۲۲۴ اثر تاریخی در طبس کشف شد

۲۲۴ اثر تاریخی در طبس کشف شد

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 30 اردیبهشت ، 1400

۲۲۴ اثر تاریخی در طبس کشف شد

باستان‌شناسان در طبس حدود ۲۲۴ اثر تاریخی کشف کردند که قدمت آنها به دوره زمانی دوران قبل از تاریخ پهلوی اول می رسد. برای اطلاع بیشتر از این خبر الفبای سفر را همراهی کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

باستان‌شناسان در طبس حدود ۲۲۴ اثر تاریخی کشف کردند که قدمت آنها به دوره زمانی دوران قبل از تاریخ پهلوی اول می رسد. برای اطلاع بیشتر از این خبر الفبای سفر را همراهی کنید.

طبس دارای جایگاه مهم تاریخی

یکی از مناطق کهن و پر قدمت با سابقه چند صد ساله در خراسان جنوبی، طبس است که با وجود اینکه جایگاه مهم و پر رنگ در طول دوران تاریخی خود دارد اما در حال حاضر از نظر پژوهش‌های باستان‌‌شناسی و تاریخی، یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌های امروزی محسوب می شود. سرپرست هیات باستان‌شناسی، علی‌اصغر محمودی نسب در مورد کشف این محل تاریخی گفته است:

در بخش دیهوک و دهستان پیرحاجات طبس، کاوشهایی صورت گرفته که در مجموع ۲۲۴ اثر تاریخی کشف شد که شامل بافت‌های قدیمی، بنا، محوطه، غار، راه قدیمی، معدن، کوره ذوب، قبرستان قدیمی، سنگ‌ نگاره هستند که قدمت آنها به دوره زمانی دوران قبل از تاریخ تا پهلوی اول بر می گردد.

به گفته او، آثار قبل از تاریخی و تاریخی در این محدوده بسیار کم بوده و بیشتر آثار به دوران اسلامی اخیر تعلق دارد.سرپرست هیات باستان‌شناسی ادامه داد: بخش وسیعی از شهرستان طبس در دشت‌های خشک قرار دارد و به همین دلیل بافتهای روستایی زیادی در این منطقه وجود دارد که تاثیر آن در معماری بناها نیز قابل مشاهده است. او آثار مربوط به دوران قبل از تاریخ، تاریخی و اوایل اسلام در محدوده مورد کاوش را بسیار جزیی و اکثر آن را شامل محوطه بیان کرد و افزود: از  آثار شناسایی شده قبل از اسلام به غیر از یک محوطه، به بقایای راه و همچنین نقوش صخره‌ای نیز می توان اشاره کرد.

علی‌ اصغر محمودی نسب گفت: بیشترین آثار کشف شده به قرون متاخر اسلامی تعلق دارد که حجم بسیاری از آنها مربوط به استحکامات دفاعی مانند قلعه و برج و بناهای عام المنفعه مثل حوض انبار می باشد.او افزود: قلعه‌های کشف شده از نوع قلعه‌های دشتی و با پلان مستطیل است که بیشتر این قلعه‌ها برای مقابله با حمله ازبکان و ترکمن‌ها ساخته شده است.

این باستان‌شناس ادامه داد: شهرستان طبس در مسیر جاده‌های ارتباطی مهمی قرار دارد که از مرکز و جنوب ایران به سمت شمال خراسان منتهی می شود که دارای رونق زیادی است و علت آن را می‌توان در شناسایی جاده‌های کهن و عناصر معماریی که به آن وابسته است دانست.

محمودی نسب در پایان اظهار کرد: نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان طبس با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، بررسی و شناسایی آثار این محدوده را با هدف تهیه نقشه جامع باستان شناسی بخش دیهوک و دهستان پیرحاجات در برنامه پژوهشی قرار داد که این پژوهش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

اخبار گردشگری را در الفبای سفر دنبال کنید.

۲۲۴ اثر تاریخی در طبس کشف شد-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt