جاهای دیدنی رم

جاهای دیدنی رم ایتالیا را بشناسید

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 29 فروردین ، 1403

جاهای دیدنی رم | معرفی 34 مکان گردشگری

در این مقاله به معرفی 34 نقطه دیدنی و گردشگری در شهر رم ایتالیا از جمله مهم ترین کلیساه، معروفترین موزه ها و مکان های تاریخی شهر پرداخته ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

بی‌تردید ایتالیا به‌عنوان پنجمین کشور پربازدید جهان، سرشار است از اماکنی که دیدنشان می‌تواند درهای دنیای جدیدی را به رویتان بگشاید. در سفر به ایتالیا، سرزمین گلادیاتورها، هنرمندان مشهور و پایتخت مذهبی مسیحیت، جاهای دیدنی رم بیش از هر جای دیگری خودنمایی می‌کند. رم پایتخت فرهنگی سیاسی ایتالیا و یکی از پربازدیدترین شهرهای جهان است که ردپای تاریخ و تمدن از پیش از میلاد تاکنون را در جای‌جای خود به نمایش می‌گذارد. اگر می‌خواهید با بهترین نقاط دیدنی رم آشنا شوید، با ما همراه باشید.

سردابه های پریسیلا در رم ایتالیا

گورهای زیرزمینی یکی از اسرارآمیزترین یادگارهای تاریخی در شهرهای قدیمی هستند. سردابه‌های پریسیلا یکی از معروف‌ترین گورهای زیرزمینی هستند که از اهمیت تاریخی مذهبی ویژه‌ای برخوردارند. این مکان به نام زنی نجیب‌زاده که در این سرداب دفن شده نام‌گذاری شده و محل دفن بسیاری از مسیحیان در قرن دوم میلادی بوده است.

کوارتیر کوپد؛ از جاهای دیدنی رم ایتالیا

در بخش شمالی شهر رم، یکی از عجیب و غریب‌ترین نقاط دیدنی رم قرار دارد؛ محله کوپد یا کوارتیر کوپد که در سال ۱۹۱۹ توسط معماری اهل فلورانس ساخته شد. بناهای این محله، معماری خاصی دارند که ترکیبی از معماری یونان باستان، روم باستان و دوران قرون وسطی است و جزئياتی شگفت‌انگیز و سرشار از استعاره به همراه دارد.

کوارتیر کوپد از نقاط دیدنی رم

تصویری از کوارتیر کوپد

ویلا فارنسینا؛ یادگار عصر رنسانس در رم

یکی از بناهای اشرافی معروف در شهر رم، ویلا فارنسینا در محله پرجنب‌وجوش «Trastever» است. این بنا در دوران رنسانس در قرن شانزدهم میلادی برای یکی از اشراف رم به نام آگوستینو چیگی ساخته شد و قرار بود این بنا با دیوارنگاره‌ها، مجسمه‌‌ها، نقاشی‌ها، تزئینات مجلل و باغ‌های زیبا و سرسبز، محلی برای زندگی اشراف باشد.

ویلا فارنسینا از جاهای دیدنی رم

عکسی از ویلا فارنسینا

کلیسای سن جیووانی لاترانو در رم ایتالیا

این کلیسای کاتولیک به عنوان یکی از کلیساهای مشهور و پراهمیت شهر رم در منطقه لاتران رم واقع شده است و قدمت آن به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. این کلیسا محل دفن چهار تن از پاپ‌های کلیسای کاتولیک بوده و به‌عنوان محل جلوس پاپ شناخته می‌شود.

کلیسای باسیلیکای سنت استفان در رم ایتالیا

باسیلیکای سنت استفان که بیشتر به نام کلیسای سنت استفانو روتوندو شناخته می‌شود، یکی از کلیساهای قدیمی شهر رم است که زمان ساخت آن به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد. این کلیسا به سبک معابد پیش از مسیحیت ساخته شده، به گونه‌ای که محراب مرکزی و سالن اصلی کلیسا به شکل دایره‌ای و مدور است. دیوارنگاره‌های این کلیسا به کشته شدن مبلغان مسیحی اشاره دارند.

کلیسای باسیلیکای سنت استفان از جاذبه های دیدنی رم

عکسی از کلیسای باسیلیکای سنت استفان در رم ایتالیا

کلیسای سانتا ماریا ماگیوره در رم ایتالیا

باسیلیکای سانتا ماریا ماگیوره یکی از بزرگترین و مهم‌ترین کلیساهای شهر رم محسوب می‌شود که در قرن پنجم، به سبک معماری باروک ساخته شده و پنجره‌های متعدد رنگی، دیوارنگاره‌ها و نقاشی‌های جذاب از جمله عروج مریم مقدس در محراب این کلیسا، به زیبایی‌های این مکان افزوده‌اند. این کلیسا نیز محل دفن تعدادی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک است.

کلیسای سن کلمنته لاترانو در رم ایتالیا

این کلیسا به افتخار یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک به نام سنت کلمنته، به این نام نامگذاری شده است و قدمت آن به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. این بنا ابتدا یک خانه ساده رومی بوده و سپس به یک معبد و درنهایت به یک کلیسای کاتولیک تبدیل شده است. کلیسای سنت کلمنته به دلیل بازسازی‌ در دوره‌های تاریخی مختلف، نشان‌دهنده سیر تغییر معماری مذهبی است.

فواره یا چشمه تروی رم در ایتالیا

فواره تروی معروف به آب نمای دختر دوشیزه با ارتفاع ۲۶ متر و عرض ۴۹ متر بر روی سرچشمه‌ اصلی شهر رم بنا شده است. این آب نمای زیبا در منطقه تروی با مجسمه‌هایی جذاب و نمادین که هر یک نشان‌دهنده مفهومی خاص هستند احاطه شده و در اطراف این بنا وجود رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌های سنتی و حضور هنرمندان خیابانی به جذابیت این منطقه افزوده است.

آب نمای دختر دوشیزه از معروفترین جاهای دیدنی رم

عکسی از آب نمای دختر دوشیزه

میدان شوالیه‌های مالتا در رم ایتالیا

بر فراز تپه آونتین، یکی از تپه‌های تاریخی شهر رم، بنایی واقع شده است که درواقع مقر فرقه مذهبی شوالیه‌های مالتا محسوب می‌شود. این بنای قرن هجدهمی به همراه باغ‌های اطرافش یکی از زیباترین بناهای رم است و علاوه‌بر اهمیت تاریخی، به دلیل وجود یک «سوراخ کلید» (Knights Of Malta Key Hole) خاص در درب ورودی شمالی آن، موردتوجه گردشگران قرار گرفته است. زمانی که از این سوراخ کلید به روبروی خود نگاه می‌کنید، یک جاده پوشیده از درخت را می‌بینید که در انتهای آن، گنبد مسی کلیسای سنت پیتر به چشم می‌خورد.

میدان دل پوپولو در رم ایتالیا

این میدان بزرگ که امروزه به نام میدان ملت شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین میادین شهر رم بوده که در قرن نوزدهم ساخته شده است. این میدان تا مدت‌ها ورودی اصلی در قسمت شمالی شهر رم به شمار می‌آمد و در حال حاضر نیز بناهای مهمی مانند کلیساهای دوقلوی کارلو رینالدی، اوبلیسک مصری ساخته شده در قرن هفدهم و کلیسای سن ماریا دل پوپولو در آن قرار دارد.

میدان دل پوپولو از مکانهای دیدنی در رم

تصویری از میدان دل پوپولو در رم ایتالیا 

میدان ناوونا از مهمترین جاهای دیدنی رم ایتالیا

میدان تاریخی ناوونا در محلی که قبلاً استادیومی متعلق به قرن اول میلادی وجود داشت، ساخته شد و در قرن پانزدهم، میدانی عمومی و محلی برای اجتماع مردم به شمار می‌آمد. این میدان با دربرداشتن بناها و آثار هنری شاخص، نشانگر معماری عصر باروک است. در این میدان، فواره چهار رودخانه، هرم سنگی دومیتیان و کلیسای سنت آنیزه قرار دارند.

سردابه راهبان کاپوچین در رم ایتالیا

راهبان فرقه کاپوچین همان کسانی هستند که نام قهوه کاپوچینو را بر اساس کلاه‌های قهوه‌ای که آنها بر سر می‌گذاشتند انتخاب کردند! در شهر رم، موزه و سرداب کاپوچین، نه تنها یک کلیسا و موزه است، بلکه یک دخمه و سرداب زیرزمینی نیز دارد که در آن، اسکلت بیش از ۴۰۰۰ راهب نگهداری می‌شود. استخوان‌هایی که به طرز عجیبی سالم هستند و به اشکال خاصی نیز چیده شده‌اند.

آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا در رم ایتالیا

قدیمی‌ترین داروخانه ایتالیا و اروپا، جایی که به داروخانه پاپ‌ها معروف است، جایی نیست جز آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا. این داروخانه قدیمی در قرن شانزدهم برای روحانیون صومعه تأسیس شد و سپس مورد استفاده عموم مردم نیز قرار گرفت. این داروخانه قدیمی محلی برای مطالعه و ساخت دارو بوده است و اکنون با بازدید از آن می‌توانید پا به دنیای داروسازی باستانی با معماری قرن شانزدهمی بگذارید.

آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا قدیمی ترین داروخانه ایتالیا

عکسی از آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا

موزه و گالری بورگزه رم در ایتالیا

گالری بورگزه که ویلای شخصی بلندپایه و هنردوست به نام کاردینال بورگزه بوده است، در ابتدای قرن بیستم تبدیل به یکی از مهم‌ترین گالری‌های هنری اروپا شد. در این گالری، شما می‌توانید مهم‌ترین آثار مجسمه‌سازی و نقاشی از هنرمندان مشهوری همچون برنینی و کاراواجو را ببینید و از معماری زیبای این ویلا و پارک‌های بی‌نظیر اطراف آن نیز لذت ببرید.

موزه و گالری بورگزه رم از بهترین جاهای دیدنی رم

تصویری از موزه و گالری بورگزه رم در ایتالیا 

ساعت پنسیان؛ از بهترین جاهای دیدنی رم

ساعت آبی پنسیان در قرن نوزدهم توسط جیووانی باتیستا ساخته شد و پس از آنکه به عنوان یک شاهکار مهندسی برنده جایزه‌های متعدد شد، در شهر رم بر روی یک برج چوبی در پارک پینسیان واقع در ویلای بورگزه قرار گرفت. این ساعت نیروی موردنیاز برای کار کردن خود را از آبی که بر روی محفظه‌های داخلی آن می‌ریزد، تأمین می‌کند.

جانیکولوم هیل از زیباترین جاهای دیدنی رم

تپه جانیکولوم در غرب شهر رم قرار دارد و دومین تپه مرتفع در این شهر به‌ شمار می‌‌رود. این تپه یکی از بهترین جاهای دیدنی رم است که بر فراز آن می‌توانید نمای بسیار زیبایی از قسمت‌های مرکزی شهر رم با کلیساها و برج‌های باستانی آن را مشاهده کنید. بر روی این تپه، فواره‌ای به سبک باروک وجود دارد که قدمت آن به اواخر قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد و توسط پاپ پل پنجم ساخته شده است.

جانیکولوم هیل از زیباترین جاهای دیدنی رم

نمای شهر بر فراز تپه جانیکولوم

جاده آپیان؛ جاده ای باستانی در رم ایتالیا

جاده آپیان یکی از مکان های دیدنی رم است که شهرتی جهانی دارد. این جاده باستانی در امپراتوری روم ساخته شد و شهر رم را به شهر بریندیسی متصل می‌ساخت. عرض این جاده با سنگ‌های آذرین آتشفشانی، سنگفرش شده است. اهمیت تاریخی این جاده به شورش بردگان به رهبری اسپارتاکوس برمی‌گردد که طی آن، ۵ تا ۶هزار برده در کناره‌های این جاده به صلیب کشیده شدند.

موزه سنترال مونتمارتینی رم ایتالیا

مونتمارتینی در ابتدا کارخانه تولید برق بوده که در سال ۱۹۹۷ با انتقال تعدادی مجسمه و آثار باستانی از موزه کاپیتولین به این نیروگاه، به موزه تبدیل شده است. طراحان مونتمارتینی هیچ‌گونه تغییری در بنای اولیه ساختمان ایجاد نکرده‌اند و ساختار صنعتی بنا کاملاً حفظ شده است.در این موزه، با فضایی متشکل از هنر کلاسیک و باستان‌شناسی صنعتی رو‌به‌رو خواهید شد.

موزه سنترال مونتمارتینی رم ایتالیا

تصویری از موزه سنترال مونتمارتینی

موزه باستان‌شناسی دموس آئورا در رم

این موزه درواقع آثار و بقایای به جامانده از خانه‌ای باستانی است که به دستور نرو یکی از حاکمان مشهور رومی ساخته شده بود. بخش اعظم این بنا در یک آتش‌سوزی مهیب از بین رفت و بخشی دیگر نیز زیر خاک مدفون شد. امروزه طی حفاری‌هایی بقایای این بنا بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. 

موزه کاسینا دل کیوته رم در ایتالیا

این بنا درواقع یک کلبه سوییسی قرن نوزدهمی بوده است که طی سال‌ها، معماران مشهوری همچون انریکو جناری بر روی آن کار کرده‌اند و نمادی از معماری سبک هنر نو به شمار می‌آيد. این بنا را خانه جغدها می‌نامند؛ چراکه بر روی پنجره‌های رنگی این بنا و در میان شاخه‌های درهم‌پیچیده پیچک‌ها، دو جغد بزرگ به چشم می‌خورد.

موزه کاسینا دل کیوته رم در ایتالیا

عکسی از موزه کاسینا دل کیوته رم در ایتالیا

حمام‌های کاراکالا در رم ایتالیا

مجموعه کاراکالا دومین حمام عمومی بزرگ رم است که ساخت آن، در زمان امپراتوری کاراکالا انجام شده و قدمت آن به قرن سوم بازمی‌گردد. این حمام عمومی، یک مجموعه ورزشی کامل بوده و شامل بخش‌های مختلف دیگری مثل استخر شنا، حمام‌های سرد و گرم، اتاق اجتماعات، باغ‌ها، کتابخانه و فروشگاه می‌شده و حتی در اینجا امکانات ژیمناستیک هم وجود داشته است.

پله‌های اسپانیایی؛ از نقاط دیدنی رم

پله‌های اسپانیایی، یکی از مکان های دیدنی رم ایتالیا هستند که در نزدیکی میدان اسپانیا و سفارت اسپانیا قرار دارند. این ۱۳۵ پله در قسمت پایینی یک کلیسای فرانسوی قرار گرفته‌اند و هزینه ساخت آن‌ها را فرانسوی‌ها داده‌اند. موقعیت قرارگیری پله‌های اسپانیایی به‌گونه‌ای است که می‌توانید در اطراف آن، از کلیساهای مختلف، کاخ‌ها و میادین بازدید کنید و نمایی از شهر رم را از بالای پله‌ها مشاهده کنید.

پله‌های اسپانیایی از نقاط دیدنی رم

تصویری از پله‌های اسپانیایی

رستوران موزه کانووا تادولینی رم ایتالیا

رستوران کانووا تادولینی یکی از عجایب شهر رم به شمار می‌آید که درواقع، هم موزه است و هم رستوران. در جای‌جای این رستوران، آثار هنری رومی به ویژه مجسمه‌های رومی به چشم می‌خورد که شما را به یاد گالری‌های رم می‌اندازد. 

معبد گربه؛ مدفن جولیوس سزار در ایتالیا

معبد گربه درواقع جایی است که جولیوس سزار در آن مدفون شده است. این مکان، آرامگاه جولیوس سزار بوده و مدت‌ها پیش تخریب و سپس بازسازی شده است. چیزی که در این مکان، جلب توجه می‌کند صدها گربه بی‌پناهی هستند که در آن زندگی می‌کنند و بازدیدکنندگان از آرامگاه جولیوس سزار، از آنها حمایت می‌کنند.

موزه کاپیتولین در رم ایتالیا

موزه کاپیتولین درواقع مجموعه‌ای از موزه‌های باستانی و هنری است که بر روی تپه کاپیتولین قرار گرفته‌اند. این موزه توسط هنرمند مشهور ایتالیایی، میکل آنژ، طراحی شده و به دلیل معماری منحصربه‌فردش یکی از جاهای دیدنی مشهور رم به شمار می‌آید. از معروف‌ترین آثار این موزه هنر می‌توان به هنرهای قرون وسطایی، سکه‌ها و جواهرات باستانی، آثار هنری دوران رسانس و غیره اشاره کرد. حالا که به موزه‌ها علاقه‌مند هستید، ممکن است دانشگاه های ایتالیا هم برایتان جذاب باشند.

موزه کاپیتولین در رم ایتالیا

تصویری از موزه کاپیتولین در رم ایتالیا 

سالن کنسرت اوراتوریا دل گونفالونه در رم

اوراتوریا دل گونفالونه یکی از جاهای دیدنی رم محسوب می‌شود که قبلاً محل زندگی اعضای یک فرقه مذهبی کاتولیک بوده است. دیواره‌های این بنا با نقاشی‌ها و تمثال‌هایی از عیسی مسیح و نقاشی‌های قرن شانزدهمی پوشانده شده و اکنون به عنوان یک سالن کنسرت و نمایش از آن استفاده می‌شود.

سالن کنسرت اوراتوریا دل گونفالونه در رم

عکسی از سالن کنسرت اوراتوریا دل گونفالونه

کاخ دوریا پامفیلی رم در ایتالیا

این کاخ قرن شانزدهمی در ابتدا محل زندگی خاندان دوریا پامفیلی بوده است. همچنان هم در برخی از اتاق‌های این کاخ، نوادگان این خانواده زندگی می‌کنند. کاخ دوریا پامفیلی، بیش از ۱۰ فضای مختلف دارد که در آنها می‌توانید آثار هنری متفاوتی را مشاهده کنید. بسیاری از آثار این موزه و گالری مربوط به قرن ۱۵ تا ۱۸ و برای مجموعه‌ای خصوصی هستند.

کاخ دوریا پامفیلی رم در ایتالیا

تصویری از کاخ دوریا پامفیلی رم در ایتالیا

ترامجاز رم ایتالیا؛ رستورانی در یک تراموا

یکی از جاهای دیدنی رم که شاید نظیرش را در جای دیگری نبینید و پیشنهاد می‌کنیم که مخصوصاً در تور ایتالیا نوروز 1403 آن را امتحان کنید، رستوران ترامجاز است؛ رستورانی که بر روی یک تراموای در حال حرکت قرار دارد و شما می‌توانید در حالی که از یک وعده غذای خاص ایتالیایی لذت می‌برید، از مهم‌ترین نقاط شهر رم هم بازدید کنید.

کاخ موزه و گالری کولونا در رم ایتالیا

کاخ کولونا، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کاخ‌های رم است که خاندان سرشناس و ثروتمند کولونا تا قرن ۸ در آن زندگی می‌کردند. این کاخ یک گالری دارد که از آن به‌عنوان یک گنج پنهان یاد می‌کنند و آثاری که در آن به نمایش گذاشته‌اند، شامل تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها و لوازم خانگی مختلفی است که قدمتشان از قرن ۱۸ تا قرن ۱۹ است.

کاخ موزه و گالری کولونا از بزرگترین کاخ های رم

عکسی از کاخ موزه و گالری کولونا در رم ایتالیا

کولوسئوم؛ مشهورترین جای دیدنی رم

نوبتی هم که باشد، نوبت به مشهورترین نقطه رم، جایی که به نمادی برای این شهر تبدیل شده است می‌رسیم: کولوسئوم. این آمفی‌تئاتر باستانی که محل برگزاری نمایش‌های بسیار و البته مسابقات گلادیاتورها بوده است، در قرن یکم میلادی ساخته شده و قدیمی‌ترین آمفی‌تئاتر باستانی دنیا و یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان محسوب می‌شود.

تپه پالاتین؛ یکی از هفت تپه باستانی رم

تپه پالاتین یکی از هفت تپه باستانی در رم است که تمدن روم باستان در آنها شروع به شکل‌گیری کرده است. تپه پالاتین در ابتدا محلی برای اسکان امپراتوری‌ها و طبقه اشراف در رم بوده است. در بخش‌هایی از این محوطه تاریخی، می‌توانید معابد مختلف، آلاچیق‌ها، طاق‌ها و سالن‌هایی را ببینید که در دوره‌های تاریخی مختلفی ساخته شده‌اند.

تپه پالاتین از مکان های گردشگری رم

عکسی از تپه پالاتین

پانتئون؛ معبدی مشهور در رم ایتالیا

پانتئون از بناهای باستانی رم است که قدمتی دو هزار ساله دارد. برای این بنا، کاربری مشخص و واضحی را عنوان نکرده‌اند؛ اما معمولاً به عنوان معبد یا کلیسا از آن استفاده می‌شده است. اگرچه معماری این بنا در طول زمان تغییر کرده، اما همچنان بزرگ‌ترین گنبد سیمانی را در جهان دارد. 

قلعه سنت آنجلو؛ از مهمترین جاهای دیدنی رم

قلعه سنت آنجلو در قرن دوم میلادی به عنوان محل زندگی امپراتور هادریان و خانواده‌اش ساخته و به تدریج به محلی برای سکونت پاپ‌ها بدل شد. به علاوه این قلعه از استحکامات دفاعی رم نیز به حساب می‌آید. برخی معتقدند یک تونل مخفی در زیر این قلعه وجود دارد که آن را به واتیکان متصل می‌کند. برای رسیدن به این قلعه باید از پل سنت آنجلو عبور کنید که دو طرف آن مجسمه‌های مختلف زیبایی هستند.

قلعه سنت آنجلو از مشهورترین جاهای دیدنی رم

عکسی از قلعه سنت آنجلو

محله تراستور؛ محله ای قدیمی در رم ایتالیا

یکی از محله‌های قدیمی رم، محله تراستور است که بافتی کاملاً سنتی دارد و می‌توانید در آن، شاهد خانه‌هایی قدیمی و قرون وسطایی باشید. در محله تراستوره زندگی شبانه پرجنب‌وجوشی در جریان است که برای گردشگران قطعاً جذاب خواهد بود. به علاوه رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل های ایتالیا در این منطقه، بسیار باکیفیت و البته ارزان‌تر از رستوران‌های پرآوازه هستند.

پایان یک سفر مجازی به رم و شروع یک سفر واقعی

رم شهر هنر و تاریخ و معماری است؛ شهری که هر قدمی که در آن برمی‌دارید، شما را به دنیای باستانی گذشته و تمدن منحصر‌به‌فرد روم بستان می‌برد. جاهای دیدنی رم آنقدر متنوع و گسترده هستند که هرگز در تور ایتالیا حوصله‌تان سر نخواهد رفت. اگر قصد سفر به ایتالیا و این شهر دیدنی را دارید، از جاهای دیدنی که در این مقاله به آنها اشاره شد غافل نشوید؛ جاهایی که شاید اسمشان کمتر به گوشتان خورده باشد اما قطعاً ارزش دیدن دارند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt