کوه فوجی ژاپن

کوه فوجی یاما در ژاپن؛ فراتر از یک کوه

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 10 اردیبهشت ، 1403

کوه فوجی ژاپن | از مهمترین جاهای دیدنی ژاپن

کوه فوجی ژاپن در فرهنگ مردم ژاپن بسیار اهمیت دارد. این مقاله را بخوانید تا تمام اطلاعات موردنیازتان درباره این کوه را به دست آورید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

در بسیاری از تصاویری که از مناظر رویایی و طبیعت شگفت‌انگیز ژاپن دیده‌ایم، یک کوه مخروطی سربه‌فلک کشیده، گاهی پوشیده از برف و گاهی با برف‌های پراکنده در نزدیکی قله، خودنمایی می‌کند. این کوه که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کشور ژاپن به شمار می‌رود، کوه فوجی نام دارد. فوجی برای ژاپنی‌ها تنها یک کوه نیست و حضور همیشگی این کوه در تصاویر، کتاب‌ها، نقاشی‌ها و اساساً جای جای زندگی مردمان ژاپن، نشان‌دهنده اهمیت آن است. اگر شما هم دلتان می‌خواهد درباره این کوه محبوب ژاپن بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کوه فوجی در کجاست؟

جزیره هونشو که جزیره اصلی و پرجمعیت‌ترین جزیره کشور ژاپن و هفتمین جزیره بزرگ جهان محسوب می‌شود، فوجی یاما را در دل خود جای داده است. این کوه در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غرب توکیو، پایتخت ژاپن قرار دارد و حتی اگر خوش‌شانس باشید و هوای توکیو صاف و تمیز باشد، می‌توانید نمایی از قله مخروطی و پوشیده از برف آن را از توکیو نیز ببینید.

فوجی از بسیاری جهات برای ژاپنی‌ها محترم و مهم است؛ این کوه از لحاظ فرهنگی و اعتقادی جایگاه مهمی در باورهای ساکنان سرزمین خورشید دارد و از نظر گردشگری و طبیعت‌گردی نیز از مهمترین جاهای دیدنی ژاپن به شمار می‎رود. همین اهمیت فرهنگی و همچنین طبیعت بکر و بی نظیر پیرامون این کوه، باعث شده است کوه فوجی در سال ۲۰۱۳ در فو میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد. در ادامه درباره اهمیت و ویژگی‌های شاخص این کوه بیشتر می‌خوانیم.

موقعیت جغرافیایی کوه فوجی روی نقشه گوگل

ارتفاع کوه فوجی ژاپن چقدر است؟

فوجی با ارتفاع ۳۷۷۶ متر، بلندترین کوه ژاپن و دومین کوه بلند واقع در جزیره در قاره آسیا است. این کوه در نزدیکی سواحل اقیانوس آرام قرار گرفته و چهار شهر کوچک به نام‌های گوتمبا، فوجیوشیدا، فوجینومیا و فوجی آن را احاطه کرده‌اند. به‎علاوه در نزدیکی این کوه دیدنی، پنج دریاچه زیبا به نام‌های کاواگوچی، یاماناکا، سای، موتوسو و شوجی وجود دارد که به دلیل طبیعت بکر و چشم‌انداز خیره‌کننده‌ کوه فوجی، بین گردشگران محبوب هستند.

آخرین فوران کوه فوجی مربوط به چه زمانی است؟

این کوه، یک آتشفشان خاموش به شمار می‌آید که در طول دوران حیات خود، بارها فوران کرده است. طبق اسناد و مدارک موجود، اولین فوران این کوه به قرن هشتم میلادی و بیش از ۱۱ هزار سال قبل برمی‌گردد. پس از این فوران اولیه که کوه را به شکل امروزی‌اش درآورد، فوجی ۹ بار دیگر فوران کرد که آخرین مورد آن در اوایل قرن هجدهم، در سال ۱۷۰۷ میلادی اتفاق افتاد. طی این فوران که به فوران هوئی معروف است خروج مواد مذاب و خاکسترهای آتشفشانی از طریق دهانه دیگری به جز دهانه اصلی کوه فوجی رخ داد و باعث شکل‌گیری دهانه‌ای در قسمت شمالی کوه شد که دهانه هوئی نام دارد.

از آن زمان تاکنون، فوجی در حالت غیرفعال به سر می‌برد و فعالیت آتشفشانی خاصی نداشته است. با این حال، در سال‌های مختلف، ریسک فعالیت دوباره آن ارزیابی شده و برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام اقدامات پیشگیرانه و تخلیه مناطق مسکونی مجاور کوه در صورت فعالیت‌ یا فوران احتمالی آن انجام شده است. به‎طور کلی، باتوجه به وقوع زمین‌لرزه‌های شدید در ژاپن، احتمال دوباره فعال شدن فوجی چندان بعید نیست.

کوه فوجی بلندترین کوه ژاپن

عکسی از کوه فوجی ژاپن

آیا می توانیم به قله کوه فوجی صعود کنیم؟

کوه فوجی از جمله کوه‌هایی است که صعود به آن بسیار ساده است و افراد مبتدی و بی‌تجربه هم به سادگی می‌توانند خود را به قله آن برسانند. فصل صعود به قله فوجی، تابستان و ماه‌های جولای تا آگوست (تیرماه تا اوایل شهریورماه) است. در این فصل، هوا نسبت به سایر ایام سال، گرم‌تر می‎شود و بیشترین امکانات در مسیر کوهنوردی مهیا است.

برای صعود به فوجی چندین مسیر تدارک دیده شده که برخی از آنها عبارتند از فوجی‌نومیا، یوشیدا، گوتمبا و مورایاما. این مسیرها در ایستگاه‌های مختلف با یکدیگر تلاقی دارند و قله فوجی در ایستگاه دهم واقع شده است.

معمولاً کوهنوردان مسیر خود را از ایستگاه شماره ۵ آغاز می‌کنند که با استفاده از خودرو یا اتوبوس قابل دسترس است. مسیر یوشیدا که از دامنه کوه آغاز می‌شود، محبوب‌ترین مسیر در بین این مسیرها به شمار می‌رود؛ چراکه هم از پارکینگ وسیع و مناسبی برخوردار است و هم در طول مسیر، کلبه‌های کوهستانی متعددی وجود دارد که بزرگ و مجهز هستند.

اگر به پدیده‌های زمین‌شناختی علاقه داشته باشید، در مسیر گوتمبا یا ساباشیری، مناطق پوشیده از خاکسترهای آتشفشانی و سنگ‌های خاص را خواهید دید. به‏علاوه، در مسیرهایی که به قله فوجی منتهی می‌شوند، می‌توانید آثار تاریخی و جاذبه‌های مختلفی را نیز ببینید. همچنین در مسیر یوشیدا، معابد و مکان‌های مذهبی تاریخی، چایخانه‌های سنتی ژاپنی و کلبه‌های کوهستانی زیبایی را مشاهده خواهید کرد.

بسیاری از کوهنوردان، حرکت خود را در ساعات بعدازظهر آغاز می‌کنند و تا قبل از تاریک شدن کامل هوا به ایستگاه ۷ یا ۸ می‌رسند. آنها چند ساعتی را در کلبه کوهستانی می‌مانند و سپس تا قبل از طلوع خورشید، خود را به قله می‌رسانند تا شاهد طلوع خورشید بر فراز کوه فوجی و سرزمین آفتاب باشند. پس از استراحت در قله و پیاده‌روی در اطراف دهانه اصلی آتشفشان، در هنگام ظهر، به پایین برمی‎گردند.

کوه فوجی در فرهنگ و اعتقادات مردم ژاپن

کوه فوجی در فرهنگ و باورهای مردم ژاپن چنان جایگاهی دارد که به‎عنوان بارزترین و مشهورترین نماد کشور ژاپن شناخته می‌شود. این کوه به همراه دو کوه دیگر، یعنی کوه‌های تاته و هاکو، سه کوه مقدس ژاپن را تشکیل می‌دهد. براساس اساطیر ژاپن که ریشه در باورهای آیین شینتو دارد، در آغاز آفرینشِ سرزمین ژاپن، هفت خدای اصلی در شکل‌گیری این سرزمین نقش داشتند و کونینو توکوتاچی، یکی از این خدایان بود. او به‎عنوان نماد هستی ابدی سرزمین ژاپن شناخته می‌شود و براساس اساطیر، در قله فوجی اقامت دارد.

علاوه‏بر این، بر اساس باورهای ژاپنی‌ها، اویاماتسومی، خدای کوه‌هاست و او دختری دارد که کونوهاناساکویا نام دارد. کونوهاناساکویا، تجسم زندگی ژاپنی است و نماد او، شکوفه گیلاس مشهور ژاپنی یا همان ساکورا است. در همین راستا، درباره جشن شکوفه های گیلاس ژاپن نیز بخوانید.
کونوهاناساکویا به عنوان الهه یا ایزدبانوی کوه فوجی و همه آتش‌فشان‌ها شناخته می‌شود. در مسیر رسیدن به قله فوجی و در دامنه‌های آن، زیارتگاه‌ و معابد مختلفی وجود دارد که برای ادای احترام به این ایزدبانو ساخته شده و مشهورترینشان زیارتگاه فوجی‌سان هونگو سنگن تایشا در شهر فوجی‌نومیا است. مردم ژاپن معتقد بودند ساختن این معابد در اطراف قله‌ها و کوه‌های آتش‌فشانی، جلوی فوران آتش‌فشان را می‌گیرد و از مردم محافظت می‌کند.

به علاوه برخی از پیروان آیین شینتو باور داشتند کوه‌ها محل اقامت خدایان هستند و با راه‌پیمایی‌های طولانی و بالا رفتن از کوه‌های صعب‌العبور می‌توان به نوعی قدرت روحانی و نزدیکی به خدایان دست یافت. از نظر معتقدین به این آیین، فوجی یکی از کوه‌های اصلی برای عبادت و کوهپیمایی محسوب می‌شد و به همین دلیل در مسیر صعود به قله، معابد و زیارتگاه‌های مختلفی ساخته شده است. بسیاری نیز بر این باورند که اولین کسی که به قله این کوه صعود کرده، یک راهب بوده و حتی به دلایل مذهبی، صعود بانوان تا اواسط قرن نوزدهم به این کوه ممنوع بود.

اهمیت کوه فوجی در دوران حاضر نیز دست کمی از گذشته ندارد. فوجی آنگونه که یونسکو نیز می‌گوید، همواره محل الهام شاعران و نویسندگان و نقاشان ژاپنی بوده و ردپای آن در آثار هنرمندان این سرزمین کاملاً مشهود است.

کوه فوجی در فرهنگ و اعتقادات مردم ژاپن

عکسی از کوه فوجی در ژاپن

دلیل نام کوه فوجی یاما در ژاپن

درباره علت نامگذاری کوه فوجی، روایت‌های متفاوتی وجود دارد؛ این کوه در متون رسمی و دولتی ژاپن که از قرن هشتم به‌جامانده است، فوجی نامیده شده؛ اما مردم ژاپن به آن فوجی سان یا فوجی یاما نیز می‌گویند. سان و یاما هر دو به معنای «کوه» در گویش‌های مختلفِ زبان ژاپنی است. درباره ریشه کلمه فوجی، برخی معتقدند این کلمه از زبان آینو، زبان اهالی بومی ژاپن آمده و در اصل، فوچی به معنای آتش یا الهه آتش در آیین بودیسم بوده است.

مقایسه کوه فوجی و دماوند

بسیاری از کوهنوردان معتقدند کوه فوجی و دماوند بسیار به یکدیگر شباهت دارند؛ طوری که می‌توان آنها را کوه‌های دوقلو دانست. این دو کوه هردو از نظر ظاهری، مخروطی‌شکل و نسبتاً متقارن هستند و هردو نیز از کوه‌های آتش فشانی به حساب می‌آيند. البته دماوند یک آتش‌فشان خفته است؛ ولی فوجی یک آتش‌فشان فعال به شمار می‌رود.

آخرین فوران دماوند به ۵۳۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. درحالی‎که از آخرین فوران فوجی، فقط ۳۰۰ سال می‌گذرد.

از لحاظ ارتفاع نیز دماوند با ۵۶۰۹ متر ارتفاع، تقریباً ۲۰۰۰ متر از فوجی بلندتر است و مرتفع‌ترین کوه آتشفشانی آسیا به شمار می‌رود.

برخلاف فوجی که صعود به آن آسان است و روزانه هزاران نفر به قله این کوه صعود می‌کنند، دماوند در شمار هفت کوهی قرار دارد که صعود به آن سخت و حتی گاهی مرگ‎آور است.

مقایسه کوه فوجی ژاپن و کوه دماوند ایران

تصویری از کوه فوجی در سمت چپ و کوه دماوند در سمت راست

جاهای دیدنی اطراف کوه فوجی ژاپن

همان‎طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، در اطراف کوه فوجی، شهرها و روستاهای زیبا، معابد و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری وجود دارد. دریاچه کاواگوچیکو که یکی از ۵ دریاچه نزدیک به این کوه است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و لذت یک طبیعت‌گردی دلچسب با چشم‌اندازی خیره‌کننده از فوجی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

باتوجه به ماهیت آتش‌فشانی فوجی، در اطراف این کوه می‌توانید از چشمه‌های آبگرم متعددی دیدن کنید و از خواص درمانی آنها نیز بهره ببرید. چشمه‌های هوتاراکاشی، یاماناکاکو و هاکونه از جمله چشمه‌های آب گرم نزدیک این کوه هستند.

اگر هیجان کوهنوردی و بازدید از کوه فوجی هنوز برایتان کافی نبوده است، پس به جنگل آئوکیوگاهارا که به دریای درختان مشهور است سری بزنید. این جنگل در شمال غرب فوجی قرار دارد و بین مردم ژاپن، شهرت خوبی ندارد؛ چراکه آن را جایگاه ارواح و شیاطین می‌دانند و حتی به علت وقوع خودکشی‌های بسیار در آن، به جنگل خودکشی نیز معروف شده است. البته این جنگل زیبا از تنوع گیاهی و جانوری چشمگیری نیز برخوردار است و دو غار دیدنی که در اثر فعالیت‌های آتشفشانی فوجی ایجاد شده‌اند در این جنگل قرار دارند.

اقامتگاه ها و هتل های اطراف کوه فوجی

باتوجه به محبوبیت کوه فوجی و سیل گردشگرانی که برای بازدید از این کوه و کوهنوردی به این منطقه می‌آیند، وجود اقامتگاه‌ها و هتل‌های خوب در نزدیکی این کوه طبیعی است.

هایلند ریزورت هتل اند اسپا یکی از محبوب‌ترین هتل‌های نزدیک به فوجی در یوشیدا است که یک هتل سه ستاره با چشم‌اندازی بی‌نظیر از فوجی یاما به شمار می‌رود.

هتل کوه فوجی نیز یکی دیگر از هتل‌های نزدیک به کوه فوجی است که در یاماناکا قرار دارد و نسبت به هتل قبلی کمی نزدیک‌تر است.

هتل فوجی کاواگوچیکو ریزورت یکی از هتل‌های شهر فوجیکاواگوچیکو است که در نزدیکی دریاچه کاواگوچی قرار دارد و با اقامت در آن می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و هم از نزدیکی به دریاچه لذت ببرید و هم از تماشای چشم‌انداز فوجی.

هایلند ریزورت هتل اند اسپا ژاپن

عکسی از اتاقی در هتل هایلند ریزورت هتل اند اسپا با ویو به کوه فوجی

بر فراز کوه فوجی؛ سرآمد کوه های ژاپن

کوه فوجی یکی از مهم‌ترین کوه‌های ژاپن، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر گردشگری است. این کوه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، سالانه هزاران گردشگر را به خرید تور ژاپن ترغیب می‌کند، به طوری که قریب به ۳۰۰ هزار نفر سالانه به قله این کوه صعود می‌کنند. این کوه آتشفشانی با طبیعت بکر و جذابی که در اطراف خود دارد، بهشت طبیعت‌گردان و کوهنوردانی است که به ژاپن سفر می‌کنند.

سؤالات متداول:

1. کوه فوجی کجاست؟

کوه فوجی در جزیره هونشو در 100 کیلومتری جنوب غربی توکیو ی ژاپن قرار دارد و 3776 متر ارتفاع دارد.

2. آیا امکان کوهنوردی در کوه فوجی وجود دارد؟

بله. کوه فوجی مسیرهای گوناگون و ساده‌ای برای صعود دارد که اکثرشان پر از تجهیزات و امکانات موردنیاز کوهنوردان هستند. 

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt