3 جاذبه دیدنی قبرس

3 جاذبه دیدنی قبرس

جستجو در مجله گردشگری

banner
تاریخ آخرین به روز رسانی: 20 آذر ، 1397

3 جاذبه دیدنی قبرس

قبرس کشوری با سواحل و جزایر زیبا محل بسیار دیدنی برای عاشقان طبیعت است. کشوری با تاریخ و قرهنگ کهن و آثار تاریخی پر قدمت مانند صومعه‌های و خرابه‌های باستانی از اقوام ملیت های دوران های قدیم را در خود جای داده است. با الفبای سفر چند جای دیدنی قبرس را مرور می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

قبرس کشوری با سواحل و جزایر زیبا محل بسیار دیدنی برای عاشقان طبیعت است. کشوری با تاریخ و فرهنگ کهن که علاوه بر سواحل زیبا با آب های زمردین و طبیعت خیره کننده آثار تاریخی پر قدمت مانند صومعه‌های و خرابه‌های باستانی و کلیساهای زیبا از اقوام ملیت های دوران های قدیم را در خود جای داده است. این کشور به دو بخش قبرس یونانی نشین و ترک نشین تقسیم شده که هر کدام در نوع خود جاهای دیدنی برای تماشا کردن دارد. با الفبای سفر چند جای دیدنی قبرس را مرور می کنیم.

صومعه بلاپس

در نزدیکی شهر گینه و درون یک روستای زیبا برروی کوه های به نام پنچ انگشت، صومعه ای تماشایی با قدمتی از قرن 13 با معماری باشکوه و جذاب گوتیک وجود دارد. این صومعه که نام آن برگرفته شده از نام این روستا است، محلی بوده که در آن عهد نامه های صلح را ثبت می کردند.
 معنی لغوی بلاپس صلح و آرامش است و این صومعه نیز با توجه به این معنی محلی دنج و بکر بوده که سکوت و آرامش خاصی در آن برقرار است. این صومعه از اتاق های برای میهمان و ساکنین و همچنین جایگاهی برای پادشاه تشکیل شده است. چشم اندازه و نمای کم نظیری از دریای مدیترانه و مناظر اطراف این روستا به زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده است.

صومعه بلاپس قبرس-الفبای سفر

قلعه سنت هیلاریون

این قلعه در نزدیکی نیکوزیا و در دل رشته کوه های گیرنه همراه با نمای بی نظیری قرار دارد که علاوه بر تماشای این دژ تاریخی از تماشای مناظر اطراف لذت خواهید برد. قلعه هیلاریون در ابتدا یک صومعه بوده که به یک زاهد روسی در قرن چهارم تعلق داشته است که در برابر حملات دزدان دریایی آن را ساخته بود.

این قلعه از سه قسمت  تحتانی ، میانی و بالایی تشکیل شده است: ورودی محوطه پایینی قلعه از میان برج و باروی شهربوده و به عنوان پادگان مورد استفاده قرار می گرفته، بخش میانی اقامتگاه نظامی و افراد مسلح و قسمت بالایی آن به خانواده های سلطنتی تعلق داشته است.برج پرنس جان در قلعه بالایی همچنین کلیسا در بخش میانی واقع شده است. برای رفتن به محوطه بالایی باید از مسیری شیبدار و نیز دروازه Lusignan عبور کرد و محوطه مرکزی این قسمت نیز را اتاق های سلطنتی ، آشپزخانه و سایر اتاق ها در بر گرفته است.

قلعه سنت هیلاریون-الفبای سفر

مسجد سلیمیه نیکوزیا

 ساخت مسجد سلیمیه به عنوان کلیسای آگیا صوفیا در سال 1326 به اتمام رسید. پس از اینکه عثمانی ها جزیره قبرس را تحت سلطه خود درآوردند، در قرن 16 این کلیسا به دستور سلطان سلیم، پسر سلطان سلیمان تبدیل به یک مسجد شد.
 ترکیب هنر و معماری اسلامی یک مسجد در کنار طراحی قرون وسطایی کلیسایی به جلال و شکوه این بنا افزوده است و آن را به یک مکان دیدنی قبرس تبدیل کرده است. مسجد سلیمیه یا کلیسای صوفیا بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای گوتیک در قبرس به شمار می رود زیرا که مراسم تاجگذاری پادشاهان در این محل صورت انجام می شده است.
در داخل آن 3 راهرو، 6 اتاق و کلیساهای کوچکتر قرار دارد که کلیسای کوچک شمالی به سنت نیکلاس ، جنوبی به مریم مقدس و سنت توماس آکویناس تعلق دارد. پادشاهان و درباریان زیادی نیز در این محل دفن شده اند.
نقاشی های دیواری و کتیبه ها و کفپوش موزاییک در این محل به چشم می خورد . تلفیق معماری غربی و شرقی در این مسجد قابل مشاهده است که در چشم انداز کم نظیر پنجره های غربی و مناره های دوقلو و برج های بلند و خیره کننده گوتیک آن را به وضوح نشان می دهد. مسجد سلیمیه  در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.
نکته جالب این است که این مسجد یک ساختمان تنها نیست ، بلکه ۶ در اطراف آن مدرسه ، طبق خانه ، کاروانسرا، بیمارستان، حمام، مکتب خانه ، حجره ها و دکان هایی قرار دارند که مجموعه فرهنگی و اجتماعی سلیمیه را ایجاد کرده اند. در سفر با تور قبرس نوروز 97 از تماشای این بناهای تاریخی لذت ببرید.

مسجد سلیمیه نیکوزیا-الفبای سفر


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt