دریاچه وان

دریاچه وان

تاریخ آخرین به روز رسانی: 11 آذر ، 1399

دریاچه وان

دریاچه وان (به ترکی Van Gö lü) بزرگترین دریاچه ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است. همچنین بزرگترین دریاچه آب سدیم در جهان است. این دریاچه در ارتفاعات منطقه آناتولی شرقی نزدیک مرز ایران قرار دارد. این دهانه توسط یک دهانه آتشفشانی کوه نمرود (آخرین فوران در سال 1440 میلادی) در حوالی استان وان ایجاد شده است. مساحت آن 3713 کیلومتر مربع (1434 مایل مربع) است و در وسیع ترین نقطه خود بیش از 119 کیلومتر (74 مایل) عرض دارد. ارتفاع آن از سطح دریا 1.646 متر است ، عمیق ترین نقطه 457 متر است. تور وان الفبای سفر بهترین فرصت برای تماشای این جاذبه بی نظیر است.

این آب به دلیل شوری زیاد برای نوشیدن یا آبیاری مناسب نیست و فقط گونه های محدود ماهی آب شیرین (دارک ، گونه شاه ماهی) می توانند زندگی کنند. این دریاچه از بارندگی ، آب یخ ذوب شده و رودخانه های کوچک تغذیه می شود. در ماههای زمستان این دریاچه کمترین سطح را دارد و پس از بهار با ذوب شدن برف از کوههای اطراف بالا می رود. اختلاف سطح بین تابستان و زمستان بسته به آب و هوا حدود 20 اینچ (50 سانتی متر) در سال است. محیط اطراف دارای جانوران معمولی منطقه است. برای آبیاری مزارع ، کشاورزان معمولاً از آب شیرین رودخانه های تغذیه کننده دریاچه استفاده می کنند. آلودگی ناشی از سیستم زهکشی نامنظم شهرهای اطراف و فرسایش زمین عمده ترین تهدیدات این دریاچه است.

عکس دریاچه وان

دیدنی های دریاچه وان

دریاچه وان به شکل مثلث است و به دو بخش تقسیم می شود. نوک شمالی کوچکتر و کم عمق، و بدن اصلی آب در جنوب است. سواحل شمالی به طور کلی شیب دار و پر از صخره و سواحل جنوبی به طور کلی دشت های فرسایش یافته هستند. در جزیره جنوبی دریاچه چهار جزیره کوچک وجود دارد: جزایر آکدامار ، کارپاناک ، آدیر و کوس. همه این جزایر در سال 1990 به عنوان مکان های باستان شناسی اعلام شده اند. به خصوص جزیره آکدامار یکی از محبوب ترین مکانها در بین بازدید کنندگان است زیرا کلیسای مقدس صلیب مقدس ارمنی از قرن دهم به خوبی حفظ شده است و با سرویس قایق های کوچک به زمین متصل می شود. همچنین یک قایق مسافربری معمولی بین برخی از شهرهای ساحلی و یک قطار کشتی قطار از تاتوان به شهر وان، در راه آهن اصلی بین استانبول - تهران فعالیت می کند.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt