جاهای دیدنی هند

جذاب ترین جاهای دیدنی هند

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 03 اردیبهشت ، 1403

جاهای دیدنی هند |24 جاذبه گردشگری

برخی از جاهای دیدنی هند می‌توانند هوش از سرتان ببرند. در این مقاله به معرفی 24 جاذبه این کشور پردخته‌ایم تا در سفرتان حتما به آنها سر بزنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

آنها که به هند رفته‌اند می‌دانند که سخن گفتن درباره جاهای دیدنی هند تا چه اندازه سخت و دشوار است. سرزمین پهناور هندوستان همان جایی است که جاذبه‌های چندین کشور را یک‌جا به نمایش می‌گذارد؛ از مساجد اسلامی گرفته تا معابد بودایی، از جنگل‌های انبوه گرمسیری تا سواحل بکر و جذاب در کرانه اقیانوس هند، از شالیزارها تا مزارع چای و تنوع بی‌نظیر از گیاهان و جانوران مختلف و نادر، همه و همه در کشور هفتاد و دو ملت هندوستان در کنار یکدیگر جمع شده‌اند. اگر شما هم مشتاق آشنایی با جاهای دیدنی هند هستید، این مقاله بخشی از جذابیت‌های این سرزمین را برایتان آشکار می‌کند.

تاج محل؛ از معروفترین جاهای دیدنی هند

تاج محل بدون تردید، از مشهورترین و پرآوازه‌ترین جاهای دیدنی هند است که به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان شناخته می‌شود. این بنای عظیم و خارق‌العاده در سمت راست رودخانه یامونا، در شهر دیدنی آگرا واقع شده و آرامگاهی است که به دستور شاه جهان، پادشاه هند و در قرن هفدهم، برای همسر محبوب ایرانی او، ارجمندبانو (یا ممتاز محل) ساخته شد. تاج محل شاهکاری از معماری ایرانی و همچنین معماری گورکانی به شمار می‌رود و معمار ارشد این بنا نیز احمد لاهوری، معمار مشهور ایرانی بوده است.

تاج محل از معروفترین جاهای دیدنی هند

عکسی از تاج محل

سواحل گوا؛ از زیباترین سواحل هند

شهر بندری گوا در جنوب غربی هند، یکی از وسیع‌ترین سواحل و مراکز تفریحی ساحلی را در خود جای داده است که به نام سواحل گوا شناخته می‌شوند. سواحل گوا از چندین ساحل متنوع و جذاب تشکیل شده است که هریک دارای جاذبه‌های خاص خود است. به‌طور کلی، سواحل گوا به دلیل طبیعت بکر و بی‌نظیر، درختان گرمسیری سرسبز در سواحل، اقامتگاه‌های لوکس و شیک، رستوران‌های متعدد و متنوع و تفریحات جذاب ساحلی شهرت دارند.

سواحل گوا از مکان های دیدنی در هند

تصویری از سواحل گوا

بمبئی؛ از شلوغ ترین شهرهای هند

شهر بمبئی، پرجمعیت‌ترین شهر هند است که در غرب این کشور و در ساحل دریای عرب قرار دارد. این شهر بزرگترین بندر هند در سواحل غربی آن محسوب می‌شود و از این رو، پایتخت تجاری و اقتصادی هند به شمار می‌رود. این شهر بسیاری از جاهای دیدنی هند، از جمله دروازه هند، موزه پرنس ویلز، دادگاه عالی مومبای، موزه ویکتوریا، مغول مسجد، تفرجگاه چپاتی و... را در خود جای داده است.

بمبئی از شلوغ ترین شهرهای هند

عکسی از شهر بمبئی

دهلی؛ از قدیمی ترین شهرهای هند

شهر دهلی که پایتخت هندوستان یعنی دهلی نو، بخشی از آن است، در ساحل غربی رود یامونا واقع شده است و با قدمت ۵ هزارساله، از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. این شهر نیز به دلیل اهمیت تاریخی و تبدیل شدن به پایتخت در دوران استعمار بریتانیا، بخش مهمی از جاهای دیدنی هند از جمله قلعه سرخ، مسجد جامع دهلی، لوتوس تمپل، قطب منار، معبد آکشاردام و... را می‌توان در آن مشاهده کرد.

دهلی از قدیمی ترین شهرهای هند

عکسی از دهلی

جیسالمر؛ شهر طلایی هند

شهر جیسالمر یکی از دیدنی‌ترین شهرهای هند است که به شهر طلایی شهرت دارد. علت شهرت این شهر به دلیل استفاده از شن‌ها و ماسه‌سنگ‌های زردرنگ در ساخت آن است که باعث شده در هنگام تابش نور خورشید به این بناها، سایه‌هایی زرد و طلایی پدید آید و تلألویی طلایی‌رنگ در جای جای شهر دیده شود. در این شهر می‌توانید از مکان‌های دیدنی بسیاری مانند قلعه جیسالمر، بادا باغ، موزه میراث تار و روستای کولدهارا دیدن کنید.

شهر جیسالمر  از معروفترین جاهای دیدنی هند

عکسی از شهر جیسالمر

قلعه عامر؛ از مهم‌ترین جاهای دیدنی هند

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهور هند که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، قلعه عامر یا دژ آمیر در شهر آمیر است. این بنای قرن هفدهمی شامل یک کاخ عظیم می‌شود که خود چهار بخش اصلی دارد و هر بنا نیز حیاط مخصوص به خود را دارد. معماری این کاخ، یکی از نمونه‌های شاهکار سبک معماری راجپوتی هند به شمار می‌رود و در ساخت آن، ماسه‌سنگ‌های زرد کمرنگ و صورتی و مرمر سفید به کار رفته است.

تصویری از قلعه عامر

آگرا؛ از باشکوه ترین شهرهای هند

یکی از زیباترین جاهای دیدنی هند، شهر آگرا یا آگره است که از جاهای پر رونق هند در دوران حکومت گورکانیان بوده و به‌عنوان مرکز فرهنگی و تجاری هندوستان شناخته می‌شد. در این زمان، باغ‌ها و بناهایی به سبک معماری ایرانی در این شهر ساخته شد و این شهر به یکی از مراکز گردشگری هند تبدیل شد. در آگرا علاوه‌بر تاج محل، می‌توانید از قلعه آگرا، فاتح‌پور سیکری (شهر متروکه امپراتوری گورکانیان)، سیکاندرا و باغ رام دیدن کنید.
حالا که تا این بخش مقاله با ما همراه بودید، شاید برایتان دیگر جذابیت‌های هند هم اهمیت داشته باشد. ما در این راستا مطالعه مقاله جشن رنگ هند را پیشنهاد می‌کنیم.

شهر آگرا از جاهای دیدنی در هند

عکسی از شهر آگرا

شهر مقدس وارانسی یا بنارس هند

شهر وارانسی که با نام بنارس نیز شناخته می‌شود، مقدس‌ترین شهر هندوها در میان ۷ شهر مقدس این آیین است. این شهر بر کرانه رود گنگ بنا شده و شهرت و اهمیت آن به دلیل برگزاری آیین‌های مربوط به مرگ و سوزاندن اجساد، مطابق با باورهای هندوییسم است. از آنجایی که در باور هندوها رودخانه گنگ یک رودخانه مقدس به شمار می‌رود، روزانه نزدیک به ۳۰۰۰ جسد در این شهر مقدس سوزانده و سپس خاکسترشان در رود گنگ پراکنده می‌شود.

وارانسی از مقدس ترین شهرهای هند

تصویری از وارانسی

قلعه سرخ هند؛ اثری دیگر از معمار تاج محل

قلعه سرخ یا همان لعل قلعه یکی از جاهای دیدنی هند در شهر دهلی است که به دستور شاه جهان، زمانی که پایخت حکومت را از آگرا به دهلی تغییر داد، ساخته شد. این بنا نیز همچون تاج محل به معماری استاد احمد لاهوری ساخته شد و معماری آن ترکیبی از معماری مغولی و ساختار قصرهای ایرانی است. قلعه سرخ، بخش‌های مختلفی همچون دروازه لاهور، دروازه دهلی، دروازه فیل، بازار سرپوشیده، باغ حیات‌بخش، نهر بهشت، خاص محل، مسجد مروارید و دو موزه را در خود تشکیل شده است.

قلعه سرخ هند

عکسی از قلعه سرخ هند

مسجد مکه؛ از بزرگترین جاهای دیدنی هند

مسجد مکه با ظرفیت ۱۰ هزار نفر، یکی از بزرگترین مساجد هندوستان در شهر حیدرآباد هند است که در قرن هفدهم ساخته شد. در ساخت این مسجد، از سنگ‌ها و مصالحی استفاده شده که از شهر مکه به هندوستان آورده شده است. مسجد مکه با ۵ قوسِ محرابی‌شکل در نمای بیرونی، ۱۵ قوس زیبا در داخل، یک صحن بزرگ با حوض آب، دو مناره اصلی و چهار مناره کوچک‌تر، یکی از شاهکاری معماری دوره قطب‌شاهیان هند محسوب می‌شود.

مسجد مکه از بزرگترین جاهای دیدنی هند

تصویری از مسجد مکه

امریتسار؛ شهر مقدس سیک های هند

شهر امریتسار یکی از جاهای دیدنی هند است که در ایالت پنجاب هند قرار دارد و در قرن ۱۶ میلادی بنا نهاده شده است. امریتسار شهری مقدس برای پیروان آیین سیک محسوب می‌شود و زیارتگاه اصلی آنان، یعنی معبد طلایی یا دربار صاحب در این شهر قرار دارد. 

غارهای الفنتا؛ معابد تاریخی هند

غارهای الفنتا یکی از جالب‌ترین نقاط دیدنی هند در جزیره الفنتا در بندرگاه بمبئی هستند که از مجموعه‌ای از غارهای سنگی تشکیل شده‌اند. این غارها از جمله میراث جهانی یونسکو به شمار می‌روند و به‌عنوان معابدی متعلق به قرن هفتم میلادی شناخته می‌شوند که به خدای شیوا اختصاص یافته است. این غارها نمونه‌هایی عالی از معماری هندی هستند که در کنده‌کاری‌های آن‌ها، طرح‌های مختلفی از اساطیر هندی به چشم می‌خورد.

غارهای الفنتا در هند

عکسی از غارهای الفنتا

غارهای الورا؛ از معنوی ترین جاهای دیدنی هند

غارهای الورا از دیگر غارهای مذهبی هند هستند که در فاصله زمانی قرن‌های پنجم تا دهم میلادی ساخته شده‌اند. این غارهای شگفت‌انگیز در ۳۰ کیلومتری اورنگ‌آباد در ایالت ماهاراشترا قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای از ۳۴ غار هستند که به آیین‌های هندو، بودا و جنیسم تعلق دارند. در این غارها که همگی به عنوان نیایشگاه استفاده می‌شدند، مجسمه‌ها و تمثال‌های مذهبی عظیمی است که با ابزارهای بسیار ابتدایی تراشیده شده‌اند.

غارهای الورا از غارهای مذهبی هند

تصویری از غارهای الورا

پارک ملی پریار و پناهگاه حیات وحش هند

پارک ملی پریار در کرالای هند قرار دارد و مساحتی نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. در این منطقه وسیع، جانوران متنوعی که برخی از آن‌ها از گونه‌های نادر و در حال انقراض هستند، زندگی‌ می‌کنند. یکی از شاخص‌ترین حیواناتی که در این منطقه می‌توانید از نزدیک ببینید، ببر بنگال است. به‌علاوه، سافاری در جنگل و کمپ کردن در کنار دریاچه این منطقه نیز از جمله تفریحات هیجان‌انگیز این پارک محسوب می‌شود.

پارک ملی پریار از بهترین جاهای دیدنی در هند

تصویری از پارک ملی پریار

راجستان؛ بزرگترین شهر هند

شهر راجستان بزرگترین ایالت هندوستان است که به‌عنوان سرزمین پادشاهان شناخته می‌شود و قدمت سکونت انسان در این منطقه به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. راجستان برخی از دیدنی‌ترین شهرهای هند مانند شهر طلایی جیسالمر، اودیپور یا شهر دریاچه‌‌ها، شهر مقدس پوشکار، پارک ملی رانتامبور و شهر چیتورگا را در خود جای داده است.

راجستان بزرگترین شهر هند

عکسی از شهر راجستان

آندامان؛ از جاهای دیدنی هند در خلیج بنگال

آندامان بزرگترین مجمع‌الجزایر هند در خلیج بنگال است که از ۵۵۰ جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده و از جمله مناطق حفاظت‌شده به حساب می‌آیند. در برخی از جزایر این منطقه، هتل‌های لوکس و انواع امکانات رفاهی وجود دارد که می‌تواند یک اقامت خاطره‌انگیز را برای مسافران رقم بزند. به‌علاوه، انواع تفریحات از قبیل غواصی، اسنورکلینگ، موج‌سواری، گردش در پارک ملی دریایی گاندی و پیاده‌روی در پارک زیست‌شناسی در این منطقه فراهم است.

آندامان بزرگترین مجمع‌الجزایر هند

عکسی از آندامان

کرالا؛ قدم زدن در میان تمام ادیان در هند

کرالا یکی از ایالت‌های جنوبی هند است که به بهشت نخلستان‌ها و سواحل شنی زیبا شهرت دارد. کرالا یکی از شهرهایی است که تنوع ادیان هند را به‌خوبی نشان می‌دهد و انواع معابد هندو، مساجد و کلیساها در آن به چشم می‌خورد. دریاچه‌ها و کانال‌های آب طبیعی که برخی از آنها به زیبایی هرچه تمام‌تر آراسته شده‌اند و در دل طبیعت قرار دارند، از دیگر جذابیت‌های این منطقه است.

کرالا از مناطق گردشگری در هند

تصویری از کرالا

لداخ؛ سرچشمه رود سند در هندوستان

لداخ منطقه‌ای در شمالی‌ترین نقطه هند در همسایگی پاکستان است و در میان کوهستان کونلون در شمال و رشته کوه هیمالیا در جنوب محصور شده است. این منطقه مرتفع‌ترین نقطه فلات در ایالت جامو و کشمیر به حساب می‌آید که ۳۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و رود و دره باستانی سند از این منطقه سرچشمه می‌گیرند. از این رو لداخ برای هندی‎ها مکانی مقدس محسوب می‌شود.

لداخ از مکان های دیدنی هند

عکسی از لداخ

میسور؛ از خیره کننده ترین جاهای دیدنی هند

یکی از شهرهایی که برخی از زیباترین جاهای دیدنی هند را می‌توان در آن دید، شهر میسور در ایالت کارناتاکاست. این شهر به دلیل طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای متعادل خود شهرت دارد و آن را شهر باغ‌ها و قصرها نامیده‌اند. از جمله نقاط دیدنی این شهر می‌توان به قصر آمباویلاس، برینداوان گاردن، کلیسای سنت فیلومناس و چاموندی هیل اشاره کرد.

میسور از بهترین جاهای دیدنی هند

عکسی از میسور

قطب منار؛ مرتفع ترین مناره آجری جهان در هند

بلندترین مناره آجری جهان، قطب منار است که به دستور سلطان معزالدین محمد غوری در قرن سیزدهم در جنوب دهلی ساخته شد. در ساخت این مناره، از سنگ مرمر و سنگ‌های سرخ استفاده شده و کل بنا به ۵ طبقه تقسیم شده است. در هر طبقه، یک ایوان مدور قرار دارد و کتیبه‌هایی که آیات قرآن بر آنها نوشته شده در هر طبقه به چشم می‌خورد. قطب منار، یکی از اولین و برجسته‌ترین نمونه‌های معماری هندو اسلامی است.

قطب منار بلندترین مناره آجری جهان در هند

عکسی از قطب منار

کاخ جهانگیر؛ از نمونه های زیبای معماری هند

کاخ جهانگیر یا جهانگیر محل، بزرگ‌ترین کاخ ساخته شده در قلعه آگرا به‌شمار می‌‌رود و به دستور اکبر شاه، از شاهان گورکانی، ساخته شده است. او این قصر را برای پسر محبوبش جهانگیر ساخت و آن را کاخ جهانگیر نام نهاد. قصر جهانگیر ترکیب منحصربه‌فردی از سبک‌های معماری هند و آسیای مرکزی را نشان می‌دهد و به‌عنوان بخشی از قلعه آگرا، این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کاخ جهانگیر از مکان های دیدنی در هند

عکسی از کاخ جهانگیر

رصدخانه جانتار مانتار در جیپور هند

رصدخانه جانتار مانتار، مجموعه‌ای تاریخی در جیپور است که نوزده ابزار نجومی کهن را در خود جای می‌دهد. این بنا در قرن هجدهم میلادی، توسط پادشاه مهاراجه جی سینگ دوم ساخته شد. معماری رصدخانه جانتار مانتار جیپور جزو شاهکارهای ملی هند به شمار می‌رود. این بنا که بدنه اصلی آن از سنگ و مرمر شکل یافته، به حالت روباز ساخته شده و بزرگ‌ترین ساعت آفتابی سنگی در این رصدخانه عظیم قرار دارد.

رصدخانه جانتار مانتار

عکسی از رصدخانه جانتار مانتار

غارهای آجانتا؛ از شگفت انگیزترین غارهای هند

غارهای آجانتا در ۴۰ کیلومتری شهر جالگائون قرار دارند و مجموعه‌ای متشکل از ۳۰ غار را به وجود آورده‌اند که در فاصله‌ قرن‌های دوم قبل از میلاد تا ششم پس از میلاد ساخته شدند و همگی به آیین بودا اختصاص دارند. در این غارها انواع نقاشی‌های مذهبی، کتیبه‌ها و مجسمه‌های باستانی به چشم می‌خورد که هر یک شرح یک داستان مذهبی یا یک واقعه تاریخی است.

عکسی از غارهای آجانتا

پارک ملی سانداربنس هندوستان

یکی از جاهای دیدنی هند که از جمله میراث طبیعی یونسکو نیز به حساب می‌آید، پارک ملی سانداربنس است که از جنگل‌های زیبای حرا پوشیده شده و از جمله بزرگترین زیستگاه‌های حیواناتی همچون ببر بنگال و تمساح‌های آب شور به شمار می‌آید.

پارک ملی سانداربنس هندوستان

تصویری از پارک ملی سانداربنس

 

سفر به هند؛ سفر به دنیای ادیان و رنگ ها

اگر می‌خواهید در یک کشور، همه شگفتی‌ها را با هم ببینید، بی‌تردید باید از جاهای دیدنی هند بازدید کنید. کشور هند نقطه تلاقی آیین‌ها و ادیان بزرگ جهان است و از هر دینی، ردپایی در تاریخ کهن این کشور به جا مانده است. این کشور به سبب موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، گنجینه طبیعی عظیمی را در خود جای داده که همه‌چیز، از ساحل و بیابان گرفته تا جنگل در آن به چشم می‌خورد. با خرید تور هند، مهمان جهانی پر از عجایب و شگفتی‌ها خواهید شد.

سؤالات متداول:

1. بهترین جاهای دیدنی هند کدامند؟

تاج محل، شهر بمبئی، شهر راجستان، شهر دهلی، غارهای الفنتا، غارهای آجانتا، قلعه سرخ، مسجد مکه و بسیاری جای دیدنی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این کشور زیبا هستند.

2. معمار قلعه سرخ هند چه کسی است؟

احمد لاهوری، معماری ایرانی است که هم تاج محل و هم قلعه سرخ از آثار زیبای او هستند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt