کلیسای جامع زوارتنوتس Zvartnots Cathedral

کلیسای جامع زوارتنوتس Zvartnots Cathedral

تاریخ آخرین به روز رسانی: 12 آذر ، 1402

کلیسای جامع زوارتنوتس Zvartnots Cathedral

کلیسای جامع زوارتنوتس Zvartnots Cathedral که به زبان ارمنی به معنی نیروهای نگهبان یا فرشته‌های آسمانی می باشد، در قرن 7 میلادی در  شهر واغارشاپات به دستور جاثلیق نرسس ساته  بنا شده که ساخت آن 9 سال به طول انجامید. این کلیسای مقدس به جامعه ی حواری ارمنی آن دوران تعلق داشته و امروزه عبادتگاه جرج مقدس نیز نامیده می شود. سبک معماری باشکوه ارمنی که به صورت مربعی شکل ساخته  شده بوده، به خوبی در این کلیسا دیده می شود.

متاسفانه به دلایل نامشخص در قرن 10 میلادی این بنا تا حدی تخریب شد و تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده است، اما باز هم گردشگران مشتاق زیادی را به سوی خود می کشاند.این کاخ متشکل از دو بخش مجزا شرقی و غربی است. در بخش غربی اتاق های اصلی برای اقامت و یک سالن برای برگزاری جشن های مختلف وجود دارد که مراسم اهدای هدایا نیز در آن صورت می گرفته و با سه ستون به سه قسمت مختلف تقسیم گشته است.

در قسمت شرقی نیز انبار و حمام به چشم می خورد و در قسمت جنوبی آن کارخانه تولید نوشیدنی جاثلیق قرار دارد.کلیسای جامع زوارتنوتس از مناطق دیدنی ارمنستان به شمار می رود و مکانی است که اسرار تاریخی زیادی را در خود نهفته است و در لیست فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد.

6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt