خانه ای سحر آمیز  و  شاهکار در اسپانیا

خانه ای سحر آمیز و شاهکار در اسپانیا

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 آذر ، 1402

خانه ای سحر آمیز و شاهکار در اسپانیا

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

کازا باتیو بنایی در شهر بارسلونای اسپانیا؛ یک از معماریهای بی نظیر فردی به نام گائودی است که به شیوه و سبک منحصر به فردی طراحی و بنا شده که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.همراه با الفبای سفر با این بنا بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه کازا باتیو Casa Batlló

در ابتدا باید گفت بر طبق افسانه ها و قصه های روایت شده تاریخی این شهر، کشیشی به نام سنت جورج در این خانه یک اژدها کشته است به همین علت مردم محلی معتقداند که سقف این خانه از استخوان های اژدها تشکیل شده است. اما در واقعیت تاریخ  ساخت و بنای آن به چه صورت است؟
 سنگ بنای ساختمان کازا باتیو در سال  ۱۸۷۵ توسط گائودی زده شد که شکل و ظاهری کاملا متفاوت داشت.در سال ۱۹۰۳ یک تاجر ثروتمند بارسلونایی به اسم جوزپه باتیو اول کازانوا این خانه را خرید و تصمیم گرفت ساختمان را تخریب و باز سازی کند و آن را به چند آپارتمان کوچک برای اجاره دادن تبدیل کند و برای بازسازی آنتونی گائودی را استخدام کرد که او پروژه بازسازی را به دست گرفت و آن را در سال ۱۹۰۴ آغاز و در سال ۱۹۰۶ به اتمام رساند.

کازا باتیو،اسپانیا-الفبای سفر

معماری نمای خارجی کازا باتیو

نمای بیرونی ساختمان دارای سبک فانتزی است و ترکیبی از سنگ و شیشه‌های رنگی به همراه خطوط موج‌داری است که جلال و شکوه معماری آن را به خوبی نمایان می کند. وجود شیشه‌های تزئینی و سرامیک‌های به رنگ روشن در هنگام باز تاب نور خورشید جلوه خاص به این خانه می بخشد.
بالکن‌ها بزرگی در این ساختمان به چشم می خورد که در کمال تعجب از چدن و عاج رنگ ‌شده ساخته شده اند و این یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد این ساختمان است.قسمت بالایی ساختمان به شکل اژدها بوده که از سرامیک، شیشه‌های قرمز، آبی و سبز ساخته شده است. در قسمت بالایی سمت چپ نیز، برجی در بالای ساختمان وجود دارد که ظاهر آن شبیه به یک پیازچه است و در بالای آن یک صلیب قرار گرفته است که بسیار زیبا و دیدنی است.

کازا باتیو،اسپانیا-الفبای سفر

معماری داخلی کازا باتیو

سه راه ورودی برای ورود به کازا باتیو وجود دارد.برای دسترسی به همه طبقات یک راه‌پله‌ی بلوطی شکل توسط گائودی طراحی شده  که نقش‌هایی از ستون فقرات حیوانات ماقبل تاریخی روی آن حکاکی شده است که شاید به طرح  اژدهای بیرونی مرتبط باشد که به اسرار آمیز بوده این خانه می افزاید.

سقف برآمده حلزون شکل که یک فضای دریایی را ایجاد می‌کند که یکی دیگر از ویژگیهای جالب این ساختمان است، لوستر بزرگی که نشان‌دهنده خورشید است نیز در اینجا به چشم می خورد. در بخش مرکزی ساختمان حیاطی است که به آن «حیاط نور» گفته و منبعی برای نور و تهویه هوا به شمار می رود. این فضا متشکل از کاشی‌های سرامیکی سفید و آبی با 4 متر عرض و ۲۶ متر ارتفاع است که احساس می کنید وارد یک غار زیر آبی شده اید.

کازا باتیو،اسپانیا-الفبای سفر

نمای ظاهری سقف کازا باتیو

گائودی سقف را به شیوه معماری خاص خود با ۲۷ دودکش به ارتفاع ۱۰ متر که به شکل قارچ هستند طراحی کرده است.شومینه که توسط شیشه و سرامیک تزئین و حفاظت می‌شود، فیروزه ای رنگ بوده و نماد ابر و باران  میباشد. مبلمان نیز دارای جلوه فوق العاده ی دیگری در کازا باتیو هستند. این ساختمان از سال ۱۹۹۳  تبدیل به موزه شده که با تور اروپا پائیز 98 می توانید از آن بازدید کنید و این بنای شگفت انگیز را از نزدیک ببینید.

تصویری از کازا باتیو

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt