آرامگاه هالیکارناسوس یا مقبره ماسولوس

آرامگاه هالیکارناسوس یا مقبره ماسولوس

تاریخ آخرین به روز رسانی: 21 آذر ، 1402

آرامگاه هالیکارناسوس یا مقبره ماسولوس

گذری بر مقبره ماسولوس (Mausolus)

مقبره ماسولوس در شهر بدروم کشور ترکیه قرار دارد. این اثر شگفت انگیز و تاریخی آرامگاه بزرگ است که در سال ۳۵۰ قبل از میلاد برای حاکم کاریا (Caria) که ماسولوس نام داشت ساخته شد. آرامگاه ماسولوس ساخته شده از سنگ مرمر می باشد و با مجسمه های زیادی تزیین شده است و شگفتی را در چشمان گردشگران تور بدروم می اندازد. مقبره ماسولوس در لیست عجایب هفت گانه جهان می باشد. متاسفانه مقبره ماسولوس با وقوع یک زمین لرزه در سال ۱۵ پیش از میلاد تخریب شد و تنها قطعه هایی از پودیوم و ستون ها باقی مانده اما تعدادی از مجسمه های تزیینی این مقبره در موزه بریتانیا در لندن قرار دارند.احتمالا مقبره ماسولوس در دوران میانه و حدود قرن سیزدهم سقوط کرده است.

خرابه های آرامگاه ماسولوس

مجسمه های مقبره ماسولوس در موزه بریتانیا

یکی از این مجسمه های مقبره ماسولوس که در حال حاضر در موزه لندن می باشد دارای ارتفاع ۳ متری است و مجسمه مردی می باشد که لباس یونانی مردم کاریا را بر تن دارد. علاوه بر آن کتیبه ای که در بالای جایگاه سلطنتی قرار گرفته است، شامل حکاکی روی سنگ مرمر بوده و با اضافه شدن فلز سلاح ها و اسب های سلطنتی را روی آن ترسیم کرده اند. این کتیبه در زیر چوبه قرار گرفته داشته و ارتفاع تقریبی یک متر داشته است. این کتیبه تصاویری از یونانیان و ارابه ها را روی خود دارد و ممکن است بخش های دیگری از این کتیبه نیز در اطراف و یا داخل آرامگاه افتاده باشد. البته کتیبه دیگری نیز روی ارابه قرار دارد و شیرهای بزرگی در پایه های هرم سقف می باشند.

ماسولوس چه کسی بود

ماسولوس یکی از سران ایرانی بود که به طور نیمه مستقل در منطقه کاریا که جنوب غربی ترکیه امروزی می باشد در سال ۳۷۷ قبل از میلاد حکومت را در دست داشته است. ماسولوس حدودا در سال ۳۷۰ قبل از میلاد هالیکارناسوس را پایتخت خود کرد. هالیکارناسوس امروزه نیز یک شهر تاریخی و محل تولد هرودوت، مورخ قرن پنجمی می باشد. البته تاریخ هالیکارناسوس به دوران برنز بر می گردد و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بدروم می باشد. ماسولوس بزرگ نیز شهر را گسترده تر ساخت و آن را مملو از ساختمان های زیبا، بندرگاه جدید، کاخ پادشاهی و تعدادی عبادتگاه ساخت.

معماری و ساخت مقبره ماسولوس

با توجه به نوشته های ویتروویوس (Vitruvius) در قرن یکم قبل از میلاد گفته شده که تحت نظارت پیدیوس پیرا (Pythius of Priene) و مجسمه ساز به نام ساتیروس (Satyrus) مقبره ماسولوس بنا شده است. معماری مقبره ماسولوس ترکیبی از معماری یونانی، خاور نزدیک و مصر بوده است و از سنگ مرمر آناتولی و پنتلیک ساخته شده و در یک مزرعه مستطیلی شکل قرار گرفته است. مقبره ماسولوس شامل یک سقف هرمی و پلکانی است که در بالای سقف مجسمه عظیمی از ماسولوس سوار بر ارابه ای در پوشش هرکول طراحی شده که توسط خود پیدیوس ساخته شده است.

مجسمه های باقی مانده در ماسولوس بعد از زلزله مخرب

کاوش ها در هالیکارناسوس ابعاد واقعی موسولوس  که فقط قسمت هایی از آن باقی مانده است را به نمایش می گذارد. پایه حقیقی مقبره ماسولوس، ۳۸ در ۳۲ متر بوده است و این از باقی مانده های آن مشخص است. ماسولوم یا ماسولوس با ۳۶ ستون استوار است  و هرمی با ۲۴ پله دارد. سنگ سردر باقی مانده از این مقبره نمایانگر فاصله ستون ها بوده و با آن می توان به ابعاد کلی ساختمان که اندازه ای بالغ بر ۳۲ در ۲۶ متر دست یافت. محوطه مقبره ماسولوس را یک دیوار بلند ۲ متری احاطه کرده است.
یکی از قطعات به جا مانده از مجسمه ارابه بالای هرم قطر کامل آن را که تقریبا ۲ متر می باشد و ارتفاعی که برای آن تخمین زده شده حدود ۶ متر است. آرامگاه ماسولوس یا ماسولوم یک جایگاه مخصوص سلطنتی و بقایایی از قربانیان مانند گاو، گوسفند و پرندگان را دارد که نمایانگر این است که این آرامگاه به عنوان جایگاهی برای قهرمانان به شمار می رود.

خرابه های آرامگاه ماسولوس در بدروم ترکیه

ماسولوس و عقاید نویسندگان باستان

نویسندگان باستان بر این معتقدند که مجسمه ساز مشهور به نام لئوچارز (Leochares) در ساخت بعضی از مجسمه های تزیینی ماسولوس نقش داشته است. همچنین در مورد همکاری سه هنرمند مشهور دیگر به نام های تیموتئوس (Timotheus)، بریاکسیس (Bryaxis) و اسکوپاس (Scopas) نیز مواردی گفته شده است. در جای جای آرامگاه ماسولوس این مجسمه ها پراکنده شده اند و می توان گفت که بعضی از این مجسمه ها ممکن است بین ستون ها قرار گرفته باشند و مجسمه های دیگر در ورودی ها بوده اند. مواردی که از بقایای مقبره کشف شده است، ۶۶ مجسمه را در بر می گیرد و تاریخ دانان معتقدند ۱۰۰ تا از مجسمه ها از ابتدا وجود داشته است.


6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt