سوغات سریلانکا

سوغات سریلانکا چیست؟

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 02 اسفند ، 1402

سوغات سریلانکا چیست

سوغات سریلانکا چیست؟ در این مقاله با 8 سوغاتی مهم این کشور، مثل لباس‌های سنتی، پارچه‌های دستباف، چای و مجسمه‌های سنتی این کشور آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

سفر به کشور بهشتی سریلانکا بدون خرید سوغات و اجناس سنتی این کشور کامل نخواهد بود. صنعتگران محلی این کشور به دلیل تولید باکیفیت بالا و متنوع سوغاتی‌های سنتی و مدرن، بسیار شناخته‌شده هستند. کمیت و کیفیت خوب و مرغوب به همراه زیبایی و شیک و متفاوت بودن این اجناس، برای خرید سوغات بسیار مناسب هستند. در این مقاله، شما را با سوغات سریلانکا آشنا خواهیم کرد.

ساری و سارونگ؛ سوغات پوشیدنی سریلانکا

لباس‌های سنتی سریلانکا، ساری (Saree) برای خانم‌ها و سارونگ (Sarong) برای آقایان هستند که در رنگ‌های مختلفی تولید می شوند. برخی از خانم‌ها نیز سارونگ را که یک شلوار سنتی است به همراه یک بلوز می‌پوشند.
در کلمبو و دیگر شهرهای سریلانکا می‌توانید این لباس‌ها را به‌عنوان سوغات تهیه کنید. جنس ساری‌ها ساتن و حریر است که در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسند یا حتی می‌توانید آنها را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید.

ساری و سارونگ سوغات سریلانکا

عکسی از ساری سریلانکا

سنگ ها و جواهرات زینتی؛ سوغات قیمتی سریلانکا

کشور سریلانگا برای داشتن سنگ‌های گرانبها مانند یاقوت کبود و سنگ ماه شهرت دارد. در راتناپورا نیز معادنی وجود دارد که این سنگ های گرانبها از آنها استخراج می شوند و دارای کیفیت مرغوبی هستند. در شهر کوچکی به نام (Galle Fort)، مغازه های مختلفی وجود دارد که در آنجا سنگ های قیمتی و حتی جواهراتی که این سنگها در آن به کار رفته، به فروش می‌رسند.
اگر برای تهیه سوغات، قصد خرید جواهرات و سنگ های ارزشمند را داشته باشید، سعی کنید با فروشنده در موقع خرید چانه بزنید. از مغازه های آنلاین جواهر فروشی مانند (Two Dots) نیز می‌توانید جنس موردنظر خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهید.

جواهرات از معروفترین سوغات سریلانکا

عکسی از جواهرات سریلانکا

پارچه های دست بافت؛ بهترین سوغات سریلانکا

هندلوم (Hand Loom) یک ابزار سنتی برای تولید پارچه است که از زمان قدیم، زنان سریلانکایی برای تولید لباس از آن استفاده می کردند، الیاف پنبه و ابریشم طبیعی در این پارچه‌ها به کار برده می‌شوند. ساری و سارونگ نیز توسط همین ابزار سنتی، با کیفت عالی و در رنگ‌های مختلف تهیه می‌شوند.
به‌غیر از لباس، اقلام دست‌ساز دیگری مانند رومیزی یا دستمال سفره نیز توسط زنان سراسر جزیره تهیه می‌شود. این زنان مایحتاج روزانه خود را از طریق فروش این اجناس به‌دست می‌آورند که با خریدتان به درآمدزایی آنها نیز کمک می‌کنید.

سنگ ماه؛ سوغات معنوی سریلانکا

ورودی تمامی معابد بودا، با سنگ‌های ماه که سنگ‌های حکاکی شده و نیمه قیمتی هستند تزیین شده اند. این سنگ‌ها، سنگ ماه (Moonstone) نامیده می‌شوند و قرن‌هاست که اشکال مذهبی بر روی آنها حکاکی می‌شود. این سنگ‌های حکاکی‌شده با تصاویر باستانی، درحال‌حاضر به علت کیفیت بالای تصاویر آنها، در پارک‌ها و معابد مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرند. حکاکی‌‌های کوچک نیز به‌عنوان سوغات از جاهای دیدنی سریلانکا انتخاب مناسبی هستند. این حکاکی‌ها علاوه‌بر سنگ، به شکل چوبی نیز وجود دارند.

مجسمه های چوبی؛ سوغات رایج سریلانکا

در سراسر سریلانکا، مغازه‌های کلاسیکِ سوغاتی به نام لاکسالا (Laksala) به چشم می‌خورند. توریست‌ها می‌توانند مجسمه‌های چوبی زیبایی مثل بودا، فیل، طاووس یا گربه وحشی را از این مغازه‌ها تهیه کنند. «لاکسالا» بهترین فروشگاه صنایع دستی سنتی سریلانکا است که در شهرهای دیگر نیز شعبه دارد.
فروشگاه “Paradise Road” نیز دارای مجسمه‌های دست‌ساز باکیفیت و با قیمت مناسبتر است. کالاهای دست‌ساز زیبا و زرق و برق دار نیز در این فروشگاه به چشم می‌خورند. بیشتر فروشگاهای سوغات، مجسمه‌های چوبی بودا، فیل یا حتی مجسمه‌هایی با جنس‌های دیگر مانند برنج را به فروش می‌رسانند.

مجسمه های چوبی سوغات سریلانکا

عکسی از مجسمه‌های چوبی سریلانکا

چای؛ اصلی ترین سوغات سریلانکا

چای سیلان اصلی‌ترین چای سریلانکا است که هیچ‌وقت طعم آن را فراموش نخواهید کرد. فروشگاه‌های مختلفی در سریلانکا برای خرید چای به‌عنوان سوغات وجود دارند. چای سنتی سریلانکا چای سیاه است. مشهورترین برندهای چای‌ در این کشور نیز دیلما، ارل گری و مک‌وودز هستند.
به‌غیر از چای سیاه، چای‌های کلاسیک دیگری با طعم‌های مختلف، مثل نعناع، شکلات، هلو و... نیز می‌توانید از سراسر سریلانکا بخرید.

چای محبوبترین سوغات سریلانکا

تصویری از چای سریلانکا

کتاب‌های مشهور نویسنده های سریلانکا

اگرچه ادبیات کشور سریلانکا زیاد مشهور و شناخته‌شده نیست؛ ولی به این معنی هم نیست که نویسنده‌های مشهور و کتاب‌های خوبی در این کشور وجود نداشته باشد. بسیاری از گردشگران در تور سریلانکا معتقدند که خواندن رمان و کتاب نویسنده‌های کشوری که به آن سفر کرده‌اند، ایده و نگرش خاصی از آن منطقه به آنها می‌دهد؛ مانند (Running in the Family) به نویسندگی مایکل اونداتیه (Michael Ondaatje).

محصولات آیورودا؛ سوغات آرایشی سریلانکا

آیورودا یک داروی سنتی است که در طب‌ سنتی این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته. برای خرید آیورودا به‌عنوان سوغات می‌توانید محصولات مختلف زیبایی و بهداشتی آن را مانند شامپو سر و بدن، روغن ماساژ و شامپوهای ضد شوره تهیه کنید. علاوه‌بر این، انواع کرم‌های گیاهی برای پوست‌های حساس و ماسک‌های مختلف مانند ماسک زردچوبه، از دیگر محصولات آیورودا هستند.

در سریلانکا چمندانتان را پر از سوغاتی کنید

در این مقاله با برخی از مهم‌ترین سوغات سریلانکا آشنا شدید. سریلانکا یک کشور زیبا و اسرارآمیز، پر از سوغاتی‌های رنگارنگ و کاربردی است. قطعاً از این کشور نباید بدون چای برگردید. همچنین با پارچه‌های دستباف این کشور می‌توانید زیباترین لباس‌ها را بدوزید و هر فردی را شگفت‌زده کنید. خلاصه که از این سفر هیجان‌انگیز نمی‌توانید بدون سوغاتی برگردید. ما هم در الفبای سفر، به‌عنوان مجری مستقیم تور خارجی کمکتان می‌کنیم که با برنامه‌ریزی درست و بودجه مناسب به این کشور سفر کنید.

سؤالات متداول:

  1. اصلی ترین سوغات سریلانکا چیست؟
    قطعاً مهم‌ترین سوغاتی که باید از سریلانکا با خودتان به همراه بیاورید، چای است.
  2. لباس های سنتی سریلانکا چه هستند؟
    ساری لباس زنان و سارونگ لباس مردان سریلانکا است. این لباس‌ها یکی از بهترین سوغاتی‌های این کشور هستند.
6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt