روستایی در تبریز که مردمش در زیر خاک زندگی می کردند

روستایی در تبریز که مردمش در زیر خاک زندگی می کردند

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 27 دی ، 1397

روستایی در تبریز که مردمش در زیر خاک زندگی می کردند

در اطراف شهر تبریز روستایی وجود دارد که در دل خاک مدفون شده که مردم آن خانه های خود را به صورت حفره هایی در زیر خاک ساخته بودند. همراه با الفبای سفر با این روستای عجیب آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

 در اطراف شهر تبریز روستایی وجود دارد که در دل خاک مدفون شده که مردم آن خانه های خود را به صورت حفره هایی در زیر خاک ساخته بودند. همراه با الفبای سفر با این روستای عجیب آشنا شوید.

روستای مدفون شده حیله ور در تبریز

روستای عجیب حیله ور در ۴۴ کیلومتری تبریز و دو کیلومتری روستای معروف کندوان واقع شده است. این روستا در کوهپایه مجموعه آتشفشانی سهند قرار دارد و به همین دلیل دارای زمستانهای سرد و تابستانهای خنک است. این خانه ها معماری منحصر به فردی دارند به صورتی در دل زمین به صورت حفره هایی کنده شدند که به شکل غار هستند و از فاصله کمی دورتر اصلا قابل مشاهده نیستند و شاید به همین دلیل است که نام حیله ور را روی آن گذاشتند چرا که به دلیل مخفی بودن از چشم دشمنان دور بوده است و با حیله آنها را دور می کرده است. 

 این خانه های حفره ای با قدمتی از قرن 7 تا 12 قمری به عبارتی مربوط به دوران ایلخانی تا صفوی بوده است . اگرچه در فاصله 300 متری آن یعنی شمال غرب حیله‌ور قبرستانی به چشم می خورد که نشان میدهد سکونت افراد این روستا به قرون اسلامی باز می گردد.پس از حمله مغول به ایران  این روستا خالی از سکنه می شود و مردم آن به روستای کندوان کوچ می کنند. به عبارتی می توان گفت که مردم این منطقه در دوره ای زندگی خود مورد آزار و حملات بیگانگان قرار می گرفتند و این باعث شده تا آن ها محل زندگی خود را ترک کرده و به روستا کندوان که تنگه اش قابل دفاع بود کوچ‌ کنند.( مجله گردشگری الفبای سفر را دنبال کنید)

روستای حیله‌ور-تبریز،الفبای سفر

اصطبل هایی در کنار خانه‌ها ساخته شده که به دلیل سردی هوا انسان و دام در کنار یکدیگر زندگی می کردنند. شغل مردم این روستا دامداری ، کشاورزی، فرش بافی، گلیم بافی و ورنی بافی بوده است، همچنین در برخی از این خانه های تنور وجود دارد که احتمالا برای سیستم گرمایشی و یا پخت و پز مورد استفاده قرار می گرفته است.

این روستا در گودالى که با شیب زمین و دامنه کوه به وجود آمده قرار دارد و به علت سر ریز شدن آب هاى روان نهرها از کندوان، باعث شده تا قسمتهایی از روستا مانند برخى آغل ها به زیر آب بروند و با اینکه کارشناسان تاریخ تلاش کرده اند تا سنگ چین مسیر نهرها را تغییر داده ولی باز هم نهرهایی هستند که به این روستا می ریزند. 

در حال حاضر این روستا حتی برای مردم تبریز نیز زیاد شناخته شده نیست و علت آن پنهان بودن آن در زیر خاک است و با اینکه رسوبات از داخل برخی حفاری ها تخلیه شده ولی همچنان تعداد زیادی از این خانه ها در زیر خاک مدفون شده است. متاسفانه در اطراف این روستا هیچ تابلویی نصب شده و به همین دلیل ناشناخته مانده است. تحقیقات کاملی در مورد این روستا انجام نشده است، در غیر این صورت روستای حیله ور می تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود. این روستا با شماره‌ی 12622 سال 84 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ( قیمت تورهای خارجی را از الفبای سفر بخواهید)

روستای حیله‌ور،تبریز-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt