده اند و میتوانید از تاکسی ها گذری خارج از محیط فرودگاه نیز استفاده کنید. برای آشنایی با جاذبه های توریستی مشهد با ما همراه باشید.

حمل و نقل فرودگاه بین المللی مشهد،الفبای سفر

امکانات فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد دارای امکاناتی زیادی است که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:

دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل، خدمات ترافیک شرکت‌های هوایی، راهنمای مسافر، چرخ دستی حمل بار، فری‌شاپ ها و فروشگاه های مختلف، بخش امانات نگهداری بار، نگهداری بار، رستوران، اینترنت رایگان،خدمات تلفنی، پارکینگ طبقاتی،بخش اشیای گمشده، خدمات بانکی، خدمات پزشکی و اورژانس،غرفه‌های فروش هدایا و سوغات

پارکینگ فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه هاشمی نژاد دارای پارکینگ بزرگی است و مختص افرادی است که با خودروی شخصی به این فرودگاه میروند. ظرفیتهای این پارکینگ شامل:

پارکینگ ترمینال پروازهای داخلی: ظرفیت ۲۰۰۰ خودرو
پارکینگ ترمینال پروازهای خارجی: ظرفیت ۵۰۰ خودرو
پارکینگ طبقاتی ورودی ترمینال: ظرفیت ۴۰۰ خودرو

پارکینگ فرودگاه مشهد،الفبای سفر

هتل های نزدیک به فرودگاه مشهد

تعدادی از گردشگران تمایل دارند تا در نزدیکی فرودگاه هتل رزرو کنند. تعدادی از هتلهای که در نزدیکی فرودگاه مشهد قرار دارند عبارتند از:

هتل پنج ستاره قصر طلایی مشهد 

آدرس: خیابان امام رضا - بین امام رضا ۳۴ و ۳۶؛ فاصله تا فرودگاه ۱۲ دقیقه

هتل چهارستاره سینور مشهد 

آدرس: خیابان ۱۷ شهریور، نبش دانش شرقی؛ فاصله تا فرودگاه ۱۳ دقیقه

هتل سه ستاره گل گندم شباهنگ مشهد 

آدرس: خیابان امام رضا - امام رضا ۶۴؛ فاصله تا فرودگاه ۱۰ دقیقه

هتل سه ستاره میامی مشهد 

آدرس: خیابان امام رضا (ع)-امام رضا ۳۵؛ فاصله تا فرودگاه ۱۳ دقیقه

هتل سه ستاره اسپینو مشهد

آدرس: خیابان عنصری شرقی پلاک ۲۰؛ فاصله تا فرودگاه ۱۴ دقیقه

هتل پنج ستاره قصر-طلایی مشهد،الفبای سفر

اطلاعات تماس فرودگاه بین المللی مشهد

شماره و اطلاعات تماس با فرود شهید هاشمی نژاد مشهد به این شرح میباشد:

شماره تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه مشهد: ۳۳۴۰۰۰۲۰ – ۱۹۹
اداره کل فرودگاه های استان: ۳۳۴۰۰۰۰۱
شماره تماس امانات: ۳۳۴۰۰۵۴۳
شماره تلفن پلیس فرودگاه مشهد: ۳۳۴۰۰۰۷۰
شماره تماس تاکسیرانی فرودگاه: ۳۳۴۰۰۲۵۳
شماره تلفن گذرنامه: ۳۳۴۰۰۰۹۰ – ۳۳۴۰۰۰۱۸
شماره تلفن گمرک فرودگاه مشهد: ۳۳۴۰۰۲۲۱

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt