قلعه سرخ دهلی

قلعه سرخ دهلی

تاریخ آخرین به روز رسانی: 05 اسفند ، 1396

قلعه سرخ دهلی

قلعه سرخ دهلی هند یا لال قلعه  (لال در زبان هندی به معنی سرخ است)  که به علت استفاده از سنگ‌های سرخ در ساخت آن به این نام شهرت دارد. دستور ساخت این بنا در قرن ۱۷ میلادی  توسط جهان شاه صورت گرفت که در کنار رود یامونا قرار گرفته و ساخت آن 9 سال به طول انجامیده و یکی از جاهای دیدنی دهلی محسوب می شود.
این قلعه از بخش های مختلف تشکیل شده است از جمله : دروازه لاهور و دهلی، دیوان عام و خاص، باغ حیات وحش، بخش زنانه یا خاص، مسجد موتی و نهر بهشت که ساخت آنها تحت تاثیر معماری اسلامی بوده است. ساختمان این قصر دارای معماری خاص و باشکوه بوده و در اطراف آن محوطه زیبایی وجود دارد که  به جلال و شکوه این بنا افزوده است و معماری آن منبع بسیاری از بناهای دیگر در این منطقه بوده است.در سر تا سر این  قصر نوشته‌هایی به زبان فارسی به چشم می خورد که البته متاسفانه بخش زیادی از این کتیبه‌ها تخریب شده‌اند.
قلعه سرخ دهلی  ۲۵۴ هکتار مساحت داشته و دیوارهای دفاعی آن حدود ۲.۴  کیلومتر طول دارند. این دیوارها در بخش منتهی به رودخانه ۱۸ متر و در بخشی که به سمت شهر است، ۳۳ متر ارتفاع داشته و نقش بسزایی در دفاع از مجموعه داشته‌اند .قلعه سرخ در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان اثر معماری مشترک تمدن‌های هندو، ایرانی، اسلامی و تیموریان به ثبت رسیده و نقش مهمی در فضای سیاسی اجتماعی و تاریخی شهر دهلی دارد.
6LdgLJIaAAAAABh9jZNdK3v5GfIffCX1eZjBxuWt