کاخ چراغان استانبول

کاخ چراغان استانبول

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 آبان ، 1402

کاخ چراغان استانبول؛ آخرین یادگار دوره عثمانی

کاخ چراغان استانبول، آخرین بنای ساخته شده به دستور پادشاهان عثمانی است. در این مقاله به تاریخچه هتل کاخ چراغان، معماری و نحوه دسترسی به آن خواهیم پرداخت.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

استانبول یکی از مراکز تاریخی و گردشگری کشور ترکیه به شمار می‌رود که کاخ‌های بسیاری از دوره‌های مختلف در آن به جای مانده‌اند. کاخ چراغان، آخرین بنای ساخته شده به دستور پادشاهان عثمانی است که طراحی آن در سال ۱۸۶۱ به سفارش سلطان عبدالعزیز و توسط نیگوغایوس بالیان، معمار مشهور ارمنی، آغاز شد. این کاخ در سال ۱۹۱۰ در آتش سوخت و پس از آن در سال ۱۹۸۹ توسط یک شرکت ژاپنی خریداری شد. این شرکت، هتل چراغان پالاس کمپینسکی را در محوطه کاخ احداث کرد که در حال حاضر یکی از هتل‌های پنج ستاره و لوکس استانبول محسوب می‌شود.

در این مقاله به تاریخچه کاخ چراغان، معماری و نحوه دسترسی به آن خواهیم پرداخت. اگر به آثار تاریخی علاقه‌مند هستید یا قصد اقامت در این هتل مجهز و زیبا را دارید، با صرف چند دقیقه کوتاه و مطالعه مطلب پیش‌رو، اطلاعات بسیار مفیدی به دست می‌آورید.

کاخ چراغان استانبول در تنگه بسفر

کاخ چراغان استانبول در تنگه بسفر

تاریخچه کاخ چراغان؛ آخرین یادگار دوره عثمانی

کاخ چراغان (Çırağan Sarayı)، آخرین یادگار دوره عثمانی، در سال 1861 به دستور سلطان عبدالعزیز عثمانی ساخته شد. معمار اصلی این بنا، نیگوغایوس بالیان بود و کاخ چراغان را با کمک فرزندان خود در سال‌های 1863 تا 1867 ساخت؛ البته تکمیل دکوراسیون داخلی و جزئیات کاخ تا سال 1872 همچنان ادامه داشت. متاسفانه سلطان عبدالعزیز فرصت زندگی در کاخ چراغان را پیدا نکرد؛ زیرا طی مراحل ساخت، از سلطنت عزل شد و در سال 1876 از دنیا رفت.

سلطان محمد در سال 1910 دستور داد تا از کاخ چراغان به عنوان محلی برای برگزاری گردهمایی‌های مجلس ترکیه استفاده کنند. فقط دو ماه پس از این دستور، یک آتش‌سوزی بزرگ باعث از بین رفتن مجلس شد و فقط دیوارهای بیرونی آن باقی ماند. پس از آن نیز تیم فوتبال بشیکتاش از این محل به عنوان استادیوم استفاده می‌کرد. سرانجام یک شرکت ژاپنی در سال 1989،‌ کاخ چراغان را خریداری و در محل آن هتل لوکسی از مجموعه هتل‌های کمپینسکی اهدا کرد؛ همچنین کاخ اصلی را نیز مرمت و بازسازی کرد. شما می توانید تور لحظه آخری استانبول از این کاخ بازدید کرده و اقامت داشته باشید.

کاخ هتل چراغان استانبول

کاخ هتل چراغان استانبول

معماری کاخ چراغان؛ تلفیقی از معماری اسلامی با المان‌های ترکی

نمای بیرونی کاخ چراغان با سنگ‌های مرمر رنگی مزین شده و برای داخل کاخ از چوب‌های مرغوب استفاده شده است. یکی از جذابیت‌های طراحی کاخ چراغان این است که با استفاده از یک پل مرمرین به کاخ ییلدیز که در تپه پشتی واقع شده، متصل می‌شود. این مسیر با استفاده از دیوارهای بلند پوشیده شده است.

در ساخت کاخ چراغان از سبک‌ معماری اسلامی استفاده شده و المان‌های ترکی بسیاری نیز در گوشه و کنار کاخ قابل مشاهده هستند. وقتی وارد کاخ می‌شوید، گچ‌بری‌های ماهرانه چشم شما را نوازش می‌دهند. لوسترهای مجلل کاخ نیز به این تزیینات نور می‌دهند و زیبایی فضا را دوچندان می‌کنند. یکی از زیباترین بخش‌های درونی کاخ، قسمت شاه‌نشین است که معماری جذاب و خیره‌کننده‌ای دارد. در اصل هنر معماری در این بخش بسیار مشهود و تحسین برانگیز است.

برای بازسازی کاخ چراغان هزینه‌ای بالغ بر چهل میلیون دلار صرف شده است. وجود وسایل آنتیک، فرش‌های گران‌قیمت و مبلمان‌هایی که با آب طلا و صدف دریایی تزیین شده‌اند،‌ کاملا حس و حال کاخ‌نشینی را به مهمان‌ها القا می‌کند.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از همه‌ی جاهای دیدنی ترکیه مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

معماری داخلی کاخ چراغان استانبول

معماری داخلی کاخ چراغان استانبول

اقامت در کاخ چراغان به چه صورت است؟

هتل چراغان یکی از زیرمجموعه‌های هتل‌های بین‌المللی کمپینسکی است که در سال 1989 در استانبول راه‌اندازی شد. این هتل پنج ستاره بسیار لوکس و مجلل است و برای اقامت در آن باید هزینه بسیاری پرداخت کنید. اگر به‌دنبال یک سفر اقتصادی و ارزان قیمت هستید، اقامت در هتل چراغان را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

هزینه هر شب اقامت در اتاق‌های این هتل حدود 15هزار دلار است. یکی از اتاق‌های هتل چراغان که در گذشته محل اقامت سلطان بوده، در چند سال گذشته به‌عنوان چهاردهمین اتاق گران‌قیمت دنیا شناخته شده است. اگر می‌خواهید سفری لوکس و تجملاتی به استانبول داشته باشید، اقامت در این هتل فکر بسیار خوبی است.

اتاق های کاخ چراغان استانبول

اتاق های کاخ چراغان استانبول

نحوه دسترسی به کاخ چراغان استانبول

کاخ چراغان در مجاورت تنگه بسفر، منطقه بشیکتاش، قرار گرفته است. برای رسیدن به این هتل و کاخ می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. چراغان در فاصله 25کیلومتری فرودگاه آتاتورک و 50کیلومتری فرودگاه جدید قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر و میدان تکسیم فقط حدود 20دقیقه پیاده‌روی است.

شما می‌توانید علاوه‌بر بازدید از کاخ چراغان، به دیدنی‌های اطراف آن مانند پارک ایلدیز نیز مراجعه کنید. اگر در هتل این کاخ اقامت دارید نیز کار شما بسیار ساده خواهد شد؛ زیرا به اغلب جاذبه‌های گردشگری دسترسی خواهید داشت. اگر قصد سفر در نوروز را دارید به شما تور استانبول نوروز 1403 را توصیه می کنیم تا با هزینه کم تری به سفر بروید.

رزرو هتل‌های لوکس استانبول، در سایت الفبای سفر

در این مقاله به معرفی کاخ چراغان استانبول پرداختیم و تلاش کردیم تا اطلاعات لازم و کافی درباره این بنا و هتل پنج ستاره موجود در محوطه آن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر قصد سفر به استانبول را دارید و از اقامت در بناهای تاریخی استقبال می‌کنید، هتل کاخ چراغان، بهترین گزینه است.

برای رزرو هتل چراغان پالاس کمپینسکی استانبول، از طریق همین سایت اقدام کنید. البته با مقایسه هتل‌های مختلف در سایت الفبای سفر، به راحتی می‌توانید باتوجه‌به بودجه، نیاز و سلیقه خود، انتخاب مناسبی داشته باشید. اگر هنوز درباره مقصد سفرتان تردید دارید یا تور موردنظرتان را پیدا نکرده‌اید نیز می‌توانید روی کمک سایت آژانس الفبای سفر حساب کنید. با عرضه بهترین تورها با قیمت مناسب و کیفیت ایده‌آل، رضایت شما عزیزان را به دست خواهیم آورد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt