آشنایی با فرودگاه بین المللی ارمنستان

آشنایی با فرودگاه بین المللی ارمنستان

جستجو در مجله گردشگری

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

آشنایی با فرودگاه بین امللی ارمنستان

هر کشور را که برای مقصد سفر خود انتخاب می کنید، بهتر قبل از سفر اطلاعاتی در مورد فرودگاه ، محل و فاصله آن با هتلی که رزرو کردید کسب کنید تا با خیال آسوده سفر کنید. یکی از فرودگاهی که می خواهیم به شما معرفی کنیم فرودگاه ایروان پایتخت ارمنستان است با الفبای سفر همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

فرودگاه هاهمواره پذیرای مسافران از تمام نقاط دنیا هستند، در برخی کشورها فرودگاه بسیار لوکس و با تجهیزات تفریحی و رفاهی هستند. هر کشور را که برای مقصد سفر خود با تور انتخاب می کنید، قبل از سفر اطلاعاتی در مورد فرودگاه ، محل و فاصله آن با هتلی که رزرو کردید کسب کنید تا با خیال آسوده تری سفر کنید. یکی از فرودگاهی که می خواهیم به شما معرفی کنیم فرودگاه ایروان پایتخت ارمنستان است با الفبای سفر در ادامه همراه باشید.

تاریخچه ی فرودگاه بین المللی ایروان       

 فرودگاه بین المللی ایروان (Yerevan International Airport)  که نام دیگر آن زوارتنوتس (Zvartnots International Airport) نیز است در سال 1971 در پایتخت ارمنستان، با کد یاتا EVN

و کد ایکائو UDYZ ایروان تاسیس گردید. در سال 1971 مسابقه ای برای معماری و طرح این فرودگاه در ایروان برگزار شد. در این مسابقه معماران سرشناس  شرکت کردند مانند کاچیکیان، ترخانیان، قلاشیان و  مهندس باقداسریان معمار مشهور سازه که به صورت اتفاقی به طور مشترک مقام اول را بدست آوردند.

کمی بعد برای اجرا کردن طرح پروژه فرودگاه، نقشه آن با اندکی تغییر توسط مهندسی به نام تیگرانیان و مهندس آرتورمسچیان به مرحله ی ساخت  و اجرا در آمد. این فرودگاه در سال 1980 وارد مرحله ساخت شد. فرودگاه ایروان بارها توسعه یافت و حتی مورد بازسازی قرار گرفت. برای راه اندازی پروازهای داخلی برای حکومت شوروی ترمینال جدیدی ساخته شد. پس از منحل شدن حکومت شوروی و استقلال برخی کشورها از جمله ارمنستان، یک ترمینال کارگوی جدید در سال 1998 در این فرودگاه ساخته شد.

پس از ساخت ترمینال کارگو، از فرودگاه ایروان سالانه جا به جایی هزاران تن بار توسط هواپیماهای کارگو انجام گردید. در سال 2004 پروژه ای برای ساخت ترمینال های بین المللی آغاز شد که تا سال 2007 ساخت اولین ترمینال جدید به طول انجامید. بعد آن ترمینال جدید دوم مراحل ساخت را پیمود که در سال 2011 مراحل ساخت آن به پایان رسید. جا به جایی مسافر در فرودگاه ایروان در سال 2014 حدود 2 میلیون نفر بوده و علاوه بر آن ۱۱ هزار جا به جایی هوایی و هواپیمایی نیز در آن صورت گرفته است که با توجه به سالهای قبل آن 20 درصد رشد داشته است.

با توجه به مسیرهای جاده ای مناسب شهر ایروان و سفرهای هوایی زیاد و متعدد هوایی توسط مردم ارمنستان و گردشگران و توریست های مختلف ، فرودگاه بین‌المللی ایروان یا به بیان دیگر فرودگاه بین المللی زوارتنوتس مهمترین فرودگاه در کشور ارمنستان به شمار می رود. نکته جالب این است که این فرودگاه در جایگاه سومین فرودگاه پرتردد منطقه ی قفقاز بعد از فرودگاه حیدر علی‌اف(Heydar Aliyev International Airport) شهر باکو در کشور آذربایجان و فرودگاه بین المللی تفلیس(Tbilisi International Airport) می باشد.
فرودگاه بین المللی ایروان در ۱۲ کیلومتری غرب ایروان قرار دارد و به دلیل نزدیکی به شهر ارمنستان پایتخت ایروان تنها فرودگاه بین المللی کشور ارمنستان محسوب می شود که با تردد و جا به جایی مسافران زیادی همراه است که در میان آنها، پروازهای عادی و چارتر ایرلاین های ایرانی نیز زیاد به چشم می خورد.

ترمینال های فرودگاه بین المللی ایروان

فرودگاه  بین المللی ایروان ۳ ترمینال دارد که ترمینال شماره ی ۱ آن در ابتدای تاسیس فرودگاه از سال ۱۹۷۱ کار خود را آغاز کرد و به علت فضای کوچک این ترمینال، بعد از سال 2006 کلیه پروازها به پایانه شماره 2 منتقل شد و در سال 2011 ترمینال شماره 1 بسته شد. سالن‌های دو ترمینال شماره ی ۱ و ۲بعد از این جا به جایی به یکدیگر متصل شده‌اند.
 ترمینال ی شماره ی ۱ به دلیل معماری جذاب و منحصر به فرد خود بر اساس گفته مسئولین فرودگاه به عنوان اثر هنری ملی به ثبت خواهد رسید. ساختار این ترمینال دایره ‌ای شکل و  در مرکز آن برج کنترل قرار گرفته است.

 ترمینال شماره ی ۲ دارای ۲ ساختمان به صورت مجزا برای پروازهای ورودی و خروجی است. ترمینال شماره ی دو ۲۱ میز پذیرش و 9 در ورودی دارد و دارای گنجایش ۳/۵ میلیون مسافر در سال است. ترمینال شماره ی ۳ نیز به پروازهای VIP و مخصوص اختصاص یافته است. در سفر با تور ارمنستان پرواز شما نیز در این فرودگاه صورت خواهد گرفت.

فرودگاه بین المللی ایروان-الفبای سفر

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt