شهر چیاتورا

شهر چیاتورا

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 آذر ، 1402

شهر چیاتورا

چیاتورا از شهرهای استان ایمرتی نزدیک به بندر پوتی در غرب گرجستان واقع شده است که از شهرهای معدنی این کشور محسوب می شود. در گذشته و طی سده 1800 میلادی، میان دره‌های شیب‌داربه عنوان کلنی استخراج معدن ساخته شد و بر این اساس سیستم ماشین‌های کابلی توسط دولت استالین جهت جابه جایی راحت کارگران به معادن راه‌اندازی شد.

این شهر که در یک دره شیب دار واقع شده است، در دوران اتحاد جماهیر شوروی یک شهر مهم معدن بود. امروزه همچنان می توانید به معادن منگنز و ذغال سنگ مراجعه کنید تا روند تولید را با چشمان خود مشاهده کنید. اما این دلیل نمی شود که بیشتر گردشگران بخواهند از شهر چیاتورا دیدن کنند . این حمل و نقل عمومی است که آنها را به خود جلب می کند. کابل های اتومبیل ساخته شده بیش از 60 سال پیش در همه جا هستند و هر گوشه ای از شهر را به هم وصل می کنند. قدم زدن در بالای شهر ، لذت بردن از مناظر شگفت انگیز و قدم زدن در شهر تجربه ای فراموش نشدنی است.

اما شهری که امروز می بینید روزگاری پر رونق ترین نقطه در سواحل رودخانه کویریلا در کشور اروپای شرقی گرجستان است که جمعیت محلی فعلی آن حدود 12000 نفر است. منگنز ، ماده اصلی تولید سلاح های سنگین ، در قرن نوزدهم در اینجا کشف شد. طبق برخی تخمین ها ، چیاتورا بیش از 50٪ از کل منگنز موجود در جهان را تولید کرد و حدود 75٪ از اقتصاد گرجستان را به خود اختصاص داد.

شهر چیاتورا گرجستان

تاریخچه ای از شهر چیاتورا

  • در سال 1872 استخراج منگنز به سرپرستی نویسنده مشهور گرجی ، آکاکی تسرتلی آغاز شد. 
  • در سال 1879 اولین ساختمان ها و بناها در این منطقه ظاهر شدند. سرمایه گذاری خارجی استخراج منگنز را شدت بخشید.
  • در سال 1895 به رهبری یکی دیگر از دولتمردان گرجستان ، نیکو نیکلزاده ، در آن زمان شهردار بندر پوتی ، ارتباط ریلی بین چیاطورا و پوتی برقرار شد ، از آنجا که منگنز به خارج از کشور صادر می شد. این ارتباط باعث رشد بیشتر صنعت منگنز شد. تا سال 1913 شهر چیاتورا صادر کننده عمده سنگ معدن منگنز بود و حتی 50٪ از بازارهای جهانی را تأمین می کرد.
  • در سال 1902 حدود 190 تولیدكننده منگنز "انجمن سنگ سیاه" را تأسیس كردند كه شروع به تأمین بودجه پروژه های عمومی مختلف از جمله زیرساخت ها ، آموزش ، فرهنگ و غیره نمودند.
  • جنگ جهانی اول ناگهان صنعت را متوقف کرد. در سال 1919 از میان 260 شرکت ، فقط 11 مورد فعالیت داشتند.
  • مرحله جدید تولید منگنز گرجستان با استقرار رژیم شوروی در سال 1921 آغاز می شود. تولید توسط دولت اتحاد جماهیر شوروی ملی شد.
  • در دهه 1930 این صنعت تا حد زیادی احیا شد. این کارخانه فروآلیاژ در زستافونی ساخته شده است و نیروگاه برق آبی در ورتسکه باعث افزایش روند استخراج و تولید می شود.اولین راه های کابلی این شهر به این دوره بر می گردد که توسط معدنچیان مورد استفاده قرار گرفته است.
  • فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 تأثیر چشمگیری در این شهر گذاشت. روند استخراج توقیف و شهر دچار افت اقتصادی و اجتماعی شدیدی شد.
  • روند استخراج معادن تا حدودی در سال های 2006 توسط یك شركت خصوصی تجدید شد. این تولید از مقیاس قبلی خود دور است و شهر با چالش های بسیاری روبرو می باشد.

جاذبه های چیاتورا

  • کلیسای صخره ای کاتسخی
  • جاده طناب چیاتورا

گردش بیشتر در گرجستان

دره مارتویلی تفلیس

صومعه وردزیا تفلیس

کلیسای کاتسخی گرجستان

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt