برج میلاد تهران هشتمین ساختمان بلند جهان

برج میلاد تهران هشتمین ساختمان بلند جهان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 07 شهریور ، 1400

برج میلاد تهران نمادی از پایتخت【همه چیز درباره برج میلاد】

برج میلاد تهران که یک برج مخابراتی چندمنظوره است و اخیرا به نماد شهر تهران تبدیل شده است، در ادامه ضمن معرفی آن به توضیح امکانات تفریحی و رستوران‌های می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

برج میلاد تهران که یک برج مخابراتی چندمنظوره است و در سال‌های اخیر به نماد شهر تهران تبدیل شده است، بلندترین برج ایران و ششمین برج مخابراتی دنیا از نظر ارتفاع است. در ادامه ضمن معرفی کامل این برج به توضیح امکانات تفریحی و رستوران‌های این برج می‌پردازیم.

تاریخچه برج میلاد

برج میلاد تهران

برج میلاد تهران

ابتدا در سال ۱۳۷۲ به دلیل وجود مشکلات در شبکه مخابراتی کشور و در جهت تسریع ارتباطات بی‌سیم، تصمیم به ساخت یک برج مخابراتی در شهر تهران گرفته شد. بعد از حدود 3 سال مطالعه بر روی مکان‌های ممکن برای ساخت این برج، بالاخره منطقه کوی نصر تهران انتخاب شد و در سال 1376 کلنگ ساخت این برج زده شد. مراحل ساخت برج میلاد 11 سال طول کشید و سرانجام، در 16 مهر 1387 با شعار "آسمان نزدیک است" در زمان مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران، با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی افتتاح شد. صاحب برج میلاد شهرداری تهران است و هیچ یک از قسمت‌های اداری و تجاری برج میلاد به فروش نخواهند رسید و تنها امکان اجاره بخش‌های مختلف آن از طریق ثبت قرارداد وجود دارد.

سازنده برج میلاد

در سال 1376 شركت يادمان سازه مجري پروژه برج ميلاد تهران از طرف شهرداري تهران معرفي شد و دكتر محمد رضا حافظي استاد دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان معمار و طراح پروژه انتخاب گردید. موضوع به صورت طرح و ساخت به مناقصه گذاشته شد و در نهایت قرارداد با پیمانکار منعقد گردید.

بخش‌های مختلف برج میلاد

برج میلاد تهرانبرج میلاد تهران

ارتفاع برج میلاد چند متر است؟

برج میلاد با ۱۵۰ هزار تن وزن و ارتفاعی در حدود ۴۳۵ متر، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. حجم شیشه‌های مصرفی در ساخت این برج مخابراتی حدود 17 هزار متر مکعب می‌باشد و حجم بتن ریزی کل پروژه حدود 63 هزار متر است. برج میلاد نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان نیز هست. ارتفاع بالاترین طبقه برج میلاد به ۳۱۲ متر و آخرین سقف آن به ۳۱۵ متر می‌رسد. دکل مخابراتی 120 متری برج، باقی ارتفاع آن را تشکیل می‌دهد. ساختمان برج میلاد شامل قسمت‌های ساختمان پایین برج، بدنه اصلی برج و قسمت مدور بالای برج و دکل مخابراتی می‌شود که این قسمت‌ها در کنار هم برج میلاد را تشکیل می‌دهند.

ساختمان پایین برج:

ساختمان پایین برج دارای ۶ طبقه تجاری به همراه یک لابی می‌باشد. در دو طبقه پایینی ساختمان بخش تاسیسات قرار دارد. در لابی پذیرش بازدیدکنندگان اتفاق می‌افتد و در طبقه‌های بالایی مراکز خرید، رستوران‌ها، کافه تریا و نمایشگاه قرار دارد.

بدنه اصلی برج:

در بدنه اصلی برج میلاد 6 آسانسور پر سرعت جهت استفاده بازدیدکنندگان و تیم تاسیسات قرار دارد. همچنین در طول بدنه برج انواع دوربین‌های کنترل ترافیک و سنسورهای تشخیص آلودگی هوا وجود دارد. تعدادی از آسانسورها مخصوص بازدیدکنندگان و تعدادی از آن‌ها مخصوص تیم تاسیسات است.

ساختمان بالای برج:

ساختمان بالای برج میلاد یا همان راس برج دارای 12 طبقه و با مساحتی حدود 12هزار متر مربع است. برای ایمنی و پناهگاه هنگام آتش سوزی دو طبقه اول راس برج مخصوص تاسیسات است. از طبقه سوم تا هفتم امکانات مختلف تفریحی برج مانند رستوران‌ها و موزه‌های برج میلاد قرار گرفته‌اند. در طبقه‌های هشتم و نهم ساختمان برج تجهیزات مخابراتی قرار گرفته اند. در طبقه یازدهم نیز بخش دیگری ازتاسیسات برج میلاد وجود دارد.

بالاترین قسمت سازه برج میلاد، دکل ۱۲۰ متری مخابرات از جنس فولاد را نصب کرده‌اند. این دکل از آخرین طبقه برج میلاد شروع می‌شود و یک آسانسور دو نفره برای تردد تکنیسین‌ها در آن تعبیه شده است. انتهای دکل در ضلع قاعده آن، یک ۱۶ ضلعی به قطر ۶ متر است و تا بالا به‌شکل مربعی به قطر ۶۰ سانتی‌متر در می‌آید. در ساخت این دکل از ۳۵۰ تن فولاد و ۳۰ هزار قطعه فولادی مانند پیچ و مهره، استفاده شده است.

برج میلاد چند پله دارد

برج میلاد تهران ۱۶۹۳ پله دارد. بالا رفتن از این تعداد پله در برج برای ورزشکاران رقابت جالبی بوده است و مسابقات زیادی هم بر سر شکستن رکورد زمان بالارفتن از پله‌ها انجام شده است. رکورد بالا رفتن از پله‌های برج میلاد در حدود ۱۱ دقیقه است.

قطر برج میلاد

قطر بدنه برج در تراز همکف برابر 28 متر و در تراز 240 متر به بالا 17 متر است. بزرگترین قطر برج میلاد 60 متر است و بیشترین سطح زیر بنا در بین برج‌های مخابراتی، تلویزیونی جهان را داراست.

بازدید از زیباترین و بلندترین برج های جهان با الفبای سفر

برج العرب دبی و حقایقی از مدرن ترین هتل دنیا در خلیج فارس

برج ساعت بیگ بن لندن و 12 حقیقت جالب درباره آن

بلندترین برج های جهان کدامند

کاربری برج میلاد

کاربری این برج، تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wireless) در سطح تهران بزرگ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیونی (VHF/UHF/FM)، ایجاد زیرساخت های تلویزیونی دیجیتال (DVB/MVDS)، هواشناسی، کنترل ترافیک و گردشگری است.

مراکز تفریحی و گردشگری برج میلاد

در مجموعه برج میلاد تهران بخش‌های تفریحی و گردشگری متفاوتی تعبیه کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها در قسمت ساختمان بالای برج و بخشی دیگر در محوطه اطراف برج قرار گرفته‌اند. در ادامه مراکز تفریحی برج را به شما معرفی می‌کنیم.

سکوی دید بسته

در طبقه سوم ساختمان بالای برج «سکوی دید بسته» قرار دارد و چشم‌اندازی زیبا از مناظر مختلف شهر را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. وسعت این قسمت در حدود ۸۸۰ متر مربع است.

موزه شهرداری

دیگر جاذبه دیدنی در طبقه سوم «موزه هدایا و دست‌نوشته‌های شهرداری تهران» است که در ارتفاع ۲۶۱ متری قرار دارد. در این موزه دست‌نوشته‌های قدیمی ایران و هدیه‌های شهرداری‌ شهرهای مختلف به شهرداری تهران در دوره‌های تاریخی متفاوت در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

موزه مشاهیر

موزه مشاهیر برج میلاد تهران

موزه مشاهیر برج میلاد تهران

یکی از زیباترین قسمت‌های بخش ساختمان بالای برج میلاد، موزه مشاهیر است. این موزه که در طبقه پنجم و ارتفاع 271 متری قرار دارد مجموعه‌ای از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی را با سایز واقعی آن‌ها در بر می‌گیرد. طراحی و ساخت این مجسمه‌ها توسط استاد علیرضا خاقانی و با ماده سیلیکون انجام شده است. شما در موزه مشاهیر برج میلاد می‌توانید مجسمه نفیس بسیاری از بزرگان ادبی، تاریخی، فرهنگی، هنری و ... را ببینید. بازدید از این قسمت برج میلاد برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.

سکوی دید باز

از مهم‌ترین بخش‌های برج میلاد که بسیاری از گردشگران را به بالای این برج می‌کشاند، «سکوی دید باز برج میلاد» است. سکوی دید باز در ارتفاع 280 متری و در فضایی به وسعت 3000 متر مربع، دورتادور طبقه هفتم برج میلاد را در برگرفته است. در این سکو شما می‌توانید با استفاده از دوربین‌هایی که به همین منظور تعبیه شده است، شهر بزرگ تهران را رصد کنید. دورتادور این سکو برای امنیت گردشگران و بازدیدکنندگان با فنس پوشانده شده است.

گنبد آسمان

گنبد آسمان برج میلاد

گنبد آسمان برج میلاد

«گنبد آسمان برج میلاد» در طبقه دوازدهم که آخرین طبقه ساختمان رأس برج میلاد می‌باشد و در ارتفاع ۳۰۲ متری قرار گرفته است. این گنبد با ارتفاع 13 متری خود و نمای بیرونی تمام شیشه و درحالیکه در ستون وسط آن نقاشی‌هایی نمادین از تاریخ کهن ایران باستان تا دوران اسلامی به چشم می‌خورند، برای تمام بازدیدکنندگان بسیار شگفت‌انگیر و باشکوه است. بر روى ديوار هشت ضلعى مركزى اين طبقه كار هنرى از استاد يحيايى اجرا و نصب شده است كه جلوه خاصي به اين طبقه داده است . اين اثر بر پايه ى داستان ها و روايت هاى کهن ايران زمين در طول نه هزار سال پيشينه ي فـرهنگي تـا دوران کنونى، طراحى و اجرا شده است. در این هنرنمایی الهام گرفتن از عناصر چهارگانه، نیز دیده می‌شود. یکی دیگر از دلایل معروف بودن این گنبد، طراحی ایرانی اسلامی نقش‌های گنبد آسمان با بهره بردن از مفاهیم اخلاقی با ارزشی هم‌چون صلح، عدالت، عشق و مبارزه می‌باشد.

سینما گیم

سالن سینماهای 6 و 7 بعدی با نام سینما گیم در برج میلاد قرار دارند. مدت زمان پخش فیلم های مخصوص سینمای 6 و 7 بعدی میانگین 7 دقیقه بوده و افراد بالای 7 سال مجاز به تماشای این فیلم ها هستند.

رستوران‌های برج میلاد

رستوران گردان

رستوران گردان برج میلاد

رستوران گردان برج میلاد

جذاب‌ترین بخش برج میلاد، رستوران گردان آن است. فرقی نمی‌کند که در کدامین قسمت از میز و صندلی‌های رستوران بنشینید. گردش 360 درجه رستوران باعث می‌شود که تمامی مناظر را به راحتی ببینید و از آن لذت ببرید. برای خوردن صبحانه (ساعت 7 تا 9 و 30 دقیقه)، نهار (ساعت 12 و 30 تا 14 و 30 دقیقه) و شام ساعت 19 تا 21 و 30 دقیقه) می‌توانید جا رزرو کنید. با توجه به خاص بودن رستوران و قرار داشتن آن در ارتفاع 280 متری زمین، قیمت غذا حتی در مقایسه با بهترین رستوران‌های تهران نیز گران به نظر می‌رسد.

قیمت رستوران گردان برج میلاد 

  • بوفه صبحانه: روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیل از ساعت 07:30 تا 10:30 به قیمت 60000 تومان
  • ناهار به صورت انتخابی (آلاکارد): همه روزه به جز روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 12:30 الی 15:30 به قیمت 108000 تومان
  • بوفه ناهار : روزهای جمعه و تعطیل به قیمت 250000 تومان
  • بوفه شام: همه روزه از ساعت 20:00 تا 23:00 به قیمت 250000 تومان

رستوران ایوان

ستوران سنتی ایوان برج میلاد، مکانی چند منظوره است که هم می‌توانید غذا خود را میل کنید و هم از تماشای شهر تهران لذت ببرید. ساعت کار رستوران ایوان از 12 تا 16 و از 19 تا نیمه شب است. کیفیت و طبخ انواع غذاهای ایرانی بر مزیت‌های رستوران ایوان می‌افزاید. نکته قابل توجه در مورد رستوران ایوان این است که سن کوچکی برای اجرای موسیقی زنده وجود دارد که هر شب میزبان علاقه‌مندان هنر می‌باشد.

فود کورت

در فودکورت خوراکده برج میلاد که در طبقه چهارم تجاری این برج قرار دارد انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می‌شوند. کیفیت غذا و نحوه برخورد پرسنل از سوی مشتریان خوب و قابل قبول می‌باشد تمامی غذاخوری‌های فودکورت برج میلاد از ساعت 12 ظهر تا 23 شب باز هستند و برای وعده‌های ناهار، عصرانه و شام سرویس می‌دهند. همچنین قیمت‌های ارائه شده از سوی رستوران‌ها در رده اقتصادی قرار دارد.

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد

رستوران ویژه برج میلاد دقیقا سه طبقه بالای رستوران گردان قرار دارد. فضای این رستوران کاملا لوکس و رسمی بوده و مناسب قرارها یا ملاقات‌های کاری می‌باشد. این رستوران در ارتفاع 292 متری زمین قرار گرفته شده است و امکان سرو غذا هم در سالن آن و هم در بالکن وجود دارد. فضای رستوران گنجایش برگذاری مهمانی 60 تا 100 نفره را داراست.

فرش وی

فرش‌وی را احتمالا در جاهای مختلف تهران دیده‌اید. این فست‌فود همه روزه از ساعت 11 و 30 دقیقه قبل از ظهر تا ساعت 9 و 30 دقیقه شب باز است. تنوع غذایی بالای این فست‌فود کمک می‌کند انتخاب راحت و بی‌دردسری را در فرش‌وی تجربه کنید. پیتزا سوجوک، مخصوص، ایتالیانو، پپرونی و بوقلمون به همراه چیزبرگر دوبل، ساندویچ بوقلمون با پنیر، مرغ سوخاری و سیب زمینی تنوری مخصوص فرش‌وی از مجبوب‌ترین فست‌فودهای اینجاست. با توجه به قیمتی که پرداخت می‌کنید، حجم غذای خوبی را می‌گیرید که کاملا شما را سیر می‌کند.

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد

سالن کنسرت برج میلاد که در محوطه پایینی ساختمان برج قرار دارد در 9 طبقه و زیربنایی حدود 50 هزار مترمربع ساخته شده است. ظرفیت نهایی سالن اصلی (سالن کنسرت برج میلاد) 2098 صندلی است که 1414 عدد از صندلی‌ها در همکف، و باقی آن در بالکن سالن قراردارد. علاوه بر سالن اصلی، مجموعه دارای 6 سالن 60نفره، 2سالن 80نفره، 4 سالن میتینگ، 3طبقه پارکینگ با ظرفیت 206 محل پارک خودرو، آشپزخانه با قابلیت سرو 5هزار غذا در ساعت، اتاقهایی برای رختکن، گریم و تمرین ساز و همچنین یک استودیو و اتاق نودال که قابلیت پخش برنامه زنده را دارند، از جمله ویژگی های این مجموعه است. در آخرین طبقه تأسیسات سالن، شامل، هواسازهای بسیار قوی و سایر تجهیزات فنی تعبیه شده است.

قیمت بلیط برج میلاد

برای بازدید از طبقات بالای برج میلاد برای افراد بالای ۶ سال باید هزینه پرداخت کنید؛ بسته چهار طبقه شامل سکوی دید باز و بسته و گنبد آسمان و موزه شهرداری و موزه مشاهیر یکجا بلیط دارد و بسته بازدید از سکوی دید باز نیز به تنهایی شامل هزینه است. بسته برج گردی هم شامل سکوی دید باز و بسته و گنبد آسمان و موزه شهرداری و موزه مشاهیر و اتاق فرار و کاربازیا و زیپ لاین و پل معلق با هزینه یکجا است.

  • پارکینگ: به ازای هر ماشین ۳۰۰۰ تومان
  • بسته کامل شامل سکوی دید باز و بسته + گنبد آسمان + موزه شهرداری + موزه مشاهیر : ۳۵۰۰۰ تومان
  • بسته بازدید از سکوی دید باز: ۱۲۰۰۰ تومان
  • بلیت ورودی کافه تریا: ۵۰۰۰ تومان
  • بلیت لیزریوم: ۸۰۰۰ تومان
  • ورودی پینت بال با رزرو قبلی: ۲۰۰۰۰ تومان
  • بلیت دلفیناریوم: 50000 تومان

ساعات بازدید از برج میلاد

ساعات بازدید از سکوی باز برج میلاد از ساعت 9 صبح تا 21 شب می‌باشد هرچند حضور در محوطه پایین و فضای باز برج تا ساعت 24 نیمه شب امکان‌پذیر است.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt