4 برج مراقبت مرتفع در آسیا

4 برج مراقبت مرتفع در آسیا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

4 برج مراقبت مرتفع در آسیا

تعداد بلندترین برج های مراقبت دنیا انگشت شمار است اما معماری و ساخت آنها به شکلی باید باشد که کنترل گرها به صورت کامل به فضای باند فرودگاه و محیط اطراف دید کامل داشته باشند. از این برجهای مراقبت مرتفع تعدادی نیز در آسیا قرار دارند. برای آشنایی با آنها با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

تعداد بلندترین برج های مراقبت دنیا انگشت شمار است اما معماری و ساخت آنها به شکلی باید باشد که کنترل گرها به صورت کامل به فضای باند فرودگاه و محیط اطراف دید کامل داشته باشند. از این برجهای مراقبت مرتفع تعدادی نیز در آسیا قرار دارند. برای آشنایی با آنها با الفبای سفر همراه باشید.

برج مراقبت سووارنابومی، تایلند

یکی از بلندترین برج های مراقبت جهان، در فرودگاه بین المللی سووار نابومی یا فرودگاه بین المللی بانکوک جدید در کشور تایلند قرار دارد. این برج مراقبت آسمان خراش، دارای ارتفاع ۱۳۲.۲ متر(معادل ۴۳۴ فوت) است که بلندترین برج کنترل ترافیک هوایی در دنیا محسوب می شود.فرودگاه بانکوک دارای یک باند شرقی با ۴۰۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض و یک باند غربی با ۳۷۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض است که نزدیک به ۷۶ پرواز در هر ساعت را سازماندهی می کند.این برج در سال ۲۰۰۵ با هزینه ای برابر ۱۸ میلیون دلار (معادل ۵۷۴.۸ میلیون بات تایلند) ساخته شد.

 تمامی امکانات مهم و تجهیزات لازم برای این برج مراقبت بدست یک شرکت فرانسوی به نام تالس فراهم شده است که این شرکت فرانسوی (thales group) تولید کننده لوازم،قطعات، وسایل تجهیزات در زمینه صنایع هوافضا، حمل و نقل، صنایع دفاعی و نظامی هستند. کنترل گرهای برج مراقبت به علت ارتفاع زیاد و دید مناسب 360 درجه و مساحت ۳۲.۴ کیلومتر مربعی دارای دید کاملی هستند.اگر شما با تور تایلند به این کشور سفر کنید، هواپیمای شما توسط این برج مراقبت به زمین خواهد نشست.

برج مراقبت سووارنابومی، تایلند-الفبای سفر

برج مراقبت کوالالامپور، مالزی 

فرودگاه بین المللی کوالالامپور در ۵۰ کیلومتری این شهر قرار دارد که در سال 1998 راه اندازی شد.  این برج دارای 130 متر ارتفاع بوده که دومین برج کنترل ترافیک هوایی دنیا به شمار می رود. این برج مراقبت شبیه به مشعل المپیک است که فرودگاه را در ۱۲۰ پرواز در ساعت سازماندهی کند.

این برج توسط قسمت سازمان وزارت هوانوردی (DCA) و وزرات حمل و نقل اداره می شود و دفتر اصلی و خدمات پشتیبانی آن نیز در قسمت پایه ی آن قرار دارد.از اتاق دیده بانی این برج، کلیه سطوح دو باند آن که به شکل موازی کنارهم قرار دارند و طولشان به ۴۰۰۰ متر می رسد، مشاهده می شود.طراحی این فرودگاه توسط کیشو کوروکاوا صورت گرفته است و اداره برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بین المللی کوالالامپور بدست شرکت بهراد (Berhad) که بیشتر فرودگاه های مالزی را کنترل می کند، انجام می گیرد. اگر به کشور مالزی با تور مالزی سفر می کنید، پرواز شما توسط این برج براقبت کنترل می شود.

برج مراقبت کوالالامپور، مالزی-الفبای سفر

برج مراقبت بایون گوانگجو چین

فرودگاه بین المللی گوانگجو بایون در جنوب کشور چین واقع شده است .ارتفاع این برج ۱۱۰متر (۳۶۱ فوت) بوده و به همین دلیل دیده کامل در مساحت ۱۵ کیلومتر مربعی فرودگاه  را ایجاد می کند. این برج، بلندترین برج کنترل در کشور چین می باشد. مساحت کل این سازه برابر با ۱۰۱۰۰ متر مربع بوده که با هزینه ای به میزان ۱۱ میلیون دلار سنگاپور(۸.۷۶۹ میلیون دلار آمریکا) ساخته شده است.ساخت این برج کنترل، در سال ۲۰۰۳ قبل از آن که فرودگاه چین در آگوست سال ۲۰۰۴ افتتاح شود به اتمام رسید.

گروه مشاورین (CPG Consultants) طراحی و مهندسی  این برج را انجام دادند و شرکت گرینر وود وارد کلارک و پارسونز(URS Greiner Woodward Clyde & Parsons Corporation)  پیمانکار اصلی در ساخت فروگاه بایون چین بود. این فرودگاه متشکل از دو باند است که قطب اصلی فرودگاهی برای خطوط هوایی جنوب چین محسوب می شود. این فرودگاه توسط شرکت فرودگاه بین المللی بایون گوانگجو اداره می شود. این برج مراقبت مرتفع، پرواز شما در تور چین را هدایت می کند.


برج مراقبت بایون گوانگجو چین-الفبای سفر

برج مراقبت ابوظبی ، امارات متحده عربی

 برج مرتفع کنترل ترافیک فرودگاه بین المللی ابوظبی دارای ارتفاع ۱۰۹ متر(۳۵۸ فوت) است که با اشراف کامل  به محیط، در تور دبی پرواز هواپیما را کنترل می کند. این برج متشکل از ۲۰ طبقه است که در میان دو باند موجود آن واقع شده ۷۰۰۰ متر مربعی مساحت دارد. در سال 2011 این برج با داشتن ۸ منصب شغلی برای کنترل هوایی و ۱۲ پست برای کنترل زمینی، در سال ۲۰۱۱ بدست شرکت پارسونز (Parsons)  ساخته شده و در همین حین برنامه ریزی جهت توسعه ظرفیت ۴۰ میلیون مسافر تا سال ۲۰۳۰ صورت گرفت.

شرکت ترل  (Terrell) طراحی  این برج را بر عهده داشته و پروژه ساخت آن به شرکت (ADPi) واگذار شده است.  تجهیزات سیستم های کنترل بدست شرکت تالس صورت گرفته و یکپارچه سازی آن به سیستم پیگیری چند سنسوره (MSTS) و سیستم های مدیریت ترافیک هوایی آن توسط سیستم تالس یورو کت (Thales EUROCAT) انجام گرفته است.


برج مراقبت ابوظبی ، امارات متحده عربی-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt