هزینه های سفر به باکو جمهوری اذربایجان

هزینه های سفر به باکو جمهوری اذربایجان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 بهمن ، 1401

هزینه های سفر به باکو

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بزرگترین شهر این کشور بوده که در مجاور دریاچه کاسپین و منطقه قفقاز قرار دارد.اما میزان هزینه های سفر به باکو چه قدر است؟ با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بزرگترین شهر این کشور بوده که در مجاور دریاچه کاسپین و منطقه قفقاز قرار دارد. این شهر با ایران مرز خشکی و آبی مشترک دارد و دارای تاریخ و فرهنگی غنی است و آب و هوای مطلوب و انواع جاذبه های دیدنی و پر ارزش دارد که انتخاب خوبی به عنوان مقصد سفر است. اما میزان هزینه های سفر به باکو چه قدر است؟ با الفبای سفر همراه باشید.

واحد پول آذربایجان

واحد پول کشور آذربایجان منات است.(هر منات حدود 15630 تومان) است. از اسکانس های رایج این کشور می توان به به اسکناس های ۱ (خاکستری)، ۵ (نارنجی)، ۱۰ (آبی)، ۲۰ (سبز)، ۵۰ (زرد)، ۱۰۰ (ارغوانی) مناتی و سکه هایی چون ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ قپیکی اشاره کرد که هر ۱۰۰ قپیک برابر با یک منات است.

برای تبدیل ارز و پول دو روش پیش رو دارید:

۱- خریدن دلار در ایران و تبدیل آن در صرافی های آذربایجان به منات

۲- تبدیل  کردن ارزها در شعب بانک‌ِ ملی در سطح شهر

با کارتهای الکترونیکی مستر کارت، ویزا، ویزا الکترون و مائسترو کارت نیز می توانید از دستگاه های خودپرداز در اذربایجان پول برداشت کنید.

هزینه ها در باکو در مقایسه با تهران نیز حدود ۲۰% ارزان تر است.

مدارک و هزینه های قبل سفر

هزینه های گرفتن گذرنامه برای سفر به باکو عبارت اند از:

۱- هزینه ۱۰۰۰ تومان بابت شناسه
۲- هزینه 5.000 تومان به حساب شهرداری بابت عوارض شهرداری
۳- هزینه 100.000 تومان برای خزانه داری استان بابت تعرفه صدور گذرنامه
۴- هزینه 42.861 تومان بابت خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست

تهیه ویزای سفر به باکو آذربایجان

۱- اقدام شخصی برای گرفتن ویزای آذربایجان

می توانید به سفارت آذربایجان در تهران یا تبریز برای دریافت ویزا مراجعه کنید. برای دریافت ویزا، باید ۲۰ دلار بپردازید، همچنین باید دو قطعه عکس ۳*۴، اصل گذرنامه و کپی از صفحات آن و کپی از بیمه نامه مسافرتی را همراه داشته باشید. گرفتن ویزا معمولی آذربایجان از راه سفارت ۱۰ روز کاری زمان می برد. هزینه بیمه نامه مسافرتی با توجه به تعداد روزها (۷ روز تا یک سال) بین ۶۵ هزار تا ۱ میلیون تومان متفاوت است. همراه داشتن بیمه نامه مسافرتی برای گرفتن ویزا اجباری است.

آدرس سفارت آذربایجان در تهران: تهران، پاسداران، خيابان نيستان سوم، كوچه راستوان، پلاک ۱۶

آدرس سفارت آذربایجان در تبریز: تبریز، بلوار ولیعصر، خیابان عارف

۲- اخذ ویزای الکترونیکی آذربایجان

برای اخذ ویزا از راه الکترونیکی و دریافت ویزای الکترونیکی آذربایجان می توانید به سایت evisa.gov.az مراجعه کنید. هزینه ویزای الکترونیک  نیز ۲۴ دلار است.

۳- مراجعه به آژانس های مسافرتی

می توانید به یکی از آژانس های مسافری رجوع کنید و با پرداخت هزینه های لازم، از آنها ویزا را در زمان مشخص دریافت کنید که این روش راحت تر و کم دردسری است و با این راه ویزای شما بعد 3 روز آماده می شود. اما برای انجام این کار باید 70 یورو بپردازید، همچنین این مبلغ برای دریافت ویزای فوری بیشتر می شود.

برج های شعله باکو در شب، هزینه های سفر به باکو

راه های سفر به باکو آذربایجان و هزینه های سفر به باکو

برای سفر به باکو شیوه های مختلفی در پیش رو دارید، میتوانید تور باکو را انتخاب کنید و یا به صورت اقتصادی و شخصی از راه زمینی با قطار، خودروی شخصی و اتوبوس به این کشور سفر کنید. اما به شکل کلی راه های مختلف سفر به باکو شامل انواع زیر می شود.

۱- تورهای مسافرتی آذربایجان:

  • تورهای زمینی آذربایجان
  • تورهای هوایی آذربایجان

۲- سفر شخصی به آذربایجان:

  • سفر به آذربایجان با هواپیما
  • سفر به آذربایجان با اتوبوس 
  • سفر به آذربایجان با ماشین شخصی

سفر به آذربایجان با تورهای باکو

با توجه به زمانی که به باکو سفر کنید تورهای مختلف برای آذربایجان وجود دارد. به صورت کلی برای سفر به پایتخت این کشور، دو نوع تور هوایی باکو و تور زمینی باکو وجود دارد که قیمت تورهای مختلف باکو با توجه به زمان سفر، آژانس هواپیمایی ارائه دهنده تور باکو، هتل های رزرو شده در باکو و نوع اتاق در هتل های باکو هزینه های متفاوتی به شرح زیر دارد.

سفر هوایی با تور باکو: قیمت تور باکو هوایی ۳ شب و ۴ روز 8 میلیون تومان می باشد.

سفر زمینی با تور باکو: قیمت تور باکو زمینی برای ۴ شب و ۵ روز از 1.600.000 تومان شروع می شود.

۲- راه های سفر شخصی به آذربایجان

 برای سفر شخصی به آذربایجان نیز روشهای مختلف با هزینه های گوناگون وجود دارد که با توجه به سلیقه و بودجه خود می توانید یکی را انتخاب کنید. ما برای شما شیوه های سفر شخصی به باکو را شرح داده ایم که هزینه های آن عبارتند از:

۱) سفر به باکو با هواپیما

برای سفر شخصی به صورت هوایی و خرید بلیط هواپیما باکو باید بلیط هواپیما تهران به باکو را که از 3.000.000 تومان شروع می شود، تهیه کنید.

۲) سفر به آذربایجان با قطار

از ایران به مقصد باکو  قطار مستقیمی وجود ندارد، اما می توانید از مرز عبور کنید و از طریق قطارهای شهر آستارا آذربایجان به باکو برسید. این قطارها به صورت شب رو می باشند و ساعت ۸ شب از آستارا به سمت باکو و ۱۱ شب از باکو به سمت آستارا حرکت می کنند.
هزینه بلیط قطار آستارا به باکو و برعکس حدود ۶.۳ منات آذربایجان تا ۱۱.۳۳ منات آذربایجان می باشد.

۳) سفر به آذربایجان با اتوبوس

هزینه یک طرفه بلیط اتوبوس آذربایجان: قیمت بلیط اتوبوس تهران به باکو 150.000 تا 280.000 تومان است. این اتوبوس ها از ترمینال غرب تهران حرکت می کنند.
قیمت بلیط اتوبوس تبریز باکو نیز حدود ۱۲۰۰۰۰ تومان می باشد.
همچنین برای سفر به باکو با اتوبوس می توانید ابتدا به شهر آستارا (مرز آستارا) بروید و پس از عبور از مرز سوار اتوبوس های آستارا به باکو شوید که این اتوبوس ها ۶ ساعت در راه هستند.

قیمت بلیط اتوبوس تهران آستارا حدود 37.000 تومان تا 60.000 تومان می باشد.

هزینه بلیط اتوبوس آستارا آذربایجان به باکو آذربایجان نیز حدود ۵.۰۷ منات آذربایجان است.

مسیر ارزان سفر با اتوبوس به باکو اذربایجان:

یک شیوه برای سفر ارزان به باکو آذربایجان، استفاده از اتوبوس های یک طرفه ترکی در آذربایجان است. بلیط اتوبوس های ترکی در آذربایجان را می توانید از سایت ترمینال بین المللی باکو تهیه کنید. در ادامه قیمت بلیط اتوبوس های مستقیم باکو به تهران و همچنین اتوبوس های باکو به تبریز اشاره کرده ایم.

قیمت بلیط اتوبوس باکو به تهران حدود ۴۰ منات آذربایجان می باشد.
قیمت بلیط اتوبوس باکو به تبریز حدود ۳۰ منات آذربایجان است. 

4) سفر به باکو آذربایجان با تاکسی

به شما استفاده از ماشین های کرایه ای لب مرز را برای سفر به باکو بیشتر توصیه می کنیم. از مرز آستارا که مرز اصلی بین دو کشور ایران و آذربایجان بوده و رفت و آمد بسیاری در آن صورت می گیرد به باکو با تاکسی بروید. بیشتر تاکسی های آستارا به باکو ماشین های بنز هستند. هزینه کرایه ماشین از لب مرز آستارا تا شهر باکو با توجه به زمان سفر متفاوت بوده و به شرح زیر می باشند.

سفر در ایام تابستان و دوران اوج سفرهای باکو قیمت کرایه تاکسی از آستارا به باکو حدود ۴۰ منات تا ۵۰ منات آذربایجان می باشد.
در سایر روزهای سال قیمت کرایه تاکسی از مرز آستارا تا باکو حدود ۱۵ منات آذربایجان تا ۳۰ منات آذربایجان می باشد.

۵) سفر به باکو آذربایجان با ماشین شخصی

برای سفر به باکو با اتومبیل شخصی خود قبل از خروج از کشور باید هزینه هایی را از جمله مواردی که در زیر آورده ایم، پرداخت کنید.

۱- هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله: 141.000 تومان
۲- هزینه پلاک بین المللی: 425.000 تومان
۳- هزینه دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: ۱۰۰۰۰۰ تومان
۴- قیمت برچسب CD و IR: برابر با 5.400 تومان
۵- هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: 30.000 تومان
۶- هزینه بیمه بین المللی ماشین: هزینه بسته به نوع ایرانی یا خارجی متفاوت

فضای داخلی قلعه تاریخی شیروان شاه در باکو آذربایجان

هزینه های ورود به کشور آذربایجان با خودروی شخصی:

۱- بیمه ماشین در آذربایجان حدود ۲۰ دلار (هر دلار حدود 12000 تومان) می باشد.
۲- مالیات ورود خودرو به کشور آذربایجان نیز ۲۰ دلار است.

نکات مهم در سفر به آذربایجان با خودروی شخصی:

  • بر اساس قوانین سختگیرانه جمهوری آذربایجان، باید این را بدانید که فقط ماشین های تولید شده از سال ۲۰۱۰ به بعد حق ورود به خاک این کشور را خواهند داشت. 
  • برای کاپوتاژ ماشین یا تهیه مجوز خروج از کشور باید به گمرک شهر و یا مرکز استان خود رجوع کنید.
  • به هنگام خروج از مرز، عوارض خروج از کشور را در شعب بانک ملی سراسر کشور باید بپردازید.

مرزها و مسیرهای سفر به جمهوری آذربایجان و شهر باکو با خودروی شخصی

ایران با جمهوری آذربایجان دو پایانه مرزی مشترک دارد. این دو پایانه مرزی عبارتند از:

۱- مرز آستارا

مهم ترین مرز ورود به کشور آذربایجان، مرز آستارا است که در نزدیکی شهر آستارا واقع شده است. از این مرز تا باکو ۳۵۰ کیلومتر راه در پیش دارید. ساعت کاری مرز آستارا ۱۲ ساعته و از ۸ تا ۲۰ می باشد.

۲- مرز بیله سوار

مرز دیگر برای ورود به خاک کشور آذربایجان، مرز بیله سوار است که در استان اردبیل و شهرستان مرزی بیله سوار واقع شده و تا باکو ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. ساعت کاری مرز بیله سوار ۹ تا ۱۷ می باشد.

هزینه‌ های حمل و نقل درون شهری در باکو

باکو دارای سیستم حمل و نقل عمومی کارآمدی می باشد و حمل و نقل نه تنها از راه تاکسی و اتوبوس های باکو، بلکه مترو، مینی بوس، دوچرخه و قطار برقی هم در آذربایجان صورت می گیرد. انواع گزینه های حمل و نقل در باکو، هزینه های حمل و نقل در باکو و نحوه پرداخت هزینه های حمل و نقل در باکو به شکل زیر می باشد.

پرداخت هزینه های حمل و نقل عمومی با باکی کارت، بلیط الکترونیک باکو

خرید باکی کارت باکو در ایستگاه های مترو باکو، ایستگاه های اتوبوس باکو و ایستگاه های فروش باکی کارت باکو، امکانپذیر هستند. درکل 2 نوع باکی کارت وجود دارد:

  • کارت های پلاستیکی باکی کارت باکو و قابل شارژ  که هزینه آن ۲ منات آذربایجان می باشد.
  • کارت های کاغذی باکی کارت باکو: این کارت ها قابل شارژ نیستند و تا ۴ بار قابل استفاده می باشند و 45 روز اعتبار دارند. هزینه کارت های کاغذی باکی کارت باکو ۰.۲ منات آذربایجان است.
    از این کارت ها می توانید برای پرداخت هزینه مترو در باکو و اتوبوس های قرمز رنگ جدید باکو استفاده کنید.

هزینه حمل و نقل عمومی در باکو

گزینه های حمل و نقل عمومی در تور آذربایجان به این شرح است:

حمل و نقل با اتوبوس در باکو: هزینه اتوبوس در آذربایجان ۰.۲ منات آذربایجان است که با کارت (اتوبوس های قرمز) و یا نقد قابل پرداخت هستند.

حمل و نقل با تاکسی در باکو: بیشتر تاکسی های شهر باکو که در کنار خیابان منتظر مسافرند، تاکسی متر ندارند و هزینه کرایه آن ها از ۵ منات آذربایجان از ابتدای مسیر شروع می شود. بر روی برخی از تاکسی ها پرچم ۱ منات وجود دارد که با وجود تاکسی متر، کرایه های معقولی دریافت می کنند. برای مسیرهای طولانی تاکسی ۱۸۹ باکو وجود دارند که هزینه آن  برای سه کیلومتر، ۳ منات آذربایجان، برای ۴ کیلومتر ۳.۸۰ منات آذربایجان و برای هر کیلومتر بیش تر نیز ۰.۵ منات آذربایجان میشود.

حمل و نقل با مترو در باکو آذربایجان: هزینه استفاده از مترو از باکو به مناطق برون شهری آن ۰.۲ منات آذربایجان است که فقط با باکی کارت باکو می توانید آن را بپردازید.

نگاهی کلی به هزینه حمل و نقل در شهر باکو

  • قیمت بلیط الکترونیک باکو: هزینه باکی کارت به همراه شارژ ۲ منات آذربایجان و بلیط کاغذی ۰.۲ منات آذربایجان می باشد.
  • هزینه اتوبوس در باکو ۰.۲ منات آذربایجان می باشد.
  • هزینه رفت و آمد با مترو در باکو ۰.۲ منات آذربایجان است.
  • هزینه سفر با تاکسی در باکو آذربایجان از ۵ منات آذربایجان شروع می شود.
  • قیمت بنزین در آذربایجان ۰.۷۰ منات آذربایجان تا ۰.۹۵ منات آذربایجان می باشد. 

هزینه های اقامت در باکو

هزینه های اقامت در باکو در مکان های مختلف به این صورت است:

هزینه اقامت در هتل های آذربایجان در باکو:

  • قیمت هتل های  ۳ ستاره باکو: حدود ۲۰ منات آذربایجان تا ۱۰۰ منات آذربایجان
  • قیمت هتل های ۴ ستاره باکو: حدود ۲۰ منات آذربایجان تا ۳۰۰ منات آذربایجان
  • قیمت هتل های ۵ ستاره باکو: حدود ۹۰ منات آذربایجان تا ۳۰۰۰ منات آذربایجان

هزینه اقامت در هاستل های باکو: باکو حدود ۵۰ هاستل وجود دارد که با توجه به مکان هاستل و امکانات، بین ۵ منات تا ۸۰ منات آذربایجان قیمت متفاوت دارند.
هزینه اقامت در مهمان خانه و آپارتمان باکو: هزینه ‌های این مکان ها با توجه به محل اقامتگاه، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات آن با یکدیگر متفاوت است که بین ۱۰ منات تا ۱۷۰ منات آذربایجان است.

بهترین روزها را در سفر به آذربایجان تجربه کنید

هزینه‌ های خوراک و غذا در باکو

هزینه غذا در باکو در رستوران های مختلف باکو متفاوت است، اما به صورت کلی هزینه های غذا و خوراک در باکو به شرح زیر می باشد.

رستوران و فست فود:

  • قیمت رستوران ارزان در باکو: حدود 10 منات آذربایجان 
  • قیمت رستوران متوسط در باکو: حدود ۱۵ منات آذربایجان 
  • قیمت رستوران گران قیمت در باکو: از 45 منات آذربایجان
  • قیمت فست فودهای زنجیره ای در باکو مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: حدود 8 منات آذربایجان

هزینه و قیمت خوراکی های لازم در سفر به باکو:

هزینه خرید نان در باکو: 0.48 منات آذربایجان
هزینه خرید شیر در باکو: هر لیتر حدود 1.66 منات آذربایجان
هزینه خرید پنیر محلی در باکو: 6.10 منات آذربایجان
هزینه خرید تخم مرغ ۱۲ عددی در باکو: حدود 2.14 منات آذربایجان
هزینه خرید یک بطری آب ۱.۵ لیتری در باکو: حدود 0.79 منات آذربایجان
هزینه خرید سینه مرغ (۱ کیلوگرم) در باکو: حدود 6.05 منات آذربایجان

هزینه و قیمت خرید میوه و سبزیجات (۱ کیلوگرم) در باکو آذربایجان:

هزینه خرید گوجه فرنگی در باکو: حدود 1.78 منات آذربایجان
هزینه خرید پیاز در باکو: حدود 0.72 منات آذربایجان
هزینه خرید سیب زمینی در باکو: حدود 0.87 منات آذربایجان
هزینه خرید کاهو در باکو: حدود 0.82 منات آذربایجان
هزینه خرید سیب در باکو: حدود 1.62 منات آذربایجان
هزینه خرید موز در باکو: حدود 2.42 منات آذربایجان

هزینه تفریحات مختلف و لذت بخش در باکو

هزینه برخی از جاذبه های گردشگری آذربایجان در باکو به شرح زیر است:

  • هزینه ورودی کاخ شیروانشاه باکو: ۲ منات آذربایجان
  • هزینه ورودی برج میدن باکو: ۸ منات آذربایجان
  • هزینه ورودی آتشگاه باکو: ۲ منات آذربایجان
  • هزینه ورودی یانار داغ (کوه سوزان) باکو: ۲ منات آذربایجان
  • هزینه ورودی موزه باستان شناسی و مردم شناسی آذربایجان در باکو: ۶ منات آذربایجان
  • هزینه ورودی حمام محلی باکو: حدود ۲۰ منات آذربایجان
  • هزینه ورودی مرکز فرهنگی هنری حیدر علیف باکو: قسمت های مختلفی دارد وپرداخت هزینه ورود به هر موزه و نمایشگاه به صورت جداگانه است. قیمت بلیط ورودی مرکز فرهنگی هنری علی اف: ۱۵ منات آذربایجان
  • هزینه تورهای گردش در باکو: از ۶۰ دلار
  • هزینه ورودی پارک آبی دالگا بیچ باکو: روزهای عادی ۵۰ منات آذربایجان و روزهای شنبه و یکشنبه ۷۰ منات آذربایجان

هزینه و قیمت های خرید لباس و پوشاک در آذربایجان

هزینه خرید لباس در باکو

قیمت پوشاکِ برند و غیر برند در آذربایجان حدود ۵ تا ۳۰% ارزان تر از ایران است و حتی می توانید پوشاک برند اصل را در آذربایجان تهیه کنید.

  • قیمت یک شلوار جین برند در باکو: حدود 82 منات آذربایجان
  • قیمت یک پیراهن زنانه با برند زارا یا اچ اند ام در باکو: حدود 70 منات آذربایجان
  • قیمت یک جفت کفش نایک در باکو: حدود 164 منات آذربایجان
  • قیمت یک جفت کفش چرم مردانه در باکو: حدود 156 منات آذربایجان

هزینه خدمات و سرویس موبایل در کشور آذربایجان

برخی از اپراتورهای آذری آذرسل (Azercell)، باکسل (Bakcell) و آذرفون (Azerfon) هستند که قیمت سرویس ها و خدمات موبایل در هرکدام از اپراتورهای مختلف تلفن همراه در آذربایجان با یکدیگر متفاوت اند، اما به صورت میانگین یک دقیقه مکالمه با موبایل در کشور آذربایجان در حدود ۰.۰۶ دلار هزینه دارد.

سوالات متداول

هزینه باشگاه بدنسازی در باکو آذربایجان برای بزرگسال چقدر است؟

هزینه باشگاه در آذربایجان 57.62 منات می باشد.

هزینه حمل و نقل در باکو آذربایجان چقدر است؟

هزینه استفاده از حمل و نقل در باکو 0.2 منات است.

ارزان ترین راه برای سفر به باکو آذربایجان چه موقع است؟

ارزانترین راه استفاده از تور زمینی باکو آذربایجان می باشد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt